Heb rondgezocht naar soortgelijke topics, maar kon het toch niet helemaal vinden. Vandaar dat ik er zelf een open. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Samen met mijn huisgenootjes zou ik graag voor enkele maanden een pleeggezin zijn voor twee zwerfhondjes. We hebben een grote afgesloten tuin en een ruime woonkamer, dus qua woonruimte zou het prima zijn. Bovendien studeren we diergeneeskunde en zijn we voldoende thuis om een liefdevol en warm thuis te kunnen bieden aan deze hondjes. Financieel zit het ook goed.
Dat gezegd hebbende..
In ons contract staat dat huisdieren zijn toegestaan mits in overleg met de huisbaas. Ik heb dus een uitgebreide mail gestuurd..
Nu krijg ik net een mail terug.. Het hebben van honden zou onze studie negatief beïnvloeden, het is slecht om honden ongevraagd uit hun vertrouwde omgeving te halen (nogmaals: het gaat om zwerfhondjes uit Oost-Europa..), het zou de honden te veel stress opleveren, etc. Wij hebben volgens hem als toekomstig dierenarts geen 'objectieve inschatting van de situatie' gemaakt, door deze zwerfhondjes een tweede kans te willen bieden. Ze waren blijkbaar beter af geweest als ze op straat achter waren gelaten.
Ik zal het precieze bericht ivm privacy niet allemaal delen. In ieder geval vrij kwetsende woorden op persoonlijk vlak en bovendien niet echt aan een huisbaas om zich te mengen in onder andere onze studie, lijkt mij. Lang verhaal kort, hij is geen voorstander van honden in huis.
Huisbaas komt elke week wel even zonder aankondiging het huis in wandelen, en nu dit weer. Heb zo langzamerhand een beetje het gevoel dat ik uit logeren ben ipv dat ik een huis huur.

Toen wij kwamen bezichtigen was er een huurder met een hond en huisbaas vertelde toen trots over alle dieren die wel niet in dit huis zijn geweest. Honden, katten, konijnen. Ik snap zelf niet zo goed wat nu het probleem is, zeker aangezien heb maar om enkele maanden gaat.
Nu is mijn vraag, wat zijn onze rechten hierin? Ik lees namelijk op internet juist veel dat het hebben van huisdieren niet zonder gegronde reden geweigerd kan worden aan huurders. Is dit zo?
Zal het volgende keer sowieso even aankaarten.