Ziektewet ,iemand die meer weet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Woopy_x

Ziektewet ,iemand die meer weet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 11:52

Hallo allemaal,

Net klaar met de opleiding en begonnen aan een tussenjaar bij mijn huidige baan werk ik 7 weken fulltime, en nu heb ik mijn arm gebroken.. Het bedrijf waar ik werk hebben eigen risico ziektewetkosten. maar doordat ik hier 7 weken werk zeggen ze dat ik recht heb op maar 40 euro.
Nu heb ik gelukkig een bijbaantje bij de Mac al gaat het plannen en de roosters daar niet echt lekker en kan ik soms 3 of 1 dag maar werken.
Ik zit mij af te vragen hoe ik de huur ga betalen ... ik kom er verder nog niet echt uit iemand ideeën waar ik heen kan bellen of eventueel financieel ondersteund kan worden want ik heb geen hulp van ouders en ben uitwonend 20 jaar ..

liannes

Re: Ziektewet ,iemand die meer weet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:01

Goedemorgen, ik zou als ik jou was het UWV bellen, die kunnen je daar alle antwoorden op geven.
Beterschap

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:04

'Kun je je werk bij de Mac wel doen?
Ik zou idd ook contact opnemen met het UWV en je contract raadplegen of daar iets over in staat wat te doen bij ziekte.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:07

Het UWV heeft hier nu toch niks mee te maken?
Ik zou even goed je contract nalezen over de regeling en vragen hoe het komt dat je maar 40€ krijgt?

Waarom kun je wel bij de mc werken en niet bij je andere baan?

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:20

Belangrijk is het contract dat je hebt en de CAO die er is. Bij een tijdelijk of vast contract voor minimaal een bepaald aantal uur moet jouw werkgever die uren gedurende ziekte sowieso doorbetalen. Wel mag een bedrijf 1 of 2 wachtdagen instellen om kortdurend verzuim tegen te gaan. Dit moet wel in je CAO/contract staan.

Heb je een 0-uren contract dan moet je werkgever wel de uren uitbetalen waarvoor je al staat ingepland. Daarna wordt je ziektegeld gerekend over het gemiddelde van de laatste 13 weken.

Zoek idd officiele hulp bij UWV, rechtsbijstandsverzekering of juridisch loket. Zij kunnen je precies de mogelijkheden vertellen.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:49

Woopy_x schreef:
Hallo allemaal,

Net klaar met de opleiding en begonnen aan een tussenjaar bij mijn huidige baan werk ik 7 weken fulltime, en nu heb ik mijn arm gebroken.. Het bedrijf waar ik werk hebben eigen risico ziektewetkosten. maar doordat ik hier 7 weken werk zeggen ze dat ik recht heb op maar 40 euro.
Nu heb ik gelukkig een bijbaantje bij de Mac al gaat het plannen en de roosters daar niet echt lekker en kan ik soms 3 of 1 dag maar werken.
Ik zit mij af te vragen hoe ik de huur ga betalen ... ik kom er verder nog niet echt uit iemand ideeën waar ik heen kan bellen of eventueel financieel ondersteund kan worden want ik heb geen hulp van ouders en ben uitwonend 20 jaar ..

Ben je norisk geweest?
Dus maw ben je eerder lange periode ziek geweest?
Of echt net klaar met je opleiding en gaan werken?

Ben je door je proeftijd?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:06

Juridisch loket kan je hier hoogstwaarschijnlijk bij helpen. Er zitten wat mij betreft te veel onduidelijkheden in je verhaal om je goed advies te geven, bovendien ga je hier op bokt ook veel niet kloppende adviezen krijgen.

Het beste wat je dus kan doen is even bellen met het juridisch loket, die kunnen je echt verder helpen.

PS: Woon je in Nederland of in België? Dat maakt namelijk ook nogal wat uit.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:08

Omdat dit topic beter in 'school, studie en werk' past, verplaats ik het daarnaartoe.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:35

Ben je lid van een vakbond? Die helpen je ook hiermee.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:42

Voor hoeveel uur ben je contractueel aangenomen en zit je nog in je proeftijd of is die al voorbij?

Woopy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 21:46

Cayenne schreef:
Ik zou idd ook contact opnemen met het UWV en je contract raadplegen of daar iets over in staat wat te doen bij ziekte.

Al gedaan UWV kom niet verder

Woopy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 21:46

Cayenne schreef:

Beetje kassa met een hand

Woopy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 21:47

verootjoo schreef:
Het UWV heeft hier nu toch niks mee te maken?
Ik zou even goed je contract nalezen over de regeling en vragen hoe het komt dat je maar 40€ krijgt?

Waarom kun je wel bij de mc werken en niet bij je andere baan?

Andere baan heb ik beide handen voor nodig

Woopy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 21:48

daffieduck83 schreef:
Belangrijk is het contract dat je hebt en de CAO die er is. Bij een tijdelijk of vast contract voor minimaal een bepaald aantal uur moet jouw werkgever die uren gedurende ziekte sowieso doorbetalen. Wel mag een bedrijf 1 of 2 wachtdagen instellen om kortdurend verzuim tegen te gaan. Dit moet wel in je CAO/contract staan.

Heb je een 0-uren contract dan moet je werkgever wel de uren uitbetalen waarvoor je al staat ingepland. Daarna wordt je ziektegeld gerekend over het gemiddelde van de laatste 13 weken.

Zoek idd officiele hulp bij UWV, rechtsbijstandsverzekering of juridisch loket. Zij kunnen je precies de mogelijkheden vertellen.

Ja klopt heb je gelijk in rechts bijstand hoorde ik vandaag voor het eerst

Woopy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 21:49

Vumana89 schreef:
Woopy_x schreef:
Hallo allemaal,

Ben je norisk geweest?

Ben je door je proeftijd?

0 uren contract werk er 7 weken na mijn andere baan

Lalidan schreef:
Juridisch loket kan je hier hoogstwaarschijnlijk bij helpen. Er zitten wat mij betreft te veel onduidelijkheden in je verhaal om je goed advies te geven, bovendien ga je hier op bokt ook veel niet kloppende adviezen krijgen.

Het beste wat je dus kan doen is even bellen met het juridisch loket, die kunnen je echt verder helpen.

PS: Woon je in Nederland of in België? Dat maakt namelijk ook nogal wat uit.

Dankje ! Goeie
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 17-01-19 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:08

Woopy_x schreef:
Hallo allemaal,

Wat een kul.

Het moge waar zijn dat hullie gekozen hebben voor eigen risico dragen mbt ziektekosten, maar daar heb jij niets mee te maken.

Bepalend is de CAO.

Mij lijkt het zinnig als je lid wordt van de vakbond, en behalve advies inwinnen ook maar eens een goede vakbondscursus volgen mbt jouw rechten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:18

Hullie?? Dat is geen woord hoor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:00

Jawel hoor.

(Al geef ik ogenblikkelijk toe dat de woorden wullie, hullie en zullie (eerste, tweede en derde persoon meervoud) een bepaalde gevoelswaarde dragen. In dit geval: "het moge waar zijn, maar doet totaal niet ter zake".)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:17

Woopy_x schreef:
Hallo allemaal,

Ben je norisk geweest?

Ben je door je proeftijd?[/quote]

0 uren contract werk er 7 weken na mijn andere baan[/quote]

Dat is te kort bij een o uren contract om bepaalde rechten op te bouwen bij je huidige werkgever... best zuur! Lukt het werken bij de Mac wel?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:30

Janneke2 schreef:
Jawel hoor.

(Al geef ik ogenblikkelijk toe dat de woorden wullie, hullie en zullie (eerste, tweede en derde persoon meervoud) een bepaalde gevoelswaarde dragen. In dit geval: "het moge waar zijn, maar doet totaal niet ter zake".)

Toch jammer dat je 'gullie' vergeten bent ;) :))

TS, in jouw geval zou ik een afspraak maken bij het juridisch loket en al je beschikbare documenten meenemen. Zij kunnen je uitleggen waar je recht op hebt, maar ze kunnen je bijv. ook helpen met het schrijven van een brief aan je werkgever.
Probeer wel zoveel mogelijk informatie te geven en belangrijke dingen zoals je contract, je gewerkte uren, het rooster (inclusief de dagen/tijden waarop je ingeroosterd stond) mee te nemen.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:50

Helaas kun je weinig vrees ik.
Je hebt helaas een nul-uren contract en nog geen 13 weken gewerkt.
Normaal als je bv gemiddeld 20 uur per week werkt gedurende 13 weken of langer dan heb je recht op de 20 uur. Dom van het bedrijf maar ze hebben geen verzuimverzekering. Dat betekend dat zij dan uit eigen zak moeten gaan betalen.
Helaas heb jij een nul uren contract en nog geen 13 weken gewerkt dus je hebt geen gemiddeld aantal uren opgebouwd.
Dus of je moet het even een paar weken uitzitten en gauw herstellen, of je stopt en zoekt na je herstel een nieuwe baan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:55

Wat zei het UWV dan?

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:13

Hmm nare situatie als ik het zo lees. Ik zou ook never een eigen (huur)huis willen als ik een 0 uren contract heb. Eerst de zekerheid dat ik het ten alle tijden kan betalen. Dan pas een huis, maar goed dat ter zijde.

Ik denk inderdaad dat de slimste stappen UWV zijn en rechtsbijstand. Anders een optie of idee wat me te binnen schiet, maatschappelijk werker? Die weten vaak ook wel waar ze aan kunnen kloppen voor ditsoort zaken en kunnen je wellicht ook verder helpen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:18

Maar dit is toch gewoon een bijbaan? Je zegt dat je een tussenjaar hebt? Dan ben je neem ik aan niet vast in dienst, maar is het meer een 'studentenbaan'.

Die €40,- zou zomaar kunnen kloppen met wat in het contract staat.

Bij ons krijgen de 0 uren contracten ook helemaal niks. Dat is eigen risico, tenzij het een bedrijfsongeval is, dan ligt het anders.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 02:01

KimD schreef:
Maar dit is toch gewoon een bijbaan? Je zegt dat je een tussenjaar hebt? Dan ben je neem ik aan niet vast in dienst, maar is het meer een 'studentenbaan'.

Die €40,- zou zomaar kunnen kloppen met wat in het contract staat.

Bij ons krijgen de 0 uren contracten ook helemaal niks. Dat is eigen risico, tenzij het een bedrijfsongeval is, dan ligt het anders.

Dat mag niet meer... althans wel de 0 uren contract, maar bij ziekte krijg je het gemiddelde van de afgelopen 4? maanden aan ziektegeld.
Heb je minder maanden gewerkt (bv nog maar 2 maanden) dan geldt de kortere tijd.