Groom, waarom wel of waarom niet? keuzestress

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Groom, waarom wel of waarom niet? keuzestress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 14:38

Wie werkt er als groom of heeft als groom gewerkt? Niet af en toe mee met een kennis maar echt als werk.
Wat vind je leuk, wat minder?

Reden hiervan is dat ik een baan aangeboden heb gekregen als groom op een springstal en enorm twijfel of ik die stap moet maken. Het is een vrij onbekende wereld voor mij, werken met paarden niet maar wel als groom
De keuze is al gemaakt dat ik iets anders ga doen dan mijn huidige werk maar er loopt nog een procedure bij een totaal ander bedrijf ( wel paardgerelateerd maar dan medisch) waarvan ik wel het idee heb dat ik een grote kans op aannemen heb maar waarin ook nog vrij veel onduidelijk is en ook nadelen aan kleven.

Het lijkt mij een mooi bedrijf, verdiensten zijn niet verkeerd en is wat anders dan ik gewend ben maar als nadeel ook alle weekenden werken en wie weet waar ik nog meer tegenaan loop.

Ik kan het afzeggen met de kans dat de andere baan voor iemand anders gaat en dan heb ik "niks" dit doen met de kans dat ik over 2 weken ook op de andere plek kan beginnen en dan een keuze maken, wat ik ook weer niet netjes voor dit bedrijf vind of beide afzeggen tot ik zeker weer wat ik wil
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 19-03-19 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:41

Kan alleen je tips proberen mee te geven.

Zorg dat je afspraken duidelijk op papier vast legt, dit ook met loon, vrije dagen en vakantiedagen.
En hou er wel rekening mee dat je privé leven wel op een laag pitje staat.

Weet niet waar je wil gaan werken, mag ook per PB.
Zie het zelfs bij mijn zusje dat er dingen achteraf niet goed geregeld zijn.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 14:45

Ik heb bij een olympisch springruiter in engeland gewerkt als internationaal groom. Hij reed zelf niet meer maar zijn zoons wel, ook internationaal. Ben toen meegeweest naar italie voor 3 weken. Dat viel me best tegen eigenlijk. Ik was veel alleen en werd nergens bij betrokken terwijl ik om me heen veel ruiters en grooms zag die echt een team waren. Ik heb 3 weken in de vrachtwagen geslapen op een dun matrasje achter de voorstoelen.
Ik kreeg 100 pond per week. En had 1 dag in de week vrij

Ook heb ik in belgie net over de grens gewerkt bij een dressuur ruiter die later nog een tijdje bondscoach is geweest. Daar was ik stalmedewerker/ruiter/groom.
Als ik daar weer heen kon, dan zou ik het doen. We werden opgenomen in de familie, ik mocht meerdere paarden per dag rijden en er werd tijd en moeite in mij geïnvesteerd op verschillende vlakken, echt een top tijd gehad.
Hier werkte ik voor kost en inwoning en had ik 1,5 dagen vrij per week.

Het hangt dus heel erg af van de mensen waar je mee gaat werken

Lynn_Nikita

Re: Groom, waarom wel of waarom niet? keuzestress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 14:51

Wat ik via kennissen al gehoord heb, die de stal kennen, moet het een fijn team zijn.Ik zal niet internationaal meegaan, daar is iemand anders voor, in mijn geval is het echt voor de eendaagse wedstrijden.
Grote vraag voor mij is of ik het met een gezin ga trekken om het hele weekend van huis te zijn. Nu werk ik ook elke zaterdag maar ben ik wel de zondag thuis voor evt uitjes, verjaardagen etc
Vrij vragen kon, maar bij een belangrijke wedstrijd natuurlijk niet logisch ook
ik vind het alleen erg moeilijk in te schatten voor mijzelf hoe het op lange termijn zal gaan

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 15:00

Ik heb voor ik als amazone begon jaren als groom gewerkt.
Je moet een beetje geluk hebben met de ruiter/amazone waar je voor gaat groomen, probeer het eerst eens een weekje uit om te kijken of je een klik hebt met die persoon.

Ik groomde voor een goede vriendin, en wij deden alles samen als een team. Dus ik hielp haar en zei hielp mij waar nodig was. Wij hadden 30 paarden op stal en werkte er met zijn 3e. En met goed systeem en fijne samenwerking was dit goed te doen.

Heb ook voor mensen gegroomd die mij als stuk stront behandelde en waar het dus absoluut niet mee klikte, op die stallen was ik dan ook snel weg.

Wel moet je je voorstellen dat het ontzettend zwaar werk is, je bij de meeste werkgevers niet meer als het minimum loon krijgt, en met een beetje pech moet je ieder weekend opgeven om mee op wedstrijd te gaan, dus als je erg aan je vrije (weekenden) tijd gehecht ben zou ik het al laten.
Werkgevers hebben ook een hekel aan personeel dat vaak ziek is, of snel iets mankeert, klinkt heel banketstaaf maar het is de realiteit.

Daarnaast moet je stressbestendig zijn en als het even kan 3 paarden tegelijk kunnen op en afzadelen en eventueel nog vlechten of wassen binnen een half uurtje tijd, en dan nog het liefst met een lach op je gezicht, want niemand houd van chagrijnige collega's :)

Nogmaals als je in een fijn team terecht komt is het echt heel erg leuk werk, het blijft zwaar werk!
En deze fijne teams zijn zeldzaam weet ik uit ervaring.

Ben nu na 1,5 jaar op kantoor werken ook weer opzoek naar een baan als stalamazone aangezien ik het toch wel mis, maar ik ga alleen als ik echt een klik heb met het team, en dat is een ding wat alleen de tijd je kan leren :)

(Bovenstaande geld natuurlijk niet voor alle werkgevers er zullen ook fijne werkgevers zijn, maar na 10 jaar ervaring denk ik dat ik ondertussen weet dat er in mijn regio meer rotte appels tussen zitten dan fijne appels ;) )

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 15:24

Als je (kleine) kinderen hebt, zou ik het niet doen. Stel dat je kindje ziek wordt en jij bent op wedstrijd. Bij een baan als groom kan je niet makkelijk naar huis om voor je kind te zorgen als dat ineens nodig blijkt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:01

Dit is zeer geschikt voor de super-paardenliefhebbers,die van alle paarden houden .En er veel van zichzelf voor willen opgeven. Als je een goedbetaalde 9 tot 5 uur baan ambieert,dan is dit niet geschikt, maar dat weet iedereen zelf wel.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:29

Ik heb op hoog niveau gegroomd. Als je vragen hebt staat mijn pb open.
Ik wil nl niet openbaar over mijn oude functie praten.
Lang leve contracten met zwijgplicht ;-D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-19 19:31

week meedraaien is een goede tip

Het loon in bekend en is eigenlijk niet heel verkeerd, ook krijg ik alle reiskosten vergoed
Ook is bekend dat ik het volledige weekend moet werken, en 2 ochtenden per week.
Nadeel dat verjaardagen en uitjes bijna altijd in het weekend gehouden worden. Ik werk nu ook elke zaterdag maar ben de zondag vrij.
Snel weg bij een ziek kind kan ik nu ook niet. Juist voordeel bij deze baan, in de weekenden is papa thuis en de andere werkdagen zijn 2 halve door de weekse dagen.
Hard werken moet ik nu ook, ik werk al in de paardenwereld, alleen momenteel op een ontzettend grote fokkerij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:50

Altijd het hele weekend werken lijkt mij funest voor je sociale leven.
Zeker met kinderen. Die willen ook wel eens iets doen met mama en papa

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:32

Anoniem schreef:

Volgens mij zijn de meeste grooms vrijgezelle meiden.Want de paarden moeten altijd op de eerste plaats staan en dat kan toch niet als iemand thuis een gezin heeft zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:03

anjali schreef:
Anoniem schreef:

Volgens mij zijn de meeste grooms vrijgezelle meiden.Want de paarden moeten altijd op de eerste plaats staan en dat kan toch niet als iemand thuis een gezin heeft zitten.

Als ik de post van de ts goed begrijp heeft ze een partner en kinderen

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:24

Het is een parttime functie als ik het goed lees?

Is het een optie te overleggen of je in plaats van zaterdag en zondag, de vrijdag en de zaterdag werkt, of de zondag en de maandag? Of de zondag een halve dag.

Het lijkt me wel belangrijk voor jezelf, naar ook voor je gezin, om 1 dag in het weekend bij elkaar te zijn.

Ik vond groomen prachtig werk, maar nu ik een eigen huishouden heb (geen kinderen tho), wil ik het niet meer. Te veel onregelmatig werken voor weinig geld en zekerheid. Daarnaast kan ik het lichamelijk ook niet meer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 14:00

Ik heb een man en 2 kinderen en de functie is parttime, zaterdag zondag en dan waarschijnlijk 2 ochtenden ( hij wilde het liefste 4 ochtenden en het hele weekend maar ik heb afgezegd omdat mij dat teveel werd, nu ben ik teruggebeld dat dit bespreekbaar is en ik moet aangeven hoeveel ik door de week kan komen bovenop het weekend wat niet bespreekbaar is)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:13

Persoonlijk zou ik het niet doen. Ik heb geweldige en afschuwelijke tijden gehad als groom.
Maar ik kon het doen ondat het 24/7 paarden was. Parttime was me niet gelukt denk ik.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:18

Lynn_Nikita schreef:
Wie werkt er als groom of heeft als groom gewerkt? Niet af en toe mee met een kennis maar echt als werk.
Wat vind je leuk, wat minder?

Reden hiervan is dat ik een baan aangeboden heb gekregen als groom op een springstal en enorm twijfel of ik die stap moet maken. Het is een vrij onbekende wereld voor mij, werken met paarden niet maar wel als groom
De keuze is al gemaakt dat ik iets anders ga doen dan mijn huidige werk maar er loopt nog een procedure bij een totaal ander bedrijf ( wel paardgerelateerd maar dan medisch) waarvan ik wel het idee heb dat ik een grote kans op aannemen heb maar waarin ook nog vrij veel onduidelijk is en ook nadelen aan kleven.

Het lijkt mij een mooi bedrijf, verdiensten zijn niet verkeerd en is wat anders dan ik gewend ben maar als nadeel ook alle weekenden werken en wie weet waar ik nog meer tegenaan loop.

Ik kan het afzeggen met de kans dat de andere baan voor iemand anders gaat en dan heb ik "niks" dit doen met de kans dat ik over 2 weken ook op de andere plek kan beginnen en dan een keuze maken, wat ik ook weer niet netjes voor dit bedrijf vind of beide afzeggen tot ik zeker weer wat ik wil

Je hebt toch kinderen? Dan ga je toch niet alle weekenden werken!?

Groomen is voor jonge vrijgezelle meisjes zonder kinderen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:20

Pfff lastige keuze, snap dat je het lastig vindt.
Is het echt elke week het volledige weekend? Of ook wel eens alleen een zaterdag of zondag. Of 2/3 weekenden per maand?

Het voordeel van het weekend werken is wel dat je doordeweeks 'maar' 2 ochtenden hoeft te werken dus dan alle tijd voor je kinderen hebt. En in het weekend is vaders er. Jonge kinderen raken denk ik gauw gewend aan het feit dat óf moeders er is óf vaders. En dat bij uitjes ook niet altijd beiden ouders mee zijn. Voor oudere kinderen zal het denk ik wat lastiger zijn omdat die het 'anders' gewend zijn.
Ik denk dat het vooral voor jou en je partner lastiger wordt. Omdat je soms het idee kan krijgen als gescheiden ouder te leven als je altijd alles alleen moet doen. En dat je langs elkaar leeft omdat de 1 moet werken als de ander vrij is. Dus je hebt alleen de avonden samen maar dan is de fut er misschien wel uit naar het werken.

Kun je anders niet open kaart spelen. Dat je aangeeft dat je de baan graag aan wilt nemen maar toch wel erg twijfelt over hoe je de werktijden (en dan vooral dat volledige weekend) met je gezinsleven combineert in de praktijk (als dat zo is). En of ze eventueel openstaan voor een betaalde proefperiode van bijvoorbeeld 2 weken (met 2 weekenden). Zodat jij een goed beeld kan krijgen hoe het in de praktijk zal gaan en dan daarna een definitieve keuze kunnen maken. (Alleen dan kunnen zij na 2 weken natuurlijk het aanbod ook terug trekken). Je kunt dan zelf beslissen of je wel of niet benoemd dat er nog een andere optie openstaat waar je in 2 weken meer over hoort.

Als je de werktijden en dergelijke buiten beschouwing laat maar alleen naar het werk zelf kijkt welke van de 2 opties lijkt jou dan het leukst om te doen?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:24

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb een man en 2 kinderen en de functie is parttime, zaterdag zondag en dan waarschijnlijk 2 ochtenden ( hij wilde het liefste 4 ochtenden en het hele weekend maar ik heb afgezegd omdat mij dat teveel werd, nu ben ik teruggebeld dat dit bespreekbaar is en ik moet aangeven hoeveel ik door de week kan komen bovenop het weekend wat niet bespreekbaar is)

Ik zou het weekend lekker bij je man en kinderen blijven. Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:29

Ik ben jarenlang groom geweest nationaal en internationaal voor grote stallen.
Ben meteen gestopt tijdens mijn eerste zwangerschap. Vond groomen en kinderen niet handig.
In het weekend vaak om 05:30 al op stal voor wedstrijden, en met geluk om 21:30 thuis. Doordeweeks als je vaste tijden hebt gaat het wel maar als een dierenarts moet komen of je hebt klanten of koliekers dan wordt er verwacht dat je gewoon blijft. Of er moet heel veel ander personeel zijn.

Je zou het kunnen doen maar ik zou nooit hele weekenden willen werken met kinderen, doe het nu 1,5 dag in het weekend en vind het verschrikkelijk met feestjes verjaardagen etc.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:31

janderegelaa schreef:

Sorry maar dit vind ik een beetje en rare opmerking. Er zijn toch ook genoeg moeders die in de weekenden werken. Mensen die in de zorg/horeca/winkels/hotels/vakantieparken/dierentuin/attractieparken/luchtvaartmaatschappijen/ns etc werken moeten toch ook vaak of altijd in het weekend werken. Vaders die vrij zijn kunnen dan toch prima voor hun eigen kinderen zorgen. Daarvoor hoeft de moeder toch niet verplicht voor thuis te zijn in het weekend. En de meeste moeders die doordeweeks werken zijn er ook niet nadat hun kind uit school komt en vaak daarvoor ook niet. En dan is vaders vaak ook aan het werk. Maar dat is dan wel oke omdat het geen weekend is?

TS kan nu elk weekend werken maar is daarvoor in de plaats wel elke doordeweekse dag thuis bij de kinderen op 2 ochtenden na. Dus ze kan ze wel uit school halen en thuis zitten met de thee (bij wijze van spreken. En dat is voor een kind ook heel wat waard. En vaders is er in het weekend

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:36

Daantj__ schreef:
janderegelaa schreef:

Sorry maar dit vind ik een beetje en rare opmerking. Er zijn toch ook genoeg moeders die in de weekenden werken. Mensen die in de zorg/horeca/winkels/hotels/vakantieparken/dierentuin/attractieparken/luchtvaartmaatschappijen/ns etc werken moeten toch ook vaak of altijd in het weekend werken. Vaders die vrij zijn kunnen dan toch prima voor hun eigen kinderen zorgen. Daarvoor hoeft de moeder toch niet verplicht voor thuis te zijn in het weekend. En de meeste moeders die doordeweeks werken zijn er ook niet nadat hun kind uit school komt en vaak daarvoor ook niet. En dan is vaders vaak ook aan het werk. Maar dat is dan wel oke omdat het geen weekend is?

TS kan nu elk weekend werken maar is daarvoor in de plaats wel elke doordeweekse dag thuis bij de kinderen op 2 ochtenden na. Dus ze kan ze wel uit school halen en thuis zitten met de thee (bij wijze van spreken. En dat is voor een kind ook heel wat waard. En vaders is er in het weekend

Wat voor effect heeft dat op je relatie? Wanneer heb je dan 'relatie'-tijd? Investeren in elkaar enzo?

Ts, hoe staat je man hierin?

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:50

Goof schreef:
Daantj__ schreef:

Wat voor effect heeft dat op je relatie? Wanneer heb je dan 'relatie'-tijd? Investeren in elkaar enzo?

Ts, hoe staat je man hierin?

Janderegelaa heeft het specifiek over kinderen en niet over de relatie van TS en haar man. Hij zegt: 'Je hebt toch kinderen? Dan ga je toch niet alle weekenden werken!?' Daar reageerde ik op.

Ik ben het met je eens dat het voor de relatie waarschijnlijk niet zo best is. Ik denk dat je al gauw langs elkaar heen gaat leven. Altijd als jij vrij bent is een ander aan het werk en je krijgt denk ik gauw het gevoel dat je een gescheiden ouder bent. Dat ben ik helemaal met je eens. Maar dat heb ik al gezegd in mijn post net boven die van Janderegelaa. Dus als je wat naar bovenscrollt kun je dat lezen. Maar daar had Jandereglaa het niet over en dus mijn reactie daarop ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:55

fleurtjeuh schreef:
Ik heb bij een olympisch springruiter in engeland gewerkt als internationaal groom. Hij reed zelf niet meer maar zijn zoons wel, ook internationaal. Ben toen meegeweest naar italie voor 3 weken. Dat viel me best tegen eigenlijk. Ik was veel alleen en werd nergens bij betrokken terwijl ik om me heen veel ruiters en grooms zag die echt een team waren. Ik heb 3 weken in de vrachtwagen geslapen op een dun matrasje achter de voorstoelen.
Ik kreeg 100 pond per week. En had 1 dag in de week vrij

Ook heb ik in belgie net over de grens gewerkt bij een dressuur ruiter die later nog een tijdje bondscoach is geweest. Daar was ik stalmedewerker/ruiter/groom.
Als ik daar weer heen kon, dan zou ik het doen. We werden opgenomen in de familie, ik mocht meerdere paarden per dag rijden en er werd tijd en moeite in mij geïnvesteerd op verschillende vlakken, echt een top tijd gehad.
Hier werkte ik voor kost en inwoning en had ik 1,5 dagen vrij per week.

Het hangt dus heel erg af van de mensen waar je mee gaat werken

Schandalig dat ze je 3 weken lang op een dun matrasje achter de zetels lieten slapen!! Waar sliepen ze zelf?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:27

janderegelaa schreef:

Groomen is voor jonge vrijgezelle meisjes zonder kinderen.[/quote]

Ik vind dit ook een rare opmerking... Alsof de kinderen in het weekend niet met vader kunnen zijn. Mijn man heeft ook altijd in het weekend gewerkt, weekenden begonnen vaak op woensdag..(zelfstandige) Daarbij was hij vaak voor zijn werk naar het buitenland en was dan weken van huis (en ik moest ook regelmatig werken in het weekend..). Ja het is een hoop geregel en geplan maar de kinderen zijn er echt niet slechter van terecht gekomen..

TS het lijkt mij een mooie kans om wat anders te doen.. Als je partner erachter staat wat houd je tegen? Ja het zal hard werken zijn maar werken moet je overal.. En zoals ik het begrijp heb je doordeweeks tijd over om leuke dingen te doen met je kinderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:34

Ts, in het weekend om vijf uur weg geen probleem?? En naar gelang de hoeveelheid paarden die op wedstrijd gereden worden pas om 10 uur in de avond thuis, of zelfs van zaterdag vijf uur in de ochtend tot zondagavond laat omdat je bij de paarden moet blijven?? Dan gaat je man dus naast zijn baan in het weekend volledig voor de kids zorgen. Wanneer hij dit prima vind, oke maar zou er nog eens heel goed over nadenken. Ergens heeft janderegelaar wel gelijk hoor, groom zijn is veel gemakkelijker wanneer je kind nog kraai hebt.