Verhuizing, hoe vat ik dat aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Verhuizing, hoe vat ik dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 10:56

Binnenkort heb ik een verhuizing (22 mei al!) maar nu zit ik te kijken, wat kan blijven en wat kan gaan? Heb eigenlijk zoveel dingen die ik heb waarvan ik denk: nee, dat wil ik niet wegdoen... Zadel en ruiterspullen van Bokt gaan in ieder geval mee, da's zeker! Ook de inhoud van de vitrine kast en de kast zelf gaat ook mee. Maar TV blijft achter (koop een nieuwe)... Platen coll gaat ook mee, plus CDs... ook PC gaat mee haha! maar de rest... Hmmmmm........ dan komt het...... wat kan gaan?

Help?

Matheno

Re: Verhuizing, hoe vat ik dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:58

Vrachtwagentje huren of trailer meenemen en volstouwen met al je spullen?
Familie en vrienden optrommelen om te helpen?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:59

Herken dit heel erg. Ik ben intussen een half jaar geleden verhuisd maar ben nog steeds bezig met het uitzoeken van spullen die weg kunnen of toch mee moeten.

Kun je het niet ergens opslaan en met de tijd uitzoeken wat je wilt houden en wat je weg wilt doen?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 10:59

Matheno schreef:
Vrachtwagentje huren of trailer meenemen en volstouwen met al je spullen?
Familie en vrienden optrommelen om te helpen?

Nou het is meer het principe van 'wat kan mee en wat kan weg'. Verhuizers zijn al geregeld... Het van wat kan mee en wat kan weg... daar zit ik mee... :o Want krijg maar een studiootje van 20 bij 25 m2

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:01

Wat leuk, een verhuizing :-)

22 mei is nog tijd genoeg :-)

Je kunt eens rustig beginnen om te kijken wat je allemaal hebt. Misschien zijn er dingen die al 5 jaar onderop in een kast liggen en waar je eigenlijk van was vergeten dat je het had. Die kun je misschien verkopen of naar de Kringloop brengen?
Zaken waar je persoonlijke herinneringen aan hebt gewoon houden :-)

Hoeveel ruimte heb je in je nieuwe huis? (meer ruimte: dan hoef je niet veel weg te doen, dezelfde hoeveelheid ruimte: misschien even kritisch kijken naar wat er weg kan, minder ruimte: dan moet je inderdaad keuzes gaan maken).

Wat zegt de begeleiding er over?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:02

Dozen maken met:
*meenemen*
1 doos met:
*weg gooien*
en 1 doos met een
? er op

Dan kan je het ? later uitzoeken samen met iemand.

Rustig beginnen met sorteren, vraag hulp van begeleiding of familie hier voor. Overzicht houden is erg lastig, als iemand daar bij helpt, scheelt dat heel veel onrust.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:02

Ik ben een paar weken van tevoren begonnen met inpakken. Ik had 5 ruimtes en deed iedere week een ruimte.
Uiteraard liet ik de spullen die ik nog nodig had liggen.
Zo ben ik iedere kast en ieder stukje bij langs gegaan. Inpakken wat ik mee wil, weggooien wat weg kan en als iets nog verkoopbaar is, gelijk foto’s maken en online gooien. Zo was ik iedere week weer klaar met een deel.
De laatste dag voor de verhuizing heb ik de laatste spulletjes in dozen gestopt voordat we gingen verhuizen :)

Wij hebben een grote bus gehuurd en met 3 helpers alles erin getild en verhuisd. Eerst ‘s morgens alles in de bus, daarna 2 rijden en 2 in het nieuwe huis uitpakken.
De andere dag van het weekend heb ik gebruikt om alles een plekje te geven.

Dit ging allemaal heel goed en ik zou het zo weer zo doen!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 11:02

Apple schreef:
Wat leuk, een verhuizing :-)

22 mei is nog tijd genoeg :-)

Je kunt eens rustig beginnen om te kijken wat je allemaal hebt. Misschien zijn er dingen die al 5 jaar onderop in een kast liggen en waar je eigenlijk van was vergeten dat je het had. Die kun je misschien verkopen of naar de Kringloop brengen?
Zaken waar je persoonlijke herinneringen aan hebt gewoon houden :-)

Hoeveel ruimte heb je in je nieuwe huis? (meer ruimte: dan hoef je niet veel weg te doen, dezelfde hoeveelheid ruimte: misschien even kritisch kijken naar wat er weg kan, minder ruimte: dan moet je inderdaad keuzes gaan maken).

Wat zegt de begeleiding er over?

Die hebben hetzelfde probleem maar dan met de inloop hahaha! Ikzelf krijg maar één ruimte... (STUDIO)

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:04

Ik zou nu dus al goed gaan uitzoeken, dingen je je lang niet gebruikt hebt en niet nodig hebt weg doen.
Kleding die je nooit draagt, weg doen.

Keukenspullen die je niet of nooit gebruikt wegdoen.

Spullen die je niet direct nodig hebt maar wel wilt houden alvast inpakken, schrijf op de doos wat erin zit.

Spullen die je niet meer nodig hebt kan je op een weggeefhoek zetten of naar de kringloop brengen.

succes!

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:06

Verhuizen is altijd spannend! :D En ook chaotisch, want inderdaad, wat neem je allemaal wel en niet mee?

Hieronder een paar vragen die je jezelf kunt stellen. Belangrijk is dat je het voorwerp vast hebt (als het daar klein genoeg voor is), zodat je je hoofd er beter bij hebt.
- Zou ik dit voorwerp opnieuw kopen?
- Maakt dit voorwerp me blij?
- Hoeveel gebruik maak ik van dit voorwerp? (Uren/minuten per dag/week/maand/jaar)
- Met welke reden heb ik dit voorwerp ooit gekocht? (Wilde ik altijd al eens leren gitaar spelen, maar is het er nooit van gekomen?)

Stop dan al die voorwerpen alvast in verhuisdozen en kijk of je er tot aan de verhuizing zonder kan, of er niet aan denkt. Is dat zo? Dan is het misschien tijd om ze te laten gaan. :)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 11:06

Op 2:44 kan je zien hoe groot mijn studio wordt...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:10

Goed nadenken of je spullen vaak gebruikt.
Heb je bijvoorbeeld iets wat je al 1 of 2 jaar niet aangeraakt hebt, dan is de kans groot dat je het niet meer gaat gebruiken en dat het weg kan.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:25

Helemaal nieuw! Wat gaaf TS.

Heb je er wel zin in?

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 11:55

Wat een gave plek, alles helemaal nieuw *\o/*

Ik vind de tip van evelijnS wel een goede. En; hoe minder ‘troep’ in je kamer, hoe ruimer het lijkt.

Heel veel plezier en succes alvast!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:05

Denk dat je idd volgens het principe 'Less is more' moet inpakken en meenemen. Het staat zo vol.

Mooie ruimte hoor, dat zeker!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:05

Toverbal schreef:
Ik zou nu dus al goed gaan uitzoeken, dingen je je lang niet gebruikt hebt en niet nodig hebt weg doen.
Kleding die je nooit draagt, weg doen.

Keukenspullen die je niet of nooit gebruikt wegdoen.

Spullen die je niet direct nodig hebt maar wel wilt houden alvast inpakken, schrijf op de doos wat erin zit.

Spullen die je niet meer nodig hebt kan je op een weggeefhoek zetten of naar de kringloop brengen.

succes!

Dit ja. Gelezen boeken, kastjes die je niet meer nodig (gaat) hebben, alles wat weg kan, weg doen.
Weggeven heeft mij ook erg geholpen bij dingen waarvan ik dacht "dit wil ik niet maar het is nog te goed om weg te gooien". En het is nog leuk ook! Er leest nu een gezin met 4 kinderen mijn oude Nederlandse Harry Potterboeken en mijn overbodige kussentjes worden gebruikt bij een dierenopvang :)

Als je het niet zeker weet trouwens, van spullen die weg kunnen: stop ze in een doos en zet het 2 weken weg. Als je na die 2 weken niet meer weet wat erin zit kan het weg :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:12

Stap 1:
Alles wat kapot is kan weg
Stap 2:
Alles wat je niet meer mooi vind kan weg
Stap 3:
Alles wat je niet gebruikt kan weg

Veel succes met verhuizen! Een halfjaar nadat ik was verhuist heb ik nog weer een 'opruimronde' gedaan.... Weer 3 dozen vol zooi weg :+

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:15

Dat is best een mooie ruimte, je hoeft er niet in te koken toch?

Ik denk dat dit juist een ideaal moment is om even alles te bekijken wat je hebt en je af te vragen wat weg kan. Van sommige dingen (zoals bijv. een zadel) kan ik me voorstellen dat je ze leuk vindt, maar heb je er echt iets aan, behalve dat het een hoop stof vangt en in de weg ligt?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:48

Wij zijn 2.5 jaar terug verhuisd met onze woonvoorziening. Waar bewoners familie hadden die konden helpen met spullen uitzoeken en inpakken heeft familie dit gedaan. Als er geen familie in beeld was hebben wij als begeleiding geholpen. Dit is bij uitstek iets waarmee je bij begeleiding terecht kan. Ik zou het dus met je begeleiding bespreken.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 15:29

Vanillia schreef:
Dat is best een mooie ruimte, je hoeft er niet in te koken toch?

Ik denk dat dit juist een ideaal moment is om even alles te bekijken wat je hebt en je af te vragen wat weg kan. Van sommige dingen (zoals bijv. een zadel) kan ik me voorstellen dat je ze leuk vindt, maar heb je er echt iets aan, behalve dat het een hoop stof vangt en in de weg ligt?

Nee koken hoeft niet ook al krijgen we er nog een keukenblokje bij in elke woning. Nee, ruiterspullen en vooral het zadel DOE IK NIET WEG! (ammenooitnie haha!) Maar er zitten goede tips tussen...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:34

Heb je straks meer ruimte dan nu?

Ik zou inderdaad een stapel maken met "mee" en "weg" en dingen die je niet meer mee wilt nemen kun je misschien iemand anders nog blij mee maken. Zoals hierboven boeken die waren weggegeven, of kussentjes/dekentjes naar een asiel oid. :j

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:02

Wij gaan waarschijnlijk ook verhuizen en ben al rustig begonnen met uitmesten van me huis (2 volwassenen en 3 kids en een kind op komst). Wij gaan pas ergens in de zomer verhuizen maar ik ben nu 20 weken zwanger en leek me handiger om optijd alles uit te zoeken. Hoogzwanger of pas bevallen lijkt me niet handig.

Ik pak in wat we willen houden maar eerst niet nodig hebben dat zet ik tijdelijk bij me schoonmoeder (o.a. kerstspullen)
Ik maak een doos bruikbaar maar mag weg dat gaat naar de kringloop en rommel gaat in de container. Als we echt gaan verhuizen liggen hier alleen nog spullen die gewoon direct mee moeten naar het nieuwe huis.

Je hebt nog mooi ff tijd dus doe gewoon elke week een stuk.

Ik ben makkelijk in weg doen. Wil sowieso wat minimaliseren.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:31

Als je er de tijd voor hebt; zorg voor flinke dozen en ga uitzoeken 1. Wat er sowieso weg kan 2. Waarvan je twijfelt of het mee moet nemen of niet en 3. Wat je sowieso wel mee wilt nemen

De twijfels ga je daarna nogmaals verdelen tussen wat er weg kan en wat je mee wilt nemen, probeer echt consequent te zijn in wat je nog gaat gebruiken. Als je denkt zonde om weg te gooien, maar ik gebruik het niet meer kun je het naar de kringloop doen of aan vrienden/kennissen geven. :)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 19:17

Nou ben al flink busy (hoop borden en glazen weggedaan want ik had zowat voor een heel huishouden terwijl ik alleen woon...) en gelijk ook wat andere p*****s-zooi weggedaan. Zo en dán ruimt het op dames, echt wel! Wat een VERADEMING! Durf alleen al mijn paardenboeken/vliegtuigboeken niet weg te doen... :'( Krijg ik niet over mijn rikketik heen...

Nogmaals, LP's, CD's, vliegtuigverzameling en ruiterspullen gaan mee. Incl. zadel. :)

Toch handig zo'n stortkoker in je flat..................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:08

Als je jou boeken niet weg wilt doen hou je ze toch lekker? :D