maar ik zit er wel serieus over te denken en waar is een betere plaats om meningen te vragen dan bokt. Dus bij deze: emigreren van België naar Nederland .. Wat zijn de voordelen? Wat is er anders? Waar moet je zeker op letten? Alle info is welkom!De reden van het willen emigreren is dat Nederland om de 1 of andere reden altijd een beetje voelt als thuiskomen. Ik hou van de huizen, de ruimte, de rustige dorpjes, de mensen, etc. etc. Dit zal vast ook te maken hebben met het feit dat ik doorgaans in Nederland kom voor vakanties maar het terug naar huis gaan doet toch altijd erg pijn. Zeker als je dan bij ons de straten in rijdt en de huizen/appartementen ziet, wat een verschil ...
Nu woon ik momenteel niet zo gek ver van de grens, paarden staan nog dichter bij de grens. Dus het idee is in eerste instantie om te kijken of er iets gevonden kan worden aan de andere kant van de grens, waarbij ik voorlopig in België blijf werken maar misschien op termijn wel gewoon een job in Nederland zoek. Als ik op Funda rondkijk gaat alles kriebelen, wat een leuke huizen en wat een interessante prijzen!
Maar met een huis alleen ben je er niet natuurlijk, dus zou ik dit topic willen gebruiken om meer te weten te komen waar je op moet letten en waar je rekening mee moet houden. Uiteraard ben ik ook internet aan het afstruinen voor zoveel mogelijk informatie, maar gewoon eigen ervaringen van mensen of hoe het leven in Nederland is vind ik ook heel fijn. Heb ook wat oude topics gevonden van een aantal jaar geleden, deze ga ik ook eens doornemen.
Voor nu heb ik dit:
- aankoop huizen een stuk voordeliger, geen idee hoe het met een hypotheek afsluiten zit?
- gelezen dat water, elektriciteit, gas, ... goedkoper zijn dan in België?
- auto's (en verzekeringen?) zouden duurder zijn?
- gezondheidszorg is een stukje minder, moeilijker bij de huisarts/ziekenhuis terecht enzo. Ook duurder?
Hoe pak je het aan als Belg om in Nederland iets te kopen en alles in orde te brengen?
Ik ga liever in België naar de arts en apotheek.
. Alleen de zorg is hier echt zoveel minder en met mijn kwakkelende gezondheid en erfelijke ziekte is dat soms een serieus probleem, dus als je door je werk in België daar verzekerd kunt blijven zou ik dat zeker zo doen.
Dat land is zo nat, daar wordt je als Belg zo bedroefd van, kennen we echt niet. Heb me er nooit lekker gevoeld, maar sinds december wonen wij in het prachtige Leersum
Dat ligt mij als boskind uit de Kempen veel beter