Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Is het stimulans dat je in België gewoon mag gaan studeren, met welk diploma ook? 't is misschien wat verder af, maar eens je hier vanaf bent zit je dus niet per se tot je 26e vast. Soms wil het op HBO of mss zelfs Unief plots wel eens je hier voor bij bent.
gabyfedde schreef:Ik liep in 3 HAVO al vast op zo ongeveer alles (zowel talen als exacte vakken. Had wel een overgangsbewijs naar 4 HAVO (C&M), maar wilde absoluut die kant niet op. Omdat ik wel een diploma wilde heb ik 4 MAVO (VMBO TL) gedaan met 2 vingers in mijn neus. Verschillende MBO opleidingen gedaan (ook met gemak) en uiteindelijk versneld (in 3,5 jaar tijd) de HBO opleiding Mondzorgkunde (Utrecht) ’met genoegen’ afgerond. Is voor die opleiding echt geen probleem dat je geen ster bent in natuur- en scheikunde.
Als je nog steeds die kant op wil: ga voor MBO tandartsassistente. Je kan je ontzettend ver ontwikkelen in dat beroep. Ik wilde na een paar jaar als tandartsassistente gewerkt te hebben alsnog verder studeren, ben toen HBO Mondzorgkunde gaan doen wat dankzij mijn opgedane werkervaring geen grote stap was.
Lepeltje schreef:Snap je de stof wel? Als het alleen bij de toetsen verkeerd gaat heb je dan niet gewoon faalangst?
Meestal scheelt het dan heel veel als je in overleg de toetsen eens zonder tijdsdruk kan proberen, althans dat was bij mij altijd een probleem. Ik wist niet waar ik moest beginnen en ging van opdracht naar opdracht en dan was de helft af en alles net niet goed.![]()
Het is lang geleden voor mij, maar ik kan me wel herinneren dat het mij heel erg geholpen heeft voor een toets vooral oefen toetsen te maken. Daar maakte ik dan een soort stappenplan van hoe de vragen op te lossen (meestal komt het op hetzelfde neer). En bij ons was het altijd zo dat het uiteindelijke goede (cijfermatig) antwoord niet eens zo heel belangrijk was. Bij natuurkunde en wiskunde kregen wij al punten als je de goede formule gebruikt en alle onderdelen goed invult.
x_Rebecca schreef:Nou, dat is nou juist waarom je met je docent in gesprek moet.
Die kan met jouw toetsen/SE's er naast kijken waar je punten laat liggen.
Het kan zijn dat je bijvoorbeeld een stukje basiskennis van bepaalde begrippen niet hebt. Dan kun je heel hard leren voor je SE van nu, maar als er verwacht wordt dat dit allang bekend is, staat dat niet in je huidige hoofdstuk en zul je dus de basiskennis moeten bijspijkeren door ouderwets begrippen te stampen.
Het kan ook zijn dat je daardoor vragen verkeerd interpreteert of dat je geen juiste antwoorden formuleert omdat je de juiste bsgrippen niet gebruikt maar een soort omschrijving geeft. Dan klopt het wel zo ongeveer, maar daar krijg je geen punten voor.
Wat ook mogelijk is, is dat je reproductiekennis prima is, maar het echt mis gaat op toepassen. Dus opdrachten maken. De kennis hebben, maar ook gebruiken. Enige mogelijkheid om daar flink mee voor uit te gaan, is meters maken. Vaak oefenen. Goed nakijken en verbeteren. Probeer ze na een week nog eens. Kijk ook eens op andere websites waar je kunt oefenen. Oefentoetsen/d-toetsen, kan allemaal helpend zijn voor de toepassingsgerichte vragen.
Vraag eens of je docenten samen met jou de toetsen langs een OBIT/RTTI-methode willen leggen en kijk eens op welk type vragen je punten mist. Ik weet zeker dat je, wanneer je dat doet, voor jezelf inzicht krijgt waar het mis gaat en wat je daar aan zou kunnen verbeteren. Dan is je aanpak weer doelgericht en weet ik zeker dat het makkelijker is om jezelf te motiveren en resultaat te zien.
Amaryllis schreef:Ik draai m even om voor jou, TS: waar ben je wél goed in? Waar gaan niet alleen je hersenen maar ook je hart fanatieker van aan de gang? Bij welk vak voel jij je comfortabel en competent?
Ik ben op de middelbare school een notoire onderpresteerder geweest. Reden? Ik krijg veel meer energie van een 8 naar een 9 te verhogen dan een 4,5 naar een 5,5. Het spreekwoordelijke dode paard. Maar dat ging natuurlijk niet: voor de vakken die me niks interesseerden moest met het eindexamen ook een voldoende gehaald worden helaas.
Hiermee wil ik niet zeggen dat je niet voor een havo-diploma moet gaan, maar wil ik je wel prikkelen om na te gaan waar je kwaliteiten liggen en op je die op mbo4- of hbo-niveau het beste benut? Leren en studeren mag een inspanning zijn, maar moet per saldo wel energie geven, juist op een vervolgopleiding.
Anoniem schreef:Kan het probleem liggen in het feit dat je hard studeert maar verkeerd studeert ? Heeft iemand al eens gekeken hoe jouw leerstrategieen zijn en of die overeenkomen met hoe ze moeten zijn. De zorgcoordinator bij jou op school zou je daarin moeten kunnen helpen.
Komen de problemen omdat je misschien inzicht mist, iets wat je op de havo veel sterker moet hebben dan op het vmbo ?
Daarnaast gaat je zelfvertrouwen er natuurlijk ook niet op vooruit in dit geval.
Het enige advies wat ik je zou kunnen geven is: als je er alles aan gedaan hebt en het is niet gelukt, dan is dat niet het einde van de wereld. Je kunt sowieso toegelaten worden tot het mbo. Let wel op dat je je ingeschreven moet hebben voor 1 april en dat er voor sommige opleidingen maar een bepaald aantal leerlingen aangenomen wordt.
Via het mbo kun je nog verder studeren. Maar als ik het zo lees verdien je het wel om eens even op adem te komen.
Verlies de moed niet, ga gewoon naar je examen en vanuit de uitslag ga je verder. En sommige leraren verdienen het niet om voor de klas te staan. Trek je er niets van aan ( proberen ) het zegt meer over de leraar dan over jou.
En vooral heel veel examens oefenen. Gewoon op internet te vinden eventueel samen met een vriendin zodat jullie elkaar kunnen wijzen op wat er niet goed gaat.
Ik wens je alle succes van de wereld