Filerijden frustraties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Filerijden frustraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 19:48

Grrrrrrr!

Ik moet behoorlijk rondtoeren voor mijn werk (naar plekken helaas niet bereikbaar met het openbaar vervoer) dus zit veel in de auto.

Op zich niks ergs aan. Muziekje op, beetje rondkijken en lekker cruisen :)

Maar dan komt de file.. en oei wat erger ik me aan hoe verschrikkelijk asociaal mensen kunnen rijden.

Op het moment dat ik zie dat mijn voorligger gaat rijden en ik zie 100 meter verderop iemand alweer op de rem trappen vind ik het fijn om mijn auto er heel langzaam achteraan te laten rollen zodat ik minimaal hoef te remmen (en het verkeer weer een beetje door gaat rollen, of in ieder geval voor mij). Maar mijn hemel wat halen mensen een rare fratsen uit. Snel optrekken, zich ertussen gooien waardoor ik alsnog op de noodrem moet om na 1 auto inhalen zich weer op de andere baan te gooien.

Ik ben echt geen perfecte chauffeur en ook nog vrij groen op de weg. (Heb al 8 jaar mn rijbewijs, maar nooit veel moeten rijden). Desondanks probeer ik altijd rekening te houden met mijn medeweggebruikers. (Niet links blijven rijden, ruimte geven om in te voegen of langs me te gaan bij groot tempoverschil, altijd richting aangeven etc.)

Hoe gaan jullie om met dit soort irritaties? Of nog beter - hoe voorkom je het *D

Ik maak op dit moment na 1 uur achter het stuur een stop om even uit te waaien, maar bij weer zoals vanmiddag wil ik ook gewoon naar huis en op de bank met een dekentje dus is dat ook niet altijd de oplossing. Of raam je er gewoon aan gewend en zwakt de frustratie dan wel af? :)

Ben benieuwd!
Laatst bijgewerkt door Cubone op 02-04-19 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Re: Filerijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:51

Ik wil bij files nog weleens tussen de vrachtwagens op de rechterbaan gaan zitten, omdat die meestal niet mee doen met dat volgas optrekken en weer bovenop de rem 100 m. verder.
En verder vooral proberen mezelf niet druk te maken en het maar gewoon te laten gebeuren.
De file zelf heb ik geen invloed op, maar hoe mijn stemming daaronder is wel.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:54

Werk zoeken waar je makkelijk met het OV naartoe kan. Ja echt, ik ga liever met het OV dan in de auto zitten. Niet omdat ik auto rijden zo verschrikkelijk vind, maar omdat ik andere mensen die auto rijden zo verschrikkelijk vind :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:57

Het beste is om je niet druk te maken over dingen waar je toch geen invloed op hebt. Dus radio aan op 10, Somertijd met de moppen en de limericks en de glimlach gaat niet meer van je gezicht. En het scheelt, je bent nooit alleen he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 19:59

In de file moet je met eigenlijk gewoon de rest mee, geen onnodige gaten laten vallen en ook niet kleven.
Dat ongeduldige gewissel van banen of zo neerzetten dat een motor er niet langs kan vind ik ook irritant.

karuna
Drukke kabouter

Ik kom nog al eens in de file terecht als ik naar de da moet. Terug gegarandeert file. Ik ga naar de rechterbaan, bij voorkeur achter een vrachtwagen en houd afstand. En probeer me niet te ergeren aan gejaagde opgefokte rijbaan wisselaars. Blijf wel rustig
Laatst bijgewerkt door karuna op 02-04-19 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Ik heb juist in files vaak de grootste lol. Ik heb dan altijd muziek aan, vrolijk meeblehren en om mij heen lachen om de chagrijnige mensen in hun auto's :')

Ik heb meer frustraties buiten de files om, dan in de file :)

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:00

Zodra ik een file zie opduiken ga ik naar de rechter baan. Vrachtwagens rijden inderdaad veel gelijkmatiger. Laat die linker baan maar racen en stilstaan. Ik tuf rustig met de vrachtwagens mee en houd gewoon afstand, vooral bij opritten zodat het invoegend verkeer er gewoon tussen kan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:02

Anoniem schreef:
In de file moet je met eigenlijk gewoon de rest mee, geen onnodige gaten laten vallen en ook niet kleven.

Mee eens. Mits het redelijk is natuurlijk. Beetje go with the flow kost het minste energie.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 20:02

Pippaa schreef:
Werk zoeken waar je makkelijk met het OV naartoe kan. Ja echt, ik ga liever met het OV dan in de auto zitten. Niet omdat ik auto rijden zo verschrikkelijk vind, maar omdat ik andere mensen die auto rijden zo verschrikkelijk vind :P

Dan ga ik liever eerder rijden :D Vind het werk ontzettend fascinerend en heb bovendien direct een vast contract gekregen.. Dat krijg ik nergens anders meer :=

Morgenochtend 3 uur in de auto.. Zal proberen rond half 5 te vertrekken. Dan ben ik het filegebied door voor het echt begint :D

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:13

Ik ga als het even kan de snelweg af en dan lekker 80 rijden over de rijksweg.
Beter voor mijn bloeddruk en je staat tenminste niet stil...
Als dat niet kan dan eh, ja. "Erger je niet, verwonder je slechts." Beetje aapjes kijken en me verbazen over de fratsen die anderen uithalen.
Er zitten echt bijzondere exemplaren tussen de chauffeurs op de weg :')

Sheran

Re: Filerijden frustraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:17

Nou een beetje op je voorganger blijven vind ik ook wel sociaal. Door mensen die 500 meter ruimte voor zich laten kun je je afslag niet nemen en dat is super irritant.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:22

Files heb ik stiekem met de personenauto een hekel aan :+
Alleen word ik nu touringcar chauffeur, dus zal wel vaker voorkomen dat ik stil sta.

Ik blijf eigenlijk altijd rechts rijden en vaak zit ik dan nog achter die asociale rijder die perse moet lopen schuiven op een afrit :+

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:25

Tja, files proberen te vermijden door vroeger weg te gaan, andere route etc. En als je er dan toch in komt kun je je heel druk maken (die momenten heb ik ook) maar daar krijg je alleen maar stres van. Let it gooo en pak idd je muziek/ radio momentje. Het is niet anders en je gaat niet sneller door je druk te maken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:27

“"Sta je in de file, met z'n allen op een rij...
Starend als debielen, dan ben je niet blij.
Doe een raampje open, zwaai wat om je heen.
Als er iemand terug zwaait, ben je niet alleen."

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 20:28

LadyMadonna schreef:
“"Sta je in de file, met z'n allen op een rij...
Starend als debielen, dan ben je niet blij.
Doe een raampje open, zwaai wat om je heen.
Als er iemand terug zwaait, ben je niet alleen."

:') Als het zonnetje schijnt zal ik deze eens uit volle borst zingen in de file.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:29

watchthesky schreef:
Ik ga als het even kan de snelweg af en dan lekker 80 rijden over de rijksweg.
Beter voor mijn bloeddruk en je staat tenminste niet stil...
Als dat niet kan dan eh, ja. "Erger je niet, verwonder je slechts." Beetje aapjes kijken en me verbazen over de fratsen die anderen uithalen.
Er zitten echt bijzondere exemplaren tussen de chauffeurs op de weg :')

Vanmiddag was door een ongeluk een rijbaan afgesloten, er moest geritst worden. Toen men dat zag, gingen ze potdicht op de voorganger rijden. Hoezo elkaar de ruimte geven. :roll: Voor wat dan ook he.

Suzanne F. schreef:
Het beste is om je niet druk te maken over dingen waar je toch geen invloed op hebt. Dus radio aan op 10, Somertijd met de moppen en de limericks en de glimlach gaat niet meer van je gezicht. En het scheelt, je bent nooit alleen he?

Zeker. _O_ Vanmiddag ook geluisterd? Ik wasbeer. :') _O-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:42

Mag je voor je werk een leasewagen uitkiezen?

Zo ja,...neem een automaat.

Lekker een kop koffie of thee, lekker muziekje op en lekker mee tuffen. Dan kan je relax met het tempo mee.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 21:12

Stond er vandaag ook in maar echt niet dat ik met ov ga :+ vreselijk... sta liever in de file dan dat ik met trein zou moeten... ik houd van auto rijden... gelukkig werk ik weinig op tijden dat er file is.. maar je ontkomt er soms niet aan... slechte chauffeurs heb je op elk tijdstip van de dag haha. Ik rijd normaal rond de 50.000 km per jaar. Hoop rare oliebol meegemaakt :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 21:25

Alvaron schreef:
Zodra ik een file zie opduiken ga ik naar de rechter baan. Vrachtwagens rijden inderdaad veel gelijkmatiger. Laat die linker baan maar racen en stilstaan. Ik tuf rustig met de vrachtwagens mee en houd gewoon afstand, vooral bij opritten zodat het invoegend verkeer er gewoon tussen kan.

Grappig. Ik rijd uberhaupt al niet tussen de vrachtwagens, maar zodra er een file opduikt duik ik naar de linkerbaan. Ik vins het zeer onprettig rijden tussen vrachtwagens, zeker als er ook nog verkeer moet invoegen. Linkerbaan geeft mij veel meer rust en overzicht.

En verder ts, gewoon meerijden met en aanpassen aan de rest van het verkeer. Muziek aan, koffie of thee mee en neem de tijd.
Laatst bijgewerkt door Goof op 02-04-19 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 21:25

NatasjavE schreef:
Mag je voor je werk een leasewagen uitkiezen?

Zo ja,...neem een automaat.

Lekker een kop koffie of thee, lekker muziekje op en lekker mee tuffen. Dan kan je relax met het tempo mee.

Dacht ik ook toen ik begon bij mijn baan.. Mocht ik geen automaat kiezen _O- Jammer maar helaas.

Ik rijd gemiddeld 1000 km per week, werk in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Dat betekent dus dagelijks file, ik heb me er bij neergelegd. Lekker Spotify aan in de auto en extra vals meezingen :+ En lachen om andere automobilisten die denken sneller te zijn door heel spastisch continu van baan te wisselen. Op 2 baans snelwegen pak ik de rechterbaan tussen de vrachtwagen. En ruim op tijd de rechterbaan nemen als ik weet dat ik ergens een afslag moet hebben bij een knooppunt. Anders kom je er amper meer tussen als het daar stilstaat..

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 21:39

Marije_jiplover schreef:
Ik wil bij files nog weleens tussen de vrachtwagens op de rechterbaan gaan zitten, omdat die meestal niet mee doen met dat volgas optrekken en weer bovenop de rem 100 m. verder.
En verder vooral proberen mezelf niet druk te maken en het maar gewoon te laten gebeuren.
De file zelf heb ik geen invloed op, maar hoe mijn stemming daaronder is wel.

Mwoah dit lijkt me de minst handige optie. Zeker wanneer er plots toch stilstaande file is, je ziet deze niet en vrachtwagens hebben een langere remweg. Je zult er maar tussen zitten......
Plus dat veel chauffeurs het rete irritant vinden.

Ik tokkel vaak rustig op de linkerbaan door. Laat geen giga gaten vallen, sluit gewoon aan en blijf op de baan waar ik zit. Rijd ongeveer 1500 km per week dus sta ook aardig wat in de file maar kan me er al lang niet meer druk om maken :)

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 21:43

Goof schreef:
Alvaron schreef:

Grappig. Ik rijd uberhaupt al niet tussen de vrachtwagens, maar zodra er een file opduikt duik ik naar de linkerbaan. Ik vins het zeer onprettig rijden tussen vrachtwagens, zeker als er ook nog verkeer moet invoegen. Linkerbaan geeft mij veel meer rust en overzicht.

En verder ts, gewoon meerijden met en aanpassen aan de rest van het verkeer. Muziek aan, koffie of thee mee en neem de tijd.

Ik heb dus een bloedhekel aan het gebrek aan afstand houden op de linkerbaan. Ik rij 2x in de week van Arnhem naar Eindhoven. En als ik zie hoe dicht het verkeer op de linkerbaan op de voorganger zit %) ... Het verbaast mij echt dat er niet veel meer ongelukken gebeuren. En in de files tuf ik rustig tussen de vrachtwagens, die overigens ook afstand houden, terwijl ik het verkeer op de linkerbaan zodra er een gaatje valt, vol gas zie optrekken, om een klein stukje verder weer vol in de ankers te moeten. Ieder zijn ding. Ik rij liever wat langzamer en gelijkmatiger. Rijdt een stuk zuiniger ook.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 21:50

Linkerbaan richting arnhem in de middag een stressende bijna ongeluk zooi. Neurotisch optrekjen remmen enz. Mensen die op mijn trekhaak gaan zitten maar niet door of langs mijn bestelbus kunnen kijken en als ik moet remmen ongeveer op mijn trekhaak belanden. Dan tuf ik liever rustig rechts met afstand en eventuele uitwijk de vluchtstrook op bij nood

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:02

Ik vind filerijden ook wel leuk, het schept altijd zo lekker een band tussen jou en voorganger en degene achter je. Voel me daar dan echt connected mee, en ben altijd een beetje verdrietig als er iemand tussen komt. :')
Maar goed, ik rijd ook niet dagelijks file dus dat scheelt ook.

Ik verbaas me er soms wel over hoe het toch kan dat je echt een hele tijd stil staat, en dan ineens weer 2 km lang 60km/u kan rijden om vervolgens weer stil te staan, en dat dan 5 keer achter elkaar? Ik snap nooit hoe dat werkt.