Betalingstermijn, wat zijn mijn rechten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sastaic

Betalingstermijn, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 21:51

Al een aantal maanden gaan wij met een bedrijf in zee die naar onze mening nogal vreemde betalingstermijnen heeft. Elke eerste van de maand krijgen wij een factuur, die wij binnen 5 dagen moeten betalen. Op de laatste dag dat wij dat kunnen betalen, dag 5 dus krijgen wij een e-mail. Hier staat in Aanmaning, het geld moet dan voor middernacht binnen zijn.
Ik was dat al behoorlijk zat aan het worden en naar mijn mening is een officiële betalingstermijn minimaal 14 dagen. Dus we hebben dit keer nog niet betaald. Vandaag kregen we weer 2 mailtjes. De eerste stond in dat ze een incassobureau in zouden schakelen en in de tweede mail stond dat die kosten ook voor ons waren.
Nu vragen wij ons af wat onze rechten zijn. Mag een bedrijf zomaar een zeer korte betalingstermijn bepalen of zijn het maar loze kreten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:57

Als je met een bedrijf , zakelijk of prive gezien in zee gaat , ga je automatisch akkoord met HUN algemene voorwaarden.

Tenzij er op voorhand anders is afgesproken zwart op wit.

Edit: typefout
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-01-18 21:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Sastaic

Re: Betalingstermijn, wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 21:58

Er is helemaal niks afgesproken op papier, dit wisten we pas na het zien van de eerste factuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:58

Dan ga je automatisch akkoord met de algemene voorwaarden.

Is het prive of zakelijk ?

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:59

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:00

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:01

Wat de minimale wettelijke betalingstermijn is weet ik niet. Wel weet ik dat er voor een officiële ingebrekestelling een zogenaamde 14 dagen brief moet zijn verzonden waarbij aan moet worden gegeven dat je in gebreke bent, de wettelijke rente en incassokosten aangezegd worden en je een betalingstermijn hebt van 14 dagen ingaand op de dag na ontvangst van de brief. Staat deze laatste tekst er niet specifiek in, dan zal geen rechter de incasso toewijzen.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 22:08

eva1969 schreef:
Wat de minimale wettelijke betalingstermijn is weet ik niet. Wel weet ik dat er voor een officiële ingebrekestelling een zogenaamde 14 dagen brief moet zijn verzonden waarbij aan moet worden gegeven dat je in gebreke bent, de wettelijke rente en incassokosten aangezegd worden en je een betalingstermijn hebt van 14 dagen ingaand op de dag na ontvangst van de brief. Staat deze laatste tekst er niet specifiek in, dan zal geen rechter de incasso toewijzen.

Dit dacht ik dus ook al, alleen op de site van cocochanel staat dat dit alleen voor particulieren geldt. Een bedrijf hoeft niet verplicht een aanmaning te krijgen.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:10

Peanutbutter schreef:
Als je met een bedrijf , zakelijk of prive gezien in zee gaat , ga je automatisch akkoord met HUN algemene voorwaarden.

Een termijn mag niet onredelijk zijn. De dagen die ts aangeeft vind ik onredelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:29

Nachocheese schreef:
Peanutbutter schreef:

Een termijn mag niet onredelijk zijn. De dagen die ts aangeeft vind ik onredelijk.

Je mag dat zeker onredelijk vinden , alleen wat wij vinden is hierin niet van toepassing.

Als het zakelijk is , hun manier van werken en ook zo vastgesteld in de algemene voorwaarden , sta je met je rug tegen de muur.

TS; wat staat er in de voorwaarden ?
Ik neem aan dat als je (zeker zakelijk) met een leverancier in zee gaat , dit soort zaken doorloopt ?
Betalingsvoorwaarden is het minste waar je naar moet kijken / vragen als je start.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 22:35

Peanutbutter schreef:
Je mag dat zeker onredelijk vinden , alleen wat wij vinden is hierin niet van toepassing.

Als het zakelijk is , hun manier van werken en ook zo vastgesteld in de algemene voorwaarden , sta je met je rug tegen de muur.

TS; wat staat er in de voorwaarden ?
Ik neem aan dat als je (zeker zakelijk) met een leverancier in zee gaat , dit soort zaken doorloopt ?
Betalingsvoorwaarden is het minste waar je naar moet kijken / vragen als je start.

Het gaat niet om een leverancier maar om een zzp'er waar we elk moment vanaf kunnen. Er zijn dan ook geen voorwaarden vast gelegd.

Het is niet dat we niet willen betalen, maar hun manier van zaken doen is ronduit irritant.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:47

Minimumbetalingstermijn
Er is en er komt geen wettelijke minimumbetalingstermijn. Je maakt hierover zelf afspraken met de tegenpartij. Je kunt zelfs afspreken vooraf te betalen. Hierbij geldt dat de betalingstermijn niet onredelijk mag zijn.

Bron: https://www.mkbservicedesk.nl/7291/beta ... elegd.htm#

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 22:51

Dorien66 schreef:
Minimumbetalingstermijn
Er is en er komt geen wettelijke minimumbetalingstermijn. Je maakt hierover zelf afspraken met de tegenpartij. Je kunt zelfs afspreken vooraf te betalen. Hierbij geldt dat de betalingstermijn niet onredelijk mag zijn.

Bedankt, dit stond ook in de link van cocochanel. Het discussiepunt blijft dus wat is onredelijk. Ik denk dat we maar gewoon betalen en verder zoeken naar een minder veeleisende zzp'er.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:52

Dan maak je toch gewoon afspraken met dit bedrijf? En anders zoek je een ander bedrijf/ZZP als er niet op een normale manier zaken gedaan kan worden. Minimaal 10 werkdagen of 14 dagen betaaltermijn is heel normaal als minimum. Voor een ZZP er kan ik me wel voorstellen dat ze geen 30 of nog langer willen wachten omdat ze bijna altijd op nacalculatiebasis werken.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:55

Heb je het wel al aangekaart bij die zzp’er?
Ik ben wel een beetje verbaasd over die termijn, ik ben zelf al meer dan 15 jaar zzp’er, en haal het niet in mijn hersens zo’n korte termijn te eisen. Dan zou ik al lang zonder werk zitten...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:58

Je wil niet weten hoeveel zzp'er moeite hebben het hoofd boven water te houden financieel, vanwege het te laat betalen van de facturen. Vergeet dat een zzp er afhankelijk is van zijn gehele inkomen van het op tijd betalen door zijn klanten. Op gegeven moment moet je dit soort termijnen wel hanteren wil je je vaste lasten etc. nog fatsoenlijk op tijd kunnen betalen en ook nog iets te eten hebben.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:01

Maar zo agressief? Gelijk al aanmaningen en dreigen met incassobureau's na 5 dagen? Zo werk je toch niet samen... Zo werken wij in elk geval niet samen met onze ZZP-ers.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:04

Ik begrijp wel wat je schrijft speurneusc, maar het is in mijn werkveld absoluut not done om minder dan een maand betalingstermijn te eisen. Ja, je kunt het wel doen, maar er wordt gewoon niet eerder dan met een dag of 30-35 betaald.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:04

Ergens zal het toch in de voorwaarden vastgelegd zijn wat de betaaltermijn is. Hebben jullie offerte gehad? Daar staat het vaak in.
Er is geen wettelijke betaaltermijn, maar deze moet wel redelijk zijn.

Waarschijnlijk heeft hij bij offerte zijn leveringsvoorwaarden van toepassing heeft verklaard, maar jij kan in de opdrachtverstrekking jouw inkoopvoorwaarden weer van toepassing maken ( en uitdrukkelijk die van hun van de hand wijzen). Maar ik vrees dat dit nu te laat is.

Wat je zou kunnen proberen is te achterhalen welke met betaaltermijn zij hun leveranciers betalen, als zij bijv 14 dagen hanteren dan is het niet redelijk dat ze zelf voor hun diensten maar 5 dagen hanteren. Maar dat moet dan in de rechtbank uitgevochten worden.

Voor nu zou ik in overleg met hun gaan over de gang van zaken en afspraken maken. Je kan dan ook aangeven dat dit voor jullie een punt is om hem niet meer in te huren.
Als je naar een ander overstapt vergeet dit dan niet mee te nemen in de afspraken.
Laatst bijgewerkt door ingvdh op 11-01-18 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:06

Dorien66 schreef:
Minimumbetalingstermijn

Dit dus peanutbutter. Het is niet wat ik zelf vind ;)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:10

Ik vind het wel wat agressief. Ik zou dit wel aangeven bij de ZZP'er. En inderdaad rustig verder kijken naar iemand anders.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:13

Als je verder wel tevreden bent over deze zzp'er zou ik hem/haar er gewoon persoonlijk op aanspreken.
Ben zelf ook zzp'er en je wilt niet weten hoe lang sommige bedrijven je factuur laten liggen, maar dit is inderdaad wel een beetje absurd.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:17

Weet niet in welke sector dit is.

Maar mijn ervaring uit de bouw weet ik wel.
Bedrijven die je inhuurde maakte er echt een zooitje van. Je moest soms gewoon 120 dagen op je geld wachten. Tja en dan zaten ze krap (werd niet gemeld) en gingen dan opeens failliet.
Dan kan je gewoon fluiten naar je geld. En vaak was het al flink opgelopen.
Dus ergens kan ik me er wel in verplaatsen.
Want alle kosten voor hun gaan wel allemaal gewoon door.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:19

Betalen moet je toch.. anders was er geen reden om een factuur te sturen. Waarom dan zo moeilijk doen om te betalen? Je weet op welke dag je de factuur kunt verwachten, zorg dan dat je het bedrag op je rekening hebt staan op die dag.

Als je echt bewust gaat wachten met betalen omdat je vind dat 5 dagen te kort zijn, dat schiet mij als ondernemer echt in het verkeerde keelgat. Misschien is hij daarom zo snel met 'dreigen', slechte betalers zijn ergernis nummer 1..

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:36

zorro schreef:
Betalen moet je toch.. anders was er geen reden om een factuur te sturen. Waarom dan zo moeilijk doen om te betalen? Je weet op welke dag je de factuur kunt verwachten, zorg dan dat je het bedrag op je rekening hebt staan op die dag.

Zo ga ik er ook mee om. Iedere rekening die bij mij binnenkomt, privé en zakelijk, van een groot bedrijf of zzp’er, wordt direct betaald. Soms zit er een dag tussen omdat ik even moet schuiven met centjes, maar veel langer hoeft men bij mij niet te wachten. En gelukkig heb ik één opdrachtgever die ook zo met mijn rekeningen omgaat. Maar over de rest zal ik ook niet klagen, want die houden zich al jaren keurig aan de eerdergenoemde 30-35 dagen.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 11-01-18 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt