Gevoel volgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Onlylienn

Gevoel volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 11:30

Hallo medebokkers..

Ik geef een stukje privacy weg, en misschien ook omdat ik het dan van me af kan schrijven, maar ook omdat er misschien medebokkers zijn, die soort gelijke situatie hebben gezeten.. en me misschien hier in kunnen helpen dan wel tips kunnen geven..

Ik heb nu 5jaar een relatie met mijn vriend, die wat narcistische trekjes heeft. Aan de ene kant wil ik van hem weg, maar aan de andere kant ook weer niet omdat ik hem daadwerkelijk pijn ga doen.. dit houd me erg in me greep..

Er zijn aantal dingen gebeurt in de 5 jaar..

Zo had ik ooit een auto ongeval, ik reed achteruit de parkeervak uit en had een andere auto over het hoofd gezien, conclusie: bumper van me auto met een fikse deuk..
Ik heb de bumper niet op terug durven drukken, dus mijn vriend gebeld van “ wat nu”, hij gaf aan dat we de auto wel op zijn plek konden laten staan en dan zien we het wel.. ik wilde dit dus niet.
Verzekering gebeld voor een berging, erbij vermeld dat eventueel de bumper terug op gedrukt kon worden.
Vriend kwam net voordat de berging er was, hij was woest want de berging hoefde niet te komen.. dat was “onzin”. Bij hem aangegeven dat als hij zo ging doen, beter weg kon gaan.. hij draaide gelijk om en was weg.. enigste wat ik wilde was een knuffel..

Of het kerstboommomentje.
Hij houdt niet van kerst, hij vind het onzin en vre-se-lijk.. we wonen nu 4 jaar samen en in die 4 jaar is er ondanks dat ik het wil, nooit een kerstboom geweest.. hebben daar elk jaar fikse ruzie over, en on zelf zomaar uit het niets een kerstboom te zetten.. daar heb ik de ballen niet eens voor... bang wat er dan gaat komen..

Mijn vriend controleert mijn telefoon/tablet.. overal, maar ook overal komt hij.
Mails, fotos, berichtjes, documenten, apps.. álles..

Als dingen niet gaan zoals meneer het wil is het feest, hij wilde persee een foto samen op de app.. en nee die is er niet.. is hij verre van mee eens.. want en ik citeer “ jou hoofd is mooi en prima, maar zullen we het over je katakter men lichaam maar niet hebben”.. dat doet pijn...

Intiem zijn we niet.. kan gerust 3 maanden voorbij gaan voordat we dat weer zijn, meneer wijst steeds af, kan hier geen gesprek mee aan want.. ja je raad het al, word hij boos.. hij geeft uiteindelijk aan “geen zin” te hebben, persoonlijk geloof ik daar weinig van..

Nu gaat het weer een tijdje goed, en diep in mijn hart wil ik ook weg, maar de angst dat ik hem pijn doe die blijft..

Skippy01

Re: Gevoel volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:33

Lijkt erop dat hij jou wel pijn doet, en jij zit ermee in je maag dat je hem pijn zou kunnen doen... wegwezen daar hoor!
Een relatie die niet gelijkwaardig is, is niet de moeite waard om in te blijven. Het is geven en nemen - en dan niet zo dat jij geeft en hij neemt...

Ga voor jezelf na of jij een plek hebt om te kunnen wonen als je weggaat, en ga stappen ondernemen om dat te doen - eventueel met hulp :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:35

Citaat:
Nu gaat het weer een tijdje goed, en diep in mijn hart wil ik ook weg, maar de angst dat ik hem pijn doe die blijft..

Hij doet jou elke x veel pijn; wees verstandig en ga weg.

Zorg wel dat je de boel goed geregeld hebt voordat je verstrekt.

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:37

Ik geloof dat het in relaties heel belangrijk is om je gevoel te volgen. Als jij diep in je hart weg wil, doen! Wil je toch blijven, ook helemaal goed, het is JOU keus. En waarschijnlijk zal hem dat pijn doen, maar ik denk dat het goed is om jou eigen keuzes te maken. Pijnlijk zal het voor jullie allebei zijn, je hebt immers niet voor niets een relatie gehad, maar kies vooral waar jij je goed bij voelt. Succes!

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:37

Volgens mij weet je al wat je wilt maar zoek je nog bevestiging . En dat bedoel ik niet banketstaaf! Jij moet er klaar mee zijn jij moet de keuze maken want als jij er niet 100% achter staat zal je spijt krijgen en terug gaan krabbelen. Het leven is te kort om altijd rekening te houden met anders mans gevoelens jij moet aan het einde van de rit denken jeetje wat heb ik een tof leven gehad zo zou ik het nog een keer doen!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:39

Het klinkt vooral als niet communiceren.

Als je tegen een man zegt: je kunt beter gaan en dan verwachten dat hij raad dat je een knuffel wilt..dan moet je dat zeggen :+
Dat soort halve dingen zeggen of niet zeggen is vrouwenpsychologie en heb ik nooit begrepen.

Daarnaast klinkt het gewoon alsof jullie niet zo bij elkaar passen.
Ruzie om een kerstboom, foto's op whatsapp..gewoon de moeite niet waard.

Ik denk dat je het in je hoofd even moet neutraliseren. Niemand hoeft een label hier, (wat is dat toch met exen/ vervelende vriendjes en narcisme) niemand hoeft schuld te hebben. Jullie passen toch niet zo goed bij elkaar en dat komt steeds terug in je relatie en daar wil je wat aan doen.

Hup, even doorbijten. Vertel je vriend je twijfels en neem dan afstand. Bij iemand blijven omdat je iemand geen pijn wilt doen gaat de boel niet redden.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:42

Mijn moeder zei op dit moment, (want zoals jij nu ermee zit, zat ik ook);
''Okee, je kan er geen punt achter zetten want je bent bang dat je hem zeer doet'. Besef je hoe gemeen je bent door hem de mogelijkheid te ontnemen om met iemand te zijn die wél gelukkig met hem is?''

Dat was mijn eyeopener...
Na 15 jaar...

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:47

Onlylienn schreef:
Mijn vriend controleert mijn telefoon/tablet.. overal, maar ook overal komt hij.
Mails, fotos, berichtjes, documenten, apps.. álles..

Als dingen niet gaan zoals meneer het wil is het feest, hij wilde persee een foto samen op de app.. en nee die is er niet.. is hij verre van mee eens.. want en ik citeer “ jou hoofd is mooi en prima, maar zullen we het over je katakter men lichaam maar niet hebben”.. dat doet pijn...

Intiem zijn we niet.. kan gerust 3 maanden voorbij gaan voordat we dat weer zijn, meneer wijst steeds af, kan hier geen gesprek mee aan want.. ja je raad het al, word hij boos.. hij geeft uiteindelijk aan “geen zin” te hebben, persoonlijk geloof ik daar weinig van..

Dat eerste punt is bij mij al een dikke vette no go. Dat tweede punt is gewoon gemeen en iemand die dat tegen je zegt, houdt niet van je. Dat derde... tja, daar kunnen allerlei redenen voor zijn maar als er niet over te praten valt, zou ik ook zeggen 'stik erin'.

Je zegt dat je niet weg wilt omdat je hem geen pijn wilt doen. Maar hij doet jou wel pijn, en lijkt daar absoluut geen moeite mee te hebben. En narcist of niet, bij zo iemand hoef je niet te blijven. Nooit niet.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:49

ach meis wat heftig. In een relatie hoor je je vertrouwt te voelen, je vriend hoort je maatje te zijn. Dat is iets wat ik niet in je stukje terug lees. Gevoel volgen is altijd wat je moet doen. Ik snap dat je hem geen pijn wit doen maar zoals ik het lees leef je volgens zijn 'regels', dat kun je niet volhouden. Voor een ander altijd makkelijk te zeggen maak het uit en ga...klinkt heel simpel maar kan pas als je er zelf achter staat. Is dit het leventje wat je wilt? Bang zijn en gecontroleerd worden? Zoals ik het lees ben je er al uit maar moet je nog even de volgende stap zetten. Heb je een goed vangnet achter de hand? ouders vriendinnen want met hun moet je het zeker gaan redden!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:50

Nooit het geluk van een ander, voor dat van jezelf stellen.

Ik weet niet wat jou zo beschadigd heeft dat je dergelijk gedrag van een ander tolereert en dat doet er hier ook niet toe.
Het enige wat er toe doet is dat jij gaat leren van jezelf te houden en jezelf gaat respecteren. Dan zal je het ook niet meer dulden dat een ander zo met je omgaat.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:00

BarbaLala schreef:
Nooit het geluk van een ander, voor dat van jezelf stellen.

Ik weet niet wat jou zo beschadigd heeft dat je dergelijk gedrag van een ander tolereert en dat doet er hier ook niet toe.
Het enige wat er toe doet is dat jij gaat leren van jezelf te houden en jezelf gaat respecteren. Dan zal je het ook niet meer dulden dat een ander zo met je omgaat.

:j kies voor je eigen geluk, zie je jezelf nog tig jaar verder met hem op deze manier?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:02

Dit lijkt me geen gelukkigmakende relatie.Je verdient beter!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:06

Ik lees nergens in je verhaal dat jij bij hem wil zijn. :)

Dan is de rest in mijn ogen niet relevant meer.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:07

Ow meid dit klinkt niet best. Eigenlijk kun je dus jezelf gewoon niet zijn. Ik zou zeker proberen om hulp te zoeken, met hem samen of alleen, als je nog niet bij hem weg wil.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:08

Citaat:

Pardon?! :oo Wat een verschrikkelijke rotopmerking. Lieve meid, je verdient zoveel beter dan dit. Alleen zijn is veel beter dan dit. Je verdient iemand die je waardeert en lief heeft om wie en hoe je bent, niemand die zo'n rotopmerkingen over jou maakt, en die je het gevoel geeft dat je dingen niet kan doen omdat er anders een uitbarsting zal komen. Dit is niet hoe een goede relatie hoort te zijn :(:)

Ga je hem pijn doen? Ja, dat zeker. Maar hij doet jou nu ook pijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:16

Tja, hij doet jou alleen maar pijn en dan wil je hem geen pijn doen?? Jullie wonen samen, geen koophuis hoop ik dus dan is het een kwestie van koffers pakken en wegwezen. Vraagje, is hij ooit lichamelijk agressief geweest? En meteen al je wachtwoorden veranderen, prive is prive en daar heeft hij niets in te zoeken, snap niet dat mensen dit toestaan.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:34

Lieve TS, kies echt voor jezelf! En als de keus dan is dat je hem (even) pijn doet maar jou heel veel geluk brengt dan is dat voor de ander hoe cru ook even pech.
Jij gaat ten alle tijden voor op jezelf! En niet je vriend/vriendin/collega/broer/zus en nee ook zelfs hoe erg dit klinkt je ouders.

Dit klinkt zeker niet als een gezonde relatie overigens, narcist of niet dit is iemand die vol over jou heen wandelt en geen respect heeft voor jou mening.

Waarschijnlijk omdat je altijd hem zijn zin heeft gegeven(en nee dat bedoel ik echt niet rot, ben zelf ook wel beetje zo, sneller genegen om toe te geven omdat ik gewoon snel tevreden ben in water bij de wijn discussies :o )
En daar hoeft een mens geen narcist voor te zijn maar dan worden we gewoon kleuters in denkwijze ;). Het heeft altijd gemogen dus daar gaan we vrolijk mee verder.
Vandaar ook het voorbeeld van de kleuter, als die altijd geleerd is dat die zelf een koekje mag pakken en opeten en er komt ineens iemand die zegt; Nee dat mag niet, geloof me je hebt ruzie! En als dan diegene die nee zegt na 2x brullen zegt oké pak maar en eet maar op(en dus toegeeft) en dat herhaald zich een paar keer denk je dan nog dat de kleuter gaat luisteren als er nee word gezegd?

TS je hebt in mijn ogen 3 opties... En eigenlijk zijn ze alle 3 (tijdelijk) niet leuk
Optie 1: Blijven en doorgaan zoals het nu gaat, dus jezelf volledig wegcijferen. En geloof me er komt een moment dat je dan echt breekt, misschien niet direct maar wel over maanden, jaren. En dan is de vraag hoe je daar uit gaat komen.
Vraag jezelf héél goed af of je dat wilt! Dit zou voor mij geen optie zijn maar goed lieve ts ik ben jou niet.

Optie 2: Gaan praten en zelf heel standvastig blijven in de ruzie die er ongetwijfeld gaat komen. Pas daarna kan je verder en kijken of er verandering/verbetering is, maar alleen als je echt echt echt 1000% voor hem wil gaan, bij de kleinste twijfel moet je al afvragen of het eerlijk is ook voor hem.

Optie 3: Weggaan en breken met hem. Ook niet de makkelijkste optie, eens, maar je stelt jezelf met die optie wel 100% vooraan in je eigen geluk en misschien in dat van hem ook wel.
Durf je niet omdat je bang bent voor de reactie?(wellicht zelfs een fysieke reactie? zo ja doe het dan zeker in het openbaar, dus spreek af waar meerdere mensen zijn)
Ligt familie/vrienden in wat er gaat gebeuren, niet in detail dat is iets om erna te bespreken. Eerlijk is wel om hem eerst te vertellen van jullie break-up en daarna je vriendinnen of de situatie moet echt onhoudbaar zijn.
Maar vraag bv een vriendin om buiten op je te wachten omdat je een lastig gesprek gaat hebben en niet weet hoe hier op gereageerd gaat worden.
Of inderdaad gewoon in het openbaar, restaurant, terras etc.

Ik heb in een zelfde soort situatie gezeten, al kwam het gedrag van hem door overmatig gebruik van alcohol. Wil je praten oid stuur me maar een pb

En strekte, alle 3 de opties zijn ze niet mals maar ik ben zo ongelooflijk blij dat ik toen wel echt voor mezelf heb gekozen en alle banden heb verbroken! Achteraf veel en veel te laat maar die wijsheid komt pas op het moment dat je "vrij" bent
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 07-03-19 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 12:39

bigone schreef:
Tja, hij doet jou alleen maar pijn en dan wil je hem geen pijn doen?? Jullie wonen samen, geen koophuis hoop ik dus dan is het een kwestie van koffers pakken en wegwezen. Vraagje, is hij ooit lichamelijk agressief geweest? En meteen al je wachtwoorden veranderen, prive is prive en daar heeft hij niets in te zoeken, snap niet dat mensen dit toestaan.

Ja dat is hij helaas ooit, als we echt weer fikse ruzie hadden om niks, en ik even weg wilde uit de situatie.. door naar de slaapkamer te gaan voor rust.. was hij daar niet zo mee eens..

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:42

Je hele verhaal is een en al red flags. Weggaan, zo snel mogelijk.

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 12:43

dieseltje09 schreef:
Lieve TS, kies echt voor jezelf! En als de keus dan is dat je hem (even) pijn doet maar jou heel veel geluk brengt dan is dat voor de ander hoe cru ook even pech.
Jij gaat ten alle tijden voor op jezelf! En niet je vriend/vriendin/collega/broer/zus en nee ook zelfs hoe erg dit klinkt je ouders.

Dit klinkt zeker niet als een gezonde relatie overigens, narcist of niet dit is iemand die vol over jou heen wandelt en geen respect heeft voor jou mening.

Waarschijnlijk omdat je altijd hem zijn zin heeft gegeven(en nee dat bedoel ik echt niet rot, ben zelf ook wel beetje zo, sneller genegen om toe te geven omdat ik gewoon snel tevreden ben in water bij de wijn discussies :o )
En daar hoeft een mens geen narcist voor te zijn maar dan worden we gewoon kleuters in denkwijze ;). Het heeft altijd gemogen dus daar gaan we vrolijk mee verder.
Vandaar ook het voorbeeld van de kleuter, als die altijd geleerd is dat die zelf een koekje mag pakken en opeten en er komt ineens iemand die zegt; Nee dat mag niet, geloof me je hebt ruzie! En als dan diegene die nee zegt na 2x brullen zegt oké pak maar en eet maar op(en dus toegeeft) en dat herhaald zich een paar keer denk je dan nog dat de kleuter gaat luisteren als er nee word gezegd?

TS je hebt in mijn ogen 3 opties... En eigenlijk zijn ze alle 3 (tijdelijk) niet leuk
Optie 1: Blijven en doorgaan zoals het nu gaat, dus jezelf volledig wegcijferen. En geloof me er komt een moment dat je dan echt breekt, misschien niet direct maar wel over maanden, jaren. En dan is de vraag hoe je daar uit gaat komen.
Vraag jezelf héél goed af of je dat wilt! Dit zou voor mij geen optie zijn maar goed lieve ts ik ben jou niet.

Optie 2: Gaan praten en zelf heel standvastig blijven in de ruzie die er ongetwijfeld gaat komen. Pas daarna kan je verder en kijken of er verandering/verbetering is, maar alleen als je echt echt echt 1000% voor hem wil gaan, bij de kleinste twijfel moet je al afvragen of het eerlijk is ook voor hem.

Optie 3: Weggaan en breken met hem. Ook niet de makkelijkste optie, eens, maar je stelt jezelf met die optie wel 100% vooraan in je eigen geluk en misschien in dat van hem ook wel.
Durf je niet omdat je bang bent voor de reactie?(wellicht zelfs een fysieke reactie? zo ja doe het dan zeker in het openbaar, dus spreek af waar meerdere mensen zijn)
Ligt familie/vrienden in wat er gaat gebeuren, niet in detail dat is iets om erna te bespreken. Eerlijk is wel om hem eerst te vertellen van jullie break-up en daarna je vriendinnen of de situatie moet echt onhoudbaar zijn.
Maar vraag bv een vriendin om buiten op je te wachten omdat je een lastig gesprek gaat hebben en niet weet hoe hier op gereageerd gaat worden.
Of inderdaad gewoon in het openbaar, restaurant, terras etc.

Ik heb in een zelfde soort situatie gezeten, al kwam het gedrag van hem door overmatig gebruik van alcohol. Wil je praten oid stuur me maar een pb

En strekte, alle 3 de opties zijn ze niet mals maar ik ben zo ongelooflijk blij dat ik toen wel echt voor mezelf heb gekozen en alle banden heb verbroken! Achteraf veel en veel te laat maar die wijsheid komt pas op het moment dat je "vrij" bent

Dankjewel voor je reactie, het verbaast me dat er zoveel zijn die in soort gelijke situatie hebben gezeten,

Het is en blijft zeker een lastige keuze wat ik ook kies.. en gelukkig heb ik een stel vriendinnen achter me staan..

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:45

TS, ik ga even heel kort zijn: je gaat zo veel gelukkiger zijn als je bij hem weg gaat!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:54

Het klinkt niet als een gezellige toestand bij jou thuis. Maar ben je in staat om je plan te trekken en op eigen benen te staan?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:59

Onlylienn schreef:
bigone schreef:

Ja dat is hij helaas ooit, als we echt weer fikse ruzie hadden om niks, en ik even weg wilde uit de situatie.. door naar de slaapkamer te gaan voor rust.. was hij daar niet zo mee eens..

Dan helpt een goed gesprek dus ook niet. Bij geweld moet je uit zelfbescherming zo snel mogelijk vertrekken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:04

Ja, direct je gevoel volgen en wegwezen. Hij doet jou continue pijn. Wees wat liever voor jezelf en gun jezelf wat waardering en liefde. Dat vind je niet bij hem zo te horen. En waarom ben je bang hem pijn te doen? Wat doet hij dan bij jou? Kies voor jezelf en stop met de ander te plezieren.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:10

Zoals ik het lees doet hij jou constant pijn en maakt hij je verre van gelukkig. Ondanks dat het vanaf mijn kant makkelijk gezegd is: kies voor jezelf en beëindig de relatie :(:) Je maakt jezelf hier niet gelukkig mee. De pijn die je hem doet door het uit te maken overleeft hij wel. Maar door in deze relatie te blijven, doe je jezelf ook alleen maar pijn. En die pijn gaat niet weg zolang je in deze relatie blijft.