eindigen zonder diploma

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lienieminie

eindigen zonder diploma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 20:59

heyy
ik wil graag even mn verhaal kwijt en wat adviezen aan horen want ik zit echt met mijn handen in het haar...

Dit jaar doe ik al voor de tweede keer 5havo, in de derde door omstandigheden ook gedoubleerd en ik loop nu helemaal vast. Ik haal echt het uiterste uit mezelf om echt het onderste uit de kast te halen maar het werkt gewoon niet merk ik. Ik doe echt onwijs veel mijn best heb al veel voor school opgegeven maar de moed om dit jaar wel te slagen begint me steeds meer in de schoenen te zakken. Ik leer heel erg hard maar als ik opdrachten maak voor bijvoorbeeld natuurkunde heb ik ze nooit goed. Daarbij heb ik nogal veel problemen en botsingen met mijn docent waar ik ook niet naar toe kan gaan en dat is de enige natuurkunde docent van 5havo op onze school. Tuurlijk ik sta er zeker beter voor dan vorig jaar maar nog steeds niet 100% op slagen er kan nog van alles gebeuren. zo sta ik een 5,7 voor natuurkunde en scheikunde en een 5,9 voor wiskunde waar momenteel dus voor alle 3 de vakken alles mis gaat qua voorbereiding voor de toetsweek.

Nu twijfel ik heel, heel erg sterk of ik mijn diploma wel ga halen en dit baart mij ontzetttend veel zorgen dat ik er serieuze slaap problemen door heb.

Er is zeker niks mis met MBO maar ik wil eigenlijk gewoon niet 7 jaar op de HAVO zitten, daar alles aan doen en uiteindelijk op MBO stranden om vervolgens door te gaan naar HBO. dan ben ik ongeveer op mijn 26e klaar met school als het goed gaat. als het natuurlijk niet anders kan is dat maar zo maar zijn er meer mensen in zo'n soortgelijke situatie? die geen diploma hebben gehaald? of zijn er tips die ik nu op zou kunnen volgen om toch nog deze toetsweek te halen en daarna hopelijk mijn examen?

ik zie alles nu echt even niet meer zitten, weet totaal niet waar ik moet beginnen/mee verder moet gaan en ben op dit moment even al mijn motivatie kwijt.

Oh ja mijn school is nogal een apart geval, daar zitten zoals wss op veel scholen allemaal haken en ogen aan waar ik dus vrij weinig tot niks aan heb.

Questquedit

Re: eindigen zonder diploma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:07

Hoi! Wat naar dat je het even niet meer ziet zitten. Volg je bijles voor de vakken waar je moeite mee hebt? Als dat niet zo is is dat misschien een goede plek om te beginnen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:13

Wat vervelend! Ik kan me voorstellen dat dat je veel stress geeft!
Heb je dit al eens met je mentor besproken? Wat vinden je ouders? En de leerkrachten van de vakken waar je problemen mee hebt? Wellicht is bijles een optie?

Wel zou ik er erg goed over nadenken om gelijk naar het HBO te gaan. Mijn broer kwam erg makkelijk door de Havo, maar had toch veel moeite met het HBO. Hij is er rechtstreeks heen gegaan na zijn Havo diploma en in het derde jaar HBO liep hij helemaal vast.
Mijn ouders hadden toen zo'n spijt dat ze hem niet eerst MBO hadden laten doen. Dan heb je toch iets om op terug te vallen als het op het HBO niet lukt.
Dus ik zou hier echt heel goed over nadenken. HBO is best een stap en als je nu compleet vastloopt, gaat het op het HBO misschien wel erg pittig zijn voor je.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:15

Is er geen begeleider op school waar je mee in overleg kan? Wat je opties zijn of wat er evt mogelijk is om je cijfers bij te trekken? Zou bijles een optie kunnen zijn?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:19

Hé, wat vervelend.

Ben je wel eens in gesprek gegaan met je docenten om te ontdekken wat er mis gaat? Interpreteer je vragen verkeerd, ken je de begrippen niet waardoor je vragen verkeerd maakt/beantwoord, gaat het mis bij het opschrijven van berekeningen?

Probeer eens in gesprek te gaan en er achter te komen waar je nu juist die punten laat liggen en hoe je dat zou kunnen verbeteren. Je kunt je wellicht ook aanmelden voor (externe) examentrainingen, zodat je van anderen uitleg krijgt en de handigheidjes voor de examens in de smiezen hebt.

Mocht je toch weer zakken, is wellicht de vavo ook nog een oplossing, dus maak je vooral niet te druk dat je het niet gaat redden, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, belangrijk is alleen wel dat je je voor 100% inzet en in gesprek gaat met docenten.

Er is oprecht geen docent die het leuk vindt om een leerling te zien zakken, maar niet elke docent biedt uit zichzelf hulp aan, omdat zij soms van mening zijn dat een leerling zelf om hulp moet komen vragen.

Wellicht voor nu ook handig om met je mentor een planning te maken voor het leren van deze vakken, of eventueel bijles aan te vragen in de exacte vakken.
Laatst bijgewerkt door x_Rebecca op 06-03-18 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_irene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:23

Ik heb voor verschillende vakken een examentraining gevolgd. Dat heeft mij heel erg geholpen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:28

Ik heb 8 jaar op de middelbare school gezeten en helaas geen diploma behaald.

Uiteindelijk MBO gedaan, kinderen gekregen en niet verder gestudeerd. Wie weet in de toekomst, maar ben nu tevreden met mijn baan.

Heb je bijles?

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 21:32

ik heb al een paar jaar bijles geprobeerd bij verschillende docenten/studenten etc. Maar zonder resultaat 0wat toch wel veel geld kost. Mijn vertrouwen in examentraining is ook lichtelijk gedaald want vorig jaar 300,- betaald voor een examentraining wiskunde en vervolgens op mijn eindexamen geindigd met een 4,2 (ligt uiteraard zéker niet aan het instituut waar ik deze training heb gevolgd! maar durf er niet weer zoveel geld aan uit te geven want je weet maar nooit wat CITO dit jaar in het pretpakket heeft zitten)

wat ik al eerder aangaf ik heb zeer veel problemen met de docent van natuurkunde waar ik dus zeker niet heen kan (hij weigert mij op de een of andere manier uitleg te geven waardoor zowel ik als mijn ouders als ik met mijn ouder in gesprek ben ingegaan wat de boel alleen maar heeft doen verergeren) dus voor natuurkunde wat momenteel een van de grotere boosdoeners is niet van mijn docent op aan kan

voor scheikunde doe ik dit zeker wel! deze docente is ook mijn mentrix dus ze is zeker wel bereid mij te helpen waar ik ook zéker gebruik van maak! en ik ga deze week ook (weer) in gesprek met haar dat ik mezelf gewoonweg niet zie slagen ondanks wat ik er allemaal voor doe...

Ik twijfel ook dagelijks zeker of ik wel naar HBO moet gaan. Vorig jaar was ik na een redelijk zware selectie uit 721 kandidaten aangenomen aan de hogeschool utrecht faculteit mondzorgkunde. (er werden er 100 aangenomen en mijn rangnummer was 67) dit is zeker een zware opleiding maar vooral biologie en scheikunde waar ik zeker wel beter in ben in vergelijking met de rest (scheikunde dan op een biologische manier om maar even zo te zeggen) en bovenal dit is heel erg veel praktijk waar ik gewoon veel beter in ben dan theorie (ook daarom twijfel ik heel erg tussen HBO/MBO) maar ik vind het gewoon zonde van de tijd die ik dan aan havo heb verspilt om toch naar mbo te gaan zeg maar.
Tijdens deze selectie moest ik stof leren op HBO niveau wat wel weer ontzettend mee viel

en mijn ouders zijn ontzettend supportend maar ook hebben ze beide een duidelijke mening dat ik gewoon hoogste moet doen wat haalbaar is om maar even zo te zeggen

Uiteindelijk heb ik dit jaar in Nijmegen selectie gedaan voor mondzorgkunde dus dit is nog even afwachten maar ik zou ook werkelijk geen idee hebben wat ik anders zou moeten doen... en of ik überhaupt word aangenomen is dus nog maar de vraag.

kortom ik zit echt over heel veel dingen in complete twee strijd met mezelf, iedereen zegt iets anders ik weet niet waar ik van uit kan/moet gaan ik weet ook even niet meer wat nou wel en niet mijn kwaliteiten zijn, ik ben gewoon even helemaal ten einde raad met heel erg veel dingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:32

Ik zou echt even gaan overleggen met een loopbaanbegeleider op school en/of leerkrachten van vakken waar je heel veel moeite mee hebt. Je staat niet super overtuigende voldoendes voor de vakken die je aangeeft, heb je al eens met leraren gezeten om te kijken waar het mis gaat in de toets? Want als je echt het onderste uit de kast trekt dan zou het toch mogelijk moeten zijn om hogere cijfers te halen, tenzij het gewoon echt je vakken niet zijn of er dus iets mis gaat in de toetsen.

Ik ben met hakken over de sloot van de havo af gekomen en ben dus een van de types die met 5.5/5.6/5.7 en hele magere zesjes geslaagd ben in een keer, maar het levert veel stress op en leuk is het niet om oprecht niet te weten of je geslaagd bent of niet. Het kan zeker, je moet maar net geluk hebben, maar als je ongeluk hebt gaat het ook gelijk mis. Stel je zakt nu weer, is VAVO dan een optie?

Edit: ik lees net het verhaal over de docent natuurkunde. Dat een docent je niet ligt kan gebeuren maar dit geval lijkt me echt extreem. Een docent hoort jou gewoon te helpen. Heb je hier ook gesprekken over gehad met anderen op school ipv alleen met de docent zelf? Met je mentrix bijvoorbeeld?

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 21:40

je we hebben met mijn ouders, mentrix en afdelingsleider in gesprek gezeten maar deze meneer verontschuldigd zich voor alles maar als ik vervolgens in de les kom kan hij alleen maar voor de hele klas zeggen dat ik het niet verdien om te slagen, dat ik maar beter de moed op kan geven en dat ik de enige doublant ben waar hij geen hoop meer voor heeft dus dan heb ik ook geen zin meer in een woordwisseling met hem want al deze gesprekken hebben gewoonweg geen zin want in het hele jaar is er nog niks veranderd.

ik ben al 4 jaar bezig om de te kijken waar het fout gaat, uiteraard met behulp van verschillende docenten, mijn ouders etc.

heel veel mensen geloven in mij dat ik het kan, maar gezien de moeite die ik erin steek en de resultaten die ik hierna terug krijg geloof ik gewoon niet meer in mezelf. De school zegt dan dat ik meer zelfvertrouwen moet krijgen maar na zo ontzettend veel toetsen waar ik zo hard voor heb geleerd en geoefent en waarvan ik zoveel onvoldoendes heb terug gekregen geloof ik gewoon niet meer in mezelf

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:50

Jeuzes, snap dat je de motivatie kwijtraakt :(:) Is het stimulans dat je in België gewoon mag gaan studeren, met welk diploma ook? 't is misschien wat verder af, maar eens je hier vanaf bent zit je dus niet per se tot je 26e vast. Soms wil het op HBO of mss zelfs Unief plots wel eens je hier voor bij bent.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 21:54

ja in belgie kan je volgens mij ook mondzorgkunde studeren in leuven maar dat is indd wel heel ver van huis meteen maar ja als het niet anders kan, kan het niet anders en moet het maar

wat evt wel een back-up plan voor mij is mocht ik niet slagen of mocht ik niet aangenomen worden op de opleiding wil ik graag naar het buitenland en daar maar verder kijken waar ik strand, het liefste australie of nieuw-zeeland (al is dat nóg verder van huis maar ach dan maakt dat me allemaal niet meer uit) dan is mijn doel om eerst ongeveer 6 maanden te werken en van het geld wat ik daarmee verdien daarna een paar maanden te reizen
en zoals ik al zei wat ik daarna doe zie ik dan wel weer... maar ja maak me natuurlijk ook weer zorgen hoe ik daarna dan moet gaan eindigen

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:57

Dan nogmaals de vraag, waar gaat het mis?

Beantwoord je vragen niet goed? Gebruik je niet de juiste formulering? Schrijf je geen berekeningen op?
Gaat het mis met reproductie? Moet toepassen? Met toepassen in een nieuwe situatie? Op inzichtelijk gebied?
Als je dat niet weet, ben je de afgelopen jaren in elk geval niet zo geholpen dat je ook weet wat je anders zou moeten of kunnen doen.

Overigens, als je natuurkunde docent op deze manier met je om gaat, zou ik nog eens een gesprekje met de teamleider/afdelingsleider en mentor aangaan, want dat is absoluut niet iets dat zou mogen gebeuren.

Kijk, als je elke les zit te verstoren, niet meedoet, weinig moeite in het vak steekt en met een negatieve houding in de klas zit, snap ik dat hij zo kan denken, maar dan moeten jullie er samen aan werken dat het toch gaat veranderen. Laat zien dat je echt wel graag je cijfer wil ophalen en laat zien dat je hem daarbij nodig hebt.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 22:00

jazeker dan zou ik het ook begrijpen! maar juist omdat ik weet dat ik het zo'n ontzettend moeilijk vak zit verstoor ik de les juist niét, tenminste niet in mijn ogen zeg maar. niet praten door de uitleg heen, heb altijd mn huiswerk af etc luister naar de uitleg gewoon de standaard dingen.

die vraag van waar gaat het mis stel ik mij dus ook al heel lang af. Ik hád wel inzicht in natuurkunde daarom heb ik het juist gekozen, geldt ook voor scheikunde, maar ik denk dat ik gewoon ergens wat basispuntjes mis waardoor ik de wat complexere vragen niet kan beantwoorden of daar fouten in maak dat is alles wat ik zou kunnen bedenken. maar ja hoe kun je dat oplossen?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:04

Ik liep in 3 HAVO al vast op zo ongeveer alles (zowel talen als exacte vakken. Had wel een overgangsbewijs naar 4 HAVO (C&M), maar wilde absoluut die kant niet op. Omdat ik wel een diploma wilde heb ik 4 MAVO (VMBO TL) gedaan met 2 vingers in mijn neus. Verschillende MBO opleidingen gedaan (ook met gemak) en uiteindelijk versneld (in 3,5 jaar tijd) de HBO opleiding Mondzorgkunde (Utrecht) ’met genoegen’ afgerond. Is voor die opleiding echt geen probleem dat je geen ster bent in natuur- en scheikunde.
Als je nog steeds die kant op wil: ga voor MBO tandartsassistente. Je kan je ontzettend ver ontwikkelen in dat beroep. Ik wilde na een paar jaar als tandartsassistente gewerkt te hebben alsnog verder studeren, ben toen HBO Mondzorgkunde gaan doen wat dankzij mijn opgedane werkervaring geen grote stap was.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:05

Snap je de stof wel? Als het alleen bij de toetsen verkeerd gaat heb je dan niet gewoon faalangst?
Meestal scheelt het dan heel veel als je in overleg de toetsen eens zonder tijdsdruk kan proberen, althans dat was bij mij altijd een probleem. Ik wist niet waar ik moest beginnen en ging van opdracht naar opdracht en dan was de helft af en alles net niet goed. :')

Het is lang geleden voor mij, maar ik kan me wel herinneren dat het mij heel erg geholpen heeft voor een toets vooral oefen toetsen te maken. Daar maakte ik dan een soort stappenplan van hoe de vragen op te lossen (meestal komt het op hetzelfde neer). En bij ons was het altijd zo dat het uiteindelijke goede (cijfermatig) antwoord niet eens zo heel belangrijk was. Bij natuurkunde en wiskunde kregen wij al punten als je de goede formule gebruikt en alle onderdelen goed invult.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:10

Nou, dat is nou juist waarom je met je docent in gesprek moet.
Die kan met jouw toetsen/SE's er naast kijken waar je punten laat liggen.

Het kan zijn dat je bijvoorbeeld een stukje basiskennis van bepaalde begrippen niet hebt. Dan kun je heel hard leren voor je SE van nu, maar als er verwacht wordt dat dit allang bekend is, staat dat niet in je huidige hoofdstuk en zul je dus de basiskennis moeten bijspijkeren door ouderwets begrippen te stampen.

Het kan ook zijn dat je daardoor vragen verkeerd interpreteert of dat je geen juiste antwoorden formuleert omdat je de juiste bsgrippen niet gebruikt maar een soort omschrijving geeft. Dan klopt het wel zo ongeveer, maar daar krijg je geen punten voor.

Wat ook mogelijk is, is dat je reproductiekennis prima is, maar het echt mis gaat op toepassen. Dus opdrachten maken. De kennis hebben, maar ook gebruiken. Enige mogelijkheid om daar flink mee voor uit te gaan, is meters maken. Vaak oefenen. Goed nakijken en verbeteren. Probeer ze na een week nog eens. Kijk ook eens op andere websites waar je kunt oefenen. Oefentoetsen/d-toetsen, kan allemaal helpend zijn voor de toepassingsgerichte vragen.

Vraag eens of je docenten samen met jou de toetsen langs een OBIT/RTTI-methode willen leggen en kijk eens op welk type vragen je punten mist. Ik weet zeker dat je, wanneer je dat doet, voor jezelf inzicht krijgt waar het mis gaat en wat je daar aan zou kunnen verbeteren. Dan is je aanpak weer doelgericht en weet ik zeker dat het makkelijker is om jezelf te motiveren en resultaat te zien.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 22:15

gabyfedde schreef:
Ik liep in 3 HAVO al vast op zo ongeveer alles (zowel talen als exacte vakken. Had wel een overgangsbewijs naar 4 HAVO (C&M), maar wilde absoluut die kant niet op. Omdat ik wel een diploma wilde heb ik 4 MAVO (VMBO TL) gedaan met 2 vingers in mijn neus. Verschillende MBO opleidingen gedaan (ook met gemak) en uiteindelijk versneld (in 3,5 jaar tijd) de HBO opleiding Mondzorgkunde (Utrecht) ’met genoegen’ afgerond. Is voor die opleiding echt geen probleem dat je geen ster bent in natuur- en scheikunde.
Als je nog steeds die kant op wil: ga voor MBO tandartsassistente. Je kan je ontzettend ver ontwikkelen in dat beroep. Ik wilde na een paar jaar als tandartsassistente gewerkt te hebben alsnog verder studeren, ben toen HBO Mondzorgkunde gaan doen wat dankzij mijn opgedane werkervaring geen grote stap was.

Ja hier heb ik ook aangedacht en als het écht niet anders kan word dit maar mijn plan Z
maar het probleem is een beetje dat je maar 3x mag selecteren en 1x was vorig jaar toen ik ben aangenomen (maar omdat ik ben aangenomen twijfelt mijn moeder of die wel of niet mee telt?) en dit jaar dan nummer 2 dan heb ik nog maar 1 laatste kans... dus dan MOET dat hem ook wel echt worden...

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 22:18

Lepeltje schreef:
Snap je de stof wel? Als het alleen bij de toetsen verkeerd gaat heb je dan niet gewoon faalangst?
Meestal scheelt het dan heel veel als je in overleg de toetsen eens zonder tijdsdruk kan proberen, althans dat was bij mij altijd een probleem. Ik wist niet waar ik moest beginnen en ging van opdracht naar opdracht en dan was de helft af en alles net niet goed. :')

Het is lang geleden voor mij, maar ik kan me wel herinneren dat het mij heel erg geholpen heeft voor een toets vooral oefen toetsen te maken. Daar maakte ik dan een soort stappenplan van hoe de vragen op te lossen (meestal komt het op hetzelfde neer). En bij ons was het altijd zo dat het uiteindelijke goede (cijfermatig) antwoord niet eens zo heel belangrijk was. Bij natuurkunde en wiskunde kregen wij al punten als je de goede formule gebruikt en alle onderdelen goed invult.

op dit moment maak ik van bijna alle vakken eerst samenvattingen van de theorie zodat ik weet waar het over gaat, geen onverwachte begrippen tegen kom en weet wat voor een formules ik moet gebruiken en aan de hand daarvan maar ik opdrachten, oefentoetsen etc. maar bijvoorbeeld vandaag heb ik pak en beet 3 uur een oefentoets van natuurkunde en zoals er al word gezeg maakt het antwoord niet veel uit nee maar ik heb bij deze toets bij elke vraag 2 soms 3 van de 4 of 5 stappen goed maar die andere 1 of 2 niet waardoor het antwoord ook niet meer klopt. dus dat is misschien nog het meest frustrerende dat ik er altijd nét naast zit en als ik het dan nakijk is het zo logisch en vraag ik me af waarom ik daar niet op gekomen ben

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 22:21

x_Rebecca schreef:
Nou, dat is nou juist waarom je met je docent in gesprek moet.
Die kan met jouw toetsen/SE's er naast kijken waar je punten laat liggen.

Het kan zijn dat je bijvoorbeeld een stukje basiskennis van bepaalde begrippen niet hebt. Dan kun je heel hard leren voor je SE van nu, maar als er verwacht wordt dat dit allang bekend is, staat dat niet in je huidige hoofdstuk en zul je dus de basiskennis moeten bijspijkeren door ouderwets begrippen te stampen.

Het kan ook zijn dat je daardoor vragen verkeerd interpreteert of dat je geen juiste antwoorden formuleert omdat je de juiste bsgrippen niet gebruikt maar een soort omschrijving geeft. Dan klopt het wel zo ongeveer, maar daar krijg je geen punten voor.

Wat ook mogelijk is, is dat je reproductiekennis prima is, maar het echt mis gaat op toepassen. Dus opdrachten maken. De kennis hebben, maar ook gebruiken. Enige mogelijkheid om daar flink mee voor uit te gaan, is meters maken. Vaak oefenen. Goed nakijken en verbeteren. Probeer ze na een week nog eens. Kijk ook eens op andere websites waar je kunt oefenen. Oefentoetsen/d-toetsen, kan allemaal helpend zijn voor de toepassingsgerichte vragen.

Vraag eens of je docenten samen met jou de toetsen langs een OBIT/RTTI-methode willen leggen en kijk eens op welk type vragen je punten mist. Ik weet zeker dat je, wanneer je dat doet, voor jezelf inzicht krijgt waar het mis gaat en wat je daar aan zou kunnen verbeteren. Dan is je aanpak weer doelgericht en weet ik zeker dat het makkelijker is om jezelf te motiveren en resultaat te zien.

ik snap heel goed je punt! ik ga zoals ik al zei deze week zeker weer in gesprek met mijn mentrix, zij is al mijn mentrix voor 3 jaar dus ze kent mij en mijn methodes etc al wel een beetje wat hopelijk helpt (we hebben het ook aan andere leraren gevraagd met de hoop dat zij een andere blik op de situatie wierpen) maar we hebben tot nu toe allerlei oplossingen, methodes en manieren geprobeerd maar niet 1 die écht succesvol is en voor mij werkt.

daarbij zeg ik ook expliciet dat ik echt absoluut niet cum laude hoef te slagen of whatever! Áls ik maar slaag! met allemaal 6jes gaat de vlag letterlijk ook al uit. maar zoals ik al zei het lukt steeds nét niet het is echt niet dat ik alleen maar tweeen en drieen haal maar gewoon net rond de 5.5 soms eronder soms erboven en dat is gewoon zo riskant voor je CE's

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 23:08

Ik draai m even om voor jou, TS: waar ben je wél goed in? Waar gaan niet alleen je hersenen maar ook je hart fanatieker van aan de gang? Bij welk vak voel jij je comfortabel en competent?

Ik ben op de middelbare school een notoire onderpresteerder geweest. Reden? Ik krijg veel meer energie van een 8 naar een 9 te verhogen dan een 4,5 naar een 5,5. Het spreekwoordelijke dode paard. Maar dat ging natuurlijk niet: voor de vakken die me niks interesseerden moest met het eindexamen ook een voldoende gehaald worden helaas.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je niet voor een havo-diploma moet gaan, maar wil ik je wel prikkelen om na te gaan waar je kwaliteiten liggen en op je die op mbo4- of hbo-niveau het beste benut? Leren en studeren mag een inspanning zijn, maar moet per saldo wel energie geven, juist op een vervolgopleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 23:27

Kan het probleem liggen in het feit dat je hard studeert maar verkeerd studeert ? Heeft iemand al eens gekeken hoe jouw leerstrategieen zijn en of die overeenkomen met hoe ze moeten zijn. De zorgcoordinator bij jou op school zou je daarin moeten kunnen helpen.
Komen de problemen omdat je misschien inzicht mist, iets wat je op de havo veel sterker moet hebben dan op het vmbo ?
Daarnaast gaat je zelfvertrouwen er natuurlijk ook niet op vooruit in dit geval.
Het enige advies wat ik je zou kunnen geven is: als je er alles aan gedaan hebt en het is niet gelukt, dan is dat niet het einde van de wereld. Je kunt sowieso toegelaten worden tot het mbo. Let wel op dat je je ingeschreven moet hebben voor 1 april en dat er voor sommige opleidingen maar een bepaald aantal leerlingen aangenomen wordt.
Via het mbo kun je nog verder studeren. Maar als ik het zo lees verdien je het wel om eens even op adem te komen.
Verlies de moed niet, ga gewoon naar je examen en vanuit de uitslag ga je verder. En sommige leraren verdienen het niet om voor de klas te staan. Trek je er niets van aan ( proberen ) het zegt meer over de leraar dan over jou.
En vooral heel veel examens oefenen. Gewoon op internet te vinden eventueel samen met een vriendin zodat jullie elkaar kunnen wijzen op wat er niet goed gaat.
Ik wens je alle succes van de wereld

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 23:38

Amaryllis schreef:
Ik draai m even om voor jou, TS: waar ben je wél goed in? Waar gaan niet alleen je hersenen maar ook je hart fanatieker van aan de gang? Bij welk vak voel jij je comfortabel en competent?

Ik ben op de middelbare school een notoire onderpresteerder geweest. Reden? Ik krijg veel meer energie van een 8 naar een 9 te verhogen dan een 4,5 naar een 5,5. Het spreekwoordelijke dode paard. Maar dat ging natuurlijk niet: voor de vakken die me niks interesseerden moest met het eindexamen ook een voldoende gehaald worden helaas.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je niet voor een havo-diploma moet gaan, maar wil ik je wel prikkelen om na te gaan waar je kwaliteiten liggen en op je die op mbo4- of hbo-niveau het beste benut? Leren en studeren mag een inspanning zijn, maar moet per saldo wel energie geven, juist op een vervolgopleiding.

biologie en scheikunde vind ik dus best leuk om te leren! tekenen ben ik ook heel goed in en heb ik wél motivatie voor en ik kan ook wel wat van engels en nederlands is een beetje 50-50 vind het niet ontzettend leuk ofzo maar sta er wel redelijk voor en wiskunde begin ik steeds leuker te vinden nu ik eindelijk een docent heb gevonden die de uitdaging wil aan gaan om mij te laten slagen voor in ieder geval wiskunde.

vooral natuurkunde vind ik dus heel moeilijk en daardoor niet leuk om te leren en de lessen dragen hier dus ook niet heel erg aan bij...

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 23:40

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Zo zou je bijvoorbeeld via assistente ook door kunnen leren voor preventie-assistente of dan door voor mondhygiëniste. Er zijn er zelfs die dan nog tandheelkunde gaan doen.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-18 23:41

Anoniem schreef:
Kan het probleem liggen in het feit dat je hard studeert maar verkeerd studeert ? Heeft iemand al eens gekeken hoe jouw leerstrategieen zijn en of die overeenkomen met hoe ze moeten zijn. De zorgcoordinator bij jou op school zou je daarin moeten kunnen helpen.
Komen de problemen omdat je misschien inzicht mist, iets wat je op de havo veel sterker moet hebben dan op het vmbo ?
Daarnaast gaat je zelfvertrouwen er natuurlijk ook niet op vooruit in dit geval.
Het enige advies wat ik je zou kunnen geven is: als je er alles aan gedaan hebt en het is niet gelukt, dan is dat niet het einde van de wereld. Je kunt sowieso toegelaten worden tot het mbo. Let wel op dat je je ingeschreven moet hebben voor 1 april en dat er voor sommige opleidingen maar een bepaald aantal leerlingen aangenomen wordt.
Via het mbo kun je nog verder studeren. Maar als ik het zo lees verdien je het wel om eens even op adem te komen.
Verlies de moed niet, ga gewoon naar je examen en vanuit de uitslag ga je verder. En sommige leraren verdienen het niet om voor de klas te staan. Trek je er niets van aan ( proberen ) het zegt meer over de leraar dan over jou.
En vooral heel veel examens oefenen. Gewoon op internet te vinden eventueel samen met een vriendin zodat jullie elkaar kunnen wijzen op wat er niet goed gaat.
Ik wens je alle succes van de wereld

mijn mentrix en ik en deels mijn ouders hebben idd gekeken hoe ik aan het werk ga etc wat er fout gaat en wat er beter kan en moet. Ze zei in het eerste jaar dat ze mijn mentrix was inderdaad dat ik 'verkeerd leer' maar toen ik vroeg hoe ik dan wel moest leren kreeg ik niet echt duidelijk antwoord op... na verloop van tijd kwam ik er dus idd achter dat het vooral oefenen was wat ik toen die tijd niet deed maar waar het op dit moment zeker niet aan ontbreekt

het nadeel is een beetje omdat ik doublant ben heb ik heel erg veel opdrachten en examens en oefeningen etc vorig jaar al gemaakt waardoor ik of het antwoord of de berekening etc nog weet ik betwijfel of je er nog veel van leert als je dit dan opnieuw maakt?