Een nieuw mysterie... Wat tikt/klopt er tegen ons raam?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Een nieuw mysterie... Wat tikt/klopt er tegen ons raam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 22:18

Er zijn twee dingen die ik zeker weet; het is geen roodborstje en het is ook geen vreemd'ling zeker, die verwaald is zeker (en ik heb ook niet gevraagd naar zijn naam)

We wonen één hoog en sinds een tijdje horen we zo nu en dag een flinke tik tegen ons achterraam (waar het balkon aan grenst). Net alsof er een vogeltje tegenaan vliegt. Het is niet iedere dag, maar áls het er is, dan is het meerdere keren op een avond en dus echt pas wanneer het donker is.

De tik is zodanig hard dat ik keer op keer weer een hartverzakking heb.

Wat kan het toch zijn?! Misschien tóch een roodborstje wat naar binnen wilt, misschien een vervelende buurtbewoner die zich schuilhoudt in de duistere krochten van ons balkon of toch een klopgeest?!

Bokt.. HELP! :o

belle_boef

Re: Een nieuw mysterie... Wat tikt/klopt er tegen ons raam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:21

Bij temperatuur schommelingen kan glad ook knakken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:21

Misschien waait het hard op de tijden dat er iets tegen het raam tikt.
Dat er dan takjes of zoiets van de bomen waaien, dat tegen het raam aan komt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:23

Aangezien vogels niet vliegen in het donker, kan het niet anders dan een grote bloeddorstige vleermuis zijn :=

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 22:25

Er staat niets op of in de buurt van ons balkon wat tegen het raam aan kan komen. :n

En de temperatuur zou kunnen, maar dit is echt een nieuw verschijnsel wat we hebben sinds een maand of 2. Lijkt me niet dat daarvoor de temperatuur nooit geschommeld heeft :Y)

:oo Bloeddorstige vleermuizen klinkt spannend... Een vampier die de weg kwijt is misschien?

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:26

Knoflook op je balkon hangen dan tegen die vampier!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:26

Verwarming onder het raam wat
knapt??

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:27

zitten daar toevallig verwarmingsbuizen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:27

Ik moet dan gelijk denken aan die aflevering van mr Frank Visser waarin een mevrouw ervan overtuigd was dat de buurman dat elke avond deed, en er iemand voor inhuurt als hij op vakantie is :')

Maar verder heb ik geen idee :+

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 22:34

:') Ik begin ook haast te vermoeden dat de buurvrouw naar boven klimt, snel op het raam klopt en dan héél hard weer naar beneden klimt.. :P

Er zit een radiator met bijbehorende buizen, die tikken en 'springen' ook wel eens, maar dat klinkt weer heel anders.

Vampieren, bloeddorstige vleermuizen en snelklimmende buurvrouwen klinken wel heel gezellig.. maar als ik het heel realistisch zou bekijken (als ik zo aan het lezen en denken tegelijk ben), dan komt er als eerste bij mij op dat het huis misschien hier en daar wat aan het verzakken is. (zou niet bijzonder vreemd zijn, een huis uit 1920 op veen) Zijn er mensen die dáár toevallig ervaring mee hebben?

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:35

Bij ons is t een koolmeesje. Verbazend hard. Meerdere keren per dag.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:39

verootjoo schreef:
Ik moet dan gelijk denken aan die aflevering van mr Frank Visser waarin een mevrouw ervan overtuigd was dat de buurman dat elke avond deed, en er iemand voor inhuurt als hij op vakantie is :')

Linkje? :))

En TS, ik gok insecten of een vleermuis.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:44

Het kan inderdaad ook een vogel zijn. Als jij verduistering hebt hangen ziet het zijn spiegelbeeld. Omdat het nu broed / paartijd is ziet hij een concurrent.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:50

verootjoo schreef:

Dit inderdaad :')
Dus TS, dat is de bovenbuurman met een vishengel! :D

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:54

enkel wanneer het donker is? Ik gok dan even op één of ander soort insect dat aangetrokken is door het licht binnen en dus knetterhard tegen het raam aan knalt?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 23:05

Wij hebben een zonneluifel en als de stok daarvan buiten hangt als het waait dan kan dat ook mooie klappen maken, maar zoiets zou je zelf wel weten gok ik.

Aangezien het er of niet is of meerdere keren op een avond gok ik toch op iets dat werkt door temperatuurverschillen. Wij wonen 2 onder 1 kap dus gewoon begane grond, maar veel glas aan de voorkant en dat kan af en toe ook ineens zo'n pats geven. Geen idee wat de exacte trigger daarvoor is, maar vast een combinatie van temperatuur(verschillen) luchtdruk, vocht, weet ik het.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 23:32

hoornaars kunnen ook best herrie maken als ze tegen raam vliegen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 23:40

Anne. schreef:
:') Ik begin ook haast te vermoeden dat de buurvrouw naar boven klimt, snel op het raam klopt en dan héél hard weer naar beneden klimt.. :P

Er zit een radiator met bijbehorende buizen, die tikken en 'springen' ook wel eens, maar dat klinkt weer heel anders.

Vampieren, bloeddorstige vleermuizen en snelklimmende buurvrouwen klinken wel heel gezellig.. maar als ik het heel realistisch zou bekijken (als ik zo aan het lezen en denken tegelijk ben), dan komt er als eerste bij mij op dat het huis misschien hier en daar wat aan het verzakken is. (zou niet bijzonder vreemd zijn, een huis uit 1920 op veen) Zijn er mensen die dáár toevallig ervaring mee hebben?

Verzakking herken ik niet, als was het huis van mijn ouders ook wel stabiel, ook al stond het wat scheef.

Voor meikevers is het nog te vroeg, maar in de zomer heeft de buitenlamp op stal het soms zwaar te verduren (en die meikever ook).

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:34

Muizen? Die worden ook actief bij schemering en kunnen ook flink geluid maken. En ja die komen ook gerust een verdieping hoger via muren of geheimen gangen :D .

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:44

Oh ik herken dit! Bij ons zo nu en dan een enorme harde tik op de schuifpui. Inmiddels heb ik de dader kunnen betrappen; een hommel die er met een noodgang tegenaan vliegt :=
Hij vliegt dan wel weer verder, maar ik vind het toch sneu. Lijkt me niet bevordelijk voor zo’n beestje. Vogeltjes vliegen er trouwens nooit tegenaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:14

Als het altijd rond dezelfde tijd gebeurt de camera eens op het raam zetten zonder dat jij in de ruimte aanwezig bent? Wie weet krijg je het op film. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:18

MarlindeRooz schreef:
verootjoo schreef:

Linkje? :))

En TS, ik gok insecten of een vleermuis.

https://www.kijk.nl/sbs6/mrfrankvisserd ... -uitspraak

:')

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 12:21

Wij zitten (godzijdank) niet in een meikever-regio :=

En dikke insecten die perongeluk ergens tegenaan vliegen klinkt wel logisch.. maar 's avonds als het donker is? Het lijkt me nog niet de tijd van het jaar voor écht grote insecten ook..

Muizen hebben we gehad en zitten vast ook nog in de buurt, maar die kunnen op de vensterbank niet genoeg snelheid maken om zo'n harde tik te veroorzaken denk ik :') (of het is een dikke rat met een nog dikkere staart die tegen het raam slaat ofzo.. :P)

Camera neerzetten is wel een optie! Misschien doe ik dat vanavond wel!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:25

_O- ik zou zo nieuwsgierig zijn dat ik het zou willen weten. :))

Zo hebben wij ons hier een paar dagen af gevraagd in ons nieuwe huis met plat dak, wat er in vredesnaam op ons dak gebeurde. Het klonk zo nu en dan als een bowlingbaan. We schrokken ons echt regelmatig van de klappen en meestal was het 's ochtends en bij het vallen van de avond. Tot ik de paarden ging voeren en één van de kraaien een okkernoot zag op pikken (ik moet er tussen blijven staan om te voorkomen dat de jongste de oudere zijn voer jat en gedurende die tijd heb ik niks beter te doen dan rond te kijken. _O- ) richting ons huis zag vliegen en dat mormel liet dat ding dus boven ons huis vallen.... Ons dak wordt dus gebruikt om de noten te kraken. :roll:
Inmiddels hebben we het dak geïsoleerd waardoor het een stuk beter is met het geluid. Maar echt, toen dat nog niet gebeurt was heb ik dagen gehad dat ik langs mijn bed stond van het schrikken. Het kunnen soms echt hele stomme dingen zijn. :))

Mijn man schrikt niet zo snel en zelfs die zei soms "een dezer dagen gaat een van die krengen nog eens een gat er in maken."
Want zodra die noot gebarsten is landen ze en dan gaan ze er natuurlijk op "pikken" en dat hoorde we dus ook. _O-

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:30

Insecten komen op het licht van de ramen af en daarop komt ook van alles af..

Ik had een hardverzakking van gekras.. zat de kat van de buren op het raam te krassen met zijn poten naar insecten.

Edit dat dat is niet op een hoog natuurlijk