Etiquette bovenwoning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Etiquette bovenwoning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 20:22

Dit worden vast de domste vragen uit mijn bokt carrière :+

Ik kom al jaren op bovenwoningen uiteraard, bij vrienden en familie. En overigens ook met werk om dingen te bezorgen. En dan even heel specifiek portiek/ galerij woningen/flats/ appartementen met gesloten gezamenlijke voordeur/ intercom.
En nu merk ik dat iedereen 'het' anders doet :D nu ik zelf sinds dit weekend zo woon stel ik gewoon min domme vragen.

Ten eerste aanbellen via de intercom. Als je weet dat er bezoek komt, druk je dan gewoon op het knopje om de deur te openen zonder op te nemen? Of zeg je ook echt iets door de intercom. En als je niet weet wie of wat er voor de deur staat? Even uitgaan van deuren zonder camera. Ik vind communicatie door zo'n ding echt waardeloos.

En de tweede vraag gaat over bezorgingen, bijvoorbeeld maaltijden/ thuisbezorgd. Al mijn vrienden doen dit anders. Loop je naar beneden voor je eten? Of laat je de bezorger alle trappen lopen als er geen lift is?
Wat zijn nou de ongeschreven regels :D

Desty

Re: Etiquette bovenwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:25

Ik laat mensen altijd meteen naar binnen want ik verwacht ze altijd! Als er gebeld wordt terwijl ik niet weet wie het is kijk ik uit het raam en doe ik aan de hand daarvan wel of niet open :P

Dan eten bestellen, ik loop naar beneden, maar meestal is hij/zij al halverwege als ik er aan kom :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:28

Als ik bezoek verwacht dan doe ik de deur open, anders eerst altijd wie is daar?
Tenzij ik niemand verwacht en uit mn slaap gebeld word. (Nachtdienst) dan loop ik naar mn raam maar doe de deur niet open.

Thuisbezorgd/ bezorger loopt altijd naar boven. Doe wel het licht voor ze aan en geef al aan dat ze op de 2de verdieping moeten zijn.

Heb 1 keer een postbezorger gehad die weigerde naar boven te komen. Maar verder doet iedereen het.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:32

Ik woon op de derde en bovenste woonlaag van een appartementencomplex. Als ik mensen verwacht dan brul ik 'hooiii' in de hoorn en doe ik via de intercom de benedendeur open. Anders is het 'hallo?' en 9 van de 10 keer is het dan 'PostNL/DHL/..., pakketje!'. Die ga ik altijd wel even tegemoet, die moeten anders zoveel trappen op. De pizzajongen is echter altijd al zó snel boven dat ik als ik de deur open heb hij al boven is.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 20:33

Heldere antwoorden :D

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:35

Ik zeg nooit wat door de intercom. Meestal verwacht ik de mensen wel en anders gluur ik uit het raam en laat ze vervolgens binnen.

Eten en pakketjes laat ik naar boven komen. We hebben een lift.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:56

Mijn vorige woning was op de eerste en bij bezoek riep ik altijd “hoi!” en dan klik. Bij bezorgers “kom maar boven!”
Dan is het meteen helder waar ik op hoop :D

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:12

Ik woon op de tweede verdieping en laat pakketjes altijd gewoon afleveren op de trap. Die neem ik dan wel mee naar boven als ik er langs kom (tenzij ik zelf iets verwacht, dan haal ik het gelijk op). Vaak worden ook pakketjes van de buren bij ons geleverd, die laat ik dan ook op de trap liggen, als desbetreffende buren aanbellen hoeven die niet helemaal naar boven, en ik niet helemaal naar beneden.

Bij eten ben ik soms heeeel lui :o, maar ik bestel vaak als ik brak ben.. En dan laat ik zo nu en dan de bezorger naar boven komen, of ik loop ze tegenmoet en ontmoet ze op de eerste verdieping :j.

Als er mensen aanbellen, ook als ik mensen verwacht, vraag ik eerst altijd: "Hoi?" :') Omdat ik nooit helemaal zeker weet of het voor mij is. Waar ik woon is het nogal onduidelijk welke deurbel voor wie is, dus er word bij ons ook regelmatig aangebeld terwijl het voor de buren is.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:32

Onze intercom doet het 9/10 keer niet (maar woningbouw wil m niet maken). Ik zeg dus altijd even van te voren dat mensen gewoon net zolang tegen de deur aan moeten staan als ze hebben aangebeld totdat ie open gaat :Y) Wij hebben ook geen geluidje of lichtje dat aangeeft dat ik de deur open doe.

Bezorgers lopen hier altijd naar boven. Lift is altijd beneden dus tegen de tijd dat ik die lift boven heb (9e verdieping) is de bezorger alweer weg.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:39

Bij ons moeten mensen 3 trappen op. Mijn man liep altijd naar beneden maar ik laat ze vaak naar boven komen
Ik “neem op” met ‘Ja hallo?’.
Als het een pakketje/bezorger is zeg ik vaak ‘ik doe de deur voor je open’ of ‘kom maar naar boven’ dan weten ze meteen dat ze naar boven moeten. Nog geen enkele heeft dit geweigert.
Ik kan niet zien wie er voor de deur staat dus bezoek krijgt eigenlijk zelfde begroeting.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:43

Ik heb geen intercom, wel een knopje om de deur te openen. Die gebruik ik alleen als ik een bekende verwacht (en de deur van slot is). Ik verwacht niet van een bezorger dat ze verder moeten gaan dan de voordeur (tenzij het erbij hoort zoals bij de bezorging van een huishoudelijk apparaat). En praktische gezien is de kans toch groot dat ik die trap af moet omdat de deur of nog op slot is of daarna op slot moet.
Het is hier 1 trap tot aan de voordeur/bel en dan nog een trap voor je echt in mijn huis bent.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:43

Hier iemand die op de 2e etage woont, met intercom zonder camera. Als hij gaat neem ik altijd even op met "hallo?" of iets soortgelijks. Heb hier namelijk op een moment dat ik iemand verwachtte ook al eens mensen gehad die "het woord Gods kwamen brengen" en die laat ik dan niet binnen. Wil altijd eerst even stem van iemand horen. Is hier een flat met voornamelijk ouderen en mensen met autisme (waaronder ikzelf) en niet iedereen is van die lui gediend. Vandaar. Bezorgers met pakketjes of eten hebben hier in de flat vaak meerdere adressen tegelijkertijd, en die lopen dan meerdere etages tegelijk af. Die laat ik dus gewoon aan deur komen. En soms heeft iemand anders de bezorger al binnen gelaten en staat die dan direct aan mijn deur zonder beneden aan te bellen.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:47

Onze intercom heeft ook vaak kuren. Ik doe altijd dus meteen de benedendeur open (vanuit mijn appartement), tenzij het avond is en ik geen bezoek verwacht. Of als ik überhaupt niets verwacht en in een huispak op de bank lig. :))
Bij thuisbezorgd zet ik in de opmerkingen dat het de eerste etage is en de postbode, boodschappenbezorger, etc. weten het altijd al te vinden. Ik hoef eigenlijk nooit naar beneden te lopen. :)
Laatst bijgewerkt door Cinderella op 29-04-18 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:54

Bij ons (ik woon op de 2e verdieping en aan de achterkant van het gebouw) is sinds augustus vorig jaar ongeveer de intercom definitief kapot (daarvoor deed hij het bij sommige mensen, waaronder ik, nog wel). Talloze keren iemand voor langs geweest maar het is niet gelukt om 'm te fixen dus ik denk niet dat het 'm nog gaat worden :')

Dus als ik bezoek verwacht bellen ze niet aan maar op wanneer ze voor de deur staan. Als ik een pakketje verwacht sta ik rond kwart voor tien buiten (PostNL, hele punctuele bezorger. Elke werkdag is hij hier rond de klok van tien)/belt bezorger mij op als 'ie er is (Van Eck)/weet ik dat ik volgende dag naar afhaalpunt moet (DPD). Alle pakketbezorgers weten inmiddels dat ik ze niet kan horen bellen. En als ik geen bezoek verwacht en ze bellen aan, wat ik dus niet weet omdat ik het niet hoor, kan ik logischerwijs ook niet open doen.

Daarvoor deed ik alleen open als ik iemand verwachtte, en ook pas nadat diegene de naam had genoemd. Bezorgers liep ik dan wel tegemoet, die kwam ik dan dus in het trappenhuis tegen.

Overigens doet de intercom bij de deur naar de gang het nog wel, alleen die aan de straat is kapot. Dus buren uit het pand kunnen gewoon aanbellen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:56

Grappig, ik merk namelijk dat ik wat ben veranderd daarin.

Ik had een portiek zonder camera. Dan was het als ik mensen verwachtte de deur gewoon opendoen met een 'hoiiii'.
Pakketdienst? Dan nam ik gewoon op en dan gaven ze wel aan wie ze waren.

Nu heb ik dus een camera. Staan er mensen waar ik geen zin in heb ( :Y) ) dan speel ik verstoppertje. En anders dan druk ik gewoon op de deur en kunnen ze naar boven lopen :+

Mereltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:51

Ik woon op de tweede verdieping van een appartementencomplex en heb ook een intercom zonder camera.
Als de bel gaat zeg ik altijd "hallo". Ook als ik bezoek verwacht. Vrienden en familie reageren dat meestal met hoooooooi en dan druk ik de deur open(ik zeg eigenlijk altijd nog: kom binnen). PostNL zegt meestal iets als "postnl" of "pakketje". Als ik niets verwacht vraag ik voor wie ze komen, wij wonen namelijk op een kruising en hetzelfde huisnummer als die van ons, maar dan van die andere straat zit echt tegenover ons. Het gebeurt dus heel vaak dat er iemand voor de deur staat voor het verkeerde huis. Dus ik heb ook regelmatig hele gesprekken door de intercom :))
Ik laat postbezorgers en pizzabezorgers altijd naar boven komen. Ik heb 1 keer gehad dat de postbezorger er geen zin in had (was in een drukke periode rond de kerst) en het pakketje op de trap had gelegd, verder komen ze altijd gewoon naar boven.

Voor de mensen die wel naar beneden lopen, of de bezorger tegemoet lopen, hoe doen jullie dat praktisch gezien? Ik heb geen schoenen aan in huis, maar moet om in het trappenhuis te komen over de galerij buiten, waar het dus met regen enzo ook nat is. Ik denk dat voordat ik mijn schoenen aan heb de bezorger al boven is?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:01

In ons appartementencomplex hebben we tijdens de algemene ledenvergadering (allemaal koopwoningen) besloten dat we de deur niet opendoen zonder te vragen wie er voor de deur staat. Dit ivm het toenemende aantal woningovervallen/inbraken in de buurt.
Ik laat pakketjes en/of eten altijd boven bezorgen, ik kan niet snel naar beneden lopen wegens gezondheidsproblemen. Onze vaste bezorgers weten dat en doen nooit moeilijk, sterker nog de PostNL pakket bezorger zet mijn pakjes op het aanrecht neer zodat ik er makkelijk bij kan.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:18

Wij wonen op de 2e verdieping maar er staan geen nummer op de deuren (wel bij de brievenbus). Dus gewoon zomaar iemand binnen laten die niet weet waar ze moeten zijn is hier niet echt een optie :Y)
Als ik iemand verwacht dan druk ik de deur gewoon open. Als de bel gaat en ik verwacht niemand dan doe ik ook niet open. (Wij kunnen van boven niet zien wie er belt, want we hebben een halletje beneden waar die persoon dan staat). Pakketjes komen hier eigenlijk nooit aan, en anders liep ik even naar beneden. Hetzelfde als ze eten bezorgen dan laat ik even weten via de intercom dat ik eraan kom en dan ren ik even naar beneden.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:37

Leuke vraag!
Hier (3 trappen, geen lift) kom ik de pakket bezorgers meestal tegemoet en dan treffen we elkaar halverwege zodat zij niet al die trappen of hoeven. Ik geloof dat ik de enige ben in het complex die dit zo doet, mijn buren blijven binnen tot de bezorger bij hun boven is.

Pizzabezorgers etc laat ik vaak wel naar boven komen, want ik bestel alleen eten als ik helemaal geen fut meer heb dus ik heb dan ook geen zin meer om naar beneden te lopen. Bezoek verwacht ik meestal dus dan zeg ik niets door de intercom. Tegen alle mysterieuze aanbellers zeg ik "hoiiii"

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:45

Mereltje schreef:
Voor de mensen die wel naar beneden lopen, of de bezorger tegemoet lopen, hoe doen jullie dat praktisch gezien? Ik heb geen schoenen aan in huis, maar moet om in het trappenhuis te komen over de galerij buiten, waar het dus met regen enzo ook nat is. Ik denk dat voordat ik mijn schoenen aan heb de bezorger al boven is?

Mijn voordeur komt uit op een overdekte gang. Aan weerszijden van die gang zijn woningen, direct tegenover mij woont dus ook iemand. En die gang komt uit op het trappenhuis. Dus ik stiefel op sokken/sloffen/blootsvoets de bezorger tegemoet. Als ik een "blote" galerij zou hebben, zoals jij, zou ik denk ik klompen bij de deur hebben staan. Sloffen uit klompen aan lijkt me dan namelijk een regelmatig terugkerende bezigheid om brievenbus te legen, afval naar container brengen, loopje van/naar kelderbox e.d. Mijn kelderbox doet namelijk ook dienst als zadelkamer :))

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:59

Als ik iemand verwacht neem ik op en roep ik ''Deur is open'' terwijl ik de knop indruk. Dat voorkomt van die awkward momenten dat iemand zich afvraagt of de deur uit het slot is of niet.
Soms bij bezorgers zeg ik nog dat ze op de eerste verdieping moeten zijn.
Ik laat de bezorger dus inderdaad naar boven komen, heb er nooit over gedacht om naar beneden te lopen eigenlijk. Denk ook dat het sneller is als de bezorger ff naar boven holt, anders moet ik eerst mijn schoenen (en jas) aan doen, sleutels pakken en naar beneden hobbelen.

Als ik niets verwacht neem ik op met alleen hallo?

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:10

Wij mogen niet zomaar mensen binnenlaten, dus ik vraag altijd wie er is, wel zo netjes voor iedereen in het gebouw.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:18

Het verbaast mij dat iedereen bezorgers zoveel trappen laat doen.Ik denk dat ik gauw bezorger af was. Wat een job zeg.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:23

beatje schreef:
Het verbaast mij dat iedereen bezorgers zoveel trappen laat doen.Ik denk dat ik gauw bezorger af was. Wat een job zeg.

Ik eigenlijk ook wel.. Voor iedereen natuurlijk z'n eigen keus, ik had er nooit bij stil gestaan ben gewoon altijd naar beneden gegaan :o

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:28

Ik laat mijn bezorger altijd omhoog komen. Pakketjes worden thuis bezorgd toch, niet in een hal.