Hoe gastgezin benaderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Hoe gastgezin benaderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 10:41

Voor mijn studie zit ik voor de komende 4 maand in Japan. Ik heb hierbij het geluk dat ik in een geweldig leuk gastgezin terecht ben gekomen. Ik ben hier nu ongeveer een week en kan heel goed met de mensen opschieten. Alles aan Japan is tot nu toe geweldig, de omgeving, de mensen, het eten... behalve het bed... Het bed heeft de meest fluffy/poofy deken ooit maar het bed zelf is onwijs hard. Ik heb zelf het idee dat het een boxspring is zonder matras er boven op. Na wat onderzoek gedaan te hebben gebeurd het regelmatig dat de bedden in Japan en ook in andere Aziatische landen harder zijn dan dat wij in Nederland gewend zijn. Tijdens mijn onderzoek kwam ik er achter dat blijkbaar veel Japanners op hun rug slapen en een hard bed rugklachten voorkomt/verminderd. Echter ben ik een zei slaper en dat is voor mij lastig aan te passen aangezien ik dan een probleem krijg met mijn borsten (ik heb een behoorlijk grote cupmaat). Als ik op mijn rug ga liggen vallen ze omhoog richting mijn keel en krijg ik weinig lucht. Dus ik moet wel op mijn zei slapen. Waardoor ik door dat harde bed nu behoorlijk last heb van mijn rug, schouders en nek.

Ondanks dat Japanners heel vriendelijk zijn is het niet heel gebruikelijk om het over negatieve dingen te hebben en ben ik bang om mijn gastgezin te beledigen. Hoe zou ik mijn gastgezin kunnen benaderen met de vraag of ze misschien iets zachters hebben voor op mijn bed (bijv een futon)? Futon is een soort matras wat je normaal in japan op de grond legt om op te slapen. Ik denk dat een foton al zou helpen. Maar goed, kan ik dat wel vragen van mijn gastgezin? De Japanse cultuur is zo anders dan die van ons. Als wij nederlanders ergens een probleem mee hebben zeggen we dat gewoon en in Japan is dat not done.

eilleen333

Re: Hoe gastgezin benaderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:44

Bestaan luchtbedden in Japan? Anders zou je kunnen overwegen om die er op te leggen?

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:44

Ik heb zelf dat probleem ook af en toe hier, dat ik de veren in mijn rug voel steken. Een extra deken heeft mij wel goed geholpen. Dus matras, deken, ik, deken. Misschien is dat makkelijker om te vragen dan een heel matras.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:46

Is het niet mogelijk om op je dekbed te gaan gaan liggen? Ik heb dat wel eens in een hotel gedaan en dan slapen alleen onder het hoeslaken.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 10:46

Geen idee of luchtbedden hier bestaan. Ik ben ze nog niet tegen gekomen. Futons worden hier meer gebruikt als luchtbed.

En het is niet zo dat er veren in mijn rug steken, het is meer dat ik net zo goed op de grond kan slapen want het bed zelf is net zo hard. Heb er atm een extra deken onder liggen maar dat helpt niet echt :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:48

Ik zou het niet perse bespreken maar zelf zo'n topper aanschaffen. In een onbewaakt moment meenemen naar huis en op je bed leggen :)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:48

Dan zou ik ze toch netjes vertellen dat je gewend bent om op iets zachters te slapen of ze je misschien daarmee kunnen helpen. Je kan eventueel je probleem uitleggen waarom je op je zij moet slapen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:50

Is er geen begeleiding aanwezig vanuit je opleiding aan wie je dit voor kan leggen.
Iemand die vaker studenten heeft begeleid en weet hoe je dit zo respectvol mogelijk kan vragen?

Anders zou ik van te voren al excuseren voor de vraag maar wel aangeven dat je moeite hebt met de harde matras en of het mogelijk is dat je een Futon mag gebruiken om op het bed te leggen.
Ik zou ondanks de cultuur verschillen het wel vragen, voor je eigen welzijn is goed slapen absoluut van belang.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 10:52

Zo'n topper wil ik ofc zelf wel aanschaffen maar denk niet dat ik het op een onbewaakt moment kan meenemen. En ben bang dat ik ze dan meer beledig ofzo. Want ze komen wel 1x per 2 week op mijn kamer op mijn beddengoed mee te nemen en te wassen. En dan zien ze het sws, vind ook niet dat het iets moet zijn om geheimzinnig over te doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:52

In plaats van het als klacht neer te leggen zou ik het gooien op jouw fysieke klachten en dat je om die reden net iets meer behoeften hebt dan de gemiddelde mens.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 10:52

Thanks voor de tips trouwens :D

Ik ga het op school navragen hoe ik dat het beste kan vragen :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 10:53

F_inley schreef:
Dan zou ik ze toch netjes vertellen dat je gewend bent om op iets zachters te slapen of ze je misschien daarmee kunnen helpen. Je kan eventueel je probleem uitleggen waarom je op je zij moet slapen

Dit. Heel netjes en beleefd uitleggen dat je heel blij bent met hun gastvrijheid en het enorm naar je zin hebt.
Daarna uitleggen dat je ivm zijslapen aan een zachter bed gewend bent en of je misschien gebruik mag maken van een futon op het bed als zij dat niet erg vinden.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:01

Alle opties die hier genoemd worden, zijn wel vanuit een wat Nederlandse benadering (als je het maar netjes en beleefd vraagt, kun je bijna alles wel vragen/benoemen).

De Japanse cultuur is veel indirecter.

Zo ben ik ooit eens voor mijn werk naar Japan gegaan, waar de Japanse afdeling iets moets gaan doen dat door het hoofdkantoor was gevraagd. 4 man ingevlogen, vanuit NL en uit de US. 3 dagen daar geweest. Aan het eind van dag 3 vertelde een Australier dat ze in Japan het toch echt anders wilden en ze niet gingen doen wat wij wilden.

Vanuit een Nederlands/Westers perspectief heel onbeleefd (laat je ons helemaal hier komen, dat had je dan ook wel via de telefoon kunnen vertellen, en dan zeg het het nog niet eens zelf, maar laat je het een ander doen).
Maar vanuit een Japans perspectief juist weer heel beleefd......

Ik zou dus op school vragen hoe je het het best aan kan pakken.
Want iets wat voor ons al heel beleefd en indirect voelt, kan voor Japanse begrippen nog wel eens veel te direct en beledigend zijn.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:06

Ik vraag me af of mensen van je opleiding je hiermee kunnen helpen.
Zijn dat Japandeskundigen?
De Japanse gebruiken zijn inderdaad zo wezenlijk anders. Daar kunnen je je soms geen voorstelling van maken.

Ik zou het op het internet/sociale media zoeken.
Daar zijn vast echte Japan deskundigen te vinden die je vraag willen beantwoorden.
Dat moet niet zo moeilijk zijn.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:13

Eigenlijk ben ik het niet eens met de mensen die zeggen dat je het netjes en beleefd kan bespreken. Aangezien ik aanneem , dat je je verdiept hebt in de Japanse cultuur, is het toch kritiek! Ze denken aan gezichtsverlies en als je dit gaat bespreken, zeg je eigenlijk dat ze jou geen goed bed hebben gegeven. Bovendien ben je er voor 4 maanden. Kan je die 4 maanden je niet aanpassen naar hun gewoonte? Ik ben gewend op een zachter bed te slapen, komt bij mij al over als, ik ben verwend om zacht te slapen. Zij bieden je gastvrijheid en ontvangen commentaar er voor terug . Er is nu een groot verschil. Bij ons is het bespreekbaar. In Japan is het lijden in stilte. Het zij zo.
Overigens, vroeger sliep mijn zoon op een futon, die is ook keihard. Een ander matras/bed aanschaffen voor 4 maanden is teveel gevraagd. Die geheimzinnigheid(een dekbed op het bed leggen) is iets waar ze beter mee kunnen omgaan. Degene die jou beddengoed afhaald, zal niet met een ander bespreken , dat er een dekbed extra ligt. (Overigens is dat extra dekbed iets, waar je zelf voor moet zorgen)
Alles bespreken kan in Nederland. Je als Nederlander gedragen in Japan, heb ik moeite mee.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:24

Ik vraag me ook af of je er goed aan doet om het beleefd te vragen.
Als je het gastgezin inderdaad beledigd dan vrees ik dat het een lange 4 maanden zullen worden. ;)

Mijn keus zou dan toch zijn om zelf 'iets' aan te schaffen. Zo'n futon stelt weinig voor.
Kun je beter kijken naar een donzen dekbed, of een dik plaid.
De luxe van thuis kun je toch niet verwachten, ongeacht wat je op je bed legt... Roeien met de riemen die je hebt. :))

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:29

Ik zou de oplossing ook bij mezelf zoeken :o

Misschien iets onder je kussen leggen?
Kleding, handdoeken, tas?
Zodat je wat omhoog komt met je bovenlichaam?
Dan helpt de zwaartekracht je wel met je borstenprobleem en kun je toch op je rug slapen.

Die extra spullen haal je 's morgens ook weer gemakkelijk weg :j

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 12:03

Kun je de titel van dit topic nog aanpassen? Dan zou ik er van maken "Hoe Japans gastgezin benaderen?", door aan te geven dat het om Japanners gaat in de titel, heb je kans dat er meer mensen reageren die hier echt ervaring mee hebben. Succes!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 12:59

Bedankt voor het advies die wat meer Japans gericht zijn. :) ik ga zeker kijken wat ik zelf kan doen. En heb er ofc ook al naar gekeken maar ik slaap dus erg slecht op het bed, word meerdere malen per nacht wakker en heb overdag veel pijn. Vandaar dat ik niet graag 4 maand daar mee rond wil lopen en een blessure die ik aan mijn rug heb, bijna zo goed als weg is, weer terug krijg. En als ik gemakkelijk op mijn rug kon slapen zou ik dat zeker doen.
Ik ben mij er dus ook heel erg van bewust dat dit voor hun kritiek is, vandaar dat ik hier vraag hoe ik dit misschien het beste kon oplossen.

Titel aanpassen gaat helaas niet meer, had ik mezelf ook al bedacht net.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:56

Kun je aan een modje vragen ;)

Succes ermee in elk geval!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:12

.....en als je een leuk ondermatras "cadeau"" krijgt van een medeleerling met een leuke anime erop (zelf kopen)? Dan is het een geschenk aan jou van een medeleerling omdat je fan bent. Je kan vast een leuk verhaal rondom het geschenk bedenken.
Telkens wanneer mijn zoon terugkomt uit Japan heeft hij ook allerlei merchandise bij zich van verschillende anime series. :D

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:16

Ik verplaats dit topic naar LZP, daar past het beter :)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:17

Ik zou vooral uitspreken naar ze dat je niet onbeleefd wilt zijn en onwijs blij bent met de plek en service die je krijgt, maar jij wat anders bent gewend en niet op je rug slaapt.
Je kunt nog erbij verzinnen dat je thuis een speciaal matras hebt vanwege je rugklachten of zo :') Je kunt vragen waar ze matrastoppings of zo verkopen zodat je zelf voor zo'n ding kan zorgen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:20

janouk schreef:
.....en als je een leuk ondermatras "cadeau"" krijgt van een medeleerling met een leuke anime erop (zelf kopen)? Dan is het een geschenk aan jou van een medeleerling omdat je fan bent. Je kan vast een leuk verhaal rondom het geschenk bedenken.
Telkens wanneer mijn zoon terugkomt uit Japan heeft hij ook allerlei merchandise bij zich van verschillende anime series. :D

Ik zou dit ook doen inderdaad, helemaal wat voorgaande bokkers al zeiden dat je snel onbeleefd over komt. Hoe mooi je het verhaal ook inpakt... Denk dat ze zoiets misschien makkelijker accepteren? En anders met het verhaal dat je zo'n ding thuis ook hebt en nu deze tegen kwam met die ontzettend gave print/kleur/stof?

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:43

Hey, ik heb ook een jaar in Japan gewoond op uitwisseling en sliep ook bij een gastgezin op een futon. Ik denk dat de beste optie is om er toch wat van de zeggen. In Japan zijn mensen vaak wel een beetje terughoudend, maar ze reageren vaak wel goed op direct contact. Buitenlanders 'vergeven' ze ook wel veel, stel dat het niet helemaal goed overkomt. Miaachien hebben ze ergens in het huis nog iets zachters liggen?
Ik sliep in ieder geval op twee futons gestapeld, dus dat heeft misschien ook wel geholpen :P