Een week of drie geleden heb ik mijn eerste fulltime baan aangenomen. Hierop heb ik mijn studentenrekening gevraagd om te zetten naar een gewone privérekening met een creditcard (2.5 week geleden). Deze creditcard heb ik onder andere nodig omdat ik voor mijn werk 3 weken naar Amerika ga en het daarvoor echt wordt aangeraden. Deze aanvraag is iets mis mee gegaan, waar ik overigens zelf maar achter moest komen na een aantal werkdagen. Daarop ben ik direct naar de bank gegaan om dit uit te zoeken. De aanvraag is opnieuw gedaan en het omzetten van de rekening is helemaal goed gegaan. Daarmee ook direct de creditcard aangevraagd (loopt via International Card Services). Deze aanvraag duurt altijd even omdat het goedgekeurd moet worden uiteraard, het zou ongeveer 2 weken duren voordat ik de creditcard in huis zou hebben. Dit alles is begin vorige week geregeld (dinsdag of woensdag?) en dat leek allemaal goed te gaan.
Krijg ik vandaag een mail dat mijn creditcard aanvraag afgekeurd is
Gelijk ICS gebeld om dit uit te zoeken, want ik zou niet weten waarom. Blijkt mijn rekening bij hun nog bekend te zijn als studentenrekening, waarop ik die creditcard dus niet mag aanvragen. Terwijl ik toch duidelijk alles had geregeld bij de bank wat betreft het omzetten van de rekening. Nu kon ik de aanvraag opnieuw doen, maar dan duurt het twee weken voor het geregeld wordt. Nu komt het grote probleem: Ik vertrek 5 mei al naar Amerika. Juist daarom heb ik zo snel mogelijk alles geregeld, omdat ik weet dat het altijd even kan duren met banken. ICS geeft aan dat zelfs met een spoedaanvraag de creditcard nog niet op tijd binnen is
Hoe moet ik dit nu oplossen in Amerika? Vanuit mijn werk staat overal aangegeven dat je die creditcard hoogstwaarschijnlijk nodig hebt, daarnaast wil ik natuurlijk zo min mogelijk risico nemen door gewoon een creditcard te hebben in plaats van enkel te geloven in mijn bankpas en cash geld.. Better safe than sorry toch?Mijn vader heeft ook een creditcard via ICS en daarop hebben we al een extra card aangevraagd op mijn naam, de vraag is alleen hoe lang dit gaat duren. Ik heb al gezocht waar ik eventueel anders een creditcard kan aanvragen, maar alles duurt circa 2 weken. Het enige wat ik kan vinden is een prepaid card via Money2Go, ViaBuy of GWK Travelex. Geen idee of deze betrouwbaar zijn overigens.
Iemand anders tips hoe ik aan een creditcard kom voor 5 mei? Ik lees overal dat je niet zomaar andermans creditcard mag gebruiken, klopt dat?
De afkeuring voor de aanvraag kwam dan ook erg onverwachts..