Goede e-reader

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Goede e-reader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 18:40

Hoi bokkers!

Ik ben wat aan het uitkijken voor een e-reader voor mijn moeder.
Die verslindt boeken, maar neemt er altijd teveel mee :Y)

Ik wil haar graag een goede e-reader cadeau doen omdat ik denk dat ze dat echt wel kan gebruiken en er veel plezier aan zal hebben. Voor zichzelf zou ze er geen kopen, dus ik wil haar verrassen. Gewoon omdat het kan.

Maar, ik heb er zelf absoluut geen ervaring mee. Ik ken er niets van.
Waar moet ik op letten, wat is een goeie en wat is nuttig of net niet?
Belangrijk is dat ie goed leesbaar is, niet te zwaar en stevig en dat er genoeg boeken op kunnen. Liefst ook een goeie batterij en niet te ingewikkeld.

Wat zijn jullie ervaringen en tips?
Laatst bijgewerkt door Aria_zz op 18-06-18 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:44

Ik ben zelf heel tevreden over het merk Kobo :j Batterij gaat lang mee en is goed leesbaar.

Edit: foutje
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 18-06-18 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:44

Ik heb zelf een kobo en ben daar erg blij mee. Voordeel van deze vind ik dat je er alle bestandstypen op kunt lezen wat bijvoorbeeld niet kan op een Kindle. Daar kan je alleen kindle boeken op lezen.

Lante

Re: Goede e-reader

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:51

Ook ik ben blij met mijn Kobo. :-)

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:54

Ik heb een Kindle en ben er super tevreden over. Ik moet de bestanden wel even door een conversieprogramma halen (1 minuutje werk) en dan kan ik alle soorten boeken lezen.
Batterij gaat lang mee, lekker licht, goed leesbaar en verlichting is aan te passen aan de hoeveelheid daglicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:55

Ik ben ook heel blij met mijn kobo :+:

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:58

Ik ben erg blij met mijn Kobo h20 ereader! Ideaal en makkelijk in gebruik en mee te nemen. Weegt niks.
Heb ook een KoboPlus abonnement, ook erg blij mee.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 18:58

En wat voor type hebben jullie dan? Of maakt dat niet zo uit?
Want qua prijs zie ik er van 70-170, maar ik snap het verschil niet :+

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 18:58

Ja hier ook Kobo fan! Zowel mn moeder als ik hebben er een. Ik heb een Kobo Aura H2O edition 2, mijn moeder een iets oudere. Die van mij is best snel, hij is mooi dun en wat ik erg fijn vind is dat je de kleurtemperatuur van het scherm aan kan passen. Dus niet alleen de helderheid. Die van m’n moeder is wat langzamer en dat scherm kan alleen de helderheid aanpassen.

Vind het heerlijk, lekker makkelijk meenemen overal naartoe. Batterij gaat ook superlang mee.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:11

Ik heb nu weer een Kobo, eerder een aura HD die bijna 5 jaar het deed, nu een aura editie 2 bij een VARA abbonement afgesloten. Het bevalt mij erg goed, goed op te lezen, licht gewicht, pakt alle bestandstypen zodat je niks hoeft te veranderen en het heeft een verlichting wat voor mij een must is.
Kijk anders ook in het ereadertopic op HTT, daar staan ook veel tips in.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 19:26

Er is sowieso niet heel veel keuze. Kobo en kindle zijn denk ik nu marktleiders. Ik heb zelf min of meer gedwongen doordat er weinig aanbod is, een kobo. Ik ben minder tevreden omdat ik niet zo van een touchscreen houd, ik heb liever knopjes. Wat ik wel fijn vind is dat je de kaft van het boek ziet in de bibliotheek en de startpagina. Ook fijn is dat je het scherm kunt verlichten en dat je ermee online kunt, heel handig. Volgens mij kunnen op alle ereaders meer boeken dan je in een vakantie kunt lezen dus daar zou ik me niet zo’n zorgen om maken. Ik heb de mijne bij een webwinkel gekocht, die bleek dus de ereader voorgeprogrammeerd te hebben op het kopen van de boeken bij diezelfde winkel. Daar hou ik niet van, ik wil kunnen kopen waar ik wil. Dat heeft mijn man er dus vakkundig weer uit gesloopt :D.
De batterij gaat goed lang mee en laad ook snel op. Als je moeder van lezen houdt zl was het maar om de al ze er heel blij mee zijn, al was het maar om de extra ruimte in de koffer...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 22:10

Ik zie vooral kobo en kindl inderdaad.
Zou liefst iets hebben zonder aan een bepaalde verdeler vast te zitten, dus dan beter een kobo?

Carola, bedankt voor de tip, ik kijk ook even door dat topic!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:14

Ik zou gewoon even een mediamarkt oid in lopen en verschillende types van de Kobo bekijken, dan kun je kijken welke het beste bevalt.
Weet je zeker dat je moeder digitaal wil lezen? Sommige mensen houden echt meer van papieren boeken en het zou jammer zijn ala je kado dan niet gebruikt zou worden.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 10:46

Ik zou voor een Kobo gaan, daar kun je het makkelijkst alles op lezen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 10:52

Ik heb ook een Kobo.

Waar je wel even rekening mee moet houden, is wel of geen touchscreen. Mijn moeder gebruikte veel liever knoppen dan touchscreen.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 10:54

Wat ik heel erg belangrijk vond met mijn e-reader is dat je het scherm helderder kunt zetten. Dat maakt savonds lezen ook veel makkelijker!
Ik weet niet uit mijn hoofd welk merk ik heb. Had mijn eisen opgeschreven en deze voor mijn verjaardag gekregen haha.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 10:56

Ik heb laatst een Pocketbook Touch lux 3 gekocht. en daarnaast een lidmaatschap van de online bieb (ong. €45 per jaar, 10 boeken per 3 weken)

super fijne E-reader, licht van gewicht, houdt makkelijk vast. en heeft nog een lichtje die je kan instellen of uit kan zetten.
de prijs viel ook mee (iets van €110). Ik ben wel tevreden ermee :)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:01

Ik heb nu een maandje de Kobo h20 omdat die waterdicht is. Als dit niet nodig is kan je daarop besparen. Ben er erg blij mee leest fijn en dimt mooi mee met de dag.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:12

Ik heb ook een kobo, waterdichte uitvoering. Heel tevreden van!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:13

Ik ben ook erg blij met mijn Kobo. Hou er rekening mee dat je op een Kindle alleen boeken van Amazon kunt zetten omdat Amazon/Kindle een afwijkend bestandsformaat hanteert, op een Kobo kunnen alle epub, pdf etc. bestanden van bol.com en andere websites gelezen worden (maar die van Amazon werken andersom dus ook niet op Kobo).
Je kan de bestanden wel omzetten in een programmatje op de computer maar dat is misschien teveel moeite en ik weet niet hoe handig je moeder is met computers. Dus het hangt er ook een beetje vanaf waar je je boeken vandaan wilt gaan halen. Amazon verkoopt natuurlijk voornamelijk Engelstalige boeken.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:14

Ik heb een Kobo Aura (met achtergrond licht maar niet waterdicht). Heerlijk licht, leest heel fijn, batterij gaat lang mee :j

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:19

Ik heb ook de Kobo h2o en de voornaamste reden om hiervoor te kiezen is dat ie een wat groter scherm heeft dan gemiddeld. (6.8 inch ten opzichte van de meer voorkomende 6 inch) Ik vind dat zelf prettiger lezen. Maar je merkt al dat de voorkeuren heel persoonlijk zijn, ik zou persoonlijk ondanks dat het een verrassing is je moeder zelf uit laten kiezen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 11:31

Dan zal het inderdaad iets richting Kobo worden, want bol.com kent mijn moeder en boeken zijn toch voornamelijk nederlands.
Ik heb dan weer een Audible abbo bij Amazon, dus dat is wel balen :+

Waterdichtheid is een goeie vraag... Denk niet dat het meteen nodig is, maar slecht zou het ook niet zijn.

Goof, heb je absoluut gelijk in hoor :j maar heb er vorig jaar met mijn moeder al eens over gesproken en ze was wel geïnteresseerd. Daarnaast, we weten het pas als ze het probeert, en anders neem ik hem wel :P

Wat vinden jullie qua grootte fijn om te lezen? Die hele kleintjes (palmheld) sowieso niet, maar je hebt klein, middel en groot. Die kleintjes zijn A5 formaat denk ik dan? Omdat mijn moeder haar ogen niet fantastisch zijn denk ik eerder aan een middel grootte, of is een kleine meer dan goed?

Nayan, ik ga even kijken naar die h2o :j

Nu heeft ze al een smartphone, dus touch screen zal wel oke zijn, knoppen ook denk ik.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:33

Erg blij/tevreden met mijn Kindle Paperwhite :j
Er is nog een heel topic over ereaders en ervaringen. Ik zoek het even voor je op, moment!

Edit: Op een kindle kun je ook gewoon alles lezen. Ook epub, maar die moet je dan alleen even (heel simpel) via calibre omzetten. Maar dat is tegenwoordig echt super simpel.

Calibre kun je ook nog eens als bieb gebruiken op je eigen PC
https://calibre-ebook.com/
Laatst bijgewerkt door Djilna op 19-06-18 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:34