ik ben op zoek naar tips mbt mijn huidige huurhuis, ik ga sowieso langs bij het juridisch loket maar ik kom daar het liefst aan met heldere vragen en goed voorbereid, ook mbt zaken waar ik misschien nog helemaal niet over heb nagedacht of geen weet van heet. Dus ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Het punt is als volgt:
4 jaar geleden ben ik voor een spotprijs in een huis van een kennis gaan wonen (550,- voor 2 bovenverdiepingen, +/- 70m2 waarvan 60m2 bewandelbaar. Dakterras van +/- 15m2, daarnaast nog 20m2 waar ik geen gebruik van mag maken + een schuur op het dakterras van 12m2.
Dit huis is 2,5 jaar geleden verkocht aan mijn nieuwe huisbaas, deze heeft een dakraam vervangen die vergaan was en een zijraam enkelglas zonder ventilatie vervangen voor dubbelglas met ventilatie. Ventilatie is nogal een probleem in het huis omdat de voorkant compleet verzegeld is, ramen kunnen dus niet open. Met name wegens overlast van nabijgelegen kroegen en de afwezigheid van dubbelglas. Voor dit dakraam en zijraam ben ik 50 euro p mnd meer gaan betalen.
Ik heb zelf een achterdeur a 200 euro vervangen (goodwill creeeren) die achteraf al betaald bleek te zijn door mijn oude huisbaas aan mijn nieuwe huisbaas. (Detail).
Begin dit jaar zijn 2 gaskachels vervangen voor 5 radiatoren, is de oude geiser vervangen voor een degelijke ketel en is de stoppenkast vervangen voor een nieuwe. Ook hier ben ik 50 euro meer voor gaan betalen. Dan heb je nog de jaarlijkse 2% verhoging en nutsvoorzieningen die voorheen in 1x werden betaald aan het eind van het jaar, maar nu bij de huur in zitten. Al met al hebben we het nu over 709,- exclusief gas, electra en water.
Nu zijn de problemen als volgt:
- Al jarenlang daklekkage, hier zijn meerdere dakdekkers bij komen kijken, is 2x aan gerepareerd, het lekt nog steeds, als het regent staat er een plas water in mijn slaapkamer.
- Het huis is niet geïsoleerd, tocht een kiert aan alle kanten.
- Op 2 ramen na is er geen dubbele beglazing.
- Door een verrot kozijn is een ruit gebarsten.
- Als het waait sneeuwt het in mijn achtertuin (overdrijf ik niet) omdat het verf afbladdert, er zit mos en schimmel onder de verf.
- Ik kan elke week boenen in de badkamer omdat ik enorm last heb van zwarte schimmel. (Zover ik weet niet in de muren, maar door gebrekkige ventilatie blijf ik aan de gang).
- Alle deuren en kozijnen op de zuidkant zijn helemaal kapot gebrand, barsten springen erin, verf valt eraf, deuren en ramen klemmen omdat ze volzuigen met vocht.
- Het plafond is niet brandbestendig (niks is brandbestendig)
- Er zit een mix van geaarde en ongeaarde stopcontacten.
- Er is geen brandblusser (wel rook- en gasmelder).
- Ik heb regelmatig stroomstoringen, met als gevolg kapot apparatuur. Netwerkbeheer geeft aan dat het hoogst waarschijnlijk met water te maken heeft dat in de stroomdraden komt. De spanningspieken zijn dusdanig hoog dat zelfs apparatuur dat niet aan staat (ook niet op stand-by) een klap krijgt.
- Scheuren in de muren die eerder al problematisch zouden zijn maar dat nu ineens niet zijn

- Stopcontacten nog geen 5 cm bij het gasfornuis vandaan.
- En ga zo nog maar even door.
Nu kan ik op zich goed opschieten met mijn huisbaas, maar op het moment dat het aan komt op zakelijke dingen gaat het mis. Er is geen geld, het is niet nodig, het kan door mij komen, ik moet maar dit en dat testen, het huis is een monument dus dit en dat kan niet veranderd of vervangen worden (huis is geen monument kwam ik later achter...) en ga zo maar door. Ik word er moedeloos van. Het liefste ga ik hier weg, maar hier in de buurt zijn er geen betaalbare woningen te vinden die wel aan mijn eisen voldoen (goed geïsoleerd, veilig etc). Is ook wel logisch (al verbaas ik me echt hoe erg de prijzen skyrocket zijn gegaan de laatste jaren, ik heb dan ineens geen recht meer op huursubsidie als ik dat zou doen en ik ben er wel afhankelijk van). Maar aan de andere kant, ik ben bezig met de start van mijn eigen zaak, ik wil graag een huis kopen en hoop dat binnen een paar jaar voor elkaar te kunnen krijgen. Ik heb echt geen zin om te gaan vluchten voor huisbaas nummer zoveel waar ik gedoe mee heb, in de hoop dat ik met huisbaas zoveel-en-één geen problemen heb (wat ik onwaarschijnlijk acht) dikke kans dat ik van de regen in de drup val.
Eindconclusie: Ik wil duidelijk in kaart brengen wat mijn rechten zijn, wat ik wel en niet kan eisen, en waar ik rekening mee moet houden. Ik hoop dus dat jullie mij kunnen helpen om met een helder verhaal naar het juridisch loket te kunnen stappen.
Thanks!

lastig te vinden, maar het is zeker mogelijk.
Wij hebben idd ook particulier onder de toeslaggrens gehuurd, alleen krijg je dan niet het type woning dat TS graag wil.