Hoeveel vraag ik voor deze auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_R

Hoeveel vraag ik voor deze auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 11:12

Hallo bokkers!

Ik zou graag jullie advies willen over het volgende. Momenteel heb ik een Seat ibiza. Eind 2018 heb ik hier aardig wat geld in gestoken (grote beurt, 2 nieuwe banden, nieuwe distributieriem, bougies, nieuwe EGR klep, enz.) in totaal zo'n 1150 euro. Dit met het idee dat hij dan hopelijk nog even vooruit kon. Gezien het gaat om een auto met aardig wat km op de teller had ik mezelf voorgenomen dat dit de laatste grote uitgaven waren aan deze auto. Alleen is nu helaas gebleken dat de koppeling aan vervanging toe is.. En daarbij heeft de auto ook een probleem met olie waardoor het verbruik erg hoog is (lekt ergens is het vermoeden, maar loopt niet uit de auto). Al met al heb ik besloten dat ik het niet waard vindt om nog veel geld in de auto te stoppen. Ik ga opzoek naar een andere.

Nu weet ik uit ervaring dat inruil van dit soort auto's erg weinig oplevert. Ik vroeg me dus af hoeveel ik voor een auto als dit op bijvoorbeeld marktplaats van vragen?

Even een beetje info over de auto:
Seat Ibiza 1.4 16v sport (100 pk), 3drs
Kleur: schaduwgrijs
Bouwjaar 2005
220.xxx op de teller
Ziet er aan de buitenkant op wat krasjes na nog goed uit. Geen roest, grote deuken o.i.d.

Opties:
climate control
cruise control
verwarmbare buitenspiegels
dimbare binnenspiegel
orginele xenon verlichting
licht metalen velgen (niet de mooiste meer)
in hoogte verstelbare bestuurderstoel
radio met aux aansluiting
lederen stuur
mistlampen

"Problemen":
Versleten koppeling
hoog olie verbruik

APK loopt tot februari 2020!

Graag zou ik willen weten wat een redelijke prijs zou zijn, en of dit opweegt tegen inruil (waar ik vermoed er een eurootje of 400/500 voor te krijgen).

Bedankt alvast!

Het gaat om deze auto!
Afbeelding

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:14

Als je er een liefhebber voor zou vinden max 1000 ...
Met al deze kosten die eraan komen en het bouwjaar plus km stand zijn er weinig mensen die aan zoiets geen beginnen

Wat kost het jezelf als je alles laat repareren
Want stel dat het nog een keer duizend kost .
Voor duizend heb jij geen andere auto waar zoveel aan gedaan is al

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:28

Je kunt ook het kenteken eens ingeven op een site zoals wijkopenautos.nl. 'Truc' van hen is vaak dat je ze puntje bij paaltje minder willen betalen dan dat, maar het geeft je wel een richting. Wij hebben er wel eens een auto met problemen aan verkocht die de garage vanwege die problemen niet terug wilde nemen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:33

little_birdy schreef:
Met al deze kosten die eraan komen en het bouwjaar plus km stand zijn er weinig mensen die aan zoiets geen beginnen

Dit dus.
Je zou hem bij een dealer kunnen inruilen op een nieuwe, dan krijg je er misschien nog iets meer voor

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 11:34

_Roxanne schreef:
Je kunt ook het kenteken eens ingeven op een site zoals wijkopenautos.nl. 'Truc' van hen is vaak dat je ze puntje bij paaltje minder willen betalen dan dat, maar het geeft je wel een richting. Wij hebben er wel eens een auto met problemen aan verkocht die de garage vanwege die problemen niet terug wilde nemen.

Ja kan het inderdaad proberen.. Maar heb voor m'n vorige auto (oud suzuki swiftje) een richtlijn gekregen van 0 tot 85 euro van wijkopenautos :') Uiteindelijk voor 350 euro ingeruild op deze seat haha. Dus ik gok dat ik voor deze ook niet meer dan de inruilprijs ga krijgen! :+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:36

little_birdy schreef:

Dit inderdaad.

Ik heb in 2016 een ibiza van hetzelfde bouwjaar verkocht. Ook op die kilometerstand. Auto was technisch volledig in orde en toen kreeg ik er 1500 voor. (inruil + Extra bandenset). Maar met die kosten die jij erbij hebt...

Hoewel ik bij inruilen die toekomstige kosten nieteens zou noemen :x

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 11:38

little_birdy schreef:

Ik verwacht inderdaad niet dat er heel veel animo voor is :')
Het klopt dat ik voor 1000 geen andere auto koop, maar het is meer het idee dat ik (weer) veel geld steek in een auto die wellicht niet zo heel lang meer meegaat. Dan investeer ik liever in een auto die hopelijk nog wel een jaar of wat mee kan. Ik rij ook relatief veel km (25 tot 30 duizend per jaar) Dus de kans dat ik met de seat na reparatie nog lang vooruit kan is klein..
Daarnaast wil ik liever een kleiner, lichter, zuiniger autootje. Nu sta ik minimaal een keer per week voor 70 euro aan de pomp en daar wordt m'n portemonnee niet blij van haha.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 11:40

Winged schreef:
Hoewel ik bij inruilen die toekomstige kosten nieteens zou noemen :x

Dat valt niet meer te ontkennen helaas :+ Je voelt en hoort het (trillen met optrekken, piepend geluid bij intrappen koppeling) En na 6 weken rijden moet er een liter olie in :')

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Thestral

Re: Hoeveel vraag ik voor deze auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:44

Dan ga je er met particulierverkoop niet eens 1000 voor krijgen denk ik met deze gebreken. Ik zou hem gewoon inruilen bij een dealer. zoals je dat bij je vorige hebt gedaan of proberen via marktplaats te verkopen. Dat wil soms nog wel eens wat opleveren. En gebreken verzwijgen moet je niet doen. Gewoon eerlijk zijn.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:46

Zolang koppeling defect is ben ik bang dat je echt niet meer krijgt dan 300.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:54

Ik denk dat je er bij inruil nog niet eens die 500 euro voor krijgt. Wij probeerden afgelopen week een citroen C4 in te ruilen van 2006 met 290.000km zonder gebreken en incl de opties die jij noemt en dan konden we met 700/750 onze handjes dichtknijpen

Heel banketstaaf gezegd denk ik niet dat je er meer dan sloopwaarde voor krijgt

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 12:06

Witchcraft schreef:
Dan ga je er met particulierverkoop niet eens 1000 voor krijgen denk ik met deze gebreken. Ik zou hem gewoon inruilen bij een dealer. zoals je dat bij je vorige hebt gedaan of proberen via marktplaats te verkopen. Dat wil soms nog wel eens wat opleveren. En gebreken verzwijgen moet je niet doen. Gewoon eerlijk zijn.

1000 euro verwacht ik ook zeker niet! Ik dacht meer aan zo'n 500 euro ofzo. Dan kan iemand die 'm voor onderdelen wil gebruiken 'm ook nog kopen bij wijze van. Maar zodra ik iets anders gevonden heb zal ik eerst met de betreffende garage/dealer is bespreken of die 'm willen hebben en zo ja, voor welke prijs. Dan kan ik altijd nog kijken of het de moeite is!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:08

Bel hun eens voor een bod (als sloopwagen).
https://www.venauto.nl/
https://www.sloopautoverkopen.com/

Met de bovenste heb ik wel eens zaken gedaan... kreeg meer dan verwacht (oude auto met een kapotte versnellingsbak).
Dingen niet af bij ophalen en je krijgt direct contant betaald en een vrijwaring.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 14:59

Brainless schreef:
Bel hun eens voor een bod (als sloopwagen).
https://www.venauto.nl/
https://www.sloopautoverkopen.com/

Met de bovenste heb ik wel eens zaken gedaan... kreeg meer dan verwacht (oude auto met een kapotte versnellingsbak).
Dingen niet af bij ophalen en je krijgt direct contant betaald en een vrijwaring.

Bedankt voor de tip! Ga er eens naar kijken.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:44

Jessica_R schreef:
1000 euro verwacht ik ook zeker niet! Ik dacht meer aan zo'n 500 euro ofzo. Dan kan iemand die 'm voor onderdelen wil gebruiken 'm ook nog kopen bij wijze van. Maar zodra ik iets anders gevonden heb zal ik eerst met de betreffende garage/dealer is bespreken of die 'm willen hebben en zo ja, voor welke prijs. Dan kan ik altijd nog kijken of het de moeite is!

punt is dat niemand die wil hebben voor de onderdelen. van seat kun je alles voor weinig geld nog bestellen, en dan is het nieuw. Onderdelenauto's zijn vaak alleen zeldzame of oude auto's waar je moeiljik aan onderdelen kan komen. dat is jouw seat niet.

waarom denk je dat hij na deze nieuwe reparatie niet nog een aantal jaar mee kan? Hij kan toch prima de 300.000 halen?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:49

Ik zou voor een auto met een versleten koppeling echt geen 1000 euro uitgeven. Het is ontzettend duur om dat te laten repareren/vervangen, en dan ook het probleem met de olie is niet zo best.
Ik zou zo'n auto zelfs voor €500,- nog laten staan sorry, maar dan kan ie nog zoveel luxe opties hebben maar als je stil komt te staan heb je daar niets aan. Ik zou de auto ook inruilen, alles wat je er nog voor terug krijgt is mooi meegenomen.

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 15:50

NenaC schreef:
waarom denk je dat hij na deze nieuwe reparatie niet nog een aantal jaar mee kan? Hij kan toch prima de 300.000 halen?

Zou theoretisch gezien prima kunnen natuurlijk. Maar ik vrees dat het een beetje bodemloze put gaat worden. Ik heb er nu in kleine 3 jaar tijd al zeker het aankoopbedrag aan laten repareren. Op een gegeven moment houdt het op voor mij. Blijf geen geld stoppen in een auto waar ik al best wat problemen mee gehad heb. Daarbij denk ik dat het verhelpen van het olie probleem ook nog een flinke duit gaat kosten (bovenop de kosten van het vervangen van de complete koppeling).

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:50

_Roxanne schreef:

Zeker niet doen daar. Mijn ouders kregen een bod via de e-mail van €10.000 voor de huidige auto. Puntje bij paaltje, hele reis afgelegd, kwamen ze aan met een bod van max. €4.000.. Ik zou er echt nooit heen gaan, mensen waren ook heel onvriendelijk, gehaast, totaal niet geïnteresseerd. Waren de auto op alles aan het afkraken (panoramadak, wie wil dat nou, vroegen ze aan mijn vader. Volgens mij is dat juist iets wat meer geld oplevert?) etc..

@TS. Ik zou de auto of inruilen, of €1000

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:59

Jessica_R schreef:
Witchcraft schreef:

N.a.v. je topic heb ik mn vriend je post even door laten lezen, die "zit in de auto's".

Ter vergelijking, hij heeft laatst voor 150 een Seat Ibiza zoals de jouwe opgekocht voor onderdelen (motorblok en toebehoren vanwege restauratie oude VW waar nieuw blok in komt).

Zijn reactie: "Als je 400 oid ervoor kunt krijgen met inruil, meteen doen. Niet twijfelen. Een beetje kenner zal de auto namelijk niet kopen voor die prijs met de problemen die je beschrijft. Koppeling kost al gauw 350,-. Olie probleem zou heel misschien wellicht daaraan verbonden zijn maar type auto kennende verwacht ik eerder een lekke koppakking en met een beetje ongeluk is de kop ook krom getrokken inmiddels. Als je hem niet tegen de verwachte prijs kunt inruilen is het wellicht interessant om op auto-cross fora eens rond te vragen of iemand hem voor onderdelen wil hebben, onderstel en veel van de onderdelen zijn vrij universeel en worden in die wereld veel gebruikt. Verwacht er dan geen hoofdprijs voor, die jongens hebben hun netwerk wel. Een particulier/liefhebber zal er misschien een paar honderd voor neerleggen maar daar houdt het bij op (als ze verstandig zijn) want ondanks dat er veel aan de auto gedaan is betekend een koppeling vervangen toch nog best wat kosten en is het geen alledaags klusje wat je als hobby even in de garage erbij doet (of het moet echt je "passie" zijn). Daarnaast rijst er bij een beetje auto-kenner het vermoeden van een lekke kop, danwel kop die aan zn einde komt (bekend kwaaltje bij dit type), en dan zit je echt wel verder in de kosten. Meer dan 200-300 zou ik er nooit voor geven als ik verwacht er nog minstens 500 aan kwijt te gaan zijn en zelfs dan moet het een "passie-auto" zijn. "
Laatst bijgewerkt door Serenity350 op 25-03-19 16:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 16:00

Autumnn schreef:
_Roxanne schreef:

Zeker niet doen daar. Mijn ouders kregen een bod via de e-mail van €10.000 voor de huidige auto. Puntje bij paaltje, hele reis afgelegd, kwamen ze aan met een bod van max. €4.000.. Ik zou er echt nooit heen gaan, mensen waren ook heel onvriendelijk, gehaast, totaal niet geïnteresseerd. Waren de auto op alles aan het afkraken (panoramadak, wie wil dat nou, vroegen ze aan mijn vader. Volgens mij is dat juist iets wat meer geld oplevert?) etc..

@TS. Ik zou de auto of inruilen, of €1000

Ik heb toentertijd alleen telefonisch contact met hun gehad over m'n vorige auto. Maar ik was ook not amused.. Ik had een oud (maar prima) autootje met weinig km en goed onderhouden aangeboden (vergelijkbare autootjes werden voor rond de 1000/1500 aangeboden). Zeiden ze tegen me: ja dit valt niet meer te verkopen hooguit voor de sloop voor onderdelen. We kunnen je iets bieden tussen de 0 en 85 euro. Toen heb ik de beste man gezegd dat ik dat geld ook alleen voor de bandjes al kon krijgen en heb hem vriendelijk bedankt :')

Jessica_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 16:04

Serenity350 schreef:
Witchcraft schreef:

N.a.v. je topic heb ik mn vriend je post even door laten lezen, die "zit in de auto's".

Ter vergelijking, hij heeft laatst voor 150 een Seat Ibiza zoals de jouwe opgekocht voor onderdelen (motorblok en toebehoren vanwege restauratie oude VW waar nieuw blok in komt).

Zijn reactie: "Als je 400 oid ervoor kunt krijgen met inruil, meteen doen. Niet twijfelen. Een beetje kenner zal de auto namelijk niet kopen voor die prijs met de problemen die je beschrijft. Koppeling kost al gauw 350,-. Olie probleem zou heel misschien wellicht daaraan verbonden zijn maar type auto kennende verwacht ik eerder een lekke koppakking en met een beetje ongeluk is de kop ook krom getrokken inmiddels. Als je hem niet tegen de verwachte prijs kunt inruilen is het wellicht interessant om op auto-cross fora eens rond te vragen of iemand hem voor onderdelen wil hebben, onderstel en veel van de onderdelen zijn vrij universeel en worden in die wereld veel gebruikt. Verwacht er dan geen hoofdprijs voor, die jongens hebben hun netwerk wel. Een particulier/liefhebber zal er misschien een paar honderd voor neerleggen maar daar houdt het bij op (als ze verstandig zijn) want ondanks dat er veel aan de auto gedaan is betekend een koppeling vervangen toch nog best wat kosten en is het geen alledaags klusje wat je als hobby even in de garage erbij doet (of het moet echt je "passie" zijn). Daarnaast rijst er bij een beetje auto-kenner het vermoeden van een lekke kop, danwel kop die aan zn einde komt (bekend kwaaltje bij dit type), en dan zit je echt wel verder in de kosten. Meer dan 200-300 zou ik er nooit voor geven als ik verwacht er nog minstens 500 aan kwijt te gaan zijn en zelfs dan moet het een "passie-auto" zijn. "

Bedankt voor je reactie! En die van je vriend ;) zijn inderdaad goede opties :) makkelijkst zou inderdaad zijn als ik hem gewoon ergens op kan inruilen! Zo niet, dan hou ik de andere opties zeker in gedachte!

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:13

Ik heb vorig jaar ook zo'n auto verkocht.
Dit was dan wel een diesel, ( En zag er echt niet uit )
Iets met een mannenauto ;)
Naar mijn idee rammelde die aan alle kanten, maar heb er wonderbaarlijk nog wel €700,- voor gevangen.
De teller ging richting de 400.000.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:14

Jessica_R schreef:
Bedankt voor je reactie! En die van je vriend ;) zijn inderdaad goede opties :) makkelijkst zou inderdaad zijn als ik hem gewoon ergens op kan inruilen! Zo niet, dan hou ik de andere opties zeker in gedachte!

Geen dank.

Toevoeging van vriend: als je hem ergens aanbiedt of info vraagt, vermeld de brandstofsoort, dat is de eerste vraag die je gaat krijgen namelijk. Succes!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:05

Maar als je vermeldt dat het een 1.4 16V Sport is, dan weet iedereen die een beetje in auto's doet wel dat het een benzine is. Of in het ergste geval LPG, maar zo gek gaan we het hopelijk niet maken :))

Verder helemaal eens met (de vriend van) Serenity. Voor een auto van dit bouwjaar en met deze mankementen is eigenlijk alle geld teveel. Als je er nog wat voor terug kunt krijgen bij inruil dan altijd doen. Of anders proberen wat korting te bedingen en deze weg doen voor sloop of onderdelen. 't Beestje is duidelijk aan het einde van z'n latijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:22

Niet particulier gaan verkopen, maar inruilen bij een garage.

Ik had een Peugeot 206 GTI van 2001, in 2016 ingeruild voor mijn huidige Opel Astra uit 2008. Omdat de garagist die auto ook handig had ingeruild, kreeg ik iets van 1500 inruil op mijn auto terug, nieuwe banden om de Astra, nieuwe distributieriem (dus ook waterpomp en de hele mikmak). Moest nog wel een paar duizend euro bij betalen natuurlijk. Maar het was een mooie inruil.

Het is gewoon heel afhankelijk van hoe de garagist andere auto's heeft verkregen en wat voor ruimte hij hierop heeft.

Je hebt er daarbij nooit weer ellende van in die zin dat een koper bij je terug komt om kosten te claimen (al eens gehoord van een kennis, gedreig met juridische oliebol, niet erg leuk als je vooraf keurig alles heb aangegeven), en je hebt bij een Bovag garage gewoon nog een stuk garantie op je nieuwe auto.