Verschillende gelovenovertuigingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sandorra

Verschillende gelovenovertuigingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 15:30

Hoi allemaal

Ik heb een vraag....
Welk geloof hebben jullie en waarom....Komt het omdat je zo opgevoed bent en dus je ouders je daarin hebben meegenomen of omdat je partner/vriend geloofd etc.....

zijn er bepaalde regels waar je je aan moet houden.
( bv moslim geen varkensvlees, moet halal zijn etc)

Het is gewoon puur uit nieuwschierigheid.... laatste maanden ben ik nogal nieuwschierig geworden naar verschillende geloofsovertuigingen.

Ik ben zelf niet ‘kerkelijk opgevoed’ ( wel op christelijke school gezeten inclusief bijbel-les etc)

Het lijkt mij fijn om te horen hoe het is en of je je op latere leeftijd kan aansluiten bij een kerk oid...

Kun je bv eens een dienst/ mis bijwonen om het te ervaren of is dat heel raar?

Isabel

Re: Verschillende gelovenovertuigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:35

Ik ben rooms-katholiek opgevoed, maar ben zelf niet gelovig.
Je mag altijd een kerkdienst bijwonen! Dat is geen probleem. Je mag alleen niet de communie ontvangen als je nooit je eerste heilige communie hebt gedaan, dus dan zou je gewoon moeten blijven zitten als de hostie’s uitgereikt worden. Maar dat doen meer mensen dus het is niet raar ofzo als jij blijft zitten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:37

Ik ben katholiek opgevoed. Vooral mijn opa en oma waren heel gelovig. Ik zat op een katholieke school, ben gedoopt, communie, vormsel.. maar ik heb zelf nooit echt geloofd in al die verhalen, en ben zelf dus ook niet gelovig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:39

Ik heb op een katholieke basisschool en middelbare gezeten, maar van huis uit niet gelovig. Ik vond de verhalen uit de bijbel en lessen over het geloof (op het middelbare werd dat dan meer levensbeschouwing, dus les over allerlei geloven en over zelfreflectie enzo) altijd erg mooi en interessant. Op de basisschool kreeg ik wel al een beetje het idee dat de verhalen niet letterlijk waar zijn maar dat je er lessen uit kunt halen over hoe je een goed mens moet zijn

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:41

Ik ben protestants opgevoed en nog steeds gelovig. Een kerkdienst bijwonen kan altijd! En je op latere leeftijd bij een kerk aansluiten kan heel goed. Ik zou je aan raden eens op internet op te zoeken wat voor kerken er in je omgeving zijn en dan gewoon eens wat diensten te bezoeken :)

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:49

Ik ben "niets". Ik heb op zowel katholieke als protestantse als openbare scholen gezeten.

Mijn man is Nederlands Hervormd (wat in de volksmond meestal als protestants aangeduid wordt).

Ik zelf geloof niet in God maar wel in het nut van de bijbel. Wel gelezen met de huidige tijd en maatschappij in je achterhoofd. In grote lijnen is de Bijbel een prachtig boek met goede leefregels.

Mijn kinderen zijn gedoopt en mijn man wil graag dat ze protestants onderwijs krijgen. Voor mij is het het belangrijk dat ze naar een school gaan waar ze uitgedaagd worden het beste uit zichzelf te halen, welke stroming dit ook is. Ik wil mijn kinderen opvoeden met normen en waarden waarmee ze een fijn, goed functionerend persoon worden die zich in de huidige maatschappij kan redden. De bijbel geeft daar fijne regels voor, maar is daarbij niet essentieel. Veel dingen zijn ook door logisch nadenken in te vullen.

Een dienst of mis bijwonen kan altijd, wordt vaak erg gewaardeerd. Ik vind het over het algemeen saai en lang niet zo interessant als 1 op 1 met iemand het gesprek aan te gaan over het geloof.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:01

isabel_94 schreef:
Je mag altijd een kerkdienst bijwonen! Dat is geen probleem. Je mag alleen niet de communie ontvangen als je nooit je eerste heilige communie hebt gedaan, dus dan zou je gewoon moeten blijven zitten als de hostie’s uitgereikt worden. Maar dat doen meer mensen dus het is niet raar ofzo als jij blijft zitten.

Je mag wel naar voren om de zegen te ontvangen ipv de hostie. Dan kun je toch meevieren. Doe ik als protestant die ook veel in katholieke kerken komt ook. Om dat aan te geven kruis ik mijn armen voor mijn bovenlichaam.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:04

Ik ben van huis uit niets, maar ga sinds een aantal jaren regelmatig naar de gereformeerde kerk in het dorp. Je kan altijd een kerk binnenlopen en een dienst bijwonen. Iedereen is welkom en ze zijn hartstikke blij als je komt. Je bent niets verplicht, je aanwezigheid wordt enorm gewaardeerd.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:21

Ik vond het vroeger ook interessant, de verschillende geloven. Totdat IS ervoor ging moorden.

Vooral het hindoeisme trok me enorm en al hun goden. Ik heb er op latere leeftijd nogmaals goed over nagedacht en bedacht dat ik het echt niet-wetenschappelijk bewezen onzin vind. Ik ben RK omdat mijn moeder dat wilde, heb het vormsel enzo gedaan en ging naar een christelijke school. Mijn eerste vriendje was protestants haha maar gelukkig allemaal niet gelovig. Mijn moeder hoopt apleen dat er een soort beschermende factor is die haar geliefden beschermd en dat is mooi. Maar ik geloof niet in een god.

Als een kind tegen iemand praat, die je niet kunt zien dan heeft ie een denkbeeldig vriendje.. Als een volwassene dat doet heet het opeens een geloof.

Zeker het openbaar uitkomen van een geloof zonder dat hier vragen van komen vanuit de omgeving vind ik persoonlijk niet prettig. Ik heb echt wel vragenvoor mensen die in iets geloven, maar niet zomaar in het openbaar. Ben altijd bang dat mensen mij gaan proberen te overtuigen can een hogere macht en die is er voor mij simpelweg niet en wil verder niemand beledigen. Nee het atheisme past het beste bij mij. Gewoon doen wat je wilt en iedereen lekker zn ding laten doen.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:41

Ik ben protestants-christelijk.
Ik ben totaal niet gelovig opgevoed, mijn vader was zelfs fel tegen mijn bekering, en is dat zijn leven lang gebleven helaas...
Als puber ben ik zelf tot geloof gekomen, thuis werd dat niet gewaardeerd. Ik ga naar de kerk sinds ik jaar of veertien was maar pas gedoopt op mijn negentiende. Dus op latere leeftijd nog mee beginnen kan prima! ;)

Je kan altijd gewoon naar een kerk gaan, dat is heel normaal +:)+
Ik raad je aan verschillende te bezoeken, om te zien welk geloof maar ook welke kerk bij je past.

Voor vragen: mijn pb box staat altijd open 8-)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:50

Ik ben als atheïst opgevoed, maar momenteel neig ik steeds meer naar het paganisme.

Voel me er heel vrij in, is vooral doen wat je goed voelt. Er zijn richtlijnen maar niemand zal boos worden als jij het anders doet. Als je graag naar een beeld van Maria bid is dat prima. Alleen een kaarsje opsteken ook, of een natuurwandeling.
Ik voel me veel meer verbonden met de natuur en de energieën (goden) om me heen, maar heb nog heel veel te leren.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 07-03-18 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:12

Hier ook katholiek opgevoed met een zeer gelovige moeder (vader is niet gelovig maar deed gewoon gezellig mee).
Op latere leeftijd heb ik besloten dat een god voor mij geen enkele logica heeft en ik heb ook geen behoefte aan eeuwige levens enzo.

Kerken kun je eigenlijk altijd wel gewoon binnen lopen en meehoren.
Ik ben in heel wat soorten kerk met verschillende geloven geweest ivm vrienden.
Sommige waren echt wel errug langdradig en saai, andere vond in vermakelijk, weer anderen boeiend en 1x heb ik echt met kromme tenen gezeten toen er letterlijk gesproken werdt over hel en verdoemenis van mensen die evtl in de ‚verkeerde‘ God
geloven of vrouwen tot een soort personeel bestempelde :+
Bij hele strenge geloven zou ik wel even de kledingstijl kopieeren (hoofdbedekking bijv) maar normaal doet niemand moeilijk over bezoek aangezien het een mogelijke bekeerde kan worden ;)

Demyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:21

Ik ben ook christen, ongeveer op 14 jarige leeftijd de keus hiervoor bewust gemaakt.
Al eerder wist en merkte ik dat er meer is tussen hemel en aarde. We leven in een soort dimensie van tijd en plaats. Meer kunnen we niet waarnemen met onze zintuigen en daar gaat de wetenschap dus ook vanuit. Maar volgens mij is er méér dan dat. Denk alleen maar aan het begrip 'oneindigheid'... het heelal.. wanneer stopt dat? En wat is er dan achter? Tjsa, dan houdt het verstand voor mij op. Ik ben begrensd door tijd en plaats. Eeuwigheid, oneindigheid geeft volgens mij een kleine hint... dat wij met ons verstand nooit álles kunnen omvatten en dus ook niet kunnen zeggen dat iets niet bestaat.
Toen ik 14 jaar was wist ik het zeker... God is realiteit en Jezus voor mij onmisbaar geworden. Nee, niet als denkbeeldig vriendje hoor. Die vrede, die ik ervaarde nadat ik op mijn 14e die keus maakte , was niet echt in te beelden. De Bijbel is voor mij erg belangrijk geworden en heeft mijn leven veranderd en 't is net alsof het een lamp is voor het leven van alle dag.
Enne ... geen voorschriften hoor, waaraan je je moet houden. Alles kun je toetsen aan... liefde. Tot God, maar ook tot iedereen. Daarom WIL ik niet doden, stelen enz. enz. Niet omdat het MOET.
Dus ja, je kunt zeker op latere leeftijd een kerk binnenstappen! Stuur maar pb als je tips hierover wilt!

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:30

Ik ben Rooms-katholiek opgevoed, ook gedoopt, communie en vormsel gedaan. Ik ben wel "vrij" gelovig, ik werk op zondag (enige dag waarop ik tijd heb om te werken haha). Verder ga ik dus ook niet naar de kerk, ik begin vaak om 9 uur met werken en ben tegen 5/6 uur klaar. Verder ligt het bij mij wat ingewkkeld: ik geloof in God, ik geloof in bepaalde dingen van het geloof en vind het ook belangrijker. Maar ik vind dat iedereen vrij moet zijn in zijn eigen geloof en keuze daarin, dat mensen dus ook zelf moeten weten wat ze doen. Dat is iets wat mij vaak irriteert aan geloven: mensen die ergens in geloven proberen anderen er altijd van te overtuigen. Ik heb meer zoiets, als iemand gelovig wil worden kunnen ze daar wel zelf mee komen, ik hoef echt niet van elk geloof hle verhalen over waarom hun geloof nou het beste is...
Als je vragen hebt mag je ook een PB sturen :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:34

8nnemiek schreef:
Ik ben katholiek opgevoed. Vooral mijn opa en oma waren heel gelovig. Ik zat op een katholieke school, ben gedoopt, communie, vormsel.. maar ik heb zelf nooit echt geloofd in al die verhalen, en ben zelf dus ook niet gelovig.

Precies dit.
Als ukkepuk vond ik de verhalen al onzin en hoe ouder ik werd hoe meer.
Ondanks godsdienstles. Moet ook zeggen dat die lessen totaal niet zijn blijven hangen omdat ik er nooit oplette.
Ik kom dus ook nooit meer in de kerk behalve op uitnodiging bij trouwen of begrafenis.

Ik geloof dan weer dat er meer is tussen hemel en aarde. Maar nie in een god of jezus of zulk persoon.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:10

Katholiek opgevoed en behoorlijk streng, bij ons kwam de kapelaan godsdienstles geven en bij iedere "hoe dan/waarom/onmogelijk en dat kan helemaal niet" zat ik op de gang :+ nog voor het vormsel uit de kast gekomen en dat was de druppel.
Ik heb niets met geloof, god bestaat niet en als je dood gaat houd het op en voor iedereen die zegt dat de bijbel een goede morele leidraad is...... dan heb je niet goed gelezen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:12

Ik ben vroeger gedoopt, heb mijn communie gedaan etc. maar meer omdat dat 'gewoon' was, mijn ouders zijn totaal niet gelovig en ik ook niet.
Mijn man is moslim, maar niet extreem of praktiserend dus dat gaat gelukkig goed samen :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:30

alex66 schreef:
Katholiek opgevoed en behoorlijk streng, bij ons kwam de kapelaan godsdienstles geven en bij iedere "hoe dan/waarom/onmogelijk en dat kan helemaal niet" zat ik op de gang :+ nog voor het vormsel uit de kast gekomen en dat was de druppel.
Ik heb niets met geloof, god bestaat niet en als je dood gaat houd het op en voor iedereen die zegt dat de bijbel een goede morele leidraad is...... dan heb je niet goed gelezen.

Hhmm, mag ik het een beetje vreemd vinden om uit de kast komen te koppelen aan niet meer willen geloven?

Dat je niets met religie hebt is aan jou, dat is jouw mening en opvatting en dat is goed.

Het maakt nogal uit hoe je de bijbel leest en nog meer hoe je die projecteert in je dagelijks leven (of niet). Het is niet zozeer de bijbel die wel of niet zou deugen (lees de koran eens....) maar hoe de lezer ervan het opvat. Daar is nogal wat marge in de opvatting ervan.

Ik woon als katholiek in de bible-belt. Had ik veel eerder moeten doen. Laatst nog een prettige discussie met de buurman over religie. We kijken er totaal verschillend tegenaan maar zien het hetzelfde: wie ben ik om te bepalen wat jij moet geloven.

Wil je een echte religieuze mix: join mijn familie: een oud-katholiek voorganger en een dominee in een familie +:)+

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:00

ikke schreef:
alex66 schreef:

Hhmm, mag ik het een beetje vreemd vinden om uit de kast komen te koppelen aan niet meer willen geloven?

Dat je niets met religie hebt is aan jou, dat is jouw mening en opvatting en dat is goed.

Het maakt nogal uit hoe je de bijbel leest en nog meer hoe je die projecteert in je dagelijks leven (of niet). Het is niet zozeer de bijbel die wel of niet zou deugen (lees de koran eens....) maar hoe de lezer ervan het opvat. Daar is nogal wat marge in de opvatting ervan.

Ik woon als katholiek in de bible-belt. Had ik veel eerder moeten doen. Laatst nog een prettige discussie met de buurman over religie. We kijken er totaal verschillend tegenaan maar zien het hetzelfde: wie ben ik om te bepalen wat jij moet geloven.

Wil je een echte religieuze mix: join mijn familie: een oud-katholiek voorganger en een dominee in een familie +:)+

Ik denk dat hij/zij de reactie bedoeld van de kerk op het uit de kast komen?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:05

theadora99 schreef:

Ook dat hoeft geen probleem te zijn:

Afbeelding

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:08

superlotje schreef:
theadora99 schreef:

[ Afbeelding ]

Dat hoeft geen probleem te zijn nee. En in theorie zeggen ze dat vaak ook. De praktijk ligt alleen soms een beetje anders.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:15

Ik kom uit een niet kerkelijk gezin waar ook niets gedaan werd qua geloof al werd er geantwoord dat we Nederlands hervormd zijn toen ik het eens vroeg.
Niets van gemerkt iig buiten dat wat familieleden wel praktiserend en kerkelijk zijn.
Overigens altijd christelijk onderwijs gevolgd vnl om toch iets van het geloof mee te krijgen maar ook omdat het overgrote deel vd scholen in die regio christelijk zijn.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:17

theadora99 schreef:
superlotje schreef:

[ Afbeelding ]

Dat hoeft geen probleem te zijn nee. En in theorie zeggen ze dat vaak ook. De praktijk ligt alleen soms een beetje anders.

Dat ligt helemaal aan de stroming en de verschillen binnen die stroming.

Ik ben geen Remonstrant, maar denk dat het ook binnen mijn pkn-kerk mogelijk zou zijn.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:22

Ik ben Wiccan, kort gezegd- natuurreligie.

Er is eigenlijk maar 1 regel; doe wat je wilt, mits het niemand schaadt. Klinkt simpel, vereist soms toch wat zelfbeheersing en inlevingsvermogen.

Uiteindelijk denk ik dat de meeste, zo niet alle religies hetzelfde grondbeginsel hebben: een goed mens zijn, met respect voor anderen - al zijn ze nog zo andersdenkend.

Voor mijn gevoel zit het hem vooral in de invulling die (rigoreus) anders is.

Belangrijkste is dat je doet wat goed voelt, en als je wil volgen; dat je volgt waar jij in gelooft.

Denk je dat er meer goden zijn? Of 1? Dat er profeten bij horen, of een gebedshuis? Allemaal vragen die je jezelf kunt stellen.

Ik geloof bijvoorbeeld niet dat er 1 god is, ik geloof dat er meerdere zijn. Ook geloof ik dat die goden te vinden zijn in alles, in de seizoenen, de beestjes, een mistige ochtend, regen- alles. Om te bidden of aanbidden vind ik het een beetje vreemd dat je dat met zijn allen in 1 gebouw 'moet' doen.

Wat maakt die plaats nou uit? Ik voer mijn rituelen uit waar niemand het stoort, en waar ik dan ben. Of niet- net als de meeste gelovigen beperk ik me niet in geloofsbelijdenis enkel en alleen met feestdagen of tijdens een dienst.

Ik heb overigens op een christelijke school gezeten, mijn familie is rooms-katholiek maar niet actief in het bijwonen van diensten.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:23

superlotje schreef:
theadora99 schreef:

Dat ligt helemaal aan de stroming en de verschillen binnen die stroming.

Ik ben geen Remonstrant, maar denk dat het ook binnen mijn pkn-kerk mogelijk zou zijn.

Ik zeg ook niet dat het niet mogelijk is toch? :) ik reageerde op ikke die vroeg waarom het uit de kast komen en het geloof met elkaar tr maken hadden, ik gaf alleen een suggestie ;)