[VOLG] renovatie caravan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

[VOLG] renovatie caravan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 08:51

Al een hele tijd dacht ik aan een caravannetje verbouwen, maar nooit vond ik eentje naar mijn zin, ik was al lang fan van de lander graziella, maar altijd was hij al weg of in écht te slechte staat.
Maar eergisteren heb een leuke Lander Graziella 401 op de kop kunnen tikken <3 ik was de eerste van 29 opvolgende mails. De meneer zei dat hij gek werd van iedereen die hem wou :')

Ik wil de elektriciteit vernieuwen, eventueel met zonnenpaneel of daglichtpanneel werken. Het badkamertje wordt leeg gehaald, geen oranje lavabo meer maar een porta potti in een degelijke ruimte. De grote zit wordt omgebouwd tot vast bed, kleine zit blijft. Keukentje zal vernieuwd worden, kastjes zullen ook allemaal vernieuwd worden. We gaan hem gebruiken voor vooral korte trips (max 4 dagen) dus heel veel opbergruimte hebben we niet nodig. We gaan hem wel zo praktisch mogelijk indelen, maar daar moet ik nog allemaal over nadenken.

Buitenkant wordt hij aan de onderkant groen bovenkant blijft wit.

Ik vond het idee ook wel leuk om hem volledig in orde te maken op het origineel, maar er is zoveel schade aan het hout, de kussens,... dat we toch bijna alles moeten vervangen. Dan ga ik liever voor volledig mijn smaak.

Ik ben enorm aan het twijfelen over de voortent. Er zit eentje bij, maar wij gaan hem nooit gebruiken. Ik weet dat dit een object is wat meerdere mensen wel zoeken. Alleen.. met het idee op eventueel later verkopen is een voortent wel interessanter natuurlijk. We willen er voor onszelf een luifel (open zijkanten dus) aan maken voor wat extra schaduw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een beetje wat ik mooi vind voor de binnenkant:

Afbeelding

Afbeelding

En dit is hoe ik de buitenkant graag zou willen:

Afbeelding
Disselbak ook wel verven dan, en ik denk eerder iets donkerder

Amalarab

Re: [VOLG] renovatie caravan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:54

dat wordt een leuke caravan, veel plezier ermee!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:56

Wat een leuk ding! Ziet er zo op de foto’s ook heel netjes uit. Ben heel benieuwd naar de vorderingen!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:59

Ik ga ook volgen :D
Het is dat wij volgend jaar een overkapping willen plaatsen in de tuin :)
Maar zit zelf stiekem campers te kijken en die volledig naar smaak te verbouwen :)

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 10:33

Leuk Leen, ik volg weer :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:03

Leuk, ik volg mee!
Een caravan opknappen was ook ooit mijn droom <3
Uiteindelijk is het een boot geworden, die nu zo goed als klaar is, maar caravans blijf ik ook geweldig vinden!

Hij ziet er echt leuk uit, ik ben heel benieuwd wat het gaat worden! Die voorbeeldfoto’s zijn erg gaaf!

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:06

Wat leuk zeg!

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:07

Oh helemaal leuk, ook echt iets wat ik ook heel graag wil doen, ik volg
Nadeel van de zonnepanelen vond ik dat voor een set van 300 euro je drie led lampjes kon laten branden en 1 telefoon opladen. Had graag ook bijvoorbeeld de koelkast erop gewild alleen dan ben je veel duurder uit. Heb zelf nog niks gebouwd maar onderzoek doen vind ik helemaal leuk haha.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:50

Ik heb een zonnepaneel met omvormer voor 100 euro, en daar kunnen we met gemak alle verlichting en telefoon-opladers op draaien. In het weekend draait er ook de koelkast op, én de lader voor de macbook en zelfs ons oventje.
Om echt een week lang de koelkast aan te kunnen laten heb je er iets meer nodig idd, of meer/grotere accu’s.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:27

Wat een leuk project! Ben heel benieuwd wat je ervan maakt :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:36

Super leuk TS! Wij wilden ook zoiets doen maar uiteindelijk gekozen voor een tijdelijke woning maken in de garage.

Ik ga je volgen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:41

wat super leuk!
ik ga je volgen.
ik ben zo'n mafkees die begint aan projecten maar door tijd gebrek nooit iets afmaakt :x

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 14:33

cinniz123 schreef:
wat super leuk!
ik ga je volgen.
ik ben zo'n mafkees die begint aan projecten maar door tijd gebrek nooit iets afmaakt :x

Ik hoop dat ik die mafkees ook niet ben :')
Bedoeling is hem tegen de herfst klaar te hebben. Wij kamperen graag met de hangmat, dat vind ik niet leuk met slecht weer, vandaar dan caravan als vervanging en in de zomer weer hangmatteren :D

Overigens hebben we 2 ‘kinderen’ die ook in de caravan gaan moeten slapen. Ze houden van autoritten (hoe langer hoe leuker) dus roadtrips zullen ze geweldig vinden.
Momenteel gaan zij ook mee kamperen, maar als het regent is dat echt niet leuk. Ze slapen onder onze hangmat onder een tarp, ze hebben beide een matje en dekentje. Denk dat ze de caravan graag zullen zien op koude dagen!

Afbeelding

Tips over zonnenpanelen zijn zeker welkom! We zijn ons er nog in aan het verdiepen

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 14:40

Heeft een andere bokker ook niet nu een topic over het opknappen van een caravan?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 15:52

Britta31 schreef:
Heeft een andere bokker ook niet nu een topic over het opknappen van een caravan?

Ja inderdaad, “project 4” die volg ik ook mee!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:00

Leuk ik ben benieuwd.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:07

@8nnemiek echt :wow: ik kwam op een site uit die speciaal zonnepanelen voor caravans en campers leverde maar dan kan ik dus veel beter ergens anders kijken. Gaat dus ook op het lijstje, als ik ben afgestudeerd met een half jaartje wil ik er ook een opknappen dus ik kijk hier lekker mee voor de tips and trics

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:15

Ik volg ook :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:47

Wauw hij is sowieso echt fantastisch zuinig gebruikt aan de binnenkant. Mooi hoor!
Wat kost zo’n goed uitziende lander nou eigenlijk? (Mag via pb)

Ik ga je volgen!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 00:04

Ik ga sowieso het kostenlijstje bijhouden, lijkt me interessant voor mensen die hetzelfde willen doen ooit.

Ik heb hem 1950 euro betaald. De meeste die ik zag waren wel 2500-3500 euro. Enkele onder de 2000 maar die waren van staat veel minder goed.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 13:25

Wat een gaaf project, ik volg!

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 14:41

Oh die prijzen vallen me allesinds mee, en wat leuk dat jullie met de honden gaan camperen

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 11:44

Ik zie al even door het bos de bomen niet meer.
Ik ben aan het inlezen over accu, zonnenpaneel,...

Wat er op elektriciteit zou werken: lampjes, pompje voor water? geen idee hoe dat werkt :'), stopcontacten voor telefoon opladen (aangezien we het meer als roadtrip caravan gaan gebruiken gaan we onze telefoons wel voornamelijk in de auto opladen, maar met oog op eventueel later verkopen zou ik er wel stopcontacten in willen)
Frigo zouden we het liefst op gas willen nemen.

Andere optie zou zonnenpaneel zijn, en dan frigo eventueel op elektriciteit. Maar alle prijzen die ik vind zijn tussen de 300-600 euro. Dat vind ik vrij veel aangezien we nu gewend zijn zonder elektriciteit alles te doen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 12:22

Hier alvast wat foto’s van vandaag!
Verder afgebroken en de randen van de ramen gewassen, die waren beschimmeld.

Het toont veel groter zonder het plankje boven het tafeltje, ik denk dat we daar ook geen gaan terug maken, of als we het wel doen volledig wit verven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 12:23

Wij hebben dit zonnepaneel:
https://www.kleinezonnepanelen.nl/index ... ziqNa5NfYU
Daar zit meteen de omvormer bij die je op de accu aansluit, die laadt de accu bij en houdt hem daarna vol door te druppelladen.

Wij hebben op onze boot vorig jaar de complete electra aangepast. Veel werk, maar ontzettend fijn nu het klaar is!

Om de 12V accu om te zetten naar 220V heb je een omvormer nodig. Wil je daar gevoelige apparatuur op gebruiken, dan heb je eentje met zuivere sinus nodig. Die zijn meestal wat duurder. De goedkopere zijn prima voor wat klein spul en koffieautomaat, waterkoker enz. Maar niet goed voor je laptop bv.

Maar er zijn tegenwoordig ook heel veel spullen te koop voor 12V. Met een 12V usb stekker kun je oom telefoons en vaak ook camera’s opladen.
Waterpomp werkt ook gewoon op 12V.
Voordeel van 12V is ook dat je niet aan de stroom kan blijven hangen :Y)