(Be)Sparen, wat helpt voor jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

(Be)Sparen, wat helpt voor jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:17

Tja, de titel zegt het al, wat helpt voor jullie om te besparen op allerlei (onzin) uitgaven?

Ik ben vaak enorm impulsief, ik bedenk iets en ik koop het.. Ik zie iets leuks op Pinterest en inmiddels is het behang van de muur en moet ik achter verf/saus aan.. Na het werk geen zin om te koken, naar de winkel en ik haal het.. Even naar de action en met allerlei troep thuiskomen wat ik (nog) helemaal niet nodig heb..

Nu denk ik wel eens, ik pin 50 euro per week en daar moet ik het mee doen, ik ben alleen en dat moet qua boodschappen en huishoudelijke uitgaven ook zat lukken.. Maar zonder pinpas op pad lijkt me echt totaal niet relaxed.. Heb je nog 25 euro in je portemonnee, heb je voor 30 euro in je mandje.. Oeps :+

Hoe doen jullie dat? Wat zijn jullie tips en trucks? Gaat dus ook om de mindset, maar wat zeg je dan tegen jezelf? Wat ook echt helpt? :+

karuna
Drukke kabouter

Re: (Be)Sparen, wat helpt voor jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:20

Niet vaker naar de winkel dan strikt nodig. Doe desnoods eens per week boodschappen dan wordt je ook niet verleid om dingen te kopen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:22

karuna schreef:
Niet vaker naar de winkel dan strikt nodig. Doe desnoods eens per week boodschappen dan wordt je ook niet verleid om dingen te kopen.

Nou ja, dat dus. En met jezelf afspreken dat als je een product niet nodig hebt je het dus ook niet koopt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:23

Ik pin idd €50 per week en ik doe gelijk mijn grote weekboodschappen daarvan en dan hou ik tussen de €5 en €15 over. Soms niets, dat komt ook wel eens voor. Ligt er geheel aan wat voor aparte dingen ik moet halen. (wc papier, shampoo, lenzenvloeistof, tampons etc.) Heb wel elke week voor €15 aan kattenvoer en grit.

Verder betaal ik alles cash. Ik verdien wat met fotoshoots en jureren.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:26

Voor mij helpt het inderdaad echt om de winkel te vermijden. Alleen gaan als ik echt iets nodig heb. Zolang ik het niet zie gaat het wel goed.
Verder echt proberen om wanneer je naar de winkel gaat een lijstje te maken. Ook als je maar 2 dingen nodig hebt. Dat maakt het echt doelgerichter. Dus dan moet je niet gaan snuffelen maar straight naar de producten lopen die je nodig hebt en door naar de kassa.
Als ik iets nodig heb van de action ga ik meestal ook gelijk lekker rondsnuffelen en dat is ook echt mijn valkuil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:27

Goof schreef:
karuna schreef:

Nou ja, dat dus. En met jezelf afspreken dat als je een product niet nodig hebt je het dus ook niet koopt.

Hoe vaak ik met mezelf wel niet dingen afspreek :') Als het zo makkelijk was had ik dit topic niet geopend ;)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:31

Schrijf op wat je koopt.
Heel simpel in een boekje of maak een lijstje in je telefoon.
En bedenk aan het einde van de week wat je beste koop was en wat je net zo hoed had kunnen laten staan.
Klinkt suf, maar het helpt je bewust te worden van wat je echt nodig hebt en wat niet.
Tien koppen koffie die je gedachteloos koopt op het station en opdrinkt, blijken dan minder waard dan een mooie sjaal die je vaak draagt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:32

Budgetten maken, excelletje in elkaar knutselen, uitverkopen in de gaten houden en soms jezelf een kado geven waar je dan voor gespaard hebt (en als je dan dat laatste ook nog in een sale scoort is t extra leuk :D )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:39

Een doel hebben voor je spaargeld scheelt ook veel. Zo'n vooruitzicht zorgt er voor dat je extra veel moeite doet om niet te veel uit te geven.
Stel dat je volgend jaar een paard wil kopen, of een grote vakantie hebt gepland, zorg dan dat je daar een bepaald, vast bedrag voor gespaard hebt voordat je het van jezelf mag kopen/boeken.

Verder kan ik je echt aanraden om je kosten eens een lange tijd bij te houden, en dan niet alleen je boodschappen of grote uitgaves, maar echt álles tot aan de parkeerkosten en de collectebussen aan toe.
Tabelletje maken, verdelen in categorieën, en na verloop van tijd zie je heel duidelijk naar welke categorie veel geld gaat, hoeveel je daadwerkelijk per maand kwijt bent, en dan wordt je vanzelf veel bewuster van wat je eigenlijk allemaal uitgeeft en wat voor grote bedragen je eigenlijk wel niet kwijt bent aan kleine prulletjes en onnodige aankopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:44

Ik houd mijn kosten al jaren bij en hierin zie ik ook hoeveel geld ik uitgeef aan onnodige dingen.. Maar het kan en ik heb die ruimte, ik vind het alleen doodzonde, want ik kan er zoveel andere dingen mee doen..

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:45

Eén keer per week online boodschappen doen en niet hongerig naar de supermarkt gaan! :Y)

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:46

Heb je een doel wat je er dan mee wil doen? Dat helpt mij heel erg. Ik herken je luxeprobleem, gaf ook te makkelijk geld uit. Maar nu ik spaar met een doel ben ik ineens zuiniger.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:48

In dat geval zou ik zeggen, zet meteen een groot deel van je loon op een spaarrekening, zorg dat je op je lopende rekening niet in het rood kan staan, en laat daar net genoeg op staan voor je vaste lasten en bv 50 euro voor boodschappen te kunnen betalen. In geval van nood kun je dan altijd in een winkel snel een beetje terug overboeken naar je lopende rekening, maar zo wordt de drempel wel wat hoger om snel even wat onnodige spullen te kopen.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:50

Ik werk met spaarpotten binnen mijn spaarrekening en heb voor alles een potje en op =op. Op mijn betaalrekening staat meestal maar €10,-.

Als ik het niet zo doe koop ik ook teveel onnodige dingen of moet ik aan het einde van de maand aan mijn spaargeld zitten en dat is niet nodig en niet de bedoeling :).

Voor de vaste lasten heb ik ook spaarpotten en de dag voor afschrijven maak ik dat over naar mijn betaalrekening.
Laatst bijgewerkt door JorisDy op 20-02-19 21:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:52

Wij bepalen in het weekend wat we heel de week gaan eten en bestellen de boodschappen online bij Jumbo.
Eigenlijk bijna alleen huismerken en sowieso alleen wat er nodig is.
Zo moet je niet met een rammelende maag door een drukke winkel op een rottig tijdstip en kom je dus ook niet in de verleiding om allemaal zooi te kopen.
Wij zijn met z’n tweetjes 60 euro per week kwijt aan boodschappen denk ik, en dan zit daar ook geregeld wc-papier bij bijvoorbeeld.

Qua nutteloze uitgaven: ik heb zelf twee betaalrekeningen. Op eentje komt mijn loon binnen. Daar haal ik het bedrag vanaf wat ik vrij mag uitgeven in de maand, het bedrag dat ik aan vaste lasten heb laat ik erop staan. Mijn vaste lasten gaan er dan gedurende de maand vanzelf vanaf: automatische incasso’s van verzekeringen en abonnementen en ook mijn mijn maandelijkse bijdrage aan zowel ons gezamenlijke als mijn privéspaargeld (Sparen is ook een vaste last!!! Als je je voorneemt te sparen “wat je over hebt aan het eind van de maand” spaar je niks!)

Met het bedrag dat ik aan het begin van de maand heb overgeboekt naar die tweede betaalrekening moet ik het dus heel de maand doen qua impulsieve uitgaven/uitstapjes/etentjes, noem maar op. Ik heb nooit veel over, maar het lukt altijd, ik haal nooit tussendoor geld van de spaarrekening :)

Alles cash doen helpt ook. Dan “voel” je echt dat je het uitgeeft in plaats van dat het ongemerkt van je rekening verdwijnt :j
Laatst bijgewerkt door Anoniet op 20-02-19 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:54

8nnemiek schreef:
In dat geval zou ik zeggen, zet meteen een groot deel van je loon op een spaarrekening, zorg dat je op je lopende rekening niet in het rood kan staan, en laat daar net genoeg op staan voor je vaste lasten en bv 50 euro voor boodschappen te kunnen betalen. In geval van nood kun je dan altijd in een winkel snel een beetje terug overboeken naar je lopende rekening, maar zo wordt de drempel wel wat hoger om snel even wat onnodige spullen te kopen.

Dit doe ik ook, dat maakt de drempel om geld terug te boeken in de supermarkt wel een stuk groter. Als ik bewust de stad in ga met: ik wil een shirtje kopen, doe ik dat van te voren al wel. Maar voor boodschappen en koffie etc probeer ik zo weinig mogelijk op mn betaal te houden dan dat ik gebudgeteerd heb.

Ik ben student overigens, weet niet of dat ook nog uitmaakt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:55

Wat bij mij m'n mindset behoorlijk heeft veranderd was het nadenken over duurzaamheid.
Al die kleine dingetjes die je koopt zijn weer een extra belasting voor het milieu/de aarde. Bijvoorbeeld alle kleine/goedkope dingetjes die je bij Primark of Action koopt. De lage prijs wordt wel ergens door veroorzaakt (slechte werkomstandigheden, goedkope en wellicht 'ongezonde' materialen, slechte kwaliteit - dus snel weggooien - dus meer afval).
Hoop dat het niet te zweverig klinkt :') , maar ik koop sinds ik me dit realiseer een stuk minder.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:04

Wat voor mij helpt is spaargeld als vaste lasten te zien. Ik maak mijn spaargeld ook direct over naar een andere bank. Ik heb er bewust voor gekozen om geen app oid te hebben. Zolang ik niet weer hoeveel erop staat gaat het prima.
Het overige geld na alle vaste lasten mag ik ook uitgeven aan leuke dingen zoals een koffietje, kussentje, prullariaatje.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:13

lucifertje schreef:
Wat voor mij helpt is spaargeld als vaste lasten te zien. Ik maak mijn spaargeld ook direct over naar een andere bank. Ik heb er bewust voor gekozen om geen app oid te hebben. Zolang ik niet weer hoeveel erop staat gaat het prima.
Het overige geld na alle vaste lasten mag ik ook uitgeven aan leuke dingen zoals een koffietje, kussentje, prullariaatje.

Zo ga ik ook te werk!

Ik reken men vaste lasten uit, blijft op men rekening staan.
Incl tankbeurten auto enz en dan “zakgeld” voor mezelf :') .

Extra bonussen van het werk gaan dan ook direct naar de andere rekening.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:13

Wij moesten ook echt drastisch die knop omzetten. Ik schrok me een hoedje toen ik zag hoeveel er uit was gegaan in 1 maand. Inmiddels is de knop bijna om. De boodschappen gaan al een stuk beter: we maken op zaterdag een lijstje met wat we eten de komende week en doen dan de boodschappen. Heel cliché: samen ja. Simpelweg omdat we dan minder snel geneigd zijn om onnodige dingen in het karretje te gooien. Daarnaast maak ik vriendlief ook wat bewuster van aanbiedingen/budget vriendelijkere producten enzo op die manier.

Qua kleding enzo was de afgelopen tijd niet echt een geslaagde ''spaar''actie. Er was overal uitverkoop en zowel ik als vriendlief hadden toch wel wat nieuwe kleding nodig. Aan de ene kant vind ik het zonde van het geld, aan de andere kant was het wel echt nodig.

Enige grote, ongeplande uitgave afgelopen maand waren spulletjes voor in huis. Het was al langere tijd een bij elkaar geraapt zooitje en ik wilde graag 1 hoofdkleur in de accessoires. Afgelopen zondag ging ik met mijn beste vriendin een middagje shoppen bij Intratuin, omdat zij net haar appartement had en ze cadeaubonnen had. En toen... Slaagde ik een stuk beter dan gepland en dat deed AU aan mijn pinpas haha. :=

Maar ook omdat ik beter inzichtelijk heb van wat eruit gaat, ben ik al een stuk bewuster geworden. En nee, ik heb geen strak budget wekelijks voor de boodschappen, maar ik heb wel een streven in mijn hoofd.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:19

Ik spaar ook middels vaste maandelijkse overschrijving. Op dezelfde manier spaar ik een vast bedrag voor onvoorziene uitgaven voor mijn paard (DA e.d.). Hoort op die manier bij mijn vaste lasten. Mijn spaarrekening blijf ik in principe af.

Boodschappen bespaar ik op door een keer per week te bestellen. Ik hoef weinig extra naar de winkel. Mijn grootste valkuil is online shoppen. Daar ben ik erg goed in, terwijl ik zelden in de stad kom om te shoppen.
Betaalrekening is dus ook gewoon op = op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:24

Relaxed schreef:
Ik houd mijn kosten al jaren bij en hierin zie ik ook hoeveel geld ik uitgeef aan onnodige dingen.. Maar het kan en ik heb die ruimte, ik vind het alleen doodzonde, want ik kan er zoveel andere dingen mee doen..

Alles wat je in je hoofd haalt om te kopen of wat je in je handen hebt, met jezelf afspreken dat je het koopt wanneer je het een week later nog wil.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:25

Wanneer je boodschappen gaat doen de prijzen naar boven afronden. Zo hou je altijd over.
Verder spaar ik al m'n muntjes op. Ik heb hierdoor een leuk spaarcentje wanneer m'n spaarpot vol is
Ik koop koopzegels bij de ap. 3 euro extra op een vol boekje
Koffiepunten leveren me 2 euro extra op voor 25 punten.
Energie schat ik hoger in en daardoor een leuk meevallertje elk jaar plus de welkomstkorting via gaslicht.com

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:29

Normaal gesproken doe ik niets bijzonders kwa besparen, merk wel dat ik met het online winkelen van tegen woorden wel sneller geneigd ben geld uit te geven, maar als ik in de stad loop dan weer niet (vraag me niet waarom, weet het zelf niet :'))
Ik ga dit topic even volgen, de komende maanden zal ik ook wat zuiniger met mijn geld moeten zijn ivm de dure rijlessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:36

Aliexpress is ook zo'n valkuil.. Prop vanalles in die winkelwagen, maar dat laat ik wel altijd eerst een poos staan.