Schade aan geparkeerde auto, hoe werkt dat met verzekering?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SpeechLess

Schade aan geparkeerde auto, hoe werkt dat met verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 13:35

Gisteren is er iemand tegen mijn geparkeerde auto gereden. Mijn auto is nu dus een paar deuken en wat krassen rijker -O- Een bedrijf uit de buurt heeft het zien gebeuren en contact opgenomen met het verhuur-bedrijf (waar de 'dader' mee reed). Toen ik aankwam bij mijn auto zat er zowel het briefje van het bedrijf dat het heeft zien gebeuren als een gedeeltelijk ingevuld schadeformulier met gegevens van de bestuurder onder mijn ruitenwisser.

Nu is dit de eerste keer dat ik schade heb, dus ik weet niet precies hoe het in zijn werk gaat. Ik heb net mijn autoverzekering gebeld, maar deze zijn maandag pas bereikbaar. Ook heb ik wat gegoogled, maar dan kom ik er ook niet helemaal uit. Dus hopelijk kan iemand hier alvast wat vragen beantwoorden voordat ik maandag weer contact opneem.

Moet het schadeformulier opgestuurd worden naar mijn verzekering of moet de schuldige het naar zijn verzekering sturen? Ik denk dat je normaal allebei een blad meeneemt en dan beide het opstuurt(?), maar ik was er natuurlijk niet bij om mijn gegevens in te vullen en ik heb nu dus beiden formulieren in bezit. En moet de achterkant van het aanrijdingsformulier ook ingevuld worden? De schuldige heeft dit (nog) niet gedaan.
Is het de bedoeling dat ik contact opneem met dader? Of misschien met het verhuur-bedrijf (omdat de verzekering waarschijnlijk via hen zal gaan)? En kan ik dat beter nu al doen, of pas maandag nadat ik mijn verzekering heb kunnen bellen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:39

Beide partijen sturen een deel naar hun eigen verzekering en ieder voor zich vult thuis de achterkant in.
Staan er geen contactgegevens van de dader op zijn deel beschreven? Meestal dien je ook je telefoonnummer in te vullen.
Volgens mij kan je trouwens op de achterkant ook iets invullen van getuigen. Vraag of het bedrijf dat alles gezien heeft verslag wil doen daarvan.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:43

Gewoon maandag even je verzekering bellen, afhankelijk van je verzekering of als je een rechtsbijstand verzekering hebt kan je het gewoon door je verzekering laten regelen. Anders moet je de tegenpartij zelf aansprakelijk stellen, ANWB heeft hier mooie voorbeeldbrieven voor (https://www.anwb.nl/juridisch-advies/aa ... delbrieven) dan stuur je het schadeformulier ook mee.

Rex_Rolfo

Re: Schade aan geparkeerde auto, hoe werkt dat met verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 13:54

Niet vergeten kopie te maken van alles wat je opstuurt.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 14:37

Bedankt allemaal.
Ik heb het telefoonnummer van de tegenpartij ja. Is het goed om nu al contact met hem op te nemen of wachten tot maandag (na bellen van mijn verzekering)?
Ieder een deel naar de eigen verzekering sturen gaat dus lastig worden, want ik heb beide delen dus hij kan zijn deel niet opsturen :+ Ik heb overigens geen rechtsbijstand.
Goede tip Rex_Rolfo, ga ik doen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:41

Je moet hem even bellen en dan samen de hele voorkant invullen. Dan neem je beide een deel mee en die stuur je beide naar je eigen verzekering. En dan gaat de verzekering het oplossen :Y)
Niet alleen de ‘schuldige’ moet het opsturen, nu is dat dan toevallig wel heel erg duidelijk, maar meestal is dat niet zo en dan gaan de verzekeringen uitzoeken wie er aansprakelijk is.

Je hebt ook geen rechtsbijstand nodig hoor. De verzekering zoekt het uit. Heb eigenlijk nooit meegemaakt dat je zelf iemand aansprakelijk moet stellen. Niet dat ik elke week een aanrijding heb :+ Maar wel al 3x met een andere verzekering :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:43

Gewoon nu bellen en niet wachten tot maandag. Verzekeraars zijn 24 uur per dag bereikbaar. 2 jaar geleden op vrijdag avond omver gereden s avonds na terugkomst uit ziekenhuis meteen verzekeraar gebeld

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 14:43

Je zal inderdaad even bij elkaar moeten komen en ieder je eigen deel in moeten vullen. Wat een fijne eerlijke bestuurder!

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 15:06

verootjoo schreef:
Je moet hem even bellen en dan samen de hele voorkant invullen. Dan neem je beide een deel mee en die stuur je beide naar je eigen verzekering. En dan gaat de verzekering het oplossen :Y)
Niet alleen de ‘schuldige’ moet het opsturen, nu is dat dan toevallig wel heel erg duidelijk, maar meestal is dat niet zo en dan gaan de verzekeringen uitzoeken wie er aansprakelijk is.

Je hebt ook geen rechtsbijstand nodig hoor. De verzekering zoekt het uit. Heb eigenlijk nooit meegemaakt dat je zelf iemand aansprakelijk moet stellen. Niet dat ik elke week een aanrijding heb :+ Maar wel al 3x met een andere verzekering :P

De betreffende persoon woont zo'n 50km verderop volgens zijn gegevens, dus even samen invullen wordt wel lastig.. Hij heeft dus wel zijn gegevens ingevuld (alleen geen verzekering ingevuld) en de tekening gemaakt en zijn handtekening erop gezet.

karuna schreef:
Gewoon nu bellen en niet wachten tot maandag. Verzekeraars zijn 24 uur per dag bereikbaar. 2 jaar geleden op vrijdag avond omver gereden s avonds na terugkomst uit ziekenhuis meteen verzekeraar gebeld

Ik heb al gebeld :+ Ze zijn alleen bereikbaar voor acute hulp-gevallen. En dat ik dit toch niet echt lijkt me..

secricible schreef:
Je zal inderdaad even bij elkaar moeten komen en ieder je eigen deel in moeten vullen. Wat een fijne eerlijke bestuurder!

Nou, ik denk dus eigenlijk dat de bestuurder terug gekomen is nadat het bedrijf dat het allemaal heeft zien gebeuren contact met het verhuur-bedrijf had opgenomen :Y)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 16:39

SpeechLess schreef:
Bedankt allemaal.
Ik heb het telefoonnummer van de tegenpartij ja. Is het goed om nu al contact met hem op te nemen of wachten tot maandag (na bellen van mijn verzekering)?
Ieder een deel naar de eigen verzekering sturen gaat dus lastig worden, want ik heb beide delen dus hij kan zijn deel niet opsturen :+ Ik heb overigens geen rechtsbijstand.
Goede tip Rex_Rolfo, ga ik doen!

Je hebt zijn nummer toch? Dan kan je toch bellen en afspreken hoe hij zijn deel in handen krijgt om aan zijn verzekering af te geven :?
Niet zo moeilijk denken. Jouw deel invullen en bellen en dan afspraken maken over hoe en wat verder. Misschien werkt hij wel bij jou in de buurt en is het dus geen enkel probleem voor hem om bij jou langs te komen. Maar dan moet je wel bellen.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 17:13

Ja nu ik weet dat je dat samen moet regelen, ga ik wel bellen ja. Maar ik wist dus niet wat ik precies nog van hem nodig had (of van het verhuur bedrijf) en hoe het in zijn werk ging allemaal. Vandaar dat ik eerst even het eea hier vroeg, nu weet ik een beetje wat ik moet gaan regelen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 17:17

En als ie t niet samen wil invullen, vul jij jou deel in en lever t in bij de verzekering. Regelen hun t verder. Moet ienwel zn gegevens ingevuld hebben natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 17:17

Je kan de verzekering toch gewoon bellen die helpen je wel :)

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 17:19

Wat ontzettend netjes dat ie dat formulier achter je ruitenwisser gedaan heeft! Echt supernetjes

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 17:27

Ik heb zojuist naar hem gebeld. Aangezien hij dus in een gehuurde auto reed, moet ik contact opnemen met dat bedrijf voor de verzekering. Helaas zijn zij nu niet bereikbaar, dus dat wordt alsnog maandag dan.

emptyy schreef:
Je kan de verzekering toch gewoon bellen die helpen je wel :)

Die heb ik dus al gebeld, maar zijn nu alleen bereikbaar voor acute gevallen ;)

BarbaravdW schreef:
Wat ontzettend netjes dat ie dat formulier achter je ruitenwisser gedaan heeft! Echt supernetjes

Nouja, ik heb zo mijn twijfels of hij niet alleen terug gekomen is voor een schadeformulier omdat het bedrijf in de buurt het had gezien en kenteken heeft genoteerd en het doorgegeven aan het verhuur-bedrijf waar hij de auto van huurde. Dus ik ben vooral dat bedrijf erg dankbaar :D De schade is niet super klein namelijk, dus het kan best nog wat gaan kosten.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 17:34

Hmmm, dan superfijn dat er een oplettend iemand meekeek!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 18:03

Vaak kun je de schade gewoon online aan melden bij je verzekering en soms hoeft het schadeformulier niet eens opgestuurd te worden. (je moet het wel ingevuld en ondertekend hebben liggen door beide partijen)

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 18:08

lijkt me niet dat ie 50 km terug ik komen rijden om dat formulier onder je ruitenwisser te leggen :+

Fijn dat er aan de overkant iemand mee keek en het heeft zien gebeuren, maar ook al zou die per direct contact met het verhuur-bedrijf hebben opgenomen, mij lijkt het heel erg onwaarschijnlijk dat er dan ook door die partij per direct gereageerd wordt van "nou meneer janssen… {:)-:( u heeft met onze auto tegen de auto van mevrouw aan gezeten.. zou u niet even netjes een formulier invullen en achter haar ruitenwisser leggen?"

dus eer meneer op de hoogte gesteld is door de verhurende partij....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 18:15

Jij was niet foutief en een dader is bekent, dit heeft dus niks met jou verzekering te maken, die word indien nodig automatisch op de hoogte gebracht door de verzekering van de andere partij. Jij kunt de verzekering van de andere partij opbellen als deze op het blad stond, en anders bel je direct de andere partij op. Dan komt een expert jou auto bekijken en maakt een schade estimatie, dit gebeurt eigenlijk altijd samen met de carrosserie die de auto gaat repareren.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 19:05

@tinkergirl89: ik weet ook niet precies hoe het gegaan is. Maar er zat een briefje bij van het bedrijf dat het gezien heeft, met de melding dat zij het gezien hadden en het verhuur bedrijf op de hoogte hadden gesteld. Later is hier het schadeformulier bij gedaan. Dus in eerste instantie was het alleen het briefje van het bedrijf, zonder schadeformulier of gegevens van de bestuurder. In theorie zou het kunnen zijn dat meneer geen schadeformulier en/of pen en papier bij de hand had en dit (ergens?) is gaan halen om vervolgens terug te gaan, maar ik acht de kans ook vrij groot dat het gegaan is zoals ik eerder zei en hij dus 'teruggefloten' is door het bedrijf.

@Lara_Silver: bedankt voor de info, dat maakt het wel duidelijk. Komt zo'n schade expert bij je thuis of gebeurt dat bij een garage oid?

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 19:09

kan zijn speechless…maar ook in deze reactie....
ik neem aan dat je contact hebt gehad met "het bedrijf aan de overkant" ?
of hoe weet je anders dat er eerst alleen het briefje van getuigen achter zat, en het schadeformulier later erbij is gedaan?

edit:
ik heb in een soortgelijke situatie gezeten, alleen was ik de gene met schuld, en zelf zonder schade...
heb toen eerst een half uur op de eigenaar van de auto gewacht (was op de p-plek van de supermarkt, is een beetje onlogische p-plek om daar "zomaar" te parkeren als je niet naar de winkel gaat)
toen ging het me te lang duren en heb ik een briefje met mijn gegevens geschreven en onder de ruitenwisser gedaan...

Echter.... de visboer had het gezien gebeuren, maar heeft niet gezien dat ik dat briefje onder de wisser heb gedaan... is vervolgens dus nog naar die eigenaar toe gerend toen ik dus inmiddels weg was en beschuldigde mij onterecht van niet juist handelen en wegrijden zonder briefje achter te laten...

Blijkt dat dat briefje dus ook weg was, dus het slachtoffer geloofde meteen de visboer... en heeft toen aangifte gedaan. (logisch... immers schade en geen briefje? maar wel getuigen)
Dus je kunt je voorstellen dat ik mij helemaal lens schrok toen ik een paar dagen erna de politie aan de telefoon had, over de betreffende schade... (gelukkig was de eigenaar van die auto heel schappelijk en hebben we het fatsoenlijk kunnen afhandelen , zoals in eerste instantie al meteen mijn intentie was geweest)

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 19:24

Hoe het geregeld moet worden hangt van een aantal dingen af.

Ben je volledig casco (all risk) verzekerd dan kun het door jou ingevulde schadeformulier voorzijde en een ingevulde achterzijde aan jouw verzekeraar sturen. Zij regelen de rest. Tegenpartij moet ook zorgen dat zijn verzekeraar een ingevulde voorzijde en achterzijde krijgt, dus maandag even contact leggen met de tegenpartij en/of het verhuurbedrijf waar de auto werd gehuurd.

Ben je alleen WA of WA/beperkt casco , Mini casco of WA + verzekerd en heb je geen rechtsbijstand maar loopt de verzekering via een assurantieadviseur dan zal de assurantieadviseur je waarschijnlijk wel even helpen bij het verhalen. Loopt de verzekering rechtstreeks bij een verzekeraar (vaak het geval bij een online verzekeraar) dan doen ze in feite niets voor je en moet je zelf aan de slag om de schade te verhalen. Als je weet wie de verzekeraar is, stuur je hen een mail waarin je hen aansprakelijk stelt met een kopie van het door jou ingevulde schadeformulier.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 19:27

@Tinkergirl89: Nou, nee niet direct contact gehad. Maar het briefje is wel op die manier getypt. Er staat in "er is een busje van bedrijf XX tegen je auto gereden. Kenteken is blabla. We hebben bedrijf XX geïnformeerd. Je kunt contact met ze opnemen via (tel nr.) Groetjes 'bedrijf aan de overkant'"
Het briefje is dus niet geplaatst toen er al een schadeformulier bij zat en zij hebben geen contact met de dader gehad.

Vervelend hoe het bij jou gegaan is zeg. Raar dat het briefje dan ook weg was (gehaald?). Kan me voorstellen dat je schrok van de politie dan ineens.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 19:33

Wat ik mij dan afvraag of iemand ooit de formulieren/papieren van de verzekering leest, als je dit wel doet dan weet je wat de procedure is

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 19:49

Vaak kan je online schade melden.

En het bedrijf aan de overkant zou ik maandag even wat lekkers brengen met ene kaartje erbij. Kleine moeite.