Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
isabel_94 schreef:Je mag altijd een kerkdienst bijwonen! Dat is geen probleem. Je mag alleen niet de communie ontvangen als je nooit je eerste heilige communie hebt gedaan, dus dan zou je gewoon moeten blijven zitten als de hostie’s uitgereikt worden. Maar dat doen meer mensen dus het is niet raar ofzo als jij blijft zitten.
8nnemiek schreef:Ik ben katholiek opgevoed. Vooral mijn opa en oma waren heel gelovig. Ik zat op een katholieke school, ben gedoopt, communie, vormsel.. maar ik heb zelf nooit echt geloofd in al die verhalen, en ben zelf dus ook niet gelovig.
nog voor het vormsel uit de kast gekomen en dat was de druppel. alex66 schreef:Katholiek opgevoed en behoorlijk streng, bij ons kwam de kapelaan godsdienstles geven en bij iedere "hoe dan/waarom/onmogelijk en dat kan helemaal niet" zat ik op de gangnog voor het vormsel uit de kast gekomen en dat was de druppel.
Ik heb niets met geloof, god bestaat niet en als je dood gaat houd het op en voor iedereen die zegt dat de bijbel een goede morele leidraad is...... dan heb je niet goed gelezen.
ikke schreef:alex66 schreef:Katholiek opgevoed en behoorlijk streng, bij ons kwam de kapelaan godsdienstles geven en bij iedere "hoe dan/waarom/onmogelijk en dat kan helemaal niet" zat ik op de gangnog voor het vormsel uit de kast gekomen en dat was de druppel.
Ik heb niets met geloof, god bestaat niet en als je dood gaat houd het op en voor iedereen die zegt dat de bijbel een goede morele leidraad is...... dan heb je niet goed gelezen.
Hhmm, mag ik het een beetje vreemd vinden om uit de kast komen te koppelen aan niet meer willen geloven?
Dat je niets met religie hebt is aan jou, dat is jouw mening en opvatting en dat is goed.
Het maakt nogal uit hoe je de bijbel leest en nog meer hoe je die projecteert in je dagelijks leven (of niet). Het is niet zozeer de bijbel die wel of niet zou deugen (lees de koran eens....) maar hoe de lezer ervan het opvat. Daar is nogal wat marge in de opvatting ervan.
Ik woon als katholiek in de bible-belt. Had ik veel eerder moeten doen. Laatst nog een prettige discussie met de buurman over religie. We kijken er totaal verschillend tegenaan maar zien het hetzelfde: wie ben ik om te bepalen wat jij moet geloven.
Wil je een echte religieuze mix: join mijn familie: een oud-katholiek voorganger en een dominee in een familie
superlotje schreef:theadora99 schreef:Ik denk dat hij/zij de reactie bedoeld van de kerk op het uit de kast komen?
Ook dat hoeft geen probleem te zijn:
[ Afbeelding ]
theadora99 schreef:superlotje schreef:
Dat hoeft geen probleem te zijn nee. En in theorie zeggen ze dat vaak ook. De praktijk ligt alleen soms een beetje anders.
superlotje schreef:theadora99 schreef:
Dat hoeft geen probleem te zijn nee. En in theorie zeggen ze dat vaak ook. De praktijk ligt alleen soms een beetje anders.
Dat ligt helemaal aan de stroming en de verschillen binnen die stroming.
Ik ben geen Remonstrant, maar denk dat het ook binnen mijn pkn-kerk mogelijk zou zijn.
ik reageerde op ikke die vroeg waarom het uit de kast komen en het geloof met elkaar tr maken hadden, ik gaf alleen een suggestie