Het oorspronkelijk plan was rechts naast de bijkeuken een garage. Nu blijkt dat dan zowel de bijkeuken als garage als bijgebouw gezien gaat worden. We mogen het dan niet rekenen binnen de 750 m3 die we mogen bouwen, maar het gaat af van de 150 m2 die we aan bijgebouwen mogen zetten.
Nu willen we van die 150m2 graag een grote schuur met stallen wegzetten en een veranda plaatsen aan ons huis. Als we de bijkeuken hier ook van gaan zetten, dan moeten we heel erg gaan snijden in de schuur.
Nu hebben we een nieuw ontwerp waar de garage af gehaald is. Dit is de bovenste tekening. De architect denkt en vindt dat dit niet als bijgebouw gerekend kan worden, maar gewoon als hoofdgebouw. Dan valt het binnen de 750 m3.
Maar ik vertrouw hier niet zo op, althans het is meer de gemeente die ik hier niet op vertrouw en ik zie het gewoon gebeuren dat ze dit gaan zien als ondergeschikt gebouw, dus bijgebouw.
Een andere optie zou zijn om in plaats van een aanbouw de bijkeuken in het huis te verwerken, zodat de totale vorm rechthoekig blijft. Dan kunnen ze er geen bijgebouw van maken, maar maakt het echt overduidelijk deel uit van het hoofdgebouw.
En juist hier komen wij niet uit.
In de bijkeuken willen we ruimte voor een washok (afgesloten ruimte waar de wasmachine en droger uit het zicht kunnen en wat plaats is voor een voorraadkast of planken), wc, klein aanrechtje om handen te wassen en we willen er een garderobekast kunnen zetten.
Verder willen we vanuit de keuken met openslaande deuren de veranda op kunnen en er zicht op hebben. Dit is iets wat we erg graag willen, anders hadden we de keuken iets korter kunnen maken en daar de bijkeuken kunnen maken.
Dit is dus het ontwerp waarvan ik bang ben dat de bijkeuken als bijgebouw gezien gaat worden. Oorspronkelijk zat er rechts van de bijkeuken een garage. Deze laten we vervallen. In de schuur is ruimte genoeg voor een auto.

Dit is dus het huis waar ergens op een logische plaats een bijkeuken in moet komen. Liefst echt in het huis verwerkt in een rechthoek. Indeling van het huis zou zelfs mogen veranderen. Belangrijk is alleen dat het echt een woonkeuken blijft en we vanuit de woonkeuken direct de veranda op kunnen.

Hebben jullie nog ideeën? Overigens heb ik niet de originele tekeningen van de architect gebruikt. Die heb ik liever niet zo op een forum.