Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Nynkster schreef:Hoeveel lessen heb je gehad onderhand?
En heb je al geprobeerd om bij een examen bij de dokter een pilletje te halen tegen de zenuwen?
Moment van schakelen zou de instructeur gewoon goed uit moeten leggen. En in welke versnelling je een bepaalde snelheid rijdt ook.
vilheide schreef:Nynkster schreef:Hoeveel lessen heb je gehad onderhand?
En heb je al geprobeerd om bij een examen bij de dokter een pilletje te halen tegen de zenuwen?
Moment van schakelen zou de instructeur gewoon goed uit moeten leggen. En in welke versnelling je een bepaalde snelheid rijdt ook.
Ik heb er nu bijna 50 uren lessen opzitten.
Geen pilletje bij de dokter gehaald maar wel valeriaan geslikt.
Marjoow schreef:Als je het terugschakelen enkel moeilijk vind, zou ik dat gewoon wat extra aanpakken in de lessen. Mij hebben ze altijd het lijstje gegeven 0-10: 1, 10-30: 2, 30-50: 3, 50-70: 4 en daarboven naar zijn 5. Voor terugschakelen kun je dat best aanhouden. Als je eenmaal je rijbewijs hebt en je rijdt meer gaat dit vanzelf en op gevoel. Dan denk je er niet meer bij na
Celiien schreef:Heb je die spanning altijd of alleen tijdens examens? Als het altijd is lijkt me het geen goed idee om met een pilletje te gaan werken voor je examens, ook buiten je examen om moet je immers in stressvolle situaties kunnen reageren. Grof gezegd, er zijn al genoeg panikerende mensen op de weg.
Lijkt me dan slimmer om helaas meer rijuren te gaan maken.
Celiien schreef:Marjoow schreef:Als je het terugschakelen enkel moeilijk vind, zou ik dat gewoon wat extra aanpakken in de lessen. Mij hebben ze altijd het lijstje gegeven 0-10: 1, 10-30: 2, 30-50: 3, 50-70: 4 en daarboven naar zijn 5. Voor terugschakelen kun je dat best aanhouden. Als je eenmaal je rijbewijs hebt en je rijdt meer gaat dit vanzelf en op gevoel. Dan denk je er niet meer bij na
Ligt ook aan de auto. dat is echt een kwestie van voelen en horen.
Ik heb altijd geleerd: 0-10: 1, 10-30: 2, 30-60: 3, 60-90: 4 en daarboven naar zijn 5, maar alleen als je niet aan het optrekken ben. Als je optrekt langer in de schakel blijven waar je in zat, anders kom je niet vooruit en strem je het medeverkeer(maar natuurlijk ook niet in zijn 3e blijven als je richting de 120 wilt vanaf 50

Nynkster schreef:50 lessen en 5 examens...... Dat is niet te best hoor...
Staat de rijschool in kwestie goed bekend in de omgeving?
Ze leren trouwens tegenwoordig vaak aan om 80 in zn 5 te rijden en 100 in de 6.
vilheide schreef:Ik rij bij een grote landelijke rijschool.
Mijn pakket bestond in eerste instantie uit 30 lessen en examen, bij niet slagen bieden ze een herexamenpakket aan van 4 x 100 minuten en gratis herexamen.
Tijdens het lessen kreeg ik regelmatig te horen dat ik vlotter door moest rijden want dat zagen ze graag bij het CBR, maar als ik dit tijdens een examen deed, kreeg ik achteraf van de examinator te horen dat ik te vlot reed. Ook bij rotondes wachtte ik volgens instructeur vaak te lang en kon ik makkelijk voor die bepaalde auto gaan. Tijdens het examen kreeg ik vervolgens weer te horen dat ik juist beter kon wachten. Allemaal dus best tegenstrijdig.
vilheide schreef:Ik rij bij een grote landelijke rijschool.
Mijn pakket bestond in eerste instantie uit 30 lessen en examen, bij niet slagen bieden ze een herexamenpakket aan van 4 x 100 minuten en gratis herexamen.
Tijdens het lessen kreeg ik regelmatig te horen dat ik vlotter door moest rijden want dat zagen ze graag bij het CBR, maar als ik dit tijdens een examen deed, kreeg ik achteraf van de examinator te horen dat ik te vlot reed. Ook bij rotondes wachtte ik volgens instructeur vaak te lang en kon ik makkelijk voor die bepaalde auto gaan. Tijdens het examen kreeg ik vervolgens weer te horen dat ik juist beter kon wachten. Allemaal dus best tegenstrijdig.
verootjoo schreef:Ben je niet gewoon te vroeg op examen gestuurd? Op examen als je de snelweg nog spannend vindt lijkt mij iig te vroeg.
Dat commentaar snap ik dat het tegenstrijdig lijkt, maar vaak is het examineren echt een kwestie van hoe de afrijders overkomen. Waarschijnlijk kom jij nog erg onzeker over als bestuurder.
Ik zou extra lessen nemen bij een andere instructeur en als je je zeker voelt pas op examen gaan.