Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vilheide

Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 14:09

Ik ben nu een jaar bezig met het proberen te halen van mijn rijbewijs en inmiddels heb ik 5 keer examen gedaan en helaas gezakt.
In het begin vond ik het met name erg spannend om op de snelweg te rijden en daar bouwde ik dus ook de meeste spanning op.
Mijn eerste examen ging dus ook daardoor mis, door de spanning die ik opbouwde op de snelweg maakte ik fouten.
Tijdens mijn tweede examen was ik zo nerveus dat ik vanaf de start al wist dat dit hem niet ging worden.
Mijn derde examen was een faalangstexamen, ging voor mijn gevoel best goed maar nu was er geen probleem meer op de snelweg maar dat ik de speciale vaardigheden te snel wilde uitvoeren. Ik pakte zo gezegd te weinig rust om het juiste moment uit te kiezen.
Tijdens mijn vierde examen ging mijn instructeur voor de eerste keer mee, alle andere keren wilde ik dat niet omdat ik bang was dat het mij nerveuzer zou maken.
Rit ging voor ons gevoel erg goed, en ik had volgens mijn instructeur goed gereden op wat kleine foutjes na.
Het dubbeltje had nu best mijn kant op kunnen vallen maar helaas ook deze keer niet geslaagd.
Vorige week mijn eerste BNOR examen gehad, gedacht dat mijn instructeur weer mee zou gaan maar die bleef achter bij het CBR, was blijkbaar te ziek om mee te gaan.
Rit ging wederom naar mijn gevoel prima, ik was niet overdreven nerveus en bleef ook vrij rustig bij het uitoefenen van de speciale vaardigheden.
Maar terugkomend bij het CBR kreeg ik weer nee te horen. Volgens examinator klap ik lichtelijk dicht als ik in wat drukkere situaties kom, zoals rotondes en kruispunten. En moet ik verder vooruitkijken.

Inmiddels heb ik al contact gehad met de rijschool om te vragen of ik een andere instructeur kan krijgen. Ik heb niets persoonlijks tegen hem maar schijnbaar werkt het niet bij hem en heb ik nu zoiets van, wat heb ik nog te verliezen als ik het roer compleet omgooi.
Dit was geen probleem, dus andere lesauto en andere instructeur is mogelijk.

Maar zou het in mijn geval niet verstandiger zijn om tevens over te stappen naar een automaat?
Ik merk zelf dat ik het met name moeilijk vind om terug te schakelen, wanneer is het juiste moment en naar welke versnelling schakel ik over. Met het opschakelen heb ik geen problemen, ook niet met wegrijden.

Wat zouden jullie in mijn situatie doen?
Uiteraard is stoppen geen optie, het heeft me nu al zoveel geld gekost dat dat gewoon zonde zou zijn.
En volgens alle examinatoren die ik heb gehad ben ik geen hopeloos geval.

Matheno

Re: Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:11

Zou zonde zijn om nu over te stappen naar automaat.
Wie weet gaat het beter met een andere instructeur.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:11

Hoeveel lessen heb je gehad onderhand?
En heb je al geprobeerd om bij een examen bij de dokter een pilletje te halen tegen de zenuwen?

Moment van schakelen zou de instructeur gewoon goed uit moeten leggen. En in welke versnelling je een bepaalde snelheid rijdt ook.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:14

Ik zou never automaat af willen rijden. Dan mag je ook geen schakel rijden namelijk en ben je erg beperkt in de auto’s. Ook minder makkelijk om er een keer een van familie of vrienden te kunnen pakken etc. Ik zou het nooit willen.

Zou idd even afwachten hoe het bij een andere instructeur gaat.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:14

Heb je die spanning altijd of alleen tijdens examens? Als het altijd is lijkt me het geen goed idee om met een pilletje te gaan werken voor je examens, ook buiten je examen om moet je immers in stressvolle situaties kunnen reageren. Grof gezegd, er zijn al genoeg panikerende mensen op de weg.
Lijkt me dan slimmer om helaas meer rijuren te gaan maken.

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:15

Even kijken hoe het met de nieuwe instructeur en andere lesauto gaat. Heb vertrouwen! Een vriend van me heeft ook 6 x examen gedaan (terwijl hij al 2 jaar een trekker rijbewijs had :+ ), uiteindelijk kwam het goed.
Je kan je nieuwe instructeur vragen om uitleg en oefeningen met dat (terug)schakelen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:15

Wanneer het schakelen al 5x de reden is dat je gezakt ben, zou je kunnen overwegen naar een automaat te gaan. Echter, denk ik dat jij een keer te snel op examen gestuurd bent.

Dus ik zou eerst eens kijken naar een andere instructie. Laat hem/haar jou eens beoordelen en ga dan in gesprek. Die zal best weten wat verstandig is.

Het gevaar aan lessen in een automaat, vind ik, zit hem in dat je na een tijdje wel schakelbak mag rijden maar je daar dus eigenlijk niet vaardig genoeg in bent.

Als je het terugschakelen enkel moeilijk vind, zou ik dat gewoon wat extra aanpakken in de lessen. Mij hebben ze altijd het lijstje gegeven 0-10: 1, 10-30: 2, 30-50: 3, 50-70: 4 en daarboven naar zijn 5. Voor terugschakelen kun je dat best aanhouden. Als je eenmaal je rijbewijs hebt en je rijdt meer gaat dit vanzelf en op gevoel. Dan denk je er niet meer bij na :)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:16

Mag je inmiddels niet bij een speciaal adres afrijden?

Dan vertrek je niet vanuit het CBR en ga je eerst een stuk rijden met de examinator zonder dat het al een examen is.

Medicatie zal ik niet doen, dat kan je straks op de weg ook niet.

Zou gewoon doorzetten, als je nu met een automaat gaat afrijden zit je de komende tijd ook verplicht aan een automaat vast, dat is niet altijd even handig.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 14:17

Nynkster schreef:
En heb je al geprobeerd om bij een examen bij de dokter een pilletje te halen tegen de zenuwen?

Moment van schakelen zou de instructeur gewoon goed uit moeten leggen. En in welke versnelling je een bepaalde snelheid rijdt ook.

Ik heb er nu bijna 50 uren lessen opzitten.

Geen pilletje bij de dokter gehaald maar wel valeriaan geslikt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:18

vilheide schreef:
Nynkster schreef:

Ik heb er nu bijna 50 uren lessen opzitten.

Geen pilletje bij de dokter gehaald maar wel valeriaan geslikt.

50 uur en dan al 5 examens?
Daar schrik ik wel van. Ik heb zelf namelijk een pakket gehad van 35 lessen en daarbij nog een paar losse voordat ik uberhaupt aan mijn eerste examen toe was :=

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:19

Marjoow schreef:
Als je het terugschakelen enkel moeilijk vind, zou ik dat gewoon wat extra aanpakken in de lessen. Mij hebben ze altijd het lijstje gegeven 0-10: 1, 10-30: 2, 30-50: 3, 50-70: 4 en daarboven naar zijn 5. Voor terugschakelen kun je dat best aanhouden. Als je eenmaal je rijbewijs hebt en je rijdt meer gaat dit vanzelf en op gevoel. Dan denk je er niet meer bij na :)

Ligt ook aan de auto. dat is echt een kwestie van voelen en horen.
Ik heb altijd geleerd: 0-10: 1, 10-30: 2, 30-60: 3, 60-90: 4 en daarboven naar zijn 5, maar alleen als je niet aan het optrekken ben. Als je optrekt langer in de schakel blijven waar je in zat, anders kom je niet vooruit en strem je het medeverkeer(maar natuurlijk ook niet in zijn 3e blijven als je richting de 120 wilt vanaf 50 :+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:20

Jeetje 50 lessen en al 5 examens, terwijl je nog erg onzeker overkomt.

Ik zou wel blijven schakelen, maar wel bij een andere instructeur of rijschool.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:20

Mijn schoonzus liep tegen hetzelfde aan, is overgestapt op automaat en toen na 1x afrijden geslaagd.

Mijn partner heeft een aangeboren oogafwijking en mag daardoor alleen automaat rijden. Wij lopen eigenlijk nooit tegen problemen aan daarin.

Natuurlijk kan je niet van jan en alleman een auto lenen, maar hoe vaak doe je dat? Wij nooit eigenlijk. En mijn ouders, broer en schoonouders rijden allemaal automaat.

Vroeger was een schakelauto het meest verkocht, tegenwoordig gaan steeds meer mensen voor een automaat. Een 2e hands auto met automaat wordt steeds gangbaarder.

Conclusie: ik zou gewoon gaan voor de automaat.

Dan kan je altijd over een paar jaar, als je rijervaring hebt opgedaan, nog gaan voor een schakelauto als dat echt nodig blijkt te zijn.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 14:20

Celiien schreef:
Heb je die spanning altijd of alleen tijdens examens? Als het altijd is lijkt me het geen goed idee om met een pilletje te gaan werken voor je examens, ook buiten je examen om moet je immers in stressvolle situaties kunnen reageren. Grof gezegd, er zijn al genoeg panikerende mensen op de weg.
Lijkt me dan slimmer om helaas meer rijuren te gaan maken.

Tijdens het lessen heb ik geen spanning dan gaat het allemaal ook gewoon goed. Het is echt alleen tijdens het examen dat ik door de spanning dingen wat te snel wil doen en niet de rust kan bewaren om eerst alles te overzien.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:21

Celiien schreef:
Marjoow schreef:

Ligt ook aan de auto. dat is echt een kwestie van voelen en horen.
Ik heb altijd geleerd: 0-10: 1, 10-30: 2, 30-60: 3, 60-90: 4 en daarboven naar zijn 5, maar alleen als je niet aan het optrekken ben. Als je optrekt langer in de schakel blijven waar je in zat, anders kom je niet vooruit en strem je het medeverkeer(maar natuurlijk ook niet in zijn 3e blijven als je richting de 120 wilt vanaf 50 :+

Ja klopt. Maar ze had het over terugschakelen dus ik denk dat ze dat wel begrijpt.

Onze Skoda wilt trouwens dat je 60 rijdt in de 6e versnelling _O-

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:22

Als ik jou zo hoor zit het probleem niet persee direct in het schakelen maar vooral in andere dingen. Naar welke versnelling terugschakelen is namelijk echt heel simpel als je het 'trucje' kent. In (scherpe) bochten altijd in de 2, rond de 50 in de 3 etc. Als je alleen in automaten kan rijden (want als je daarvoor afrijdt dan mag je niet in versnellingsauto's rijden natuurlijk) dan beperk je jezelf zo veel in het rijden. Je kan niet zomaar even elke auto lenen of huren.

Ik zou inderdaad opzoek gaan naar een andere instructeur. Ik heb me laten vertellen (door een examinator zelfs) dat er nou eenmaal instructeurs zijn waarbij de examinor bij voorbaat al weet dat de leerling gaat zakken. Vaak is het ook zo dat de instructeurs van grote bedrijven die nog over zijn, al snel de mindere instructeurs zijn. De instructeurs die vol zitten, daar wil iedereen naar toe natuurlijk en dat komt vaak door mond-tot-mond reclame :)

Daarnaast vraag ik me echt af hoe je al 5 examens kan hebben gedaan binnen een jaar, met blijkbaar "maar" 50 lessen!? Dat is 10 lessen per examen?
Ik zou echt opzoek gaan naar een andere instructeur (die bekend staat als goed) of desnoods zelfs naar een andere rijschool.

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:33

Oei, na 50 lessen al 5 keer examen is erg snel en veel.
Gewoon even rustig blijven lessen en wanneer je je zekerder voelt pas een nieuw examen plannen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:33

50 lessen en 5 examens...... Dat is niet te best hoor...
Staat de rijschool in kwestie goed bekend in de omgeving?

Ze leren trouwens tegenwoordig vaak aan om 80 in zn 5 te rijden en 100 in de 6.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:35

Nynkster schreef:
50 lessen en 5 examens...... Dat is niet te best hoor...
Staat de rijschool in kwestie goed bekend in de omgeving?

Ze leren trouwens tegenwoordig vaak aan om 80 in zn 5 te rijden en 100 in de 6.

Moet je wel een 6 hebben :+

@Marjoow: ja mijn auto zegt zoveel.. 40 km/pu en hij wil dat ik in zn 4 ga zitten. Doe ik dat gaat hij toch echt schokkerig doen :+

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 14:39

Ik rij bij een grote landelijke rijschool.
Mijn pakket bestond in eerste instantie uit 30 lessen en examen, bij niet slagen bieden ze een herexamenpakket aan van 4 x 100 minuten en gratis herexamen.

Tijdens het lessen kreeg ik regelmatig te horen dat ik vlotter door moest rijden want dat zagen ze graag bij het CBR, maar als ik dit tijdens een examen deed, kreeg ik achteraf van de examinator te horen dat ik te vlot reed. Ook bij rotondes wachtte ik volgens instructeur vaak te lang en kon ik makkelijk voor die bepaalde auto gaan. Tijdens het examen kreeg ik vervolgens weer te horen dat ik juist beter kon wachten. Allemaal dus best tegenstrijdig.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:41

vilheide schreef:
Mijn pakket bestond in eerste instantie uit 30 lessen en examen, bij niet slagen bieden ze een herexamenpakket aan van 4 x 100 minuten en gratis herexamen.

Tijdens het lessen kreeg ik regelmatig te horen dat ik vlotter door moest rijden want dat zagen ze graag bij het CBR, maar als ik dit tijdens een examen deed, kreeg ik achteraf van de examinator te horen dat ik te vlot reed. Ook bij rotondes wachtte ik volgens instructeur vaak te lang en kon ik makkelijk voor die bepaalde auto gaan. Tijdens het examen kreeg ik vervolgens weer te horen dat ik juist beter kon wachten. Allemaal dus best tegenstrijdig.

Een instructeur die jou leert rijden op wat het CBR wilt zien, zou ik echt vervangen. Een instructeur moet jou goed leren autorijden.

Ik vind dit soort pakketten wel vreemd. Lang niet iedereen is al examenklaar na 30 lessen.

Heb je nog wel een tussentijdsetoets gehad?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:42

50 lessen en dan al 5 keer op geweest is echt heel apart. Dat zou betekenen dat je (gemiddeld genomen) na 10 lessen al op examen gestuurd bent. Belachelijk. Je hebt als beginnend bestuurder die verder geen rij ervaring heeft gemiddeld echt wel een les of 40 nodig voordat je op examen kan. Je bent echt opgelicht hier.

Los van dat, is je moeilijke punt het schakelen? Of gewoon jij die gespannen raakt en niet meer kan ontspannen achter het stuur? Want als schakelen soepel gaat moet je zeker niet overgaan op automaat, zonde.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:43

Ben je niet gewoon te vroeg op examen gestuurd? Op examen als je de snelweg nog spannend vindt lijkt mij iig te vroeg.

Dat commentaar snap ik dat het tegenstrijdig lijkt, maar vaak is het examineren echt een kwestie van hoe de afrijders overkomen. Waarschijnlijk kom jij nog erg onzeker over als bestuurder.

Ik zou extra lessen nemen bij een andere instructeur en als je je zeker voelt pas op examen gaan.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:43

vilheide schreef:

Toevallig ANWB?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:44

verootjoo schreef:
Ben je niet gewoon te vroeg op examen gestuurd? Op examen als je de snelweg nog spannend vindt lijkt mij iig te vroeg.

Dat commentaar snap ik dat het tegenstrijdig lijkt, maar vaak is het examineren echt een kwestie van hoe de afrijders overkomen. Waarschijnlijk kom jij nog erg onzeker over als bestuurder.

Ik zou extra lessen nemen bij een andere instructeur en als je je zeker voelt pas op examen gaan.

Of het is niet zoals je overkomt, maar het inschatten van de situatie. Dat kan ook nogal schelen waardoor je de ene keer misschien krijgt rustiger aan, en de andere keer doorrijden.