Geld ‘gestolen’, wat kan ik doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Geld ‘gestolen’, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 13:44

Hoi,

Gister ben ik uit geweest in Groningen en ben daar mijn pinpas kwijt geraakt, heb hem wel weer terug gevonden maar mijn rekening is leeg geplunderd ( door het contactloos betalen, ik heb het op 100,- staan voordat ik weer een pincode moet invullen.
Ik ga zo met de bank bellen want dat rade ze in Groningen aan om te doen.
Iemand verder een idee wat ik kan doen of iemand die dit ook heeft meegemaakt? Hoe had jij dit opgelost?

Groetjes
Sindy

petraaken

Re: Geld ‘gestolen’, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:49

je pinkaart laten blokkeren.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:49

Ik ben bang dat je niks kan doen. Ik denk dat dat contactloos betalen en dus de hoogte van dat bedrag, geheel op eigen risico is. Maar het is wel ontzettend zuur.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:50

Camerabeelden opvragen van de plekken waar er gepind is?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:52

Pepper3 schreef:
Ik ben bang dat je niks kan doen. Ik denk dat dat contactloos betalen en dus de hoogte van dat bedrag, geheel op eigen risico is. Maar het is wel ontzettend zuur.

Dit is niet zo, de meeste banken vergoeden dit bedrag :)

TS,
1.gelijk je bank bellen zodat ze je pas kunnen blokkeren en vragen wat ze voor je kunnen betekenen
2. Kijken waar gepind is, camerabeelden van die winkels/horeca/bedrijven opvragen en aangifte doen

Succes!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:58

Ze heeft de pas al terug.

Vrees dat dit eigen risico is. Het is niet voor niets zo dat ze een laag bedrag instellen voordat je moet pinnen.

Gelukkig heb je hem terug, balen van geld.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:05

Oh, dat is balen... soms wil je bank hierin tegemoet komen, soms kun je het ook opgeven aan de verzekering (mits je aangifte hebt gedaan)

En inderdaad, is het na te gaan waar er gepind is?

Succes!

Ik verplaats dit trouwens naar 'Leven zonder paarden', daar past het net wat beter

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:10

Hoe kan het dat je je pinpas weer terug gevonden hebt nadat deze gestolen en gebruikt is? Vraag me af of de bank daar wat mee kan/mag. Normaal als je pinpas gestolen wordt en gebruikt, krijg je hem namelijk niet terug.

Hoop dat je wat vergoed krijgt, maar ben er een beetje bang voor.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:11

Eerlijk zou mij het erg verwonderen als een bank daarin zou tussenkomen,want fraude is toch zo gebeurd dan?(bv vriend laten pinnen en beweren dat het gestolen is?)

Als je een dader zou vinden en die geeft aan de politie toe dat hij je pinpas gestolen heeft,mss wel nog,maar anders vrees ik dat het helaas is....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:14

Gestolen?? Of geleend door een vriend/vriendin? Want normaal komen ze een gestolen pinpas echt niet terug brengen met de woorden, hartelijk dank voor de rondjes.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 14:19

Bedankt voor de antwoorden zo ver!

Toen ik erachter kwam dat mijn pas kwijt was ben ik direct naar de bar gerend met de vraag of ze een pinpas hadden gevonden. Daar lag hij dus, waarschijnlijk hebben ze, nadat er geen saldo meer op mijn pas stond weer ‘weggegooid’ en heeft misschien een ander hem daar heen gebracht.
Ik weet ook niet welke route mijn pas heeft afgelegd maar mijn geld is weg door transacties wat ik niet heb gedaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:28

Dan bel je het bedrijf op en vraag je of ze beveiligingscamera's hebben, zo ja dan doe je aangifte bij de politie, zij kunnen de beelden opvragen en aan de hand van je bankafschrift zo zien wie er met je pas betaald heeft. Geen beveiliging dan hoef je geen actie te ondernemen want dan valt er niets te bewijzen en te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:29

Nooit de mogelijkheid contactloos betalen op je pinpas laten staan. Klinkt zo makkelijk contactloos betalen, maar nu weet je de gevolgen. Naar het geld kan je vermoedelijk fluiten. Je bent nl geen goede eigenaar/houder van dit product geweest. Dit zal de bank je gaan melden. succes

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:30

Dit lijkt me het risico van een hoog limiet op je contactloos betalen als ik heel eerlijk ben.
Zal lastig bewijzen zijn dat je de pas niet hebt uitgeleend maar eventjes kwijt was..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:31

Denk dat met zo een verhaal de bank denkt ,,ja, zolusten we er nog wel 1,, :')

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:32

Maar zie jij op je bank app of afschriften niet waar je gepind hebt? Ik zie er bv Intratuin X€, sushitent op vrijdag X€ etc...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:35

En om die reden heb ik contactdoos betalen niet geactiveerd staan op mijn bankkaart. Ik roep al sinds het uitkwam dat ik het niet veilig vindt.
Heel erg zuur voor jou. Maar ik vrees dat je weinig kan hiermee.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:39

Precies met deze reden heb ik het uitstaan. Je hebt er geen reet aan, maar ik zou hem mooi weer naar 25 euro zetten of zelfs helemaal uit.

De bank is de enige die hier uitspraken over kan doen of ze het geloven of niet.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:42

Je krijgt bij veel banken het geld terug wat door contactloos betalen is verdwenen. Het probleem is alleen wel denk ik dat jij je pas weer terug hebt. Toen ik belde om mijn eigen pas te blokkeren vroegen ze wat het laatste bedrag was wat ik zelf gepind had. Bij mijn was er gelukkig niets extra af, maar anders had ik het wel terug krijgen.

Ik zou anders een op de site van je bank kijken hoe het zit, maar anders kan je denk ik beter zeggen dat je je pas kwijt bent en hem laten blokkeren om je geld terug te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Kidde op 01-03-19 14:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:43

Zoe_97 schreef:
En om die reden heb ik contactdoos betalen niet geactiveerd staan op mijn bankkaart. Ik roep al sinds het uitkwam dat ik het niet veilig vindt.

Je krijgt het bij misbruik gewoon terug, dus in principe loop je weinig risico.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:50

Kidde schreef:
Zoe_97 schreef:

Je krijgt het bij misbruik gewoon terug, dus in principe loop je weinig risico.

haha jahoor, en hoe besluit een bank dat dit misbruik is. Zo kan ik ook wel ergens gaan winkelen en vervolgens zeggen dat iemand mijn pas heeft misbruikt. Dan gaan ze echt niet zeggen: joh wat vervelend hier heb je je 100 euro terug. :')

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:58

Als je je contactlooslimiet op 100 euro hebt gezet, moeten ze dus na 100 euro contactloos gepind te hebben een pincode ingeven. Er kan dus max 100 euro uitgegeven zijn met de pas. Ik lees dat je zegt dat je rekening is 'geplunderd', bedoel je daar die 100 euro mee?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:59

Witchcraft schreef:
haha jahoor, en hoe besluit een bank dat dit misbruik is. Zo kan ik ook wel ergens gaan winkelen en vervolgens zeggen dat iemand mijn pas heeft misbruikt. Dan gaan ze echt niet zeggen: joh wat vervelend hier heb je je 100 euro terug. :')

Door aangifte te doen, een aangifte is vaak voor een bank voldoende om het als misbruik te zien.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:01

Even de tekst van mijn bank gekopieerd.

Ja, het is snel, gemakkelijk én veilig. Contactloos betalen wordt op dezelfde veilige manier verwerkt als je pinbetalingen. Het maximale bedrag dat achtereenvolgens zonder pincode contactloos kan worden betaald is € 50. En bij bedragen boven € 25 wordt om je pincode gevraagd. Is je Betaalpas na verlies of diefstal gebruikt voor contactloze betalingen? Dan vergoeden we het bedrag aan je dat is afgeboekt. Hiervoor geldt geen eigen risico. Alleen in bijzondere gevallen vergoeden wij niet. Bijvoorbeeld als je weet dat je de Betaalpas kwijt bent, maar deze niet direct laat blokkeren. Of als je kon weten dat je Betaalpas voor frauduleuze handelingen gebruikt zou worden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:04

Aangifte doen en bij het bedrijf beelden opvragen.

Dan de bank bellen en het uitleggen