lowbudget houten vloer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

lowbudget houten vloer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 22:39

Ik vind een houten vloer het allermooiste wat er is, en ga verhuizen. Bij het zoeken naar goedkoop laminaat, kwam ik toevallig goedkope vloerdelen tegen. In vuren en later ook in grenen. En nu lijkt een houten vloer toch weer binnen bereik...

Heeft iemand ervaring met een houten vloer - en het zelf leggen?

Ik ben mij bewust van voor- en nadelen - denk ik - maar zowel ik als mijn klushulp hebben geen enkele ervaring hiermee.

Ik snap dat hout werkt, verkleurt, onderhoud vraagt, gevoelig is voor beschadigingen en dat het moet acclimatiseren voordat je het legt.

Ter info: het zou gaan om mijn woonkamer, rechte goede ondervloer en ruimte genoeg bij de deur, ongeveer 25m recht-toe-recht-aan.

Tips en ervaringen zijn énorm welkom... Ik heb keuzestress... :D

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:50

Mijn vader heeft een parketbedrijf :). M’n broers, moeder (en ik ook een tijdje) werken er allemaal. We maken vooral massieve eiken vloeren maar ondertussen ook samengestelde vloeren. Dit is een goedkope ‘onderlaag’ waar dan een laagje van een paar millimeter echte eik etc. wordt op gelijmd. Het is wat goedkoper dan de massieve vloeren, maar je loopt wel op echte eik, in plaats van laminaat. Als je vragen hebt mag je een pb sturen!

Edit, nog vergeten te melden dat we de keuze hebben tussen kwaliteit A, AB, B, C. De A is nagenoeg perfect effen, geen barsten of noten etc. AB vind ik persoonlijk de mooiste. Hierbij zie je hier en daar een putje, een barstje etc, waardoor het er ook een echte oude houten vloer uitziet. En zo verder tot je bij C komt, dit is de minste kwaliteit en kunnen dan evt ook wormgaatjes in zitten.
Logischerwijs is de A de duurste, C de goedkoopste.

TurdusMerula

Re: lowbudget houten vloer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 22:55

Ik val sowieso in categorie C, geen twijfel over mogelijk :))

Ik had al begrepen dat dat hout is waar bv grotere knoesten en daarmee 'gaatjes' in zitten.
Maar het lijkt mij nog steeds mooier dan laminaat, eigenlijk...

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:59

Ik vind het ook nog steeds mooier dan laminaat hoor! :D Verder kan je ook kiezen om de gaatjes/knoesten/barsten te laten opvullen in een vulmiddel naar keuze. De meeste gaan voor een kleur in de soort van het hout, sommigen willen dan weer zwart. Je kan evt ook opteren om enkel de grootste dingen te laten opvullen en hier en daar wat kleintjes open te laten.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:00

Wij hebben ons huis verbouwd met veel 2e hands bouwmaterialen, waaronder 2e hands eikenhouten vloeren. De vloer beneden heeft een paar jaar in een kroeg gelegen en is duidelijk van zeer hoge kwaliteit, deze had nauwelijks slijtage. Op de 2 bovenverdiepingen ligt eiken van iets mindere kwaliteit, maar alsnog prima. Alles opnieuw geschuurd met een schuurmachine en dik in de lak gezet (vind ik mooier dan olie). Veel werk, maar voor een relatieve habbekrats klaar. Beide vloeren hebben we op de kop getikt via Marktplaats.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 23:02

Noblesse_, toch nog een vraag...
Er wordt gezegd dat vloerdelen (vuren/grenen) eerst moeten acclimatiseren in de ruimte waar ze gelegd gaan worden - ik hoor meestal vier weken. Hoe precies komt dat? :)

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:14

Is het goed als ik je eens een pb stuur? Ik zal dit eens navragen bij m’n vader. Wij leggen zelf geen parket, we maken hem enkel en dan gaat hij vaak naar parketeurs die hem dan bij hun klant leggen. Wij hebben dus niet vaak contact met de eigenlijke klant waar de vloer komt. M’n vader zal best kunnen antwoorden op je vraag hoor, hij weet er nagenoeg alles van. Maar ik ben dus enkel bekend met de productie :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 23:26

Graag. :)
Zijn overigens wel massieve vloerdelen.

Bedankt voor je reacties, en de anderen natuurlijk ook!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:20

@TurdusMerula: Als je in het goedkopere segment van houten vloeren zoekt ga je idd aan kwaliteit inboeten.
Hout moet altijd acclimatiseren, maar het is afhankelijk van het soort hout, hoe het opgeslagen geweest is en hoe jong/oud het is.
Vers gezaagd hout moet 3 jaar drogen (natuurlijk) óf het moet kunstmatig gedroogd zijn (kiln dried= kode KD), maar het zal áltijd een week in de kamer waar het komt te leggen moeten kunnen 'wennen'.
Dit heeft te maken met de krimp/rek van hout. De mate is ook afhankelijk van hoe vochtig/droog de kamer is mét en zónder verwarming !!
Van belang hierbij is dan weer hoe het hout (de boomstam) gezaagd is; duur hout (goed gezaagd) zal minder krimpen/krom trekken als goedkoop/verkeerd gezaagd hout.

Misschien ook het een idee om vloerplaten als multi-plex of OSB-plaat te gebruiken. Zeker OSB heeft een hele unieke uitstraling, maar heeft wel een hele goede afwerklaag nodig.
Multiplex kun je in planken zagen (al dan niet met een klein schuin kantje) of in panelen (grote naar keuze) verwerken.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:25

Als je toch graag een houten vloer wil maar niet de volle prijs wil/kan betalen zou ik inderdaad ook eens op marktplaats kijken. Mijn zus heeft daar een paar jaar terug een mooie houten vloer vandaan gehaald, zelf gelegd en daarna opnieuw in de olie gezet en die was echt weer heel mooi. Onze massief eiken vloer is vorig jaar ook via marktplaats verkocht en was zo weg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:44

Nadeel van 2e hands vloeren is dat ze er niet altijd even netjes uitkomen zeker als er met mes en groef gewerkt is.

jansenjap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:46

Wij hebben ook gekozen voor een tweedehands vloer (gebruiken altijd tweedehands materialen), massief eiken, voordeel is dat het ook al zo goed als uitgewerkt is omdat het oud is. Soms moet je wel een beetje creatief zijn met leggen als de verbindingen wat beschadigd zijn.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:56

Wij hebben tien jaar geleden een goedkope grenen vloer gekocht en zelf gelegd (nou ja, eigenlijk heeft mijn vader het meeste werk gedaan). Ik heb alles van te voren goed geschuurd en gelakt. Onze ondervloer was verschrikkelijk ongelijk, maar dat is juist met hout redelijk makkelijk op te lossen. Hij heeft tien jaar perfect gelegen en nu we verhuisd zijn hebben we hem gewoon meegenomen. Ik vind het dus wel een aanrader! Wel is het belangrijk om goed op te letten met leggen, je mag het niet strak tegen de muur aan leggen omdat het altijd nog werkt. Ik heb het hout trouwens maar een week laten acclimatiseren, we hadden gewoon niet meer tijd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:10

Is vuren of grenen niet te zacht hout voor een vloer? Krijg je niet snel butsen er in van de meubels of andere scherpere dingen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:55

meggiemeg schreef:
Is vuren of grenen niet te zacht hout voor een vloer? Krijg je niet snel butsen er in van de meubels of andere scherpere dingen?

Ja, dat klopt. Daar moet je tegen kunnen. Het wordt al snel een 'doorleefde' vloer. Overigens kun je met harde lakken een hoop doen (maar die zijn ook niet goedkoop !! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:59

Wij hebben een eiken vloer, overgenomen van de oude eigenaren van ons huis. Heb me er goed op verkeken qua onderhoud maar vind het nog steeds erg mooi (al roep ik wel, nooit meer!). Acclimatiseren is wel aan te raden, maar ondanks dat werkt onze vloer elk jaar nog steeds. Zitten in de zomer veel grotere kieren tussen dan in de winter ivm verdampen vocht in het hout :=

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:01

Kijk eens bij bebo in vriezenveen (leveren in heel NL) zij zijn echt heel goedkoop als het gaat om vloerdelen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:05

Liselot schreef:
Kijk eens bij bebo in vriezenveen (leveren in heel NL) zij zijn echt heel goedkoop als het gaat om vloerdelen :j

en enorm goede service!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:36

Wij hebben een massief houten vloer, zelf gelegd. Eerst harde isolatie platen er onder, en daar hebben we de vloer zwevend op gelegd. Het is veer en groef, we hebben speciale lijm daarop gedaan, in elkaar tikken en daarna een week bij kamertemperatuur laten liggen en er niet over gelopen.

Daarna in de olie gedaan, mijn vriend met de roller en ik er achteraan om het uit te poetsen. Dat is heel mooi geworden. Ik hoor veel verhalen dat het oliën fout gaat en de vloer gaat plakken, maar dan zit er teveel op. Bij ons gelukkig goed gegaan.

Afbeelding

Bebo is inderdaad goed en niet duur! Kennis van ons werkt er.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:40

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:21

Bij Bebo stunten ze dan wel met het hout zelf maar de kosten van extra materiaal, zoals ondervloeren zorgen er meestal voor dat je alsnog op een gangbare prijs uitkomt.

Verder zou ik geen massief houten vloer nemen maar lamelparket oftewel duoplank. Houten toplaag verlijmd op multiplex. Dit is veel stabieler en werkt nagenoeg niet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:32

Je kan er bij bebo ook voor kiezen om alleen de vloer af te nemen. Hebben wij ook gedaan maar dan met een outlet pvc vloer. Scheelde ons 50% met nieuw!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:54

Maar bij die stuntaanbiedingen kan dat niet...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:01

Ik kan me ook niet indenken dat je alleen maar de vloer kunt nemen. Dan zou je écht gratis een vloer hebben :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:15

Ik heb simpele vloerdelen op de vloer. Inmiddels meer dan 30 jaar. Ben er nog steeds blij mee.