Verplicht uit huis 20+ iemand die mee wilt denken/tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

renskesanne

Verplicht uit huis 20+ iemand die mee wilt denken/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 23:27

Hoi iedereen!

Ik zal het verhaal kort uitleggen. Afgelopen jaar is mijn moeder getrouwd met een nouja niet zo’n leuke man (het enige leuke aan hem zijn zijn nulletjes op zijn rekening). Maar ze hebben dus altijd apart gewoond ook voordat ze trouwde.
Hij heeft een korte periode bij ons samen gewoond maar dat ging op zijn zachtsgezegd niet zo goed. Maar nu heeft hij dus besloten dat hij wilt dat mijn moeder bij hem samen komt wonen vanaf 1 augustus. Allemaal leuk een aardig maar hij wil dus onder andere mij en mijn broer (van 22) niet in zijn huis hebben.
Hij is er oké mee al zijn we er eventjes voor bijvoorbeeld avondeten oid. Maar langer dan dat bijvoorbeeld 1 nachtje Vind hij niet oké.

Dus nu moet ik op dit moment een tussenjaar geen opleiding afgerond nog per 1 augustus verplicht het huis uit. Ik ga de 21+ toets doen ben van plan om vanuit daar volgend schooljaar te beginnen aan mijn hbo dan. Alleen ik ben niet alleen ik heb ook nog een kat die verplicht mee moet of ze moet naar het asiel.
Ter info het is echt mijn eigen kat die ik 3 jaar geleden toen ik bij mijn vader woonde had genomen. Ik heb haar niet genomen omdat ik het leuk vind voor even een huisdier neem je voor zolang het leven van dat dier duurt.

Dus de mogelijke opties een klein beetje op een rijtje:

- ik ga op kamers van de stad (ik ga of naar Almere of naar Leeuwarden) waar ik ga studeren ik zoek daar een bijbaantje wat opzich geen probleem is met mijn CV. Maar mijn kat dan? In een gemiddeld studentenhuis zijn huisdieren niet toegestaan. Hoe ga ik dat oplossen? Bij mijn moeder kan/mag ze niet. Wat al kan ik wel een kamer of iets vinden maar geen enkele met een huisdier?
- ik zoek een appartement ergens anders dicht bij die stad waar je zoiezo een huisdier mag. Maar hoe ga ik dat betalen? Wat als ik daar niet voor uitgeloot word?

Net zoals wat als ik de 21+ toets niet haal en dus niet naar het hbo kan? Wat als ik helemaal nergens een kamer of appartement kan vinden?
Ik weet het allemaal eventjes niet meer daarom zou ik heel erg graag om tips en advies vragen. Iemand vanaf buitenaf die misschien wat weer meet. Site’s met informatie waar ik kan kijken. Voor bijvoorbeeld kamers of appartementen in de omgeving van Leeuwarden en Almere.
Zodat ik mijzelf zo goed mogelijk kan voorbereiden op 1 augustus 2019

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:30

Je moeder gaat bij hem wonen begrijp ik? Kun je dan niet met je broer in het huis van je moeder blijven, evt deel verhuren aan andere student?

Tiggs

Re: Verplicht uit huis 20+ iemand die mee wilt denken/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:31

Kan je niet weer naar je vader?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:33

Ik ben herhaaldelijk via marktplaats aan mijn kamer/woning gekomen. En er zijn wel kamers waar je kat mag! Gewoon overleggen of er afspraken over gemaakt kunnen worden.

Als je de 21+ toets niet haalt, wat zou je dan doen als je thuis zou blijven wonen?

Je kan desnoods fulltime gaan werken. Zoek een bijbaantje waarbij meer uren of anders combineren met iets anders mogelijk is. Heel veel mensen vinden werken in de fastservice of horeca stom, maar hier zijn vaak wel veel mogelijkheden op dit gebieden.

(Kan niet laten om even te zeggen wat voor lekkere moeder je hebt := Sterkte daarmee. Wees blij dat je straks je eigen vrijheid hebt!)

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 23:33

cissy schreef:
Je moeder gaat bij hem wonen begrijp ik? Kun je dan niet met je broer in het huis van je moeder blijven, evt deel verhuren aan andere student?

We zitten op dit moment tijdelijk in een sociale huurwoning waarvoor mijn moeder een huurcontract heeft getekend tot 1 augustus. We hadden dit al voorgesteld maar helaas was dat niet mogelijk.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 23:34

Tiggs schreef:
Kan je niet weer naar je vader?

Ik heb vanwege meerdere persoonlijke redenen al een aantal jaar geen contact meer met hem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:35

Ik heb (welliswaar eeuwen geleden) in Leeuwarden gewoont als student en toen waren er best veel mensen die een kat hadden. Bij ons in huis was er ook 1.
Gewoon even proberen.

Wat ontzettend flauw trouwens om op zo‘n manier ‚uitgezet‘ te worden -O-

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:36

Mocht je vrij zeker weten dat je naar Almere of Leeuwarden wilt, schrijf je alvast in bij woningcorporaties. Dan kan je alvast punten en wachttijd opbouwen en is het houden van je kat waarschijnlijk makkelijker. In Friesland zit onder andere Woonfriesland, en daarvoor inschrijven is gratis.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:39

Ik zou juist naar prive verhuur kijken (huisjesmelkers) die hebben meestal niet zo veel eissen omdat ze weten dat ze doorgaans zelf ook niet aan alle eissen voldoen :+

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 23:39

Caily schreef:
Ik ben herhaaldelijk via marktplaats aan mijn kamer/woning gekomen. En er zijn wel kamers waar je kat mag! Gewoon overleggen of er afspraken over gemaakt kunnen worden.

Als je de 21+ toets niet haalt, wat zou je dan doen als je thuis zou blijven wonen?

Je kan desnoods fulltime gaan werken. Zoek een bijbaantje waarbij meer uren of anders combineren met iets anders mogelijk is. Heel veel mensen vinden werken in de fastservice of horeca stom, maar hier zijn vaak wel veel mogelijkheden op dit gebieden.

(Kan niet laten om even te zeggen wat voor lekkere moeder je hebt := Sterkte daarmee. Wees blij dat je straks je eigen vrijheid hebt!)

Ah dan zal ik nog wat meer op marktplaats gaan kijken dan! Had de app wel al gedownload en was al een klein beetje aan het rondkijken.
En ja die toets theoretisch gezien kan ik die toets makkelijk aan aangezien ik wel altijd op havo/vwo niveau ben getest maar ik ga me ook wel voorbereiden op die toets!
Op dit moment werk ik ook bijna zo goed als fulltime zodat ik ook wat kan sparen voor een kleine buffer voor 1 augustus want ik verwacht die wel nodig te hebben.

En tja over mijn moeder het is nooit echt lekker gegaan tussen mij en haar. Het is ook niet dat ik niet uit huis wil ik wil echt graag wel uit huis! Maar meer de manier waarop nu alles gaat en dat ik dan ook niet voor een weekendje oid naar huis kan zoals “normale” studenten.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 23:40

Chantalla schreef:
Mocht je vrij zeker weten dat je naar Almere of Leeuwarden wilt, schrijf je alvast in bij woningcorporaties. Dan kan je alvast punten en wachttijd opbouwen en is het houden van je kat waarschijnlijk makkelijker. In Friesland zit onder andere Woonfriesland, en daarvoor inschrijven is gratis.

Ja we zijn laatst naar open dag in Almere geweest daar de hogeschool en gaan deze zaterdag naar Leeuwarden. Wil dan aan het eind van dit weekend mijn keuze kwa school maken zodat ik gerichter naar kamers enzo kan zoeken

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:42

Oef wat een poedersuiker, wat vind je moeder hier van en waarom kan je niet bij je vader? Vind het nogal wat om zomaar 2 kinderen zomaar op straat te gooien ook al zijn ze volwassen...

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 23:45

lifaya schreef:
Oef wat een poedersuiker, wat vind je moeder hier van en waarom kan je niet bij je vader? Vind het nogal wat om zomaar 2 kinderen zomaar op straat te gooien ook al zijn ze volwassen...

Mijn moeder gaat (helaas) volledig met haar man mee. Maar niet zo zeer omdat ze dit ook volledig wil en op deze manier. Maar meer omdat hij haar helemaal onder de duim heeft. Waar ik eigenlijk ook wel enigszins blij mee ben dat ik daar dan vanaf ben.
Maar onze vader nouja kort uitgelegd is dat alleen maar een naam op de geboorteakte meer niet. Al een aantal jaar geen contact met hem wat hij ook niet wil en wij door bepaalde dingen ook niet meer.
Hij heeft ook jaren geweigerd alimentatie te betalen waar ik nu mee bezig ben om dat met terugwerkende kracht terug te krijgen.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:46

Chantalla schreef:

Idd! Schrijf je in Friesland in bij Woonfriesland, Elkien, Accolade en wat er verder nog is. De wachttijd is daar een stuk korter dan in de rest van het land. Als Leeuwarden niet lukt dan wellicht een van de dorpjes daar in de buurt. En met een eigen huisje is het probleem met de kat opgelost. Als Leeuwarden dus tot je voorkeuren behoort zou ik daar op in zetten. Denk dat je in Friesland meeste (snelste) kans van slagen hebt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:49

Pfff.... echt heel vervelend. Snap dat je idd graag op jezelf wilt maar niet onder deze druk en al helemaal niet op zo een manier. Niet meer welkom voelen is het andere uiterste...

Ik zou inderdaad via marktplaats zoeken en via de studenten in de omgeving navragen of een Facebook groep? Dat je een kat hebt zou je dan ook kunnen vermelden.

Heb je een vast inkomen toevallig? Misschien een huis kopen? In Leeuwarden kan je echt goedkoop kopen :+ of samen met je broer.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 05-02-19 23:51, in het totaal 2 keer bewerkt

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 23:50

Sourire schreef:
Chantalla schreef:

Idd! Schrijf je in Friesland in bij Woonfriesland, Elkien, Accolade en wat er verder nog is. De wachttijd is daar een stuk korter dan in de rest van het land. Als Leeuwarden niet lukt dan wellicht een van de dorpjes daar in de buurt. En met een eigen huisje is het probleem met de kat opgelost. Als Leeuwarden dus tot je voorkeuren behoort zou ik daar op in zetten. Denk dat je in Friesland meeste (snelste) kans van slagen hebt.

Ah top bedankt!! Ik ga die meteen even op mijn lijstje zetten dat ik me daarbij aanmeld.
Totnutoe trek ik ook toch meer naar Leeuwarden toe maar ik ben nog niet op die school geweest daar gaan we zaterdag naartoe.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:56

Op woningnet in Almere staan ook studenten- en jongerenwoningen. Bijvoorbeeld in de Odeonstraat.
Daar kom je misschien tegen augustus wel voor in aanmerking en mag je waarschijnlijk een huisdier houden. Bij het bruine gebouw en de spaceboxen weet ik dat niet zeker.

En in de Aardbei van Socius Wonen zijn jongerenwoningen. Voor een huisdier moet je toestemming vragen, misschien dat je die voor een kat krijgt.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 00:02

Je klinkt heel verstandig en weet zeker dat het wel goed gaat komen met jou en je kat! :j wat gaat je broer nu doen?

Heel goed dat je nu full time werkt, voor jouw situatie zou ik neigen naar Leeuwarden omdat dit een relatief goedkope stad is vergeleken met Almere.

Wel een poedersuiker dat je uit huis moet... Echt niet netjes van je moeder. Zeker als ze weet dat jullie ook geen vader hebben..

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 00:11

Hey wat een vervelende situatie zo dat je het huis uit wordt gezet. Om met je mee te denken, ik zou als ik jou was dan kiezen voor Leeuwarden. De omgeving van Leeuwarden en bij Leeuwarden zelf je in laten schrijven bij de woningcooperaties. In omgeving Leeuwarden in de dorpjes, bv Dokkum en omgeving, half uurtje met een snelbus vanaf Leeuwarden, heb je echt al supersnel een woning gevonden na inschrijving. Dan kun je met huursubsidie redelijk goedkoop wonen en heeft je kat ook de ruimte en kan mee. In Almere zal het veel lastiger worden om wat betaalbaars te vinden waar de kat meekan.
Ik heb zelf ook in dorpjes rond Leeuwarden gewoond en het is prima te doen daar ook al kom je daar niet uit de buurt. Leeuwarden vond ik ook een leuke stad. En ik verwacht ook kwa studenthuizen met kat dat je daar zoveel meer kans hebt dan Almere..
Bij Almere is het zowiezo stukken duurder en stukken moeilijker wat te kunnen vinden voor jouw en de kat. Dan zou je eventueel de kat moeten herplaatsen in asiel wegbrengen maar ja, dat is ook zowat!

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 01:16

Wat naar dat jullie er zo uit worden gezet en dat haar man zo met jullie omgaat...

Voor kamers en woningen in Leeuwarden, zou je de facebookpagina's Huurwoningen in Leeuwarden en Leeuwarden housing market in de gaten kunnen houden.

Succes!

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:30

Jeetje wat rot zeg!
Ik kom niet uit die regio, maar ik ga wel even voor je brainstormen. Er zijn vast wel algemene tips waar je iets aan hebt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:33

Heb je geen clubje vriendinnen met wie je eventueel samen een appartement zou kunnen huren? Dan zijn de kosten al te delen en is je kat waarschijnlijk ook geen probleem.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:48

Ik zou inderdaad gewoon even goed informeren hier en daar bij studentenhuizen/verhuurders wat de mogelijkheden zijn om je kat mee te nemen.

Ik heb echt stom verbazing je OP zitten lezen. Ik snap niet hoe je als ouder door een “nieuwe” vriend je bloedeigen kinderen zo makkelijk aan de kant kan laten zetten....

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:50

In Wageningen mag je in de meeste studentenwoningen huisdieren hebben, maar dan moet je er wel willen studeren natuurlijk. Ook duurt het daar best lang voordat je voor een kamer in aanmerking komt, maar je kan het altijd even checken.
Vervelende situatie!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:14

Is de studie die je wilt gaan volgen in deeltijd/duaal te volgen? Dan kun je daarnaast veel werken om zo een goed inkomen te hebben, waarbij je meer mogelijkheden hebt wat betreft woningen.

Wat een *piep* situatie zeg, van zowel die vent als je moeder op z’n zachtst gezegd niet netjes!
:n