Momenteel zit ik in 4 Havo en met hoe alles er naar uit ziet ga ik gewoon over naar de 5e. Echter zit ik dan wel met het probleem, studiekeuzes. Al die studiekeuzetests hebben me absoluut niet verder geholpen, het bezoeken van open dagen en proefstuderen een klein beetje. Ik heb als profiel N&G (scheikunde, biologie, wiskunde A, natuurkunde, economie en Frans).
Zelf vind ik bepaalde hoofdstukken economie en natuurkunde erg leuk
Het is wel zo dat ik echt hele specifieke dingen leuk vind, zoals de momentenwet bij natuurkunde en verzekeringen bij economie. Het rekenwerk bij economie valt nog wat bij te leren, maar ik vind het ook best interessant om na te denken over waarom mensen moral hazard doen etc. Verder vind ik talen over het algemeen wel leuk, zolang het niet teveel met taalverzorging van doen heeft
Pleonasmen en tautologieën zijn nou niet bepaald mijn favoriete onderdeel van onze taal, bijvoorbeeld. Verder is mijn oog gevallen op twee studies, toegepaste psychologie en toegepaste wiskunde. Echter is bij toegepaste wiskunde het probleem dat wiskunde B wel ten zeerste wordt aangeraden en aangezien ik in de derde geen wiskunde advies had, werd ik dus verplicht tot wiskunde A en heb ik geen flauw idee of ik wiskunde B echt aan kan.
Als er mensen zijn die toegepaste wiskunde met wiskunde A hebben gedaan, kunnen jullie toevallig vertellen hoe dat is bevallen?
Ik ben er bij de open dag van verpleegkunde achtergekomen dat het absoluut niets voor mij is. Teveel verantwoording kan ik niet echt hebben, want ik hoorde verhalen dat verpleegkundigen artsen moesten corrigeren en aangezien ik op dat gebied vrij weinig zelfvertrouwen heb, durf ik daar niet gauw iets van te zeggen. Ook waren de opleidingen chemie, biotechnologie en BML niet echt iets voor mij, vanwege het vrij chaotisch zijn en in de praktijk niet nauwkeurig kunnen werken. Tot slot weet ik van mezelf al dat ik geen docent wil worden. Ik heb vrij weinig geduld namelijk en ik weet bij de meeste vakken vrij slecht uit te leggen hoe het zit. Vreemde talen gaan bij mij heel erg op gevoel (en daarmee scoor ik gewoon zevens
) en ik zou niet goed uit kunnen leggen waarom een bepaald grammatica onderwerp zo is en een vak uitleggen waar je zelf ook wel moeite mee hebt, is het ook niet helemaal. Ik zou eventueel nog VWO willen doen, maar ik vrees dat mijn school dat niet goed vindt, aangezien ik wel overal net aan voor sta, op talen, economie en biologie na. Dit komt vooral omdat ik het vrij lastig vind, omdat ik van VMBO/HAVO af ben gekomen in de tweede en dat een best pittig verschil is. Wel zou ik de motivatie hebben nog een stapje harder te doen en ik heb ook zoiets van, als VWO écht niet gaat, kan ik altijd nog in februari starten met een studie.
Alvast bedankt,
Kairos
) 
Wat voor soorten thema's heb je? (bijvoorbeeld is het echt strafrecht, dan weer iets psychologie enzovoorts) En is het ook te doen als je weleens een thema hebt, wat je vrij weinig boeit, of is het dan erg veel moeite om alles goed te doen/af te krijgen?