Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Heb zelf wat langer gewacht met inschrijven tot ik beetje quite speelde. Ze vroegen mijn verwachting aan inkomsten en uitgaven op termijn. 
Xyris schreef:Thanks! Das gek, mijn vader (ondernemer in een horeca bedrijf) gaf aan dat ik een programma moest kopen voor belastingaangifte wat een paar tientjes per maand kost en daarnaast ook verplicht was om alle bonnetjes te bewaren (ook privé uitgaven) alles te documenteren en aan het eind van het jaar op te sturen naar een accountant (of gerelateerde) om dat helemaal uit te pluizen en belastingaangifte te doen. Al deze dingen zouden een verplichting zijn.
Is dit dan gerelateerd aan een horeca bedrijf? Of pas vanaf een bepaald inkomen? Of is dit het zoveelste banketstaaf van hem...
.
en zo nog 1001 dingen.
siskeh schreef:Heb je de site van het KVK al eens goed doorgespit?? Er staan ontzettend veel dingen op o.a. het ondernemersplein. (ook events en online-seminars die je kan bekijken)
Afhankelijk van de grote van je bedrijf kom je weer in andere regelingen terrecht, of word je niet als ondernemer gezien enz.
Overigens dacht ik dat je je altijd bij de kvk "mag" inschrijven, dat deze helemaal niets te maken hebben met wat je verwachte omzet is. Voor sommige dingen "moet" je nu eenmaal een kvk-nummer hebben.
Gooiske schreef:Wel doen, ik heb destijds de fout gemaakt het later te doen, waardoor ik alle inkoopfacturen voor benodigdheden niet kon aftrekken en geen BTW daarvan kon terug vorderen.
fransje23 schreef:Gooiske schreef:Wel doen, ik heb destijds de fout gemaakt het later te doen, waardoor ik alle inkoopfacturen voor benodigdheden niet kon aftrekken en geen BTW daarvan kon terug vorderen.
De kosten voor het starten die je hebt gemaakt voor inschrijving mag je gewoon aftrekken. Je moet wel de bonnen bewaren natuurlijk.
Ts, misschien een keer naar een startersdag van de KvK gaan? Daar kun je veel info krijgen ook op het gebied van administratie.
Overigens heeft een ondernemer ook gewoon recht op toeslagen als het inkomen daar laag genoeg voor is.
Gooiske schreef:Dat dacht ik toen ook, maar mocht niet, facturen van voor de inschrijfdatum tellen niet mee, tenminste 16 jaar geleden niet.
Inmiddels dus wel, lees ik net, tot 3 maanden voor inschrijving op deze site https://www.ondernemeneninternet.nl/inschrijven-kvk/