Vaste baan of reizen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Vaste baan of reizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 10:58

Vandaag een discussie met een collega..jaja, we zijn er vroeg bij. :Y)

Situatie: hij noemt het werk wat hij nu doet zijn droombaan. En volgens mij klopt dat wel. Vast contract, nog mooie doorgroeimogelijkheden.
Maar hij wil op reis. Liefst op wereldreis. Periode minimaal een jaar, max 1.5 a 2 jaar
.
Onze baas heeft al gezegd dat een half jaar (max 7 maanden) het maximale is.

Nu kan hij ontslag nemen en dan terug weer solliciteren om opnieuw aangenomen te worden. Maar ja, zoals ik al tegen hem zei, daar kan vanalles tussen zitten.

Ik ben zelf nogal huiverig..als je nu 10 jaar op wereldreis wil, maar voor een jaar alles opgeven.
Hij geeft zelf aan dat hij zijn werk de moeilijkste keuze vindt omdat hij dit zo leuk vindt en bij terugkomst weer onderaan op de ladder moet beginnen. Hij is wel nog jong trouwens. 26.

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen..we zijn het nog niet eens. :')
Ik denk dat ik het niet zou doen, maar dat is met een koophuis denk handig.

Anoniem

Re: Vaste baan of reizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:00

Waarom moet een wereldreis meteen een jaar of langer duren? Ik zou heel simpel denken, verdeel die wereldreis in periodes van een half jaar en plan dit eens per 2/3 jaar oid.. Dan heb je beide. Hij kan zijn baan aanhouden en doorgroeien (want heel simpel, zonder die baan kan je wereldreizen ook wel vergeten ;) ) en de wereld zien.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:00

Ik zou dan in overleg met de baas een half jaar gaan. En dan over 2/3 jaar weer een half jaar. Dan behoudt je gewoon je baan en kan je toch op reis.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:01

Ow haha hetzelfde als relaxed!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:02

Ik zou ook zeggen, neem dat aanbod van 7 maanden sabbatical met 2 handen aan, ga op pad. Wil je per se door gaan met reizen kan je ook vanaf de andere kant van de wereld je baan opzeggen tijdens die sabbatical. Valt het reizen tegen, heb je je schepen tenminste niet achter je verbrand. En smaakt het naar meer maar is het geld op, idem :+

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:07

Ik ben 34 en had mijn leven helemaal op orde. Letterlijk huisje, boompje, beestje. Getrouwd, net een mooie oude boerderij gekocht in het buitengebied, mijn droom een eigen paard te hebben waargemaakt, drie geweldige honden waar ik sport mee bedreef, een baan waar ik altijd van droomde met de mogelijkheid tot doorgroeien binnen de organisatie, een universitaire opleiding vanuit het werk.

Noem het toeval, noem het pech, noem het lot. In een jaar tijd stond mijn leven helemaal op z'n kop. Gescheiden, financieel aan de grond, paarden moeten opgeven, hond afgeven, sport moeten opgeven, huis moeten verkopen, en nu liefde gevonden in Amerika en ga ik eind dit jaar alles achter me laten en helemaal opnieuw beginnen.

Ik zeg doen. Niets is zeker in dit leven. Je gaat geen spijt hebben van dingen die je doet, maar juist van de dingen die je niet doet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 11:08

Hij wil ook gaan werken in die periode in bepaalde landen. Dus zo zijn geld aanvullen.
Maar inderdaad. Ik zei ook al, stel dat je na 2 maanden denkt: ik wil naar huis...
En anders neem je over 10 jaar ontslag. :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:09

Ik twijfel hier al jaren over :D wil ook graag langere tijd reizen. Voor de baan zou ik het inmiddels niet laten, al is het wel mijn droombaan. Maar ik heb thuis ook mijn kat en man en paard en daarom zou ik liever in blokken van max 3 maand reizen. En om nu daarvoor je droombaan op te zeggen :+ voorlopig reis ik dan maar twee keer per jaar, gaat ook best. Maar als ik mijn baan kwijt raak of een andere baan wil gaan doen, wil ik ertussen echt een tijd niet werken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 11:11

AbbyBlues schreef:
Ik ben 34 en had mijn leven helemaal op orde. Letterlijk huisje, boompje, beestje. Getrouwd, net een mooie oude boerderij gekocht in het buitengebied, mijn droom een eigen paard te hebben waargemaakt, drie geweldige honden waar ik sport mee bedreef, een baan waar ik altijd van droomde met de mogelijkheid tot doorgroeien binnen de organisatie, een universitaire opleiding vanuit het werk.

Noem het toeval, noem het pech, noem het lot. In een jaar tijd stond mijn leven helemaal op z'n kop. Gescheiden, financieel aan de grond, paarden moeten opgeven, hond afgeven, sport moeten opgeven, huis moeten verkopen, en nu liefde gevonden in Amerika en ga ik eind dit jaar alles achter me laten en helemaal opnieuw beginnen.

Ik zeg doen. Niets is zeker in dit leven. Je gaat geen spijt hebben van dingen die je doet, maar juist van de dingen die je niet doet.

Maar jij hebt niet vrijwillig je oude leven opgegeven. :)
De scheiding heeft hiervoor gezorgd, hoe vervelend ook.
Je hebt niet na een jaar trouwen gezegd: weet je wat. Ik vind het niets meer. Ik ga eens helemaal wat anders doen. Ik verkoop alles en ga scheiden en dan naar Amerika.

Wel heel fijn dat de situatie zo op z'n pootjes is gekomen voor jou. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:14

Sunnda schreef:
AbbyBlues schreef:

Maar jij hebt niet vrijwillig je oude leven opgegeven. :)
De scheiding heeft hiervoor gezorgd, hoe vervelend ook.
Je hebt niet na een jaar trouwen gezegd: weet je wat. Ik vind het niets meer. Ik ga eens helemaal wat anders doen. Ik verkoop alles en ga scheiden en dan naar Amerika.

Wel heel fijn dat de situatie zo op z'n pootjes is gekomen voor jou. :D

Pcies, oorzaak en gevolg is wel ff anders hier.. Neemt niet weg, super dat het zo is gelopen en dat je de situatie zo een positieve draai hebt gegeven +:)+

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:15

Ik ben het met het bovenstaande eens. Was ook mijn eerste ingeving knip het in stukken op. En wees blij dat de baas je 7 maanden sabbatical wil geven. Aangrijpen dus! En kijk daarna weer verder. Ik denk dat je ook veel meer uit het reizen haalt als je het opknipt. Ik ben zelf een half jaar weg geweest. En dat is hartstikke leuk. Maar als je thuis komt is alles gauw hetzelfde en na een jaar of 3 ben je het grootste gedeelte van de tijd vergeten dan je weg bent geweest hoor. En als je een langere periode reist is onthoud je vaak alleen de hoogtepunten nog. Juist door het op te knippen geniet je denk ik veel meer van alles. Onthoud je alles veel langer en helderder wat je hebt meegemaakt. En je hebt weer een volgende reis om naar uit te kijken zodra het leven weer een 'sleur' wordt.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:23

Heeft hij een partner? Wil hij ooit kinderen? Want dan zou ik zeker nu gaan. Als hij straks gesetteld is en kinderen heeft is de kans groter dat het er nooit meer van komt. Tuurlijk kan het, maar gaat over het algemeen toch minder makkelijk...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 11:40

JustMe8484 schreef:
Heeft hij een partner? Wil hij ooit kinderen? Want dan zou ik zeker nu gaan. Als hij straks gesetteld is en kinderen heeft is de kans groter dat het er nooit meer van komt. Tuurlijk kan het, maar gaat over het algemeen toch minder makkelijk...

Partner: scharrels. :Y)
Of hij ooit kinderen wil weet ik niet om eerlijk te zijn.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:42

Ik zou er persoonlijk voor kiezen om eerst 7 maanden te gaan reizen.
Mocht het bevallen kan hij er later altijd nog voor kiezen om ontslag te nemen.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:49

Ik zou zelf ook voor 7 maanden kiezen. Ik weet niet of die al veel op reis is geweest, maar eigenlijk van iedereen die een wereldreis heeft gemaakt hoor is dat het uiteindelijk ook best zwaar is. Het is niet zomaar even een leuk reisje. De meesten zijn na een maand of 4 wel moe en blijven daarom maar op 1 plek hangen. Ik gok dat hij wel een heel romantisch beeld heeft van een wereldreis.

Plus de meesten die zo lang weggaan, gaan een paar maanden werken n Australië omdat je geld best snel op gaat. Leuk hoor aan de andere kant van de wereld werken. Maar het is wel ongeschoold en zwaar werk meestal. Als ik hem was zou ik er nog wel even heel hard over nadenken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:55

Een collega van mijn man heeft het gedaan en de werkgever is uiteindelijk akkoord gegaan met een wereldreis van 1,5 jaar.
De argumentatie van de werkgever was, dat als ze niet akkoord gingen, hij waarschijnlijk toch wel zou gaan. En aangezien zij in de technische sector werken, waar goed personeel schaars is, vonden zij het slimmer om akkoord te gaan. Anders waren ze deze jongen voorgoed kwijt, terwijl ze wel heel blij met hem zijn.
Een baan is maar een baan. Ik zou me daar niet door laten weerhouden, hij is jong en als hij goed is in wat hij doet, dan heeft hij zo iets anders weer.

Het leven is kort, je weet niet wat de toekomst brengt en je leeft ook maar één keer...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:08

Ik zou gaan. Behalve de baan zijn er niet zoveel redenen om hier te blijven, terwijl je niet weet of je in de toekomst nog de kans krijgt om zo'n reis te maken. Ik vind het juist een mooie uitgangspositie, paar jaar gewerkt en daarna op reis.

Het is echt niet zo dat je maar bij één baan gelukkig kan zijn. Tuurlijk is het niet gezegd dat je vanzelfsprekend een zelfde baan terug vind, maar dat zou voor mijn reden geen reden zijn maar te blijven.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:12

Volg je hart, leef je dromen... Het kan zomaar over zijn...

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:16

Ik zou ook gaan. Heb jaren geleden mijn hart daarin niet gevolgd en daar heb ik achteraf wel spijt van.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:18

Lekker gaan natuurlijk, ieg die 7 mnd om te proberen!
Ik kreeg jong kinderen en ik ben van plan om te gaan reizen als ze allemaal volwassen zijn.
Als je collega eenmaal huisje, boompje, beestje heeft komt het er voorlopig niet van!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:39

Gaan.

Ik heb het 'handig' gedaan na mijn studie. Geen baan, geen huis, even hard werken bij de bijbaan en op pad. Nu heb ik de droom nog steeds. Mijn man mag een jaar weg met behoud van contract, dus wellicht in de toekomst. Alleen gaat het nu nog niet, want ik wil mijn paard echt niet missen.

Mocht mijn paard, om wat voor reden ook, wegvallen, dan gaan we zeker op pad! Voor mij zal het dan de baan opzeggen zijn.

Ik zou altijd gaan, als hij goed in zijn vak is, kan hij altijd wel weer ergens aan de slag. Helemaal op die leeftijd, dan ben je ook nog niet gebonden aan dat je terug wilt komen op een hoger salarisniveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 12:41

Sure_lee schreef:
Ik zou ook gaan. Heb jaren geleden mijn hart daarin niet gevolgd en daar heb ik achteraf wel spijt van.

Maar wat houdt je nu tegen?

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:00

Wij gaan vanaf januari een jaar op reis. Mijn man mag gelukkig nog terugkomen op zijn werk en gaat zelfs onderweg wat kleine dingen doen voor zijn baas. We hebben dus wel die zekerheid, maar kunnen ook niet langer dan een jaar weg blijven.

Ik vind het heel belangrijk om mijn of mijn man zijn dromen na te volgen. Ik wil niet oud zijn en dan denken: ‘had ik toen maar...’. Dus nu kan het en nu gaan we het doen. Zoiets als werk houd me niet tegen. Dat zie ik daarna wel weer :p

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:07

Sunnda schreef:
JustMe8484 schreef:

Partner: scharrels. :Y)
Of hij ooit kinderen wil weet ik niet om eerlijk te zijn.

Dan zou ik het zeker doen. Werken kun je nog je hele leven. En je weet nooit of je zoiets later nog kan doen. Als je een partner krijgt die dat niet wil en je niet alleen wil laten gaan. Maar er kan zoveel anders zijn.
Een tante van mij en haar man wilden ook ooit een grote lange reis maken. Waren daar voor aan het sparen om dat te doen als ze met pensioen waren. Vlak voor haar pensioen werd ze ziek en uiteindelijk is ze overleden zonder ooit de reis te kunnen maken... Stel dit soort dromen dus nooit uit...

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 13:10

Relaxed schreef:
Sure_lee schreef:

Maar wat houdt je nu tegen?

3 paarden, een hond, een koophuis en een vriend met een eigen zaak. Maar we gaan zeker reizen over een poosje. En mijn leven is nu zo anders dan vroeger dat de behoefte er ook minder is.