Je vindt een tas met geld; wat doe je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Je vindt een tas met geld; wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:00

Naar aanleiding van een ander topic moest ik denken aan een best wel interessante gewetensvraag.

Stel: je vindt een tas met een heleboel geld erin, ergens op een plek waar zo'n tas niet hoort te liggen. Laten we zeggen dat er een bedrag van 15.000 euro in zit.

Wat doe je? Geef je het af bij de politie? Laat je 'm liggen? Neem je 'm mee naar huis en verstop je het geld en spreek je er verder nooit meer met iemand over?

Ik vind dit een enorm interessant vraagstuk, en ben ook benieuwd wat mensen bijvoorbeeld vinden van iemand die het geld gewoon meeneemt. Maakt je dat een slecht mens? Of heb je zoiets van: we leven in een tijdperk waar bijna iedereen egoïstisch is, dus het is heel "normaal"?

Brand los! :)

KimD

Re: Je vindt een tas met geld; wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:02

Dat bedrag zou ik direct naar de gemeente / politie brengen, zonder twijfel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:03

Ik zou hem wel mee willen nemen naar huis, of er een beetje uit halen. Maar ik denk dat mijn geweten me in de weg zou zitten en ik het braaf naar de politie zou brengen.
Ik heb ooit als puber wat gestolen en lag de halve nacht met buikpijn en misselijkheid in bed, zo dwars zat het me dat ik dat had gedaan. Dus nee, ik denk niet dat ik er mee kan leven om het in eigen zak te steken :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:04

Naar de politie brengen en heel hard hopen dat ze zeggen dat ik t mag houden :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:06

Oef een tas met geld zou ik wel naar de politie brengen.

Ik heb wel ervaring met het vinden van een groot bedrag, een paar honderd euro. Dit zat nog in de pinautomaat, maar er was niemand meer te bekennen. Bij de bank gemeld dat er geld gevonden is in de automaat en telefoonnummer achtergelaten. Dit geld is thuis de kluis in gegaan, zodat de rechtmatige eigenaar de kans had om zich te melden. Dat is alleen nooit gebeurd.. Het geld heeft er meer dan een jaar gelegen en daarna hebben we het zelf uitgegeven tijdens vakantie.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:08

Ik zou het niet willen hebben. Je hebt sowieso recht op 10% vindersloon. Ik zou het niet kunnen houden omdat ik dat toch als stelen zie.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:10

Ik hoop nooit zo tas te vinden. Iets met verstand, geweten en dollartekentjes in de ogen...
Maar ik zou het niet kunnen houden, ik zou het naar de politie/gemeente brengen.

Suzanne F.

Poeh dat is puur speculatief want dat gebeurt gewoon niet. Hetzelfde met de vraag die we tijdens de werk lunchpauze besproken: Zou je voor heel veel geld met iemand naar bed gaan? Ik denk dat alles een keer een prijs heeft. Alleen is het puur speculatief want niemand gaat een bedrag met veel nullen betalen om met je naar bed te mogen. Wel interessant om over na te denken want ergens is er dus een grens.
Maar de zak met geld? Als ik hem bij een bejaardentehuis vond zou ik zeker de eigenaar proberen te vinden. Mocht deze ergens in de bosjes liggen naast een weiland, dan houd ik hem denk ik. In de bus of trein zou ik hem naar de politie brengen. Dus ja geen idee, ligt er net aan.

Avalanche

Ook ik zou het naar de politie brengen, mijn geweten zou me niet toelaten iets anders te doen :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:12

Goed kijken of er niemand in de buurt is dat als eerste :')
En daarna debatteren tussen goede en slechte ikke. Maar ik denk dat ik het zou houden :evaw:
We worden al genoeg genaaid en ik zou het geld gewoon goed kunnen gebruiken.
Noem het egoïstisch maar bij de politie gebeurd er ws toch niks mee en wordt het vernietigd. Kan je het beter uitgeven :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:13

Naar de politie brengen en meteen een foto maken en ook op verschillende plekken melden dat ik iets gevonden heb. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt maar iets te gebruiken,

Wel hopen op geen eigenaar en of vindersloon

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:14

10.000 in mn ouwe sok onder mn matras en met de overige 5000€ naar de politie.
Ik wil de bad karma een beetje voorkomen door toch nog een gedeelte weg te brengen. Maar al mijn actingskills komen naar voren over het feit dat er ECHT niet meer in zat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:14

Politie doet er sowieso niks mee, gemeente is degene die gevonden voorwerpen inzamelt.
Dus ik zou melding doen bij de gemeente en het bij mij thuis houden, eigenaar mag zich bij mij melden.

Na een jaar is het dan eigendom van de vinder, tenzij er politieonderzoek nodig is. Het houden zonder te melden zou ik dan weer niet kunnen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:15

Zn groot bedrag wil ik niet eens in huis houden. Dat gaat direct naar de politie. Met hun spreek ik dan wel een vindersloon af.

Kleine bedragen van +- €20 houdt ik gewoon zelf mocht ik dat vinden en het niet zien vallen.

Ooit een internet kaart ter waarde van €10 "gestolen" / "gevonden" lag tussen mijn bed en dat van een andere backpacker, die op dat moment nergens te bekennen was. Vervolgens wilde zij die kaart terug, maar ik ben/ Was van mening dat ze het maar niet had moeten laten slingeren! Als je geld in een hostel laat slingeren ben je het kwijt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:17

Lau schreef:
Goed kijken of er niemand in de buurt is dat als eerste :')
En daarna debatteren tussen goede en slechte ikke. Maar ik denk dat ik het zou houden :evaw:
We worden al genoeg genaaid en ik zou het geld gewoon goed kunnen gebruiken.
Noem het egoïstisch maar bij de politie gebeurd er ws toch niks mee en wordt het vernietigd. Kan je het beter uitgeven :')

Same :') Maar slechte ikke zou sowieso winnen.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:17

Ik had al moeite met €3 oprapen bij de bushalte :')
Ik denk dus niet dat ik er zelf wat van zou pakken

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:18

Ik zou het naar de politie brengen, niet omdat ik zo gezagsgetrouw ben maar omdat de kans groot is dat het crimineel geld is.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:21

Shopping spree *\o/*

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:22

Vroeger als kind hebben we ook wel eens geld gevonden en dat afgegeven bij de politie. Daar werd toen gemeld dat als het met een jaar niet zou zijn opgehaald we het zelf terug konden krijgen. Een jaar later gingen we terug en niemand wist van het geld af en er stond ook nergens een melding op papier. Ging toen om zo'n 50 gulden.

Bedragen als TS noemt zijn vaak afkomstig uit het criminele circuit. Daar brand ik mijn vingers niet aan maar dat mag de politie op komen halen.

Als het om bedragen boven de 100 euro gaat zal ik er toch een melding van willen maken bij de politie daaronder hou ik het mits er niemand in de buurt is of een plek is waar je het kunt afgeven/melden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:23

Westhof schreef:
Shopping spree *\o/*

_O- :')

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:27

Ik heb een keer bij een wegrestaurant een dikke portemonnee gevonden. Een hele dikke. Echt een hele dikke....

Heel toevallig herkende ik de man aan zijn rijbewijs omdat ik net de hond had laten plassen in het bosje ernaast en hij ook.

Ik liep het wegrestaurant binnen voor 2 kopjes koffie to go en zag de man net voor me lopen. De portemonnee terug gegeven omdat ik gewoon veel te eerlijk ben altijd.

Zijn vrouw heeft me bedankt. Hij zelf niet...

Als het mijn portemonnee was geweest had ik toch minimaal op koffie getrakteerd als bedankje.

Ik was vooral teleurgesteld door zijn onverschilligheid?

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:28

Tss. Het zou echt geen moment in mij opkomen om het zelf te houden. Totale verbazing dus dat er ook mensen zijn die het zonder gewetenswroeging kunnen uitgeven.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:28

Als het bv in een huis ligt dat ik gekocht heb... hou ik het. Zit het ergens in dat ik gekocht heb bv op een rommelmarkt, gaat het ook netjes in de kast.

Vind ik het op straat, dat is iets anders, dan zou ik misschien zelf de eigenaar opsporen... iets in de zin van ‘ tas gevonden met inhoud, wie de inhoud kan beschrijven kan deze ophalen’ reageert er niemand... een centje bij voor mij...

Ik heb niet zoveel vertrouwen in het rechtsysteem of politie...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:29

_kajo_ schreef:
Tss. Het zou echt geen moment in mij opkomen om het zelf te houden. Totale verbazing dus dat er ook mensen zijn die het zonder gewetenswroeging kunnen uitgeven.

Nou nou, zo raar is dat niet hoor.
Ik zou zo´n bedrag ook niet houden, daar zit een luchtje aan.
Een lager bedrag had ik wel gehouden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:29

mysa schreef:
Ik zou het naar de politie brengen, niet omdat ik zo gezagsgetrouw ben maar omdat de kans groot is dat het crimineel geld is.

Ik zou dat ook doen!

Wil geen bezoek krijgen van criminelen die er achter komen dat ik dat geld heb meegenomen.