Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Bambi1995 schreef:Ik hoop met dit topic mensen te vinden die ook te maken hebben of hebben gehad met parentificatie of KOPP-kind. Ik zoek een stukje lotgenoten contact. Hoe was het voor jullie? Hoe ben je er mee om gegaan? En ben je er uit gekomen? Was er een uit weg?
Citaat:Ik heb hier al vanaf mijn kindertijd mee te maken en nu ik volwassen ben heb ik eindelijk de stap gezet om naar een psycholoog te gaan. Mijn psycholoog heeft mij het inzicht gegeven over parentificatie. Ik heb mezelf altijd weggecijferd en te kort gedaan. Waardoor er nooit plaats was voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Ook was er nooit plaats voor gevoelens en emoties.
Citaat:Waardoor ik nu gewoon niet weet wie ik ben of wat ik leuk vind of waar ik voor sta. Ik heb veel steun aan de psycholoog en ik ben zo blij dat ik voor mezelf deze stap heb genomen.
LienC schreef:Ik zie het in mijn werk. Daar kan ik geen details over delen. Maar ik wil wel proberen om je een antwoord te geven. Je kan hier zeker uitkomen, gun jezelf tijd. Ontdekken wie je bent en wat je wil kan je niet in een dag. En ik zie op mijn werk dat het niet makkelijk is en veel tijd kost. Probeer dingen uit om te kijken wat je leuk vindt en wat niet. Artikel geeft ook mooie voorbeelden met emoties en je eigen wil.
En tot slot; wat goed dat je hulp hebt gezocht! Ik hoop voor je dat je over een jaar je bericht terug leest en ziet/voelt dat je veel over jezelf hebt geleerd
.
Bambi1995 schreef:Idd als kind heb ik het mij nooit beseft eigenlijk ik wist niet beter en dacht dat het normaal was. Pas sinds ik naar een psycholoog ging kreeg ik besef.
Citaat:Ik merk in de therapie dat er ook best wat boosheid en eenzaamheid in me zit.
Citaat:Tot nu toe ben ik nog niet concrete stappen aan het maken in de therapie maar ben ik bezig om mezelf te leren kennen. Ik had gewoon heel veel vragen over mezelf die we nu gewoon allemaal aan het bespreken zijn.
MarryAnneR schreef:Mijn grootste angst is eigenlijk, dat ik haar genen heb. Als iemand weleens zegt... goh je bent net je moeder!
Ik overcompenseer dus ook in me niet aanstellen, geef mezelf een schop onder mijn kont. Noem iedereen die ik in mijn ogen kinderachtig vind, overspannen zakjesblazers. En stop elke emotie diep weg.
En ja dit heb ik mijn kinderen dus ook verkeerd bijgebracht. Die mochten zeker niet kinderachtig zijn, zonder reden huilen.
Veel te hard soms.
Ik moet zeggen dat ik mezelf ook wel tegenkom nu hoor met mijn stiefdochter. Die krijgt wel de juiste begeleiding gelukkig. Ik moet dan alleen weer oppassen dat ik niet alles weer op haar projecteer.
Het valt niet altijd mee, maar ik doe wel hard mijn best hoor..
Er zijn eigenlijk maar een paar mensen die weten dat ik helemaal niet zo stoer ben. En die me dan ook vertellen dat dan weer niet zwak is.
Herken je dit?
Matheno schreef:Goed van je, TS, dat je nu eindelijk voor jezelf kiest.
Toch vraag ik me af: Iedereen is toch min of meer altijd 'op zoek naar zichzelf'. Dacht dat dat niet meer dan normaal was.
Bambi1995 schreef:Ik heb me ook altijd sterk gehouden. Ik mocht niet zwak zijn want dat kon mijn moeder er niet bij hebben. Dus ja ik heb mijn gevoelens en emoties heel erg weg gedrukt. Sinds dat ik bij de psycholoog kom vind ik dat stukje weer terug en gaat het soms iets minder goed met me omdat de korsten worden open gekrabd die ik vroeger heb weg gestopt. Je word heel erg geconfronteerd met wat je eigen gevoelens zijn. Er komt veel boosheid, teleurstelling, verdriet en eenzaamheid naar boven. Dus zo sterk ben ik niet meer omdat je even met de neus op de feiten word gedrukt. Ik vind het ook heel moeilijk als mensen mij zien huilen en als mensen me dan troosten dan kan ik daar heel ongemakkelijk van worden.
Janneke2 schreef:Bambi1995 schreef:Ik heb me ook altijd sterk gehouden. Ik mocht niet zwak zijn want dat kon mijn moeder er niet bij hebben. Dus ja ik heb mijn gevoelens en emoties heel erg weg gedrukt. Sinds dat ik bij de psycholoog kom vind ik dat stukje weer terug en gaat het soms iets minder goed met me omdat de korsten worden open gekrabd die ik vroeger heb weg gestopt. Je word heel erg geconfronteerd met wat je eigen gevoelens zijn. Er komt veel boosheid, teleurstelling, verdriet en eenzaamheid naar boven. Dus zo sterk ben ik niet meer omdat je even met de neus op de feiten word gedrukt. Ik vind het ook heel moeilijk als mensen mij zien huilen en als mensen me dan troosten dan kan ik daar heel ongemakkelijk van worden.
![]()
... dat hoort erbij: dat je niet alleen je verdriet en eenzaamheid ontdekt, maar dat je er ook troost voor krijgt. ...!
Bakken tegelijk liefst...!
En dat dan binnen laten, omdat het je gegund is.
En omdat je (contra pig parent/boeouder) geen egoist of slecht mens bent en dat je je daar niet schuldig om hoeft te voelen.
Sommige boe ouders weten heel veel angst aan te jagen, maar in principe is troost krijgen erg fijn.
En mbt boosheid en teleurstelling : het is de trieste, nuchtere waarheid.![]()
Voor mij waren ze de leermeesters 'zo wil ik het dus niet meer'.
En dan zoeken : wat en hoe dan wel...?
Wat mij ook enorm hielp: in transactionele analyse heb je de reddingsdriehoek. (Officieel de carpman drama driehoek.) En de 'spelletjes'. (Kijk eens in de bibliotheek naar het boek 'mens, erger je niet'.)
Dat gaat over macht en manipulatie en ook over bijvoorbeeld sterk zijn, huilen en troost vragen of ontvangen.
1 valkuil : ik spreek graag over de zielepieten rol. Mijn moeder was slachtoffer in de zin dat ze niet vroeg om een concentratiekamp, ze ging er tov mij als een zielepiet mee om, waardoor ik op mijn beurt slachtoffer werd (ik wenste mijn geen getraumatiseerde moeder).
Je kunt 'buiten de reddingsdriehoek en de spelletjes' je emoties uiten, huilen en troost ontvangen - maar dat voorbeeld heb je niet gehad.