Geen voorrang gekregen, schade, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xTammyy

Geen voorrang gekregen, schade, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 12:55

Allereerst, ik hoop dat dit topic hier goed staat want ik wist zo snel niet de juiste categorie :+

Ik hoop dat iemand hier mij misschien raad kan geven.

Vorige week woensdag ben ik met mijn scooter gevallen.
Dit kwam doordat ik van een bestuurder X geen voorrang kreeg.
Situatieschets:
Het regende, was rond 8 uur 's avonds en dus donker. Er reed een auto voor mij. Hier werd door X netjes voor gestopt.
Ik rij achter deze auto aan, maar op het moment dat de auto voorbij X is, zie ik X gas geven. Dan gaat alles heel snel.
In een fractie van een seconde moet ik keihard remmen met als resultaat mijn scooter die zijn grip op het gladde asfalt verliest en dus onderuit schuift.
Had ik dit niet gedaan, had ik zeker weten tegen de auto van X gekomen.
Op het moment dat ik vloekend op sta zie ik het geschrokken gezicht van X.

Daarna raak ik eigenlijk een soort shock, huilen, hyperventileren, ik kwam niet meer uit mijn woorden.
Gelukkig waren er een paar aardige mensen die mij van de weg af hebben gehaald en tot rust hebben gekregen.
Ik heb van twee getuigen de contactgegevens en zij zeiden ook direct dat X veel te ver door reed en ik geen andere keuze had.
X gaf direct aan de schade te willen vergoeden, maar afhankelijk van het bedrag of hij dit handje contantje wilde doen, of via de verzekering.
Zo doende heb ik zijn naam, telefoonnummer en kenteken gekregen.

Echter doet X nu moeilijk. In eerste instantie leek het alleen om een kapot regenpak te gaan, maar dit blijkt daarnaast ook een kapotte jas, schoenen en beschadigde scooter te zijn.
Alles bij elkaar kun je denken aan een bedrag van €500,-..
X beweert nu dat hij geen schuld heeft, want hij heeft mij niet geraakt en het is mijn eigen schuld dat ik uit schrik zo hard remde en daardoor de grip verloor.

Ik ben bang dat het nu een welles-nietes spelletje gaat worden tussen de verzekeringen en dat ik aan het kortste eind trek -O-
Verder heb ik vandaag mijn scooter laten nakijken bij de garage en zij zeggen dat het in elk geval niet aan de verlichting oid kan hebben gelegen, die was prima in orde.

Zijn er meer ervaringsdeskundigen of tips?

Voor nu ga ik in elk geval het schadeformulier bij mijn verzekering indienen, de getuigen zullen door mijn verzekering worden gevraagd hun verhaal te doen. Ook voeg ik foto's bij van mijn gekneusde knie en elleboog, en zwaar gekneusde heup. Ook het verklaringsformulier van de garage zal ik toevoegen.

In mijn ogen genoeg bewijs, maar wat als X weigert te zeggen dat hij schuld heeft?

tengeltje11

Re: Geen voorrang gekregen, schade, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:58

Dit wordt iets tussen verzekeringen,gewoon indienen en je verzekering doet het overige.

Nu,eerlijk weet ik ook niet hoe het zit en durf ik niet met zekerheid zeggen hoe zoiets afloopt.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 12:58

Even bellen naar je verzekering dan heb je gelijk het juiste antwoord en helpen zij je verder met de gehele kwestie.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 13:00

Ik heb al contact gehad met mijn verzekering en zij gaan het inderdaad verder uitzoeken.

Alleen heb ik nu ook van iemand gehoord dat als X niet wil toegeven schuldig te zijn, het een lastige zaak kan worden en ik dus niks vergoed krijg.
Iemand anders opperde het waarborgfonds, maar gezien ik weet wie de schuldige is kan ik daar geen beroep op doen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:02

Maar X heeft niets te zeggen,zoiets wordt tussen verzekeringen opgelost.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:03

Precies, ik denk dat het wel goedkomt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:04

Ligt eraan. Wij hebben een keer een dergelijke situatie gehad waarbij een splitsing in een flauwe bocht ligt. Tegenligger kwam “van links”, maar veel te ver op onze weg helft.
Hij verklaarde dat wij juist te ver naar links zaten, wat op zich niet uit maakt, want wij kwamen van rechts, dus al reden we op zn kop, wij hadden voorrang.
Onze auto was totalloss, en uiteindelijk is het goed gekomen, maar heeft wel bijna 1,5 jr geduurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:05

Ooit iets soortgelijks gehad toen ik op mijn scooter zat, alleen dan reed die man mij aan omdat hij zijn gordel niet om kreeg en dus recht op mij in reed.
Hij beweerde ook dat het mijn eigen schuld was nadat de verzekering ingeschakeld was, en dat ik zonder licht reed en midden op de weg.
Gelukkig had ik ook een getuige, die zag dat ik gewoon met licht aan de kant van de weg reed.
Mijn scooter was toen bijna volledig afgebrand maar ze hebben uiteindelijk mijn licht kunnen opsturen voor onderzoek waar bleek dat het licht gewoon brandde op dat moment en met mijn getuige erbij ben ik in mijn gelijk gesteld.

Ik zou dus gewoon vertrouwen op de verzekering op dat moment en op je twee getuigen, denk dat je wel sterk staat hoor.

Gelukkig geen lichamelijke schade voor jezelf, sterkte.
Houd je ons op de hoogte hier?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:07

Daar hoef jij je niet druk om te maken.
Je vult zo’n schadeformulier in, dat stuur je allebei naar de verzekering. En die bekijken wie er aansprakelijk is.
Daar hoef je niks zelf voor toe te geven :+ Is gewoon wettelijk vastgesteld hoe dat zit.

Maar jij bent achterop gereden? Dan ben jij meestal aansprakelijk.
Edit: oh, nee ik lees verkeerd :+
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 22-01-19 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:09

Ik heb een soort vergelijkbaar verhaal gehad. Alleen ik in de auto en aanrijder (lees buurman) in een busje. Toen ik met de rekening voor zijn neus stond wilde hij opeens niet meer betalen.

Hele verhaal ingediend bij mijn verzekering samen met alle verklaringen en 2 weken later stond het geld op mijn rekening en 2 maanden later kreeg ik bericht dat zijn verzekering ondertussen ook had betaald en dat de zaak dus was afgehandeld. Verzekering had het voorgeschoten.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 13:10

Deze berichten doen mij goed in elk geval, werd door wat anderen zeiden eerder nogal in twijfel gebracht :=
Hier was het wel echt gewoon duidelijk dat ik van rechts kwam en dus voorrang hoorde te krijgen.
Wat ook mee speelt is dat X niet uit Nederland komt.. dus de verzekering gaf al aan dat het langer gaat duren.

Ik ben dus nergens tegen aan gereden of achterop gereden.
Nu heb ik trouwens ook altijd geleerd dat we in Nederland een trap systeem hebben. En in dit geval zou dat betekenen dat je met een scooter altijd sterker staat tov een auto omdat je een stuk kwetsbaarder bent.

Zelf dus alleen flinke blauwe plekken. Ben al naar de dokter en fysio geweest en gelukkig geen blijvende schade.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:14

xTammyy schreef:
Ik heb al contact gehad met mijn verzekering en zij gaan het inderdaad verder uitzoeken.

Alleen heb ik nu ook van iemand gehoord dat als X niet wil toegeven schuldig te zijn, het een lastige zaak kan worden en ik dus niks vergoed krijg.
Iemand anders opperde het waarborgfonds, maar gezien ik weet wie de schuldige is kan ik daar geen beroep op doen.

Waarborgfonds is zover ik weet alleen voor als je niet weet wie de bestuurder is, maar de verzekering zoekt uit wie de schuldige is, ongeacht wat X zegt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:19

Silly1972 schreef:
xTammyy schreef:

Waarborgfonds is zover ik weet alleen voor als je niet weet wie de bestuurder is, maar de verzekering zoekt uit wie de schuldige is, ongeacht wat X zegt.

Idd, en voor als de aansprakelijke niet verzekerd is.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 13:36

ooh ja inderdaad die ook

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:03

Helaas hier ook mee bekend. Wij reden op de fiets op een voorrangsweg (fietspad) naast elkaar. In december om half 8 smorgens.
De dame gaf op het moment dat wij voor haar langs reden gas en reed ons beide omver.
In eerste instantie wilde ze het ook netjes oplossen, maar krabbelde later terug met allemaal leugens.

Zo zouden wij zonder licht hebben gereden waardoor ze ons niet zag. Alleen ze was vergeten dat de politie al had getest of onze verlichting het deed en die werkte naar behoren.
Toen werd ze opeens verblind door de opkomende zon. Uh knap in december om half 8 dan is het nog donker.
Heeft even geduurd, mede omdat er geen getuigen waren en zij steeds van verhaal wisselde. Maar uiteindelijk zijn wij in het gelijk gesteld door haar verzekering en is alles vergoed.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:15

Maar auto heeft in deze situatie niets geraakt. Dat maakt het toch anders. Ts kan wel stellen dat het anders botsing was maar bewijs dat maar is.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:16

ze heeft getuigen, dat is bewijs genoeg

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:20

Ik zou het inderdaad ook bij de verzekering neerleggen en vooral ook je getuigenverklaringen goed bewaren.

Zelf heb ik ook een keer in zo'n situatie gezeten en toen was ik de bestuurder van de auto. Een meisje met een brommer beweerde dat ik geen voorrang wilde verlenen (wilde ik wel, maar ik zag haar net wat later dan gebruikelijk omdat ze haar brommer voor een groot deel achter een afslaande auto plaatste) en schrok zo hard dat ze keihard in haar voorrem kneep en ondersteboven lag. De afstand tussen mijn auto en haar brommer was nog zeker een meter of tien. Daar waren destijds ook getuigen bij en we hebben er voor de zekerheid ook de politie bij gehaald. Zij heeft uiteindelijk haar eigen kosten moeten betalen omdat er geen sprake was van een ongeluk en omdat ze buitenproportioneel gereageerd had door zo hard in haar voorrem te knijpen. Dit is al wel lang geleden, dus het zou kunnen dat er ondertussen anders mee omgegaan wordt.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:23

xTammyy schreef:

maar je hebt die getuigen toch. Die kunnen jou versie van het verhaal bevestigen lijkt me.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:32

Ik hoop echt dat je je schade vergoed krijgt.

Er is echter geen aanrijding geweest, jij bent geschrokken omdat x in jou ogen niet stopte en daardoor ben je gevallen.

Ik hoop dat de andere partij coulant is en je iets willen vergoeden maar feit blijft een aanrijding is er niet geweest.

En het is heel krom maar ook een waarborgfonds vergoed dit niet. Aangezien de schade (duidelijk vastgelegd) veroorzaakt moet zijn door een ander motorvoertuig. En dat is bij jou niet.

Vriendin van mij heeft een x haar hele auto in puin gereden om een ongeluk met een tegenligger te voorkomen. Helaas zei de verzekering dat zij door haar handeling zelf de schade had veroorzaakt en dus zelf aansprakelijk was.
Maw ze had niet moeten uitwijken.

Maar laat je verzekering het maar uitvechten met die van de tegenpartij en hopelijk krijg je de schade vergoed!
Laatst bijgewerkt door Cherdenise op 22-01-19 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:33

En wat is te ver naar voren door gereden? Dat is iets waar bestuurder X natuurlijk wat anders op zegt dan jij. Zoals een aantal posts boven mij, scooters plaatsen achter andere auto's kan best gevaarlijk zijn omdat je je verstopt. Beter een stuk afstand houden dus.

Ik zou ook zeggen dat jij in je gelijk staat. Maar ik weet niet hoe makkelijk of moeilijk dat wordt omdat het dus geen daadwerkelijke aanrijding is.
Interessante kwestie, dat wel. Ook omdat niemand het hier gezien heeft, dus details niet bekend zijn

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:33

Misschien heeft de autobestuurder ook getuigen die het omgekeerde beweren?

Heb je de verklaringen al op papier? Eigen ervaring leert dat getuigen ineens niets meer gezien hebben of derg wanneer het effectief op papier gezet moet worden.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:37

Daarom altijd meteen een schade formulier laten invullen.

Kun je er daarna over soebatten, echter het feit blijft wel...niemand heeft elkaar aangeraakt.... dus geen feitelijke aanrijding.

En jij moet als bestuurder ook altijd een gepaste snelheid rijden met slecht weer zodat je ook jezelf veilig en correct stil moet kunnen zetten indien de situatie daarom vraagt.

Het zou dus best zo kunnen zijn, dan je geen gelijk gaat krijgen (hoe oneerlijk het ook voelt)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:40

Dat er geen aanrijding is geweest, maakt voor de verwijtbaarheid niets uit. Het is wel makkelijker te bewijzen als er wel een aanrijding zou zijn geweest, maar met die getuigen sta je volgens mij prima sterk.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 15:04

Dat is inderdaad waardoor ik twijfel of dit wel allemaal zo makkelijk via de verzekering zal worden geregeld.
Er is inderdaad geen aanrijding geweest.
Wel weet ik zeker dat ik met gepaste snelheid reed, ik kwam net uit een bocht namelijk en ben altijd voorzichtig wanneer het glad/nat is.