Chatten met ex...not done?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Chatten met ex...not done?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 02:36

Bijna 6 jaar geleden ben ik gescheiden van mijn man na een relatie van bijna 15 jaar. We hadden een goede relatie maar wel wat financiele fouten gemaakt maar op zich geen slecht leven. Helaas raakte hij in een soort midlife crisis en sleepte mij daarin mee. We hebben fouten gemaakt maar niks waar we niet samen uit hadden kunnen komen. Helaas....op een dag kwam hij toch met het nieuws...hij zag het allemaal niet meer zitten en uiteindelijk bleek hij net iemand te hebben ontmoed op facebook en hij besloot daar nee verder te gaan. Klap in mijn gezicht. Hij was niet meer degene die ik altijd kon, voelde ineens als een vreemde voor me. Ik stopte het gevecht om de relatie te redden en besloot dat ik voor mijzelf moest kiezen. Gescheiden dus, huis verkocht met flinke schuld en ik ging alleen verder. Na niet heel veel tijd heb ik mijn huidige vriend leren kennen. Ik zat nog midden in de verwerking. Heel moeilijk voor ons beide maar hij was er voor me. Mijn ex had ik nog af en toe contact mee voor regeldingetjes. Die heb ik op een gegeven moment vergeven. Ik kan niet te lang kwaad zijn op iemand.
Het contact verwaterde langzaam. Aan de ene kant logisch maar ik vond het soms nog steeds lastig dat je iemand nooit meer spreekt terwijl je lang samen bent geweest. Vooral toen er van alles speelde in zijn familie. Ineens hoorde ik niet meer bij zijn familie terwijl iedereen wel graag contact wou houden.
Een half jaar geleden kreeg ik ineens bericht van hem. De relatie die hij was aangegaan was stukgelopen. Hij moest opnieuw een huis verkopen. Ze was er vandoor met een ander. Nu zou je zeggen: boontje komt om zijn loontje en aan 1 kant vind ik dat ook wel maar het zit gewoon niet in mij om iemand in zijn sop gaar te laten koken.
Hij stuurt mij nu regelmatig een bericht. Het gaat niet goed met hem. Hij verwacht niks van mij, dat is heel duidelijk en hij weet ook dat mijn huidige leven close to perfect is met mijn vriend dus dat het kansloos is. Het is gewoon dat hij zijn verhaal kwijt wil.
Nu twijfel ik heel erg of dit eigenlijk wel gepast is. Mijn vriend weet dat ik wel eens berichten krijg en die maakt er niks van maar toch voel ik mij schuldig. Wat vinden jullie? Mag je een luisterd oor bieden aan een ex terwijl je een relatie heb of is het not done?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 02:45

Ik zou dit als ik jou was met je vriend bespreken. Hierop zijn zoveel mogelijke antwoorden op mogelijk, maar je huidige vriend is degene waar je nu mee samen bent, en die in mijn ogen daar het beste een mening over kan geven. Je vriend lijkt zo niet de moeilijkste, maar het kan wel goed zijn om dit even te bespreken, want ik kan me best voorstellen dat hij het toch niet helemaal oké vindt. En dan weten jullie allebei waar jullie aan toe zijn en hoef jij je ook niet schuldig te voelen als hij het wel oké vindt en jij niets doet wat buiten proporties is.

Ik zal dan ook niet mijn mening hierover geven, omdat het heel anders kan zijn dan je vriend.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 25-01-18 02:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 02:46

Tja, het ligt er een beetje aan hoe je uit elkaar bent gegaan. Mijn ex en ik zijn gewoon goed uit elkaar gegaan, geen contact gehad omdat hij dat niet aankon maar ik zou dat niet erg vinden. Maar als hij je zo belazerd heeft zou ik dat niet doen. Ws voelt het zich zielig en gaat hij toch proberen je terug te krijgen, en ik proef ergens in jou tekst dat hij jou dus niet volledig koud laat..

Silenna

Re: Chatten met ex...not done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 02:57

Ik vind dat je hierover echt 100% open en transparant moet zijn naar je vriend toe. Zo geef je hem het vertrouwen dat er, in ieder geval van jouw kant geen bijbedoelingen achter zitten. Samen komen jullie er vast wel uit!

Wat “wij” hier op bokt vinden doet helemaal niet ter zake vind ik. We kennen de relatie tussen jou, je ex en je vriend helemaal niet. Als jij en je vriend maar op één lijn zitten!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 03:11

Ik denk dat je bij jezelf te rade moet gaan. Waarom voel je je schuldig? Is hij idd kansloos? Gaat het echt alleen maar om een luisterend oor? Wat brengt het jou? Waarom twijfel je of het gepast is?
Dat laatste voel en bepaal je zelf. Daar kan een ander weinig over zeggen..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 05:20

Als je vriend het ok vindt. Er van jou kant niets achter zit behalve een goed hart waarom zou het niet kunnen dan? Mocht je ex laten blijken dat hij je terug wil kun je altijd nog stoppen met contact als je daar niet voor open staat en je echt bij je huidige vriend wil blijven.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 06:40

In principe lijkt me dat geen probleem, maar als ik jouw verhaal zo lees dan twijfel ik.

Je hebt het over dat de relatie in jouw ogen nog te redden viel. Dat jij eigenlijk niet klaar was voor een nieuwe vriend en dat je je nu schuldig voelt. Waarom is het van belang dat we weten dat het niet jouw keuze was om uit elkaar te gaan en dat je niet klaar was voor je nieuwe relatie? Waarom voel je je schuldig over dit contact? Als het gewoon vriendschappelijk contact is dan is er toch geen reden om je schuldig te voelen? Zo als je de situatie nu beschreven hebt klinkt het alsof je het nog niet helemaal verwerkt hebt. Klopt dat? Excuses, als ik het verkeerd opgevat heb.

In ieder geval, blijf eerlijk naar je nieuwe vriend. Fijn dat hij het goed opvat. Met puur vriendschappelijk contact is niks mis en ik hoop voor je dat je de vriendschap kan behouden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 07:10

Wat voel je nog voor je ex partner? Die vraag moet je eerlijk aan jezelf beantwoorden. Ik beproef in jouw antwoord ook nog gevoelens voor jouw ex. Althans, je hebt het verre van goed afgesloten destijds en ik denk dan ook dat het met nieuw contact maar één kant op zou gaan.

Maar als jij zeker weet dat je niets voor hem voelt, ligt het wel anders en zou een vriendschap met een ex niet vreemd zijn.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 07:29

Je geeft zelf al aan wat jij er van vindt. Je zegt je schuldig te voelen ten opzichte van je huidige vriend. Dat is geen prettig gevoel, dat moet je niet willen voor jezelf maar ook niet voor je huidige vriend.
Je kunt toch aan je ex aangeven dat je het allemaal heel vervelend voor hem vindt maar dat jij niet de juiste persoon bent om dit mee te bespreken? Kies voor je zelf en je vriend, je geeft aan dat je huidige relatie close to perfect is, dat moet je niet op het spel willen zetten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 07:52

Weet je vriend dit? Dan lijkt het mij geen probleem. Ik neem aan dat het normale gesprekken zijn en niet liefde/seks gerelateerd?

Ik heb ook nogsteeds contact met mijn ex. Ga daar regelmatig heen op de koffie samen met mijn vriend waar ik al meer dan 2 jaar relatie mee heb :) Het ligt maar net aan de situatie

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 08:34

Ik vind het not done, maar ik ben ook nog niet met een ex 'goed' uit elkaar gegaan en ik weet dus niet hoe ik er dan tegenover zou staan.
Verder denk ik net als XLeandrosX dat jij niet degene bent voor hem om dit te bespreken.

Hij verlaat je voor een andere vrouw en nu is die relatie stuk en zoekt ie ineens contact?
Ik vind dat wel een beetje raar hoor..

Mijn vriend heeft kinderen met zijn ex en heeft daarom nog enigszins contact daarmee, in het begin vond ik dat echt heel erg moeilijk.
Nog steeds is het niet makkelijk, maar het went een beetje.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 08:48

Contact met je ex is imo heel normaal als er tenminste open over gesproken wordt.

Mijn moeder eet wekelijks bij haar ex (mijn pa dus ;) ) en heeft al 12 jaar een nieuwe partner. Moet kunnen hoor, je bent jaren samen geweest dus er is nou eenmaal een connectie.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 08:52

Dat is iets wat je met je vriend moet bespreken, daar kunnen wij niets over zeggen denk ik.

Kan wel uit eigen ervaring vertellen dat het bij mijn ex was om mij terug te krijgen. Helaas voor hem stond ik er niet voor open. Mijn man wist ervan en die had het eerst niet door. En omdat hun ook al veel langer konden (al voordat ik een relatie kreeg met mijn man) en hij hij hem toe liet in ons huis. Vraag me nog steeds hoe 'toevallig" hij panne kreeg zo'n 100 meter van ons huis. En dan te bedenken dat ik naar de andere kant van NL verhuist was

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 09:01

In theorie zou het gewoon moeten kunnen. Echter het feit dat jij je schuldig voelt en niet weet of het gepast is komt op mij zo over als of je er zelf ondanks je nieuwe goede relatie nog niet klaar mee bent. Waarom zou je je anders schuldig voelen? Zeker omdat je vriend het wel weet.

Pas wel op dat je ex niet van oppervlakkig naar steeds meer willen gaat, laat je daar niet in meeslepen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 09:13

Wat betreft gevoelens naar mijn ex: deze zijn er beslist niet. Na de scheiding en met het leven wat ik nu heb, heb ik ingezien dat er een heleboel dingen waren in dat huwelijk wat achteraf gezien niet goed waren maar op dat moment door mij werden geaccepteerd. Onze gesprekken zijn als gesprekken zoals ik met bijvoorbeeld oude vrienden heb. Je bent geintresseerd in hoe het gaat maar alleen als lyisterend oor omdat je elkaar kent van vroeger. Mijn vriend heeft meer zoiets van dat mensen die dit soort dingen geflikt hebben, die moet je keihard uitlachen en gedag zeggen. Hij heeft er geen probleem mee maar ziet het nut er ook niet van in zeg maar.
Het verleden is door mij geheel geaccepteerd. Dior zijn keuze heb ik mijn huidige vriend leren kennen en alleen maar een beter leven op nagehouden dus daar ben ik alleen maar blij mee. Nooit zou ik meer terug willen naar wat het was.verwerkt is het zeker. Bij mij wel maar bij hem niet. Ik was destijds nog eigenlijk niet klaar voor een nieuwe relatie omdat ik nog midden in de verhuizing zat. Maar ja, hij kwam op mijn pad en als het goed is is het goed en dan kan je moeilijk zeggen kom over een half jaar maar terug want ik moet nog een soort rouwperiode door.
Soms denk ik dat ik gewoon tegen mijn ex moet zeggen: jammer jongen hoe jij je nu voelt en dat je nu zo poedersuiker zit, was precies wat je mij heb aangedaan. Maar goed, dat zit niet in mijn aard. Ik zoek geen contact met hem en laat het zijn beloop gaan.
Misschien...heel misschien.. zit dat er wel een beetje achter. Misschien diep van binnen is het inderdaad het gevoel van: het gaat nu met jou zoals het met mij ging en dat mag hij best voelen hoe dat is. Het lag destijds niet aan mij en er zijn voor mij ook vragen beantwoord die nog ipen lagen.
Ik denk dat het langzaam wel verwaterd maar dan is dat voor mij betreft ook wel prima.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 09:25

Waarom voel je je schuldig als je helemaal geen gevoelens voor hem hebt en je huidige vriend er geen probleem mee heeft? Ik chat ook regelmatig met mijn ex, gaan ook af en toe gezellig samen uit. Hij heeft een nieuwe vriendin, leuk mens en zij weet gewoon dat wij soms uit gaan en dat ze daar helemaal niets van te vrezen heeft. Hij is voor vele jaren een belangrijk deel van je leven geweest, dan ken je elkaar door en door en dat kan toch een prima basis voor een mooie vriendschap zijn. Ik zie mijn ex nu als een soort broer en een goede vriend waar ik ook terecht kan met problemen en hij ook bij mij. Ik zie werkelijk niet in wat daar mis mee is en waarom 1 van de partijen zich daar schuldig over moet voelen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 09:35

Op zich vind ik chatten met een ex geen probleem, zelfs afspreken om koffie te drinken komt hier voor. Maar dat hij zijn problemen bij jou neerlegt is wat anders, daar moet je even over denken in hoeverre je dat prettig en ok vind denk ik.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 09:39

Kimbers schreef:
Contact met je ex is imo heel normaal als er tenminste open over gesproken wordt.

Mijn moeder eet wekelijks bij haar ex (mijn pa dus ;) ) en heeft al 12 jaar een nieuwe partner. Moet kunnen hoor, je bent jaren samen geweest dus er is nou eenmaal een connectie.

Dit dus, een van mijn exen is ook een van mijn betere vrienden. Mijn vriend weet dat en zijn vriendin ook, niks mis mee. Zij verwachtten inmiddels een kindje en ik vind het geweldig voor ze. Ik zal dan straks als het kind geboren is, ook gewoon op kraamvisite gaan.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 09:45

Wat maakt dat jij je schuldig voelt ten opzichte van je huidige partner?

Kun je bespreken met je huidige partner dat je contact hebt met je ex en dat je ex zijn hart bij je lucht?

Ben je blij dat je ex je regelmatig stuurt dat het niet goed met hem gaat, zodat je kan denken; 'lekker voor je!'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:02

Ik zie het probleem echt niet hoor.. Vertel het je vriend gewoon, wees er open en eerlijk over, dan lijkt me dat er niets aan de hand is. Zodra iets stiekem gaat is het fout, maar dan geld niet alleen voor exen, maar alles wat je stiekem doet.
Mijn ex en ik zijn ook goed uit elkaar gegaan en zijn zus is nog steeds een van mijn beste vriendinnen. Daar zal een nieuwe vriend dus gewoon mee moeten dealen, ik tref hem immers nog regelmatig :)

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:05

Ik denk het je je af moet vragen of het heel veel toegevoegde waarde geeft aan je huidige leven om het luisterend oor van je ex te zijn en jezelf misschien ook afvragen of dat andersom ook zo zou kunnen zijn of dat die dat voor jou ook zou doen.

Heb je er eigenlijk zelf wel behoefte aan om een luisterend oor voor hem te zijn?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:08

FennaK schreef:
Ik denk het je je af moet vragen of het heel veel toegevoegde waarde geeft aan je huidige leven om het luisterend oor van je ex te zijn en jezelf misschien ook afvragen of dat andersom ook zo zou kunnen zijn of dat die dat voor jou ook zou doen.

Heb je er eigenlijk zelf wel behoefte aan om een luisterend oor voor hem te zijn?

Precies dat.
Je geeft aan dat je huidige vriend het nut van dit contact niet in ziet. Wat is voor jou het nut of de toegevoegde waarde van dit contact?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:09

Als je je nu al schuldig voelt ondanks dat jouw huidige vriend weet dat je af en toe contact hebt, zit er iets niet goed en is het denk ik verstandig geen contact meer te hebben met je ex. In der daad eerlijk zijn naar je zelf toe. Als er helemaal niets zou zijn zou je je waarschijnlijk ook niet schuldig voelen. Waar komt dat schuld gevoel anders vandaan?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:14

Op zich kun je prima contact hebben met je ex als er van beide kanten geen gevoelens spelen. Echter als ik jouw verhaal lees, dan vraag ik me af wat voegt het voor jou toe? Zit jij er wel op te wachten? Contact tussen 2 mensen is alleen prettig als beide daar een goed gevoel over hebben. Je klinkt als een lief persoon, mijn vraag is hoe goed jij je grenzen aan kunt geven? Het feit dat er schuldgevoel bij jou speelt, geeft in elk geval aan dat het je niet helemaal lekker zit. Heb je het contact met je ex vooral voor de ander, dan zou ik het persoonlijk afkappen. Want eigenlijk ben je dan ook niet eerlijk naar je ex toe. Niet dat hij dat nu perse verdient hoor ;). Maar waarom moet jij een luisterend oor bieden? Daar mag hij zijn eigen vrienden voor zoeken. Mensen die hem wel waarderen en hem tot steun willen zijn. Pas op dat hij niet op jou gaat steunen en hangen. Dan wordt het heel vervelend.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 10:22

Heeft hij geen vrienden om dit bij kwijt te kunnen? Ik vind het vreemd op zijn minst dat hij dit bij jou wil ventileren.

Bedenk ook vooral zelf of je erop zit te wachten.