Overstap Hbo-Rechten naar WO rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1202

Overstap Hbo-Rechten naar WO rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 19:30

Hey!

Dit schooljaar ben ik begonnen aan de opleiding Hbo-Rechten (HAN - Arnhem).
Ik ben blij dat ik eindelijk weet wat ik leuk vind: het recht!
Ik vind de studie super leuk, en gaat me redelijk goed af (helaas wel één herkansing op de planning staan). Ik had alleen de hoop dat ik me meer op mijn plek zou voelen in de klas. Ik merk dat ik serieuzer bezig ben met de opleiding (lessen goed voorbereiden, samenvattingen maken, alles inplannen etc.) dan mijn medestudenten. Ook zijn de meesten erg ongeïnteresseerd (niet druk met actueel nieuws wat betreft zaken in het recht, vragen weinig aan leraren etc.). Ook vind ik de groepsopdrachten niet veel aan. Ik hoor van iedereen dat dit op de universiteit veel minder het geval is, en dat dit wellicht een keuze is voor mij. Ik ben echter bang dat het niveau voor mij te hoog zal liggen, mede omdat ik nu al behoorlijk veel aan school doe (niet meer dan de voorgeschreven uren). Ik heb al een gesprekje gehad met mijn slb'er, en zij zegt dat het over het algemeen een betere keuze is om na vier jaar hbo naar de universiteit te gaan.

Hebben jullie ervaringen met de overstap van hbo-propedeuse/4 jaar hbo naar de universiteit?

Joanne1997

Re: Overstap Hbo-Rechten naar WO rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:41

Ik heb zelf ook een jaar hbo recht gevolgd (ik was meer de leerling die jij als ongeïnteresseerd beschrijft :') ) en bij mij in de klas ging er toen geloof ik maar één meisje meteen door naar de uni. Zij deed twee studies tegelijk en hoefde niet veel voor het hbo te doen. Op de uni was zij wel beter op haar plek maar dit is natuurlijk voor iedereen anders.
Misschien dat je je aan kunt melden voor een meeloopdag? :) Ik weet niet waar je wilt gaan studeren maar hier is iig een link voor een meeloopdag in Nijmegen.
http://www.ru.nl/opleidingen/bachelorop ... leerdheid/

Wat je wel mee kunt nemen in je overweging, op het hbo ga je stage lopen en op de universiteit is het veel theoretischer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:50

Ik ken een paar mensen die deze route hebben gevolgd en die geven allemaal aan dat het echt heel erg moeilijk is. Er zijn zelfs een paar universiteiten die het niet meer aanraden om die overstap te maken omdat het verschil gewoon echt heel groot is. Rechten op de uni is echt een lees-studie, weinig contacturen maar heel heel heel veel zelfstudie en dat is op het HBO vaak niet het geval.

Als je deze overstap wil maken zou ik het ten eerste gaan overleggen met een studieadviseur, die heeft er waarschijnlijk wel inzicht in omdat je niet de enige bent die hierover nadenkt en die kan je advies geven over wanneer het slim is en wanneer niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:56

Ik heb het andersom gedaan (noodgedwongen wegens privé omstandigheden).
HBO rechten is héééeeel, héeeel erg anders dan WO rechten.

Daarbij kwam dat ik op HBO weer vanaf het begin moest beginnen, en ik moest zelfs een contract ondertekenen dat ik geen recht op vrijstellingen zou hebben.
Resulteerde in verplichte contacturen en verplicht "huiswerk" maken. Voelde voor mij als of ik op 26 jarige leeftijd verplicht 3 uur lang moest aanhoren dat 1 + 1 toch echt 2 is, en waarom dat zo is.

Ik denk dat het voor jou in dit geval juist veel moeilijker gaat worden.

Wat voor vooropleiding heb je gehad? atheneum/gymnasium/vwo of havo? Dat is wel echt heel erg belangrijk, daar kun je erg veel aan hebben.
Net als dat je bijv. eindexamen hebt gedaan in Latijn en Filosofie.

Ik mistte op het HBO o.a. het Academisch Kwartiertje, het feit dat je met "u" wordt aangesproken, de volledig eigen verantwoordelijkheid en keuzevrijheid, het zelf kunnen inplannen, bonusopdrachten. Je praat over "college" en faculteit, niet over lessen, klas en school en klasgenoten. En "huiswerk" :') Dat woord kreeg ik ook echt m'n strot niet meer uit toen.

Op de basisschool en middelbare had ik huiswerk :D

Edit: Ik ben van bachelor Nederlands Recht aan de RUG Groningen naar HBO Rechten Windesheim Zwolle gegaan.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 26-02-18 20:01, in het totaal 2 keer bewerkt

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:59

Hou er wel rekening mee dat als je eerst je hbo studie afrondt en daarna begint aan de WO bachelor, je instellingsgeld moet gaan betalen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ld-betalen

Om terug te komen op je vraag: ik heb dit jaar de switch gemaakt. Ik kom wel van Bedrijfskunde-MER en dus niet van Rechten, maar ik studeer nu Rechtsgeleerdheid aan de Rug. Het is echt pittig. Vergeleken met het hbo moet ik nu veel en veel meer tijd eraan besteden terwijl ik eerst vrijwel niks hoefde te doen. Het is zoveel meer zelfstandiger en veel meer lesstof.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:06

Ik heb WO rechten gedaan en heb daar ook mensen gehad die van het HBO afkwamen maar zeer weinig hebben het daadwerkelijk gehaald. De studies zijn totaal niet met elkaar vergelijkbaar, waar het HBO heel schools is wordt op de uni volledige zelfstandigheid van je verwacht. En het niveau ligt vele malen hoger. Of jij dat aankunt, kunnen wij jou niet vertellen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:10

Tazzey schreef:
Ik heb WO rechten gedaan en heb daar ook mensen gehad die van het HBO afkwamen maar zeer weinig hebben het daadwerkelijk gehaald. De studies zijn totaal niet met elkaar vergelijkbaar, waar het HBO heel schools is wordt op de uni volledige zelfstandigheid van je verwacht. En het niveau ligt vele malen hoger. Of jij dat aankunt, kunnen wij jou niet vertellen.

Dat was voor mij een immense cultuurshock dus als WO'er die naar HBO ging. :') Uiteindelijk bevestigde het enkel mijn vermoeden dat ik totaal niet thuis hoor op het HBO. Althans, niet op HBO rechten.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:34

Ik heb HBO in Tilburg gedaan en bij mij was gelukkig het grootste gedeelte geïnteresseerd in wat ze studeerden. :)
Daarna ben ik aan de premaster begonnen om uiteindelijk de master te halen. Een aantal vakken heb ik gehaald, wegens tijdgebrek heb ik het helaas niet succesvol kunnen afsluiten.
De insteek is heel anders dan op het HBO en je moet echt een andere gedachtegang ontwikkelen (zo heb ik het ervaren). De lesstof zelf vond ik niet moeilijker, veel boeken zijn hetzelfde alleen de hoeveelheid is zoveel meer. Misschien leg ik het niet helemaal goed uit, maar op het HBO leerde je de stof en met een beetje inzicht kan je de vraag/arrest beantwoorden. Op het WO is niet genoeg, je moet echt alles weten en ook het waarom.

Ik raad je aan om je propedeuse te halen en dan te beginnen met de bacheloropleiding op WO niveau. Ook voor het instellingsgeld, maar je zit er dan gelijk goed in. Ik ken maar weinig mensen die dit traject succesvol hebben doorlopen ondanks dat zij op het HBO er echt wel uitsprongen qua cijfers en interesse.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 10:09

JoyCiej007 schreef:
Ik heb het andersom gedaan (noodgedwongen wegens privé omstandigheden).
HBO rechten is héééeeel, héeeel erg anders dan WO rechten.

Daarbij kwam dat ik op HBO weer vanaf het begin moest beginnen, en ik moest zelfs een contract ondertekenen dat ik geen recht op vrijstellingen zou hebben.
Resulteerde in verplichte contacturen en verplicht "huiswerk" maken. Voelde voor mij als of ik op 26 jarige leeftijd verplicht 3 uur lang moest aanhoren dat 1 + 1 toch echt 2 is, en waarom dat zo is.

Ik denk dat het voor jou in dit geval juist veel moeilijker gaat worden.

Wat voor vooropleiding heb je gehad? atheneum/gymnasium/vwo of havo? Dat is wel echt heel erg belangrijk, daar kun je erg veel aan hebben.
Net als dat je bijv. eindexamen hebt gedaan in Latijn en Filosofie.

Ik mistte op het HBO o.a. het Academisch Kwartiertje, het feit dat je met "u" wordt aangesproken, de volledig eigen verantwoordelijkheid en keuzevrijheid, het zelf kunnen inplannen, bonusopdrachten. Je praat over "college" en faculteit, niet over lessen, klas en school en klasgenoten. En "huiswerk" :') Dat woord kreeg ik ook echt m'n strot niet meer uit toen.

Op de basisschool en middelbare had ik huiswerk :D

Edit: Ik ben van bachelor Nederlands Recht aan de RUG Groningen naar HBO Rechten Windesheim Zwolle gegaan.

Wat jij mistte op het HBO, heb ik ook. Ookal kan ik het niet echt 'missen' omdat ik het nooit heb ervaren haha! Ik mis inderdaad de professionelere houding van studenten en leraren. Er zijn nu nog regelmatig opmerkingen zoals: :"Zouden wij ons onderzoek een week later in mogen leveren, die week hebben we tentamens". En zo'n leraar stemt er dan ook nog mee in!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 10:10

Hmmm... verder hoor ik van jullie allemaal dat het écht moeilijk is. Ik ga er binnenkort nog een keer met mijn slb'er over hebben, wellicht stuurt zij mij naar iemand door.

Bedankt! Meer ervaringen en/of tips zijn welkom!

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:25

Ik heb in september van dit schooljaar (2017-2018) de overstap gemaakt van HBO SJD naar WO Rechtsgeleerdheid (d.m.v. propedeuse). De overstap heb ik ook echt ervaren als een flinke cultuurshock. Toen ik in september begon, dacht ik dat ik enigszins een voorsprong zou hebben, omdat je toch al even hebt geproefd van het recht. Nou, ik kwam van een koude kermis thuis! In plaats van een voorsprong, bleek mijn voorkennis juist nadelig te zijn. De manier waarop ik casussen aanpakte, was veel te praktisch, terwijl de universiteit echt een theoretische aanpak vraagt. Ruim een half jaar later begin ik het eindelijk goed onder de knie te krijgen, maar mijn 'voorkennis' heb ik echt moeten loslaten. Het is dus zeker niet onmogelijk, maar het vereist veel tijd en discipline. Ook merk ik dat ze je veel meer loslaten op de universiteit: je moet echt zelf op onderzoek uit. De voorgeschreven literatuur is niet altijd toereikend genoeg.

Overigens biedt niet iedere universiteit de mogelijkheid om met een HBO propedeuse in te stromen, kijk hier dus ook goed naar. Ik heb nu 2 uur reistijd (enkele reis), omdat de universiteiten in mijn nabije omgeving deze optie niet aanboden. Ik zou ook zeker eens kijken naar de optie van een meeloopdag. :)

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:27

Niet in jouw vakgebied; maar ik heb de overstap gemaakt van hbo propedeuse (met vwo beta certificaten) naar de uni. (Biotechnologie naar natuurwetenschappen). Het is echt heel anders en veeeeeel moeilijker. Ik fietste met tien vingers in mijn neus door het eerste jaar hbo, maar ik moet nu 40u per week intensief aan mijn opleiding werken. Daarintegen vind ik de manier van werken wel prettiger; minder laburen, minder groepswerk, meer literatuuronderzoek en simpelweg boekwerken leren.

Ik denk dat de manier van leren je maar net moet liggen. Als je hard gaat werken dan kan je het volgens mij wel!
Succes met je keuze!

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:37

Ik heb twee jaar HBO afgerond, maar omdat dat diploma me niet zou gaan bieden wat ik graag wil dit jaar de overstap naar WO gemaakt.

Het is vooral belangrijk dat je je, zoals GrumpyCat al aangaf, een andere manier van leren eigen maakt. Als je snel over kunt schakelen naar een meer theoretische benadering is het goed te doen. Het is zeker anders, maar ik ervaar het tot nu toe niet als veel moeilijker.

Succes met je keuze! :)

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:43

Ik heb mijn HBO propedeuse gehaald en ben toen naar de universiteit gegaan.
Het is mij erg tegengevallen en van een voorsprong was misschien alleen in het eerste half jaar sprake.
Alles is anders, de stof, de hoeveelheid, de lessen en ook de mede studenten. Met erg hard bikkelen heb ik het gehaald, maar als ik weer zou moeten kiezen zou ik het zeker niet nog een keer doen.

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:57

Ik studeer op dit moment HBO Rechten jaar 3 in Leiden, ik ga ook naar de universiteit hierna (tenminste, dat is de planning). Ik hoorde van heel veel studenten dat na je propedeuse doorgaan echt onmogelijk is... Ik heb daarom gekozen HBO af te ronden en dan de overstap te maken naar de universiteit (en dan met premaster en master).

LauraEden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:58

Ik ben ook met mijn HBO-Rechten Propedeuse naar de Universiteit gegaan. Voor mij was dit juist een enorme verademing en ik heb mijn Bachelor Rechtsgeleerdheid eigenlijk zonder problemen gehaald. Inmiddels ben ik bezig met mijn Master Privaatrecht. Ik ben samen met 5 klasgenootjes van het HBO naar de universiteit gegaan en inmiddels hebben we alle 5 onze bachelor op zak en zijn we bezig met onze master. Het ligt er dus echt helemaal aan welk systeem beter bij jou past. Ik kan het in ieder geval zeker aanraden! :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:17

JoyCiej007 schreef:
Tazzey schreef:

Dat was voor mij een immense cultuurshock dus als WO'er die naar HBO ging. :') Uiteindelijk bevestigde het enkel mijn vermoeden dat ik totaal niet thuis hoor op het HBO. Althans, niet op HBO rechten.

Hangt dat schoolse niet heel erg af van de onderwijsinstelling waar de opleiding aangeboden wordt? Bij mijn hbo-opleiding was er echt geen sprake van huiswerk of verplichte aanwezigheid. Dat was voor zover ik weet instellingsbreed zo. Dus misschien zou veranderen van school TS al een stuk kunnen helpen als ze toch de stap naar de universitaire opleiding niet wil wagen.

HBO is trouwens een televisiezender en geen onderwijsniveau.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:17

Ga vooral eens op de universiteit kijken en meelopen. Over het algemeen wordt de overgang wel als lastig ervaren, maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden. Als de manier van studeren/leren beter bij je past, kan het wel een prettige overgang zijn. Maar zorg dus dat je goed weet waar je aan begint.
Een studiegenootje van mij had juist meer moeite met de manier van werken op het HBO en is na haar propedeuse HBO overgestapt en vervolgens cum laude voor de studie gestaagd.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:35

Het klinkt nu alsof je vooral vanwege je klasgenoten zou willen overstappen en niet zozeer vanwege de inhoud van de studie, dat vind ik een beetje gek. Je doet die studie voor jezelf he en niet voor iemand anders.
Ik zou je vooral afvragen 1) wat je na je studie zou willen doen, 2) of je daar HBO of WO recht voor nodig hebt en 3) of je uberhaupt de mentale capaciteit hebt om WO recht te kunnen afronden.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:47

Ik heb mijn HBO rechten studie eerst helemaal afgerond, ben toen 2 jaar gaan werken en studeer nu deeltijd WO rechten naast mijn fulltime baan. Ik ben ook heel blij dat ik niet na mijn propedeuse jaar overgestapt ben naar de universiteit. :) Wat inhoud betreft vind ik er weinig tot geen verschil in zitten. Naar mijn idee moet ik nu gewoon alleen meer hoofdstukken leren en meer jurisprudentie dan op het HBO.

Edit: juist de praktijkgerichte opdrachten op het HBO en de stage periode van 10 maanden hebben er in mijn geval wel echt aan bijgedragen dat ik zo snel een baan had (een jaar voor ik afstudeerde had ik al een vaste baan te pakken). Ik merkte ook dat ik veel praktijkgerichter te werk kon gaan dan mijn starter collega's die van het WO kwamen en dat merkte ook mijn leidinggevende :j

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:57

De verhalen die ik hier lees over overstappen hoorde ik ook altijd van overstappers die instroomden. Hbo en wo zijn feitelijk ook echt verschillende opleidingen met verschillende doelen/eindresultaten en de studies zijn daar ook echt op ingericht. Na een WO studie moet je niet alleen met de stof kunnen werken maar je moet er als het ware boven staan. Je krijgt dus een meer kritisch wetenschappelijke houding aangeleerd tav je vakgebied en je wordt hierin inderdaad ook geacht volledig zelfstandig te kunnen opereren. Voor toga beroepen is een wo studie verplicht maar naar mijn oordeel ook onmisbaar. Dus mocht je die kant op willen, dan zal je wel moeten. Ga gewoon eens naar wat gastcolleges, kijk welke boeken je zou moeten bestuderen en besteed daar eens een dagje aan. Kan je voor jezelf bepalen of de stof en het tempo je een beetje zal liggen.

De opmerking van frummelt klopt idd. Je leert weinig praktische vaardigheden op de uni in de zin van processtukken schrijven ed. Een HBO-er is dus in die zin sneller praktisch inzetbaar voor een baas. Daar staat tegenover dat je die ervaring binnen 3 maanden in de vingers hebt als je een baan hebt na je WO studie. Ik ben eerst tijdens/kort na mijn studie begonnen bij een deurwaarder als jurist. Elke week 10/15 processtukken tikken leer je ook veel van in korte tijd.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:09

Kahawa schreef:
Hangt dat schoolse niet heel erg af van de onderwijsinstelling waar de opleiding aangeboden wordt? Bij mijn hbo-opleiding was er echt geen sprake van huiswerk of verplichte aanwezigheid. Dat was voor zover ik weet instellingsbreed zo. Dus misschien zou veranderen van school TS al een stuk kunnen helpen als ze toch de stap naar de universitaire opleiding niet wil wagen.

Ja klopt! Ik ben overgestapt naar de RU en ik vind het hier juist veel schoolser dan de hbo-instelling waar ik vandaan kom.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:10

Laurie schreef:
Kahawa schreef:

Ja klopt! Ik ben overgestapt naar de RU en ik vind het hier juist veel schoolser dan de hbo-instelling waar ik vandaan kom.

Ik zat op de Hogeschool Leiden en daar hadden we wel aanwezigheidsverplichting voor een aantal vakken en voor elk vak wel huiswerk :j Dus het hangt denk ik inderdaad enorm af van de instelling.

Maartje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:21

Ik ben zelf ook overgestapt van HBO Rechten naar het WO aan de RU. Het zijn naar mijn mening twee totaal andere opleidingen. En ja, WO gaat dieper op de stof in en het tempo ligt een stuk hoger en de manier van denken is anders, maar als deze manier van onderwijs je meer ligt hoeft het niet per sé een struikelblok te zijn. Zo was ik juist totaal niet van alle groepsopdrachten van het HBO maar werk ik liever alleen, wat op het WO het geval is. Ik merk wel dat ik veel meer tijd kwijt ben aan mijn studie en waar ik op het HBO met redelijk veel gemak 7ens en 8en haalde, haal ik nu met veel studeren zesjes. Maar als ik opnieuw zou moeten kiezen zou ik het zeker weten weer doen!

Als ik jou was zou ik kritisch naar jezelf kijken naar hoe je het niveau op het HBO ervaart. Gaat dit je redelijk makkelijk af? Dan zou ik zeker voor WO gaan.

Overigens is het niet per definitie zo dat je op het WO minder contacturen hebt; hier op de RU heb ik juist meer contacturen dan dat ik op het HBO had. Als je nog vragen hebt kun je altijd een PB sturen! :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:27

Mirjam1202 schreef:
Hmmm... verder hoor ik van jullie allemaal dat het écht moeilijk is. Ik ga er binnenkort nog een keer met mijn slb'er over hebben, wellicht stuurt zij mij naar iemand door.

Bedankt! Meer ervaringen en/of tips zijn welkom!

Gewoon doen!!! Indien je dit jaar je punten haalt gewoon naar de Uni gaan. Lukt het je niet dan stap je het jaar erop weer in HBO 2 in. Het kan echt wel want de dochter van een goede vriendin heeft middelmatig de havo gedaan, daarna met veel herkansingen haar hbo propedeuse in één jaar en nu moet ze nog 1 vak dan heeft ze haar bachelor rechten op uniniveau( in ruim drie jaar) inmiddels ook al met twee masters tegelijk begonnen.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je maar twee jaar studiefinanciering krijgt (mocht je een aanvullende beurs ontvangen) ipv drie want een bachelor recht is een driejarige opleiding en je hebt al een jaar gehad. Veel succes en er gewoon vol voor gaan.