Iets liefs doen voor een ander

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Incroyable

Iets liefs doen voor een ander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 00:34

Hoi bokkers,

Sorry als er al een soortgelijk topic van is. Via de zoekfunctie kon ik het niet zo snel vinden.

Gewoon omdat ik even benieuwd ben: doen jullie ook wel eens iets liefs voor een ander? Voor wie doe je dat dan? met een reden of juist zonder reden? En wat doe je dan voor liefs? Of zou je dit eigenlijk vaker willen doen?

Zelf zou ik heel graag mijn moeder mee willen nemen naar een concert van Coldplay als verrassing. :o Ook zou ik vaker een lief gebaar naar mijn schoolvriendinnen willen maken, maar daar weet ik niet precies van hoe ik dat aan moet pakken. Gewoon om ze blij te maken en omdat het leuk is. :)

Dus bokkers, wat voor lieve/leuke gebaren maken jullie naar je medemens? :D

Mi_Amore

Re: Iets liefs doen voor een ander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 00:38

Ik was gisteren op bezoek bij een vriendin die een klein zaakje uitbaat met chocolade en warme dranken. Ze was zo immens moe (haar paard is overleden en daar heeft ze het imméns zwaar mee), dat ik mee in de keuken gesprongen ben om de vaat te doen zodat zij bij sluiting eens direct naar huis kon :)

Ik moet zelf eens wat vaker eens iets lief doen zonder iets terug te verwachten, eerlijkerheidshalve O:)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 01:09

Aan de lopende band. Ik noem het dan ook niet 'iets liefs doen'. Ik noem het 'normaal doen'.

Dan heb ik het dus niet over bv iemand verassen met een concertkaartje. Dat heet bij mij 'kadootje geven' en daar heb ik doorgaans wel een reden voor.

Maar ik zet in de parkeergarage even snel mijn boodschappen tas neer en slinger de zware tas van de met zijn tas worstelende bejaarde man in zijn auto en ik ga weer verder.
Ik hoor de buurhond op straat, weet dat hij daar niet hoort te zijn, pluk hem van de straat weg en zet hem weer in zijn tuin.
Ik zie het jonge boompje van de buren er wat zielig bijstaan en gooi er een bak water op, ik was toch al bezig met emmers water.
Een willekeurig persoon die aanklopt en vraagt om water voor de auto? Die krijgt mijn reserve koelwater mee, ik ga er gewoon vanuit dat ik het terug krijg. En dat kreeg ik ook!
En zo kan ik echt wel even doorgaan. Een helpende hand, een klein gebaar, een vriendelijk woord: het is niet bijzonder lief. Het is normaal. :)

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 07:02

Palmera, het zou normaal moeten zijn maar het wordt steeds minder normaal om lief te zijn voor de medemens dus fijn dat hier een topic over gestart wordt en dat we dan merken dat alle bokkers nog wél lief zijn voor zowel mens als dier. Cadeautjes geef ik ook maar waar ik attent in probeer te zijn is mijn hulp aanbieden bij vrienden die het nodig hebben en dat varieert van oppas voor hun dieren tot hulp in huis. Kaartjes sturen wordt ook altijd erg gewaardeerd en gewoon wat vaker iemand begroeten op straat ontlokt regelmatig een glimlach.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 07:15

Sommige mensen voor laten gaan bij de kassa, mensen helpen met boodschappen, luisterend oor bieden. Kleine dingetjes waarin je mensen toch een goed gevoel bij kunt geven.
Andersom zie ik het ook nog wel. Van de week iemand die per ongeluk de fiets liet omvallen. Ze zette hem direct weer overeind. Dat soort dingen kan ik zeker wel waarderen. :D

Toevallig deze week van plan even wat lekkers te maken voor 2 gasten. Die hebben me afgelopen periode twee keer uit eten genomen. Dus wil voor ik weer vertrek nog even wat lekkers aanbieden aan ze.

Dat het minder voorkomt ben ik het mee eens. Wellicht kan dat ook komen omdat mensen allicht verwachten dat zoiets ook terug gedaan wordt. In veel gevallen is dat niet zo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 07:20

Palmera schreef:
Aan de lopende band. Ik noem het dan ook niet 'iets liefs doen'. Ik noem het 'normaal doen'.

Dan heb ik het dus niet over bv iemand verassen met een concertkaartje. Dat heet bij mij 'kadootje geven' en daar heb ik doorgaans wel een reden voor.

Maar ik zet in de parkeergarage even snel mijn boodschappen tas neer en slinger de zware tas van de met zijn tas worstelende bejaarde man in zijn auto en ik ga weer verder.
Ik hoor de buurhond op straat, weet dat hij daar niet hoort te zijn, pluk hem van de straat weg en zet hem weer in zijn tuin.
Ik zie het jonge boompje van de buren er wat zielig bijstaan en gooi er een bak water op, ik was toch al bezig met emmers water.
Een willekeurig persoon die aanklopt en vraagt om water voor de auto? Die krijgt mijn reserve koelwater mee, ik ga er gewoon vanuit dat ik het terug krijg. En dat kreeg ik ook!
En zo kan ik echt wel even doorgaan. Een helpende hand, een klein gebaar, een vriendelijk woord: het is niet bijzonder lief. Het is normaal. :)

Ik dacht eerst; ‘ik doe eigenlijk nooit iets liefs of attents, want dat ben ik niet’ :+

Maar bovenstaande dingen doe ik ook, maar vind ik logisch, niet speciaal ‘lief’ :o

Wij geven soms de pakketjesbezorger een blikje cola, of de bouwvakkers een biertje of een ijsje bij warm weer.
Of naar de winkel voor iemand die t zelf niet kan, keertje extra eten koken oid.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 09:41

Palmera mooi geschreven.
Ik vind anderen helpen ook normaal.

Moeder helpen met nieuwe mobiel aanvragen en laten werken.
Extra eten naar schoonmoeder brengen.
Iemand ophalen.
Lege doos naar iemand bij de kassa brengen.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 09:51

verootjoo schreef:
Palmera schreef:

Ik dacht eerst; ‘ik doe eigenlijk nooit iets liefs of attents, want dat ben ik niet’ :+

Maar bovenstaande dingen doe ik ook, maar vind ik logisch, niet speciaal ‘lief’ :o

Wij geven soms de pakketjesbezorger een blikje cola, of de bouwvakkers een biertje of een ijsje bij warm weer.
Of naar de winkel voor iemand die t zelf niet kan, keertje extra eten koken oid.

Offtopic: een biertje geven vind ik echt niet oke tijdens werktijd hoor :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 10:11

Het was rond een uur of 4, na de werktijd of iig heel erg aan het einde. Daarna gingen ze de boel opruimen.
En op zaterdag werken, als je eigenlijk vrij bent, op een warme dag. Dan vind ik wel dat je een biertje hebt verdiend :Y)
Ga geen mensen dronken voeren onder werktijd hoor :')

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:08

Echt??? Men hoeft zich zelfs in dit topic , waar men het over lief zijn heeft,toch niet te verantwoorden over een biertje ? :o

Inderdaad mag er wel eens wat meer aandacht voor zijn om eens wat liefs of aardigs te doen voor een ander zonder er wat voor terug te vragen of te verwachten.
Het hoort normaal te zijn. Zoiets heet naastenliefde....maar dat is wel een heel ouderwets woord en begrip aan het worden.

Een kopje koffie voor een chauffeur , een maaltijd koken voor iemand die weduwnaar geworden is, je drukke programma even omgooien om iemand terwille te zijn.
Het zijn vaak kleine dingen die zo gewaardeerd worden.
Iemand een compl8mentje geven voor iets wat hij goed doet.
Het kan zo veel zijn.

SnorlexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:36

Ik koop heel graag cadeautjes voor anderen. Gewoon zomaar. Een hobby die niet uit de hand moet lopen haha.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 14:44

Wat heerlijk dat er meer mensen zo zijn, zo normaal :D
Het komt misschien wel minder vaak voor dan we denken..

het leukste vind ik dan nog dat ik het terugzie in mijn kinderen. Die doen ook zo lekker behulpzaam naar anderen.
Vorig jaar zomer kwam mijn dochter naar mij toe om een doos raketjes (ijsjes) te vragen...
ze wilde ze gaan uitdelen aan de poolse mensen die op het land hier tegenover aan het werk waren...
zoo lief !!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:04

Wiesje wat lief van je dochter om ijsjes te willen uitdelen.

Onze zoon fietst vanavond naar oma om te helpen grofvuil aan de weg te zeggen.
Vorig weekend heeft hij geholpen met de schuur opruimen bij oma.

Ik snap slecht dat mensen anderen niet helpen.
Hoeveel moeite is het om iemand van de straat op te vissen of om thuis te brengen.
Ukkie die de winkel uit rent even tegen te houden zodat het niet de weg op rent.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:21

Vind veel van de bovenstaande dingen inderdaad vooral vallen in de categorie attent zijn! Zoals ouderen helpen met boodschappen, iemand helpen met een koffer de trap op sjouwen bij het treinstation, dat soort dingen.

Dingen als de voorbeelden van TS zou ik zelf vaker willen doen, maar schiet er toch te vaak bij in. Af en toe komt het wel eens voor dat ik een theathervoorstelling/concert/evenement voorbij zie komen en gelijk denk 'AH dat is echt iets voor Pietje/Henkie/Klaasje. Helaas heb ik met mijn studentenbudget niet erg veel ruimte om heel extravagante verassingen te doen momenteel...
Sowieso vind ik het ook leuker om een uitje oid kado te krijgen dat een kado-kado. Zo ben ga ik met m'n vriend naar de Parade voor mijn verjaardag en neem ik bijvoorbeeld m'n moeder mee naar de sauna voor haar verjaardag :)

Dochter dat ijsjes naar de harde werkers brengt is wel echt heel lief <3

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:26

ik heb in het verleden te vaak klaar gestaan voor andere
met name voor mensen die zich vrienden noemde,how ever teggenwoordig doe ik (helaas ) minder voor andere niet omdat ik niet wil maar omdat het niet kan maar vroeger ja hoor foto shoot? ik kom staldienst? prima uit wei halen prima mee naar dokter mee naar dit dat ik deed het

Wel zal ik altyd hulp aanbieden als ik iets tegen kom buiten ,bijv vd week ik was terug naar huis aan t lopen en hoewel ik echt verrot was en rond de 38.3 had (ik heb standaard koorts zodra ik mij inspan) bood ik n meisje hulp aan die liep te stunten met 2 fietsen, ze vond hulp niet nodig dus heb verder niet geholpen ik ga mezelf niet opdringen maar anders had ik haar zeker geholpen.

ook wel s snachts met iem mee gelopen tot vlakbij haar huis ze liep alleen en vind dat listig n meisje alleen, ookal ben ik zelf ook vrouw en maar klein haha

ik zie iem helpen gewoon als normaal, helaas werd er ook wel veel misbruik van gemaakt in t verleden, want sinds ik zelf niet meer echt veel kan bijdragen zie of hoor ik PRECIES niemand meer van die tijd HET ZIJ ZO

ow ja ook eens n vrouw geholpen die helemaal overstuur was vele waren haar aan t uitlachen en of haar te filmen k ben gewoon gaan vragen of ze hulp nodig had en heb haar gekalmeerd..

Fijn te lezen dat er meer mensen dingen voor een ander over hebben :) en niet wanneer de ander zelf t niet meer kan diegene laten vallen of beloftes maken en niet nakomen echt fijn te lezen :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:04

Als het erg warm is in de lunchpauze naar de supermarkt om voor collega's waterijsjes te halen (voor bijna hele bedrijf heb ik het over, dus 50+ man)

Mensen die door de straat lopen te "kijken" binnen vragen en ze het huis laten zien. Woon sinds kort in een nieuwbouw woning, deze woningen worden in volgende fases ook gebouwd. Wel zo leuk als je in een vergelijkbaar huis even binnen kan spieken.

En verder de normale dingen, mensen voor laten gaan bij de kassa, mensen op een drukke parkeerplaats even melden dat ik weg ga rijden, parkeerkaartje nog een uur geldig? Dan geef ik die aan iemand die net bij de parkeer automaat staat (hier zijn de bonnetjes nog niet op kenteken).
Als iemand in de portemonnee aan het zoeken is voor een 50 cent/euro muntje voor een winkel wagen kijn wagentje (met AH muntje) aanbieden
Met klussen de buren ook een hapje lunch aanbieden. Ik ben zwanger en mag zelf niet veel meer doen, dus ik maakte de lunch, en 2 mensen meer of minder voor een lekkere hamburger van de bbq merk je toch niet.
Maar ook gemeende complimenten geven en opbouwende kritiek.
Vrienden even naar schiphol brengen en weer ophalen zodat hun auto niet 3 weken daar hoeft te staan.
Vaderdag cadeautjes knutselen met de nieuwe buurkinders

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 10:32

Ik probeer dit regelmatig te doen, maar ik vind dat het altijd meer kan :j Lief briefje voor mijn ouders klaar leggen, even een appje dat ik aan iemand denk op een spannende dag, iets lekkers voor vriendje halen als hij een weekend weg gaat, iemand voor laten gaan in de kassa rij, complimentjes uitdelen als ik zie dat iemand iets leuks aan heeft etc.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:38

Ik ben niet attent in de trant van dingen aanbieden qua hulp oid omdat ik vaak al meer dan genoeg aan mezelf heb.
Heb ik de ruimte om te helpen, bijv meegaan naar een afspraak, even helpen sjouwen of een paar boodschappen mee te nemen oid dan doe ik dat ook wel maar het moet ook in me opkomen om dat aan te bieden.
En tegelijk; als ik weet dat iemand erg krap bij kas zit voor langere tijd dan verzamel ik een tas met boodschappen of betaal ik dat geplande avondje met stokbrood, diverse belegjes, knabbeltjes etc, lekker drinken gewoon zelf om diegene een leuke avond te bezorgen ipv de kosten t splitsen.
Weet ik dat iemand een rottijd achter de rug heeft dan stuur ik eens een pakket met wat cadeautjes erin (hobbyspul, wat lekkers, een leuk tijdschrift of lekkere geurkaarsjes oid) en een lief kaartje erbij.

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 18:59

Ik probeer zoveel mogelijk iets lief te doen voor een ander als ik kan door hulp aan te bieden of iets gewoon te doen voor de ander.
Ik merk anderzijds ook wel dat niet zo zelfsprekend is om wat voor een ander te doen. Zo heb ik dyslexie en is het altijd een mega uitdaging om bij belangrijke verslagen voor school iemand te vinden die het voor mij wil checken op spelling en zinstructuur. Zo moet ik vrijdag mijn onderzoeksvoorstel inleveren dit zijn bij elkaar 2,5 pagina en er is dan niemand die daar dan even tijd voor wil maken.
Ik merk dat ik dat best frustrerend begin te vinden, omdat ik dus wel anderen wil helpen zeker als ze dit vragen.

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 19:13

Naar de sportschool gegaan op sandalen en vergeten sokken mee te nemen om in mijn sportschoenen aan te doen. Gauw onderweg de h&m binnen gesprongen en een pakje van 3 paar gekocht. Een andere dame had precies hetzelfde voor dus heb ik haar een paar gegeven.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:01

xLovesPower, je mag mij mailen/pb doen met je verslag.
Ik kijk er met alle liefde naar.

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 20:34

luuntje schreef:
xLovesPower, je mag mij mailen/pb doen met je verslag.
Ik kijk er met alle liefde naar.

Super lief!
Ik heb echter al meerdere pb's gehad van bokkers. Ik ben dus inmiddels al voorzien.
Ik vind het echt hardverwarmend om te zien dat bokkers elkaar willen helpen zonder dat ze elkaar kennen heel bijzonder.
Zeker als ik zie hoeveel moeite het mij steeds kost om in mijn eigenkring iemand te vinden die dat voor mij wilt doen.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 17:05

@mri ja voor laten gaan enzo doe ik ook vaak hoor maar vind ik meer uhmz gewoon dan lief haha ow dat typ je zelf ook haha

@lor1_1984 maar dat is toch al megga lief wat je doet :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 22:40

Ik ben vorige week geopereerd en na ontslag toch nog wat probleempjes gehouden, dus was weer opgenomen. Omdat ik echt unicorngek ben, had mijn moeder een balon gekocht voor me, deze:

Afbeelding
Superleuk natuurlijk, ook op je 23e *\o/*

Nou mocht ik vandaag naar huis, dus liep met balon door het ziekenhuis.. Zie ik een jong meisje oo de schouders van haar vader en ik hoor dat ze zegt dat zij ook zo'n balon wil.
Dus toen heb ik hem aan haar gegeven. Meisje was zoo blij en vader was heel verbaasd.

Zo'n simpel iets, maar het maakt me direct weer blij als ik er aan denk <3

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 22:53

Ik probeer het, maar doe het te weinig.
Af en toe een kaartje sturen doe ik wel. Ook soms gewoon om niks. Maar gewoon voor de leuk :)