Keuze laptop

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Keuze laptop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 14:40

Hallo!

Al een poosje loop ik tegen de keuze van een laptop aan.
Ik ben in verschillende winkels geweest en die zeggen, verrassend, allemaal wat anders.
Daarbij komend heb ik totaal geen verstand van al die nummers en letters, processors, kaarten etc wat erbij komt kijken.

Dus. Bokt. Goed voor alles!

Ik ben op zoek naar een laptop voor thuis gebruik. Denk aan een beetje bokt, social media. Wat foto's van mijn spiegelreflex erop zetten, enkel van m'n eigen paarden.
Ik zou het ook erg leuk vinden als ik een spel zoals de Sims zou kunnen spelen :j een filmpje kijken op Netflix moet kunnen. Ook word en Excel moet erop kunnen draaien.
Het hoeft niet super super super mooi beeld te zijn, voor de Sims en een filmpje. Maar het moet degelijk zijn. Ik hoef geen gaming laptop van een 1000 euro zeg maar.
Een laptop rond de 500 euro zou ik fijn vinden. Ik moet er wel lekker vlug mee kunnen werken maar ik hoef geen 5 programma's gelijk te draaien en in te werken.

Maar welke..
Er is mij bijvoorbeeld de hp 15-db0800nd aangeraden. Op basis van wat? Geen idee. Groot werkgeheugen en er kan een spel op draaien.

Kunnen jullie mij hierbij helpen? Welke laptop heb jij en wat doe je ermee? Bevalt dit? Of heb je juist een laptop die je absoluut niet zou aanraden. Ik zoek dus wel een laptop die ju nog te koop is, geen oude.
Is er voor de eerder genoemde hp een soort gelijke maar ander merk? Zoals Asus of Acer. Volgens mij zijn dat ook goede laptops!

Ik hoop uit ervaringen wat meer kennis te krijgen. Zo lees ik momenteel ook veel reviews!
Alvast bedankt :D

Jolynne

Re: Keuze laptop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 14:45

Ik heb de laptop die je aangeraden is, mijn vereiste toen waren: groot werkgeheugen voor school en ivm lesvoorbereiden etc voor toekomstig werk (leerkracht), moet groot spelbestand op kunnen (sims + uitbreidingen), veel foto's kunnen opslaan, licht in gewicht, prijsvriendelijk, films op kunnen kijken (via popcorn), beeld moet kwaliteit zijn. :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 15:00

Jolynne schreef:
Ik heb de laptop die je aangeraden is, mijn vereiste toen waren: groot werkgeheugen voor school en ivm lesvoorbereiden etc voor toekomstig werk (leerkracht), moet groot spelbestand op kunnen (sims + uitbreidingen), veel foto's kunnen opslaan, licht in gewicht, prijsvriendelijk, films op kunnen kijken (via popcorn), beeld moet kwaliteit zijn. :)

En de laptop bevalt helemaal?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:02

Ik heb een Acer Chromebook en ben hier super blij mee. Enige puntje is dat ik geen sims erop heb dus niet weet hoe die daarmee omgaat, maar wellicht kun je uit de specificaties wat info halen?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 15:03

Op chromebook kunnen apps, helaas geen spellen. Voor de rest spraken die laptops mij erg aan. Maar hierdoor bmvallen ze helaas af.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:06

Hij bevalt mij helemaal en is dan ook héél snel, voor je het weet is al iets geladen. Mijn eerdere laptop was zo traag dat ik bv. 10 sec moest wachten voor een pagina geladen was en een minuut voor op te starten, deze is binnen de minuut opgestart en pagina laad gelijk.

Edit: net even gekeken naar mijn bestelbon en mijne is een Hp 15-bs055nb
Laatst bijgewerkt door Jolynne op 04-02-19 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:27

Oef, de sims is een relatief zwaar spel voor een laptop. Als je dat zou willen zou ik och minimaal voor een i5 (liever i7) processor gaan en goede videokaart. Anders sloopt t je hele laptop of is t niet speelbaar.

Zowel Acer als asus is prut naar mijn mening. HP ook niet meer wat t geweest is. Als je geld teveel hebt, MSi, en anders Lenovo :j

De HP die je noemt is een i3, dat is echt niet geschikt. Kijk dan naar e HP 15-cs0960nd Of de lenovo 330S
Laatst bijgewerkt door Celiien op 04-02-19 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:29

je zou naar Coolblue of de Mediamarkt kunnen gaan met een lijstje van dingen die je wil en een budget. Zeggen dat je er eigenlijk weinig vanaf weet en dan kunnen ze je helpen met een goede keuze maken. Zeker als je je budget duidelijk noemt kunnen ze daar rekening mee houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:41

Sims3 draaide op mijn oude laptop als een zonnetje met 4 a 5 uitbreidingen , helaas is die overleden vorig jaar -O-

Zou ook naar een goede processor en videokaart kijken , mijn kennis gaat niet verder dan die 2 :P . Toshiba ondanks alles vond ik een fijn merk

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:43

Toshiba is inderdaad ook heel fijn :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 15:47

Ik vond mijn HP’s erg fijne laptops.

Voor Sims is een i5/i7 wel beter, wat hier ook is genoemd.
En mijn tip; kijk ook een beetje naar de brouwkwaliteit van een laptop. Asus en acer zijn volledig van plastic, waardoor ze ook sneller stuk gaan aan dr buitenkant.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 15:48

Celiien schreef:
Oef, de sims is een relatief zwaar spel voor een laptop. Als je dat zou willen zou ik och minimaal voor een i5 (liever i7) processor gaan en goede videokaart. Anders sloopt t je hele laptop of is t niet speelbaar.

Zowel Acer als asus is prut naar mijn mening. HP ook niet meer wat t geweest is. Als je geld teveel hebt, MSi, en anders Lenovo :j

De HP die je noemt is een i3, dat is echt niet geschikt. Kijk dan naar e HP 15-cs0960nd Of de lenovo 330S

Dankje! Nuttig antwoord! Helaas geen geld te veel. Ik ga naar je opties kijken!

Dankje Rebecca. Maar wat is dan goed? Ik heb er ook weinig verstand van.

En ik ben inderdaad ook naar de media markt geweest met m'n eisen en kwam dus op de laptop uit in m'n op. Er is een site die aangeeft of 'n spel kan draaien op desbetreffende laptop. Can you run it, geloof ik. Daarop kon het, maar was het niet super mooi zeg maar.

Dank voor jullie inbreng!

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:06

Effe ter info maar de laptop die je is aangeraden en die van Jolynne zijn hoegenaamd niet hetzelfde. Het is een HP en de case ziet er hetzelfde uit, daar stopt de gelijkenis. Dat die van Jolynne snel is kan ik mij inbeelden. Die in je startpost... dat durf ik te betwijfelen.

Tijdje geleden kocht een vriendin van me een goedkope laptop en die heeft ze terug gebracht omdat hij al aan de basis ontzettend traag was. Grof gezegd, voor 500 euro kan je eender wat kopen want iets echt goeds ga je toch niet vinden. Tenzij het om een laptop in promotie gaat en waar minstens 100 euro korting op zit. Dan kan je voor dat budget nog wel eens wat vinden. (Ook niet eender wat want ook in duurdere laptops zit soms ronduit rommel.)

In theorie draait Sims 4 blijkbaar op het minimum van het minimum nog wel. De vraag is alleen hoe speelbaar dat in de praktijk zal zijn. Ik persoonlijk zou op de laptop in je startpost geen games spelen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:09

Cioccolato schreef:
Celiien schreef:

Dankje! Nuttig antwoord! Helaas geen geld te veel. Ik ga naar je opties kijken!

Dankje Rebecca. Maar wat is dan goed? Ik heb er ook weinig verstand van.

En ik ben inderdaad ook naar de media markt geweest met m'n eisen en kwam dus op de laptop uit in m'n op. Er is een site die aangeeft of 'n spel kan draaien op desbetreffende laptop. Can you run it, geloof ik. Daarop kon het, maar was het niet super mooi zeg maar.

Dank voor jullie inbreng!

sowieso een i5 processor, liever een i7. Qua videokaarten, tja een Geforce GTX 650 of een RADEON HD 7770 is best prima.. maar of die in je prijsklasse zitten .. durf ik niet te zeggen eigenlijk.

@hierboven: dat bedoelde ik idd. asus/acer is plastic, waardoor je laptop snel heet wordt/gaat doorbranden. ook het idee dat de ventilatie heel snel verstopt gaat zitten, ondanks uitzuigen met een stofzuiger.

@TS, toshiba is inderdaad ook een goed merk. Ik zou je beperken tot Lenovo, Toshiba en HP.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 04-02-19 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:10

Ik moest er recent ook aan geloven omdat mijn oude lenovo overleden was. Ding was ook enorm traag geworden.

Wat ik je iig aan zou raden is een laptop met een ssd schijf, dat scheelt zoveel snelheid. Ik had maar een klein budget dus ik ben voor een refurbished lenovo thinkpad gegaan. Hij ziet er als nieuw uit, intel core i5 en 250 GB ssd. 8GB werkgeheugen geloof ik. Ik kan er zelfs photoshop en andere programma´s tegelijkertijd op draaien.

Wat dat betreft kan je echt een hele mooie refurbished laptop aanschaffen voor 500, zou daar zeker eens naar kijken. Mijn budget was 300 en wat jij ermee wil doen kan fantastisch met de laptop die ik nu heb.

Die van mij heb ik hier vandaan en je kan echt niet zien dat ie gebruikt is: https://www.qxsystems.nl/

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 16:19

Oké genoeg voer om over te denken. Het is geen must om sims 4 te ontzettend vaak te spelen dus om alleen voor een spel 400 euro extra te betalen gaat me te ver. Dan zou ik een versie lager, of 2 versies lager kunnen gaan spelen denk ik? En dan gaat het meer om een keer word, bokt, Facebook en dat soort dingen. Foto's op slaan etc.

Er komen moeilijke termen voorbij, maar ik kan er wel mooi mee vergelijken dus bedankt!

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:20

Celiien schreef:
@hierboven: dat bedoelde ik idd. asus/acer is plastic, waardoor je laptop snel heet wordt/gaat doorbranden. ook het idee dat de ventilatie heel snel verstopt gaat zitten, ondanks uitzuigen met een stofzuiger.

Dat is ook wel een kort door de bocht conclusie. Ik zit momenteel op een Asus van 4 jaar oud. Ding draait prima. Nooit eerder zo'n betrouwbare laptop gehad als deze. Draait ook games prima. Vriendin van me zelfde verhaal met haar Asus. Heb nog een kleine ook voor andere taakjes en ook die doet prima waar hij voor gebouwd is. Je moet alleen wel weten wat je koopt en wat je krijgt in welke prijsklasse. Deze is voor een groot gedeelte aluminium en de airflow is gewoon goed.

Mijn ervaring is dat àlle merken in die goedkopere klasse plastieke rommel verkopen. Ik heb een HP bekeken van € 550 die van 650 afkwam en zou het ding qua bouwkwaliteit nooit hebben meegenomen. Asus inderdaad in lagere prijsklassen, bwoah bwoah, ook mijn ding niet. Acer nooit veel goeds over gehoord. De enige die relatief 'ok' aanvoelde was Lenovo. Airflow geen flauw idee van natuurlijk. Valt te betwijfelen hoe goed die is gezien ze alle configuraties in dezelfde plastieke kast proppen terwijl de ene processor veel meer koeling nodig zal hebben dan de andere. Zelfde met de videokaart.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 16:35

Dat zijn dus ook dingen die ik mee moet nemen. De behuizing, of die te warm wordt.

Welke laptops hebben bijvoorbeeld een goede behuizing? Dus niet de plastic rommel? Ik heb altijd hp's gehad en altijd gedacht dat dat toch de betere laptops waren.. Mijne van nu is erg oud, dus ook plastic. De nieuwere in de winkel zagen er een stuk strakker uit.
Maar om uiterlijk gaat het mij niet zo zeer, maar he rmoet natuurlijk wel degelijk zijn

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:35

xHaithi schreef:
Celiien schreef:

Dat is ook wel een kort door de bocht conclusie. Ik zit momenteel op een Asus van 4 jaar oud. Ding draait prima. Nooit eerder zo'n betrouwbare laptop gehad als deze. Draait ook games prima. Vriendin van me zelfde verhaal met haar Asus. Heb nog een kleine ook voor andere taakjes en ook die doet prima waar hij voor gebouwd is. Je moet alleen wel weten wat je koopt en wat je krijgt in welke prijsklasse. Deze is voor een groot gedeelte aluminium en de airflow is gewoon goed.

Mijn ervaring is dat àlle merken in die goedkopere klasse plastieke rommel verkopen. Ik heb een HP bekeken van € 550 die van 650 afkwam en zou het ding qua bouwkwaliteit nooit hebben meegenomen. Asus inderdaad in lagere prijsklassen, bwoah bwoah, ook mijn ding niet. Acer nooit veel goeds over gehoord. De enige die relatief 'ok' aanvoelde was Lenovo. Airflow geen flauw idee van natuurlijk. Valt te betwijfelen hoe goed die is gezien ze alle configuraties in dezelfde plastieke kast proppen terwijl de ene processor veel meer koeling nodig zal hebben dan de andere. Zelfde met de videokaart.

Ik heb teveel problemen gehad met asus danwel acer om het degelijk te noemen :n en de service is helemaal niet om naar huis over te schrijven.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:37

@Ts, ook sims 3 en sims 2 hebben hoge speeleisen. het vergt gewoon onwijs veel van je laptop, helaas is het spel zelf zo leuk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:40

Had 5 jaar garantie bij mijn Toshiba , heb paar keer de ventilator laten vervangen . De batterij en oplader , het moederbord een keer de harde schijf ging geregeld de pijp uit . Maar ondanks alles liep die super , 7 jaar in bezit waarvan de meeste tijd hij 12 uur per dag minimaal aanstond (ook een aanslag heb ik gehoord , klapte hem altijd dicht ipv uitschakelen )

Toch deed hij het keer op keer , de sims en minecraft oh en starstable :)) . Ik vroeg hij draaide

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:47

Bij mij trok mijn oude toshiba op het laatst nog beter de sims 4 dan de sims 3, die ging uiteindelijk 6 jaar mee. Na anderhalf jaar wel de hdd harde schijf kapot, dus ik raad je zeker een ssd aan. Alhoewel mijn huidige nu voor opslag een hdd van 1TB heeft, heel handig als je nog wel eens grote bestanden wilt opslaan. Dus de leeftijd van het spel zegt niks over de speelvereisten. Ik heb nu een lenovo van 850 euro, wel een gaming laptop. Zit een i5 en een nvidia geforce gtx in. Maar ik speel nu dan ook nog zwaardere spellen dan de sims, zoals jurassic world evolution op de hoogste instellingen.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:56

Cioccolato schreef:
Welke laptops hebben bijvoorbeeld een goede behuizing? Dus niet de plastic rommel? Ik heb altijd hp's gehad en altijd gedacht dat dat toch de betere laptops waren.. Mijne van nu is erg oud, dus ook plastic. De nieuwere in de winkel zagen er een stuk strakker uit.
Maar om uiterlijk gaat het mij niet zo zeer, maar he rmoet natuurlijk wel degelijk zijn

Vrijwel alle laptops zijn plastiek tegenwoordig. Enkel Asus geloof ik gebruikt in de duurdere modellen aluminium, maar pin me daar niet op vast. Vaak wordt er 'random' in sommige modellen van verschillende merken aluminium gebruikt maar moet je daar echt specifiek per model naar kijken. Ook waar dat aluminium dan zit. Je voelt vaak wel enorm verschil in de kwaliteit van het plastiek tussen verschillende modellen en merken. Een MSI van 1500 euro gebruikt ook plastiek maar dat zal anders aanvoelen dan een HP van 500 euro.
Van een plaatje kan je dat helaas niet aflezen dus ik zou op dat vlak aanraden, ga naar de winkel en bekijk ze in het echt. Sommige behuizingen zullen bv. superlicht aanvoelen en sommige toetsenborden zullen enorm meeveren als je er druk op zet (typt). Soms is de achterkant van het scherm bv. enorm indrukbaar. Allemaal indicatoren van hoe solide die laptop eigenlijk is.
Of een model heet wordt of niet is vaak zeer lastig te achterhalen tenzij je een bekend (vaak duurder) model koopt. Je kan vrijwel nooit zeggen, merk x wordt warm en merk y niet. Dat hangt van de modellen afzonderlijk af en van wat je ermee doet. Met wat geluk vind je zo'n info in de reviews terug. Wat dat betreft blijft laptops kopen nog altijd enorm trial and error helaas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:03

Ik heb een Lenovov Ideapad 320 en dat zou in principe een prima laptop moeten zijn. Was erg gesteld op mijn vorige Lenovo, nog nooit zo'n fijne laptop gehad, super betrouwbaar en geen getrut.

Maar deze die ik nu heb....hij is traag, loopt regelmatig vast, is nu al gammel....

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:09

Ik lees hier even mee, ik sta voor dezelfde keuze. Ik heb mijn stiefzoon achter de pc getrokken. Mijn keuze kwam op een Lenovo Ideapad 330. Maar ik moet m nog bestellen, dus het kan nog veranderen.