karuna schreef:Tasje meenemen en daar kleren indoen gaat ook best hoor. Is wat slepen maar is wel gratis.
klopt zeker, maar stel er word een keer wat vies en ik heb daarna iets belangrijks ofzo
zefiros schreef:Als je wel een keer nieuwe kleren wilt kan je misschien een ruilavond met vriendinnen bespreken? Niet alleen goedkoop maar vaak ook erg gezellig!
Qua boodschappen is het soms handig een vast bedrag te pinnen en daar alles van te halen. Pinpas thuis laten. Dan zie je gelijk wat je waar aan uitgeeft en hoeveel je overhoudt voor de rest vd week.
Succes!
Ik wil zeker meer contant gaan betalen. Heb toevallig vanochtend geld gepind voor de hele maand.
GrumpyCat schreef:Je bent student als ik het goed begrijp? Ik verdien (bijna) elke maand een extra zakcentje door mijn samenvattingen te verkopen (kan bijv. bij Stuvia of Studeersnel). Het is niet veel, maar je verdient geld met iets wat je toch al hebt gedaan, dus je verliest er ook niets mee!

Meestal verdien ik er iets van tussen de 10-20 euro p/m mee. Is toch leuk meegenomen als student zijnde.
Verder: fruit en groente op de markt kopen bespaart vaak geld, zeker als je aan het einde van de dag komt.. dan moeten de meeste marktlieden van hun producten af. Ook is het slim om een weekmenu te maken en slechts één keer per week boodschappen te doen. Hiermee voorkom je ook impulsieve aankopen of 'lekkere trek'.

Wat vooral belangrijk is: weet wat je in- en uitgaven zijn per maand. Houd een overzicht bij met bijv. Excel zodat je goed inzicht hebt in je financiën.
Edit: spelfoutjes gecorrigeerd
Hmm... ik schrijf veel samenvattingen met de hand, maar intypen is misschien ook wel een goed idee. Markt ga ik ook eventjes proberen, vind t altijd lastig om uit te rekenen hoeveel ik kwijt ben met al die kiloprijzen haha.
_Zoe schreef:Bijbaantje geen optie? En inderdaad dingen niet nieuw maar tweedehands zoeken!
Als ik mijn rijlessen af heb wil ik zeker weer gaan werken, en deze zomer sowieso. Verder is het nu dus niet echt een optie qua tijd doordeweeks en de reiskosten die ik of mijn vriend moeten maken wil ik in het weekend reizen (plan het altijd zo dat ik van vrijdag tot maandag er ben). Mp en kringloop ben ik sowieso fan van, nadeel is wel dat ik snel troep koop bij de kringloop omdat ik het leuk vond
LadyMadonna schreef:Heb je een vriezer? Kook in grotere porties en vries de helft in
Ja doe ik vaak al wel!
Nightingale schreef:Voor mij maakt de supermarkt waar je je boodschappen doet erg veel uit! Als je naar de Aldi gaat in plaats van de Albert Heijn ben je zo een kwart minder kwijt. Bijkomend voordeel is dat je niet verleid kan worden door A-merken.
Daarnaast zal je als je echt geld wil besparen toch wat 'luxere' gewoontes op moeten geven (social deal is goedkoop, maar zoals gezegd is een wandeling nog goedkoper

). Maar het is aan jezelf hoe ver je daarin wil gaan natuurlijk.
Aldi ben ik inderdaad ook fan van en is lekker dichtbij hier. Voor aanbiedingen ga ik wel naar de Dirk en de Appie trouwens als ik weet dat het goedkoper is dan bij de Aldi. De Dirk is trouwens echt een aanrader! Klopt zeker dat ik die dingen moet opgeven en dat doe ik grotendeels wel, toch is het wel fijn om iets te geven als mijn vriend jarig is of een keertje echt wat samen te doen ipv bankhangen of samen leren. Jammer dat het geen zomer meer is, picknicken is echt een van onze favoriete bezigheden
of lekker zwemmen in een natuurplas. Denk dat er zeker op uitjes nog wel te bezuinigen is maar soms houd het op, moet wel een leven hebben nog.