naamkind en roepnaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pinkie87

naamkind en roepnaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 19:53

maandag ben ik 40 weken. en nog steeds zitten we hier te dubben over jah wel de jongens naam :')

ik kan de naam hier niet vertellen want heb hier wat mensen op bokt rond zwerven die altijd alles zien ;)

maar wij hebben een naam die we allebei erg mooi vinden maar we weten okk dat deze afgekort gaat worden als we hem zo houden.

dus mijn man zegt we kunnen hem zo noemen maar hem dan die afkorting als roepnaam geven.

maar ik heb het gevoel dat ik dan de volledige naam afbreuk doe en wat heeft het dan voor nut om hem die volledige naam te geven.

dus mijn was de vraag hoe zien en vinden jullie het om een roepnaam te hebben??

al vast bedankt voor de hulp en steun :')

Brainless

Re: naamkind en roepnaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 19:56

Mijn dochter heet Anika (Emma Marleen); met als roepnaam Aniek.

Waar ik vandaan kom is het niet raar om meerdere (doop)namen te hebben en een zelfs soms heel andere roepnaam.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 19:58

Ik zou geen andere officiele eerste naam op papier geven dan de roepnaam. Lijkt mij alleen maar verwarrend. Bv instanties waarbij de officiële naam gebruikt wordt of vliegtickets

Doopnamen vind ik wat anders die staan erachter

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 19:59

Ik heb 3 officiële namen, en een andere roepnaam. Ik vind dat juist mooi :)

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 19:59

mijn zoon heet Dani wat ook wel eens afgekort wordt als "Daan"
ik vindt dat verschrikkelijk en hijzelf gelukkig ook dus zegt er meestal wel wat van

mijn (roep)naam is Mendy
maar heb ook nog 3 doopnamen en meer als dat, is het ook niet
Laatst bijgewerkt door Mendy1984 op 27-03-19 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:00

Een vriend van mij heet Christopher. Officieel is dat zijn naam en heeft hij geen roepnaam. Maar toch is hij voor bekenden gewoon Chris en voor onbekenden Christopher, zo stelt hij zich ook voor.

Dus werkt prima zonder. Hetzelfde zou wel met Bastiaan en Bas zijn. Terwijl een andere vriend Daniel heet en we die altijd gewoon Daniel noemen en niet Daan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:01

Lynn_Nikita schreef:
Ik zou geen andere officiele eerste naam op papier geven dan de roepnaam. Lijkt mij alleen maar verwarrend. Bv instanties waarbij de officiële naam gebruikt wordt of vliegtickets

Doopnamen vind ik wat anders die staan erachter

Ik ken iemand die 3 doopnamen heeft en een heel andere roepnaam.
Roepnaam staat volledig los van de andere namen.

Is niks verwarrend aan hoor.
Bij mijn dochter wordt standaard haar roepnaam vermeld, en op vliegtickets gewoon haar volledige namen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:01

Heel veel namen worden afgekort. Je kunt toch de mooie roepnaam gebruiken en de afkorting komt vanzelf. Of niet. Als je de afkorting geeft als officiële naam, wordt de roepnaam nooit meer de 'lange naam'.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:02

Een roepnaam hebben is iets typisch Nederlands. Iedere Hans (50+) die rondloopt heet voluit Johannes en iedere Kees Cornelis.
Wat ik echt totaal niet kan volgen zijn kinderen die Javelin Magister heten (ik noem maar iets geks), en dan staat er op het kaartje "roepnaam Piet" achter...

Of, met andere woorden, een roepnaam die een afkorting is van de officiele naam is meer dan gewoon. Dat is de hele 'grap' van een roepnaam.

Sjolvir

Ik had zo ongeveer als enigste kind in de klas maar 1 naam en geen doop of roepnaam.
Maar ook mijn naam wordt structureel door iedereen van 7 letters ontdaan, heb ze dat ooit wel af proberen te leren door door de intercom te roepen, die woont hier niet en de deur niet open te doen, maar dat heb ik opgegeven.

Kortom je kan je kind noemen wat je wilt, soms maken omstanders er iets anders van.

Amber_anne

Mijn vriend zijn naam is Marciano maar iedereen noemt hem Mars. Hij stelt zich wel voor als Marciano en het is ook zijn naam.

Ik zou zijn roepnaam de hele naam doen, de afkorting komt vanzelf wel. Als je hem opvoedt met de hele naam dan blijft hij dat ook zo zien

kiwiwitje

Ik heb 3 doopnamen, waarvan mijn roepnaam ook 1 van mijn doopnamen is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:04

Afhankelijk van de afkorting zou ik een kind een fatsoenlijke eerste naam geven.

Zo ken ik een Saskia die altijd afgekort word tot "Sas" maar ik zou denk ik niet willen dat er Sas stond op het visite kaartje van haar werk als het kind volwassen is en een normale baan heeft.
Maar als je van plan bent je kind "willem-bart" te noemen, wat natuurlijk afgekort gaat worden tot willem of bart (en als je pech heb wiba). Dan zou ik er voor gaan om het kind gewoon willem of bart te noemen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:08

Ik heb een roep naam. Wat dus ook op alle papieren mijn naam is. En een doopnaam.
Mijn roepnaam is Danielle
Mijn doopnaam is Maria
Mijn initialen zijn dus D.M. En dan de achternaam

Maar iedereen noemt mij: Daan

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:12

Ik heb een roepnaam en twee andere doopnamen, ik ben er erg blij mee.
Mijn man heeft ook nog een andere naam naast zijn roepnaam (geen doopnaam).

Ook ik zou gewoon in jouw situatie de gehele naam doen. Vind zijn weg vanzelf als het afgekort gaat worden

sayenti

Mijn partner noemt Timothy maar iedereen noemt hem gewoon Tim luistert hij ook gewoon op als je onverwachts roept.
Toch stelt hij zich ook altijd als Timothy voor wand dat is zijn naam.

lizy29

Ik vind een afkorting van een naam toch ook echt wel wat anders dan de roepnaam. Ik zou dan dus ook gewoon de volledige naam gebruiken als roepnaam. Als jullie zoon dan ervoor kiest deze later in dagelijks gebruik af te korten is dat aan hem.
Onze oudste dochter heet bijvoorbeeld Isabelle, maar momenteel (bijna 3 jaar) noemt ze zichzelf Belle. Of ze dat blijft doen of niet is straks aan haar.
Overigens vind ik doopnamen of tweede namen daar dan ook weer helemaal los van staan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:16

lizy29 schreef:
Ik vind een afkorting van een naam toch ook echt wel wat anders dan de roepnaam. Ik zou dan dus ook gewoon de volledige naam gebruiken als roepnaam. Als jullie zoon dan ervoor kiest deze later in dagelijks gebruik af te korten is dat aan hem.
Onze oudste dochter heet bijvoorbeeld Isabelle, maar momenteel (bijna 3 jaar) noemt ze zichzelf Belle. Of ze dat blijft doen of niet is straks aan haar.
Overigens vind ik doopnamen of tweede namen daar dan ook weer helemaal los van staan.

Ja dat vind ik ook, een koosnaam of afkorting is wat anders dan een roepnaam, hoe je ouders je noemen en hoe je in de papieren staat

Een oud collega van mij heette Bonnie, dat was haar roepnaam, maar op papier heette ze Martine. Bij een diploma uitreiking werd Martine omgeroepen en niemand ( behalve zijzelf) wist dat het om haar ging omdat iedereen alleen de naam Bonnie kende
Maar jullie willen dus ook alleen de roepnaam / afkorting gebruiken of denken jullie dat de omgeving dat doet?

Nu ben ik wel heel nieuwschierig naar de naam geworden trouwens

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 20:18

ja maar ik heb dus hekel aan als het afgekort gaat worden. zelfs mijn naam inge wordt afgekort als ze dit doen zegt ik dus ook gewoon ik heet inge.

ik heb ook doop namen mijn volledige namen zijn inge Elisabeth Maria petronella. en dat wil ik mijn kind dus echt niet aan doen ;)

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:19

ik heet officieel Suzanne en roepnaam Anne :) puur omdat ze ook wat simpels wilde, mijn ouders

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:21

Als je niet wil dat een roepnaam eordt afgekort, moet je een naam kiezen van één lettergreep O:)

Suzanne F.

Het ligt er echt aan. Als het iets als Robbert Jan of Alexander Roderick ofzo is dan zou ik er leuke roepnaam van maken. Maar als het een gewone naam is ontkom je er niet aan dat mensen deze afkorten. Ik heet Suzanne en dat is ook bijna overal Suus of zelfs S.

amen

ik heb ook geboortenaam en roepnaam. vernoemd naar mn oma, maar afgekort vond mn moeder dat verschrikkelijk. dan is het gewoon een mannennaam....dus hebben ze mij mooie roepnaam gegeven.

mn ouders hebben dat op geboortekaartje gezet in 1976.

geboren siebrigje…..

we noemen haar sigrid.

ik ben dus ook altijd sigrid, behalve bij officiele documenten ed.

dan komt mn geboortenaam weer in beeld.

als de officiele naam mooi is, zou ik er geen roepnaam vermelding van maken, dat komt dan wel.

want dat is wat jullie geven als naam, omdat je t mooi vind.

als je vermelding maakt van roepnaam als de afkorting, dan keur je dat goed dat anderen hem met die roepnaam aanspreken. en dat moeten jullie afwegen of jullie dat willen.

bij mij was t zo dat mn ouders vernoemden, maar de naam en voornl afkorting die dan word gegeven niet mooi vinden en daarom mn roepnaam , zij mij altijd zo genoemd hebben. en dat voor de buitenwereld ik dus gewoon aangesproken word met sigrid, zoals zij willen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:23

Mijn roepnaam en eerste naam beginnen niet met dezelfde letter. Heel irritant soms bij belangrijke dingen.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:25

Mijn broer heet Bastiaan, m'n ouders wilden hem eigenlijk Sebastiaan noemen maar hebben dat niet gedaan omdat ze bang waren dat het afgekort zou worden naar Sebas. Nu noemen z'n vriendin en vrienden hem Bas :') Wij noemen hem wel Bastiaan en zo stelt hij zich ook voor.
Ik heet Sanne, nou niet echt een naam die je af zou korten. Maar al m'n vriendinnen noemen me San. Overigens korten wij binnen de vriendengroep bijna alle namen af, alleen Maud niet want dat is al maar één lettergreep :')
Wat ik probeer te zeggen is dat je die afkortingen niet kan voorkomen en ze vaak natuurlijk zo groeien. Ik zou gewoon de hele naam geven en als je die zelf het mooiste vindt ook die gebruiken. Als anderen hem dan afkorten later kan hij zelf aangeven of hij dat oké vindt of niet.