Zevendedagsadventist kerk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hazel

Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 22:05

Hi bokkers,

Wie heeft er ervaring met deze kerk? En dan vooral als niet gelovige die een relatie heeft met iemand die deze kerk aanhangt? Ik leer iemand kennen en hij geeft nu ineens aan zich meer op zijn geloof te willen gaan richten. Ik ben er alleen helemaal niet bekend mee en weet niet wat ik ervan moet verwachten.

verootjoo

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 22:18

Ik ken deze kerk aardig. Maar de mensen die daarbij zittten zijn natuurlijk individuen. Dus je vraag is natuurlijk niet voor voor iedereen uit die kerk hetzelfde te beantwoorden.
Kan je beter gewoon bespreken met diegene zelf ;)

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 22:22

Dat heb ik ook geprobeerd, maar hij zegt het nog niet te weten wat het allemaal in gaat houden voor ons.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 00:19

Heeft hij daarin ook verwachtingen naar jou toe?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 00:38

Geen seks voor het huwelijk.

Ik weet niet hoe streng hij wil worden of is. Maar bij de ZDA houden ze zich bijvoorbeeld aan de spijswetten nog. En alle wetten uit het Oude testament.

Ik zou vooral voor jezelf kijken wat je wil. Wat verwacht hij ? En ik zou eens meegaan om te kijken.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 31-03-19 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Punt uit woord verwijderd

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 00:47

ik ben niet gelovig, wel mijn vaderskant.
Maar jij hoeft toch niet mee?

Hou wel rekening dat er veel kerken 10% van je inkomsten vraagt.

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 02:21

Hij weet het nog niet goed wat hij gaat verwachten van mij. Geen seks voor het huwelijk is idd een mogelijkheid en dat vind ik echt onzin, dat hebben we al gehad, waarom dan misschien niet meer straks. Hij zei dat hij er ok mee is dat ik niet geloof, maar hij had geen antwoord op m’n vraag of hij wel met een ongelovige mag trouwen.

10% van zijn inkomsten heb ik dan weer minder problemen mee. Mee gaan is geen optie voorlopig, hij woont in Duitsland en ik spreek amper Duits. Vandaar dat ik het hier uit wil zoeken eerst :)

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 02:51

Er wordt dan verwacht dat de ongelovige zich bekeerd.

Mijn vader was katholiek en mijn moeder niet.
Mijn moeder had geluk dat mijn vader het geloof haatte.
Dat is ook reden dat mijn zus en ik nooit zijn gedoopt.

de enigste wat ik je aan ken raden, laat je nooit bekeren.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 03:58

Bekeren is een eigen keus hoor, dat kan niemand anders voor je doen.

Ik ben niet bekend met die kerk, maar uit eigen ervaring weet ik wel dat zulke grote verschillen de de relatie kunnen breken, zelfs na lange tijd. Of je wel of niet gelooft is nogal bepalend voor hoe je de wereld ziet en (als het goed is) ook voor je levensstijl. Toch fijn als je wat dat betreft met je partner op een lijn zit.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 07:49

Misschien heb je hier wat aan:

Ik ben christen maar ik zou nooit een relatie willen met iemand die niet gelovig is. Er zijn zulke grote verschillen en je gaat echt tegen dingen aanlopen.

Daarom zou ik eerst goed willen weten wat het inhoudt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 08:25

pompadour schreef:
Er wordt dan verwacht dat de ongelovige zich bekeerd.

Mijn vader was katholiek en mijn moeder niet.
Mijn moeder had geluk dat mijn vader het geloof haatte.
Dat is ook reden dat mijn zus en ik nooit zijn gedoopt.

de enigste wat ik je aan ken raden, laat je nooit bekeren.

Bekeren doe je nog altijd zelf, dat kan niemand anders voor je doen.

TS ik zou hem loslaten en eerst de tijd geven uit te vinden wat hij met z’n geloof wil, en daarna kijken hoe en of jij er in past. En als je in de tussentijd een minder gecompliceerd iemand tegenkomt daar voor gaan.
Als hij je leuk genoeg had gevonden, was dit nu geen issue denk ik.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 08:44

Ik denk dat zoiets vooral veel problemen geeft als er kinderen in het spel komen.

Ik ben zelf katholiek gedoopt maar zie mezelf niet meer als gelovig , maar vooral mijn opa's en oma's waren dat wel. Het is óók echt niet standaard dat mensen zich moeten bekeren. Mijn oma was namelijk hervormd en mijn opa katholiek. En zelfs in 1939 ( toen zij trouwden) was dat geen probleem. Maar bij de opvoeding van de kinderen was dat het wel eens. En dat zie ik ook bij een vriendin die met een moslim getrouwd is. Alleen in de opvoeding is dat soms lastig

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 08:57

Ik heb nog ff gegooled, maar in de regels van deze kerk staat dat je alleen mag trouwen met iemand van dezelfde geloofsovertuiging.

Het klinkt sowieso allemaal nogal " steng". Ik zou het zelf allemaal een beetje griezelig vinden eerlijk gezegd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:00

Sjong schreef:
Ik heb nog ff gegooled, maar in de regels van deze kerk staat dat je alleen mag trouwen met iemand van dezelfde geloofsovertuiging.

Het klinkt sowieso allemaal nogal " steng". Ik zou het zelf allemaal een beetje griezelig vinden eerlijk gezegd.

Dat wordt aangeraden.
Er is niks verplicht hoor... je bent altijd vrij in je keuzes.
De vraag is alleen; wat wil die jongen straks? Daarom kan hij beter eerst uitvinden wat ie met z’n geloof wil, en of dat per se bij deze kerk moet of bij een andere christelijke stroming. En dan pas kijken wat hij met TS wil.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:11

verootjoo schreef:
Sjong schreef:

Dat wordt aangeraden.
Er is niks verplicht hoor... je bent altijd vrij in je keuzes.
De vraag is alleen; wat wil die jongen straks? Daarom kan hij beter eerst uitvinden wat ie met z’n geloof wil, en of dat per se bij deze kerk moet of bij een andere christelijke stroming. En dan pas kijken wat hij met TS wil.

Je zal wel niet met het mes op je keel gedwongen worden, maar staat wel expliciet vermeld bij de geloofsregels.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:46

Op Wikipedia zeker ;)
Dat zijn de principes van veel stromingen en een soort ‘ideaal beeld’ maar natuurlijk geen ‘regels’.
Regels zijn menselijk en niet goddelijk. Als iemand vanuit geloofsovertuiging bepaalde dingen niet doet is dat helemaal prima, maar als iemand al dan niet perongeluk bepaalde dingen wel heeft gedaan is dat niet per se fout voor de kerk. Je relatie met God en bepaalde ‘fouten’ is iets tussen jou en God en niet tussen jou en andere mensen, want die hebben hun eigen ‘fouten’.

Volgens mij staan zulk soort ‘regels’ niet eens op de site van de adventisten zelf.

Wat niet wegneemt dat er idd ook kerken zijn die ook echt regels stellen en consequenties verbinden bij overtreding daarvan. Maar daar zou ik verre van blijven.
Weet niet bij welk genootschap TS haar kennis zit, maar bij die ik ken is dat geloof ik niet zo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:07

amado7 schreef:

Ik ben christen maar ik zou nooit een relatie willen met iemand die niet gelovig is. Er zijn zulke grote verschillen en je gaat echt tegen dingen aanlopen.

Als Rooms-Katholiek woon ik samen met met een baptist. Mijn schoonzus, die ook baptist is, woont samen met een oud-Katholiek (ja, daar zitten verschillen in) en mijn schoonbroer is bij een protestante gemeente (ik ben even kwijt welke stroming). Zijn dochter is getrouwd met een dominee uit een andere stroming.

Als familie lopen wij nergens tegenaan. Wij respecteren elkaars opvattingen. We bediscussiëren soms de overeenkomsten en verschillen maar hangen daar geen waarde-oordeel aan.

Oh, en dan wonen we als ongetrouwd stel in the bible belt }>

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:17

Zelfde hier. Ook wij gingen naar allerlei verschillende kerken. Het is nooit en probleem geweest. Uiteindelijk gaat wel nu iedereen naar de PKN, maar dat is vrije keus en nooit opgelegd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:23

Wanneer hij dus niet weet wat het voor jullie in gaat houden dan zou ik hem de vrijheid geven ( en jezelf zeker) om dat eerst maar eens uit te zoeken. Je bent gek op iemand en omdat hij nu zoekende is kom je dus eigenlijk op de 2e plek. Wanneer je van iemand houd en je zet je geloof op de 1e plaats dan vind ik dat je die persoon niet waardig bent. Mijn mening.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:32

amado7 schreef:

Wat een onzin. Ik ben niet gelovig, mijn man is katholiek. Geen enkel probleem, alles valt en staat met respect voor de opvattingen van de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:38

Weet je zeker dat het niet een vrij onhandige manier van hem is om aan te geven dat hij het gewoon niet ziet zitten met jou?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:06

Jammer, weer zo een dwaalleer op basis van mensen die geen kennis hebben van de Bijbel :'(

Als hij echt oprecht zoekt, zeg tegen hem dat hij de Bijbel eerst zelfs eens moet gaan lezen. Ik geef even een paar stukken aan die specifiek over godsdienst gaan.

Mattheus hoofdstuk 6+15+22 +23 (in zijn geheel)

Johannes hoofdstuk 14 +16

Handelingen hoofdstuk 11

Romeinen hoofdstuk 5 +8 +10 +15

1 Corinthiers hoofdstuk 1

2 Corinthiers hoofdstuk 3

Galaten hoofdstuk 1

1 Timotheus hoofdstuk 1 +2

Hebreeen hoofdstuk 8+9+13

Voor de rest zeg ik laat hem de hele Bijbel lezen, want door religie/godsdienst worden mensen verblind door ideeen van andere mensen. Ze worden voor de gek gehouden en dat komt enkel door te weinig kennis te hebben van de Bijbel zelf.

Dat hij vrede mag vinden bij Jezus,want Jezus ging ongelovige niet uit de weg.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:12

Anoniem schreef:
Weet je zeker dat het niet een vrij onhandige manier van hem is om aan te geven dat hij het gewoon niet ziet zitten met jou?

Daar moest ik ook aan denken.

Sowieso, iemand als partner hebben die streng religieus is, terwijl jij atheïst bent, is nogal een dingetje.
Wij hebben natuurlijk 0 achtergrond informatie dus veel inhoudelijks kunnen we er niet over zeggen.

Vanuit mijn persoonlijke belevingswereld gezien zou het geen match zijn.
Dit is zo iets persoonlijks, een zeer grote keuze die je maakt als je je bij zo'n gemeenschap wil aansluiten; Daarop is straks zijn hele leven gebaseerd, en laat hij zich door lijden (expres met lange ij).
Vanwaar zijn keuze überhaupt? Is hij zo onzeker of leeg van binnen dat hij een leidraad nodig heeft? Oude onverwerkte trauma's waar hij op die manier mee om probeert te gaan?
Dat zouden mijn vragen zijn als ik met iemand zou zijn die zo'n weg zou inslaan. Maar ik zou er daarna zeker afstand van nemen, ongeacht zijn antwoorden.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:14

verootjoo schreef:
Op Wikipedia zeker ;)
Dat zijn de principes van veel stromingen en een soort ‘ideaal beeld’ maar natuurlijk geen ‘regels’.
Regels zijn menselijk en niet goddelijk. Als iemand vanuit geloofsovertuiging bepaalde dingen niet doet is dat helemaal prima, maar als iemand al dan niet perongeluk bepaalde dingen wel heeft gedaan is dat niet per se fout voor de kerk. Je relatie met God en bepaalde ‘fouten’ is iets tussen jou en God en niet tussen jou en andere mensen, want die hebben hun eigen ‘fouten’.

Volgens mij staan zulk soort ‘regels’ niet eens op de site van de adventisten zelf.

Wat niet wegneemt dat er idd ook kerken zijn die ook echt regels stellen en consequenties verbinden bij overtreding daarvan. Maar daar zou ik verre van blijven.
Weet niet bij welk genootschap TS haar kennis zit, maar bij die ik ken is dat geloof ik niet zo.

Nee niet op wikipedia, maar op http://www.adventist.nl en vrij uitgebreide site over de adventisten ( door henzelf). Tevens op zda-ref.nl( ook een site door de adventisten). Ik kijk heus wel naar meerdere bronnen die betrouwbaar zijn. En dit waren de eerste 2 hits die ik kreeg. Er staat dat een huwelijk met een ongelovige niet onder valt onder de richtlijn van wat zij onder een huwelijk verstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:18

Maar hoe iemand daar mee omgaat is zeer persoonlijk. Ik ken JG's die met Kerst en verjaardagen er gewoon bij zijn. Niet om te vieren, maar om samen te zijn met het niet JG gedeelte van de familie. Dat is flexibel omgaan met de richtlijnen. En dat kan in iedere stroming van elk geloof natuurlijk, maar net hoe de persoon zelf met de zaken omgaat.
Daarom bekruipt mij het gevoel dat zeggen dat iemand zich meer op het geloof gaat richten, terwijl die in een prille relatie zit, meer een excuus is dan een reden om het af te kappen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-03-19 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt