Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
) en bij mij in de klas ging er toen geloof ik maar één meisje meteen door naar de uni. Zij deed twee studies tegelijk en hoefde niet veel voor het hbo te doen. Op de uni was zij wel beter op haar plek maar dit is natuurlijk voor iedereen anders.
Ik weet niet waar je wilt gaan studeren maar hier is iig een link voor een meeloopdag in Nijmegen.
Dat woord kreeg ik ook echt m'n strot niet meer uit toen.
Tazzey schreef:Ik heb WO rechten gedaan en heb daar ook mensen gehad die van het HBO afkwamen maar zeer weinig hebben het daadwerkelijk gehaald. De studies zijn totaal niet met elkaar vergelijkbaar, waar het HBO heel schools is wordt op de uni volledige zelfstandigheid van je verwacht. En het niveau ligt vele malen hoger. Of jij dat aankunt, kunnen wij jou niet vertellen.
Uiteindelijk bevestigde het enkel mijn vermoeden dat ik totaal niet thuis hoor op het HBO. Althans, niet op HBO rechten.
JoyCiej007 schreef:Ik heb het andersom gedaan (noodgedwongen wegens privé omstandigheden).
HBO rechten is héééeeel, héeeel erg anders dan WO rechten.
Daarbij kwam dat ik op HBO weer vanaf het begin moest beginnen, en ik moest zelfs een contract ondertekenen dat ik geen recht op vrijstellingen zou hebben.
Resulteerde in verplichte contacturen en verplicht "huiswerk" maken. Voelde voor mij als of ik op 26 jarige leeftijd verplicht 3 uur lang moest aanhoren dat 1 + 1 toch echt 2 is, en waarom dat zo is.
Ik denk dat het voor jou in dit geval juist veel moeilijker gaat worden.
Wat voor vooropleiding heb je gehad? atheneum/gymnasium/vwo of havo? Dat is wel echt heel erg belangrijk, daar kun je erg veel aan hebben.
Net als dat je bijv. eindexamen hebt gedaan in Latijn en Filosofie.
Ik mistte op het HBO o.a. het Academisch Kwartiertje, het feit dat je met "u" wordt aangesproken, de volledig eigen verantwoordelijkheid en keuzevrijheid, het zelf kunnen inplannen, bonusopdrachten. Je praat over "college" en faculteit, niet over lessen, klas en school en klasgenoten. En "huiswerk"Dat woord kreeg ik ook echt m'n strot niet meer uit toen.
Op de basisschool en middelbare had ik huiswerk
Edit: Ik ben van bachelor Nederlands Recht aan de RUG Groningen naar HBO Rechten Windesheim Zwolle gegaan.
JoyCiej007 schreef:Tazzey schreef:Ik heb WO rechten gedaan en heb daar ook mensen gehad die van het HBO afkwamen maar zeer weinig hebben het daadwerkelijk gehaald. De studies zijn totaal niet met elkaar vergelijkbaar, waar het HBO heel schools is wordt op de uni volledige zelfstandigheid van je verwacht. En het niveau ligt vele malen hoger. Of jij dat aankunt, kunnen wij jou niet vertellen.
Dat was voor mij een immense cultuurshock dus als WO'er die naar HBO ging.Uiteindelijk bevestigde het enkel mijn vermoeden dat ik totaal niet thuis hoor op het HBO. Althans, niet op HBO rechten.
Wat inhoud betreft vind ik er weinig tot geen verschil in zitten. Naar mijn idee moet ik nu gewoon alleen meer hoofdstukken leren en meer jurisprudentie dan op het HBO.
Kahawa schreef:Hangt dat schoolse niet heel erg af van de onderwijsinstelling waar de opleiding aangeboden wordt? Bij mijn hbo-opleiding was er echt geen sprake van huiswerk of verplichte aanwezigheid. Dat was voor zover ik weet instellingsbreed zo. Dus misschien zou veranderen van school TS al een stuk kunnen helpen als ze toch de stap naar de universitaire opleiding niet wil wagen.
HBO is trouwens een televisiezender en geen onderwijsniveau.
Laurie schreef:Kahawa schreef:Hangt dat schoolse niet heel erg af van de onderwijsinstelling waar de opleiding aangeboden wordt? Bij mijn hbo-opleiding was er echt geen sprake van huiswerk of verplichte aanwezigheid. Dat was voor zover ik weet instellingsbreed zo. Dus misschien zou veranderen van school TS al een stuk kunnen helpen als ze toch de stap naar de universitaire opleiding niet wil wagen.
HBO is trouwens een televisiezender en geen onderwijsniveau.
Ja klopt! Ik ben overgestapt naar de RU en ik vind het hier juist veel schoolser dan de hbo-instelling waar ik vandaan kom.
Dus het hangt denk ik inderdaad enorm af van de instelling.
Mirjam1202 schreef:Hmmm... verder hoor ik van jullie allemaal dat het écht moeilijk is. Ik ga er binnenkort nog een keer met mijn slb'er over hebben, wellicht stuurt zij mij naar iemand door.
Bedankt! Meer ervaringen en/of tips zijn welkom!