waterkoker vs fluitketel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

waterkoker vs fluitketel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 20:56

Onlangs ging onze waterkoker kapot. Ik heb even naar een nieuwe gekeken en vind zo een nostalgisch model erg leuk. Veel hebben 2200/2400 watt en zouden echt snel koken. Ik vind het zelf fijn als er een venster in zit dat je kan zien hoeveel water je kookt, dus niet teveel. En een anti kalk filter.

Nu kook ik enkele dagen in een steelpannetje op het gasfornuis en dat gaat op zich best snel. Toen bedacht ik dat we ook gewoon een fluitketel kunnen kopen. Nadeel van een fluitketel vind ik wel dat je er water op de gok in moet doen en snel teveel staat te verwarmen. Om een beetje energiezuinig te zijn, zou een ketel met dikkere wand beter zijn las ik.

Toch kom ik er niet echt achter wat zuiniger in gebruik is qua stroom/gas verbruik. Aangezien we daar de laatste jaren wel op letten met de apparaten ben ik nieuwsgierig naar ervaringen hier of mensen die het hebben uitgerekend.

zonnebloem18

Re: waterkoker vs fluitketel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 21:04

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:14

Ik heb een creuset fluitketel op inductie, en ik heb mijn waterkoker geen moment gemist. Ik meet de hoeveelheid water af met de mok waar de thee in gaat. Of bij een theepot gewoon tot aan het streepje.
Inductie gaat echt enorm snel, dat zal bij gas wat minder zijn.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:26

8nnemiek schreef:
Ik heb een creuset fluitketel op inductie, en ik heb mijn waterkoker geen moment gemist. Ik meet de hoeveelheid water af met de mok waar de thee in gaat. Of bij een theepot gewoon tot aan het streepje.
Inductie gaat echt enorm snel, dat zal bij gas wat minder zijn.
Hier hetzelfde :j Plus een ‘nostalische’ fluitketel ziet er ook nog gezellig uit! Staat standaard op het fornuis, dus minder vulling op het aanrechtblad.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:55

Wij hadden idd ook zo'n Le creuset fluitketel en net wat hierboven al gezegd wordt, gewoon je mok afmeten met iets erbij wat verdampt voor het goed en wel kookt.

Tegenwoordig hebben we een Quooker, dus nu tap ik alleen echt nog wat ik nodig heb, meteen kokend uit de kraan.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:59

Ik kan me niet anders herinneren dan een waterkoker, precies zo eentje waar je kan zien hoeveel erin zit. Ik vind het ideaal :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 01:11

zonnebloem18 schreef:
Dit is wel een uitgebreid artikel: https://groener.wordpress.com/2007/11/1 ... luitketel/

Wij hebben een waterkoker, maar wij hebben zonnepanelen waardoor het altijd voordeliger is dan het gebruiken van gas.

Dank je wel. Dat las ik inderdaad. Ik zet meestal voor 1 beker, soms 2 tegelijk, dus dan zou de waterkoker zuiniger zijn. De waterkokers die ik heb bekeken zijn 2200/2400 watt en gaan snel, maar vragen daarvoor wel wat energie.

Ik dacht dat een fluitketel wel een dikke wand moest hebben om geen warmte te verliezen. Zag bij de Hema en Blokker van die lelijke metalen dingen.

Ik ga de Le creuset opzoeken.

Uiteindelijk zal een fluitketel langer leven, want er kan minder/niks aan stuk gaan denk ik? Wij hebben gas, dus nu geen inductie. Wel gaat dit huis de verkoop in en weten we nog niet wat we terugkopen. Eenmaal op gas gestaan, zou je een pan, dus ook een fluitketel niet meer op inductie kunnen zetten zeggen ze.................( ook even opzoeken tegen die tijd als dat nodig zou zijn )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 01:21

Ook een fluitketel moet je ontkalken, en de fluit kan wel degelijk stuk. Aan de andere kant heb ik een waterkoker die al zo'n 15 jaar mee gaat.

Goede thermosfles kopen en in 1x genoeg water voor de hele dag koken lijkt mij ook goedkoper dan elke keer een klein beetje opwarmen ongeacht de hittebron.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 01:26

Ontkalken doen wij wel. Mijn man drinkt ook koffie en maakt zijn koffie zet apparaat met regelmaat schoon.

Wij hebben alle jaren dat ik thuis woonde een fluitketel gehad, maar gingen van gas naar elektra en daarna hebben mn ouders een waterkoker genomen, omdat destijds elektra echt langzaam was.

Voor de hele dag vooruit vind ik niet zo een fris idee eigenlijk. Ik weet ook niet van tevoren wie er ook thee wil. Vanavond heeft mijn man ook thee gedronken ipv koffie bijv.

Het gaat me niet per se om het geld, maar meer dat we met alle nieuwe apparaten groen proberen te zijn. Dan zou water in 1 keer groener zijn, maar ik gebruik het water wat we overhouden al voor andere dingen zoals de planten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 01:30

Je hoeft enkel het water in de thermos te doen, smaakje gaat in je mok. Ik doe het vaker, maar dat komt ook omdat ik dan bv hele dag bij de pony's bezig ben en daar kan ik geen water verwarmen. Niks raars of vies aan, er komen geen smaakjes in, al is het wel handig merk ik hier (hard water) om ook die af en toe te ontkalken (en flink om te spoelen natuurlijk).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 01:34

Ja, die snap ik. Ik ben heel saai, drink alleen de ouderwetse gewone pickwick thee. Ben ook uren bij de paardjes zonder leidingwater ( wel stroom ), maar drink tussendoor eigenlijk niet gek veel thee normaal. Drink dan altijd water. Ik drink echt bij mn ontbijt en na het avondeten thee. In het weekend drinken we overdag wel samen nog tussendoor thee. Best saai ook.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 03:30

ik geef de voorkeur aan een waterkoker.
water kookt, ding schakelt uit, fluitketel blijft koken tot je het zelf uit zet. (aangezien het hier wel eens gebeurd dat er iets tussen komt is de waterkoker dus handiger voor ons)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 07:49

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 07:52

Dat je een pan of fluitketel na gebruik op gas niet meer op inductie kan gebruiken is niks van waar gelukkig. Mijn stoompan en fluitketel gaan altijd mee op vakantie waar we op gas koken, en thuis koken we weer op inductie. Creuset werkt echt geweldig op inductie. We hebben een booster functie, en een fluitketel met een mok water kookt echt binnen 20 seconden. Dus als je bij het verhuizen een nieuwe kookplaat kan kiezen zou ik zelf direct weer voor een goede inductie plaat gaan. Is ook erg zuinig, het rendament is enorm hoog.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 09:28

Na gas niet meer op inductie is zeker geen onzin! Dat dat bij 8nnemiek goed gaat, is geluk, maar zeker niet standaard. Voor inductie is een absoluut vlakke bodem vereist en veel pannen/ketels trekken een beetje krom op gas. Hier kon ik alle pannen weggooien toen ik van gas naar inductie ging, ze waren niet meer vlak aan de onderkant en deden het dus niet...

En ik heb een le creuset fluitketel en die is net zo snel als de waterkoker, neemt geen ruimte in op het aanrecht en staat heel gezellig. We hebben wel de waterkoker bewaard voor met een feestje ofzo. Dan heb ik het fornuis vaak nodig voor hapjes of avondeten. Ik heb wel een vijfpits gasfornuis met een flinke pit in het midden. Geen idee hoe lang het duurt op een klein pitje.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 09:44

Ook ik kon de meeste pannen vervangen na overgang naar inductie. Was niet zo heel erg trouwens, want degene die ik moest vervangen waren 30 jaar oud :D
Ik ga eens kijken naar zo'n Le Creuset ketel, ik ben ook zeer te spreken over mijn Creuset-pan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 09:45

Ik heb ook pannen die krom zijn, maar toch prima werken. Die zijn trouwens op inductie krom getrokken. Dat krom trekken gebeurt door de warmte, niet door het gas. Maar hier dus gelukkig geen probleem. Zal wel per plaat verschillend zijn dan!
Misschien waren jullie pannen niet van ijzer, maar aluminium?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 09:49

Klopt aluminium. Maar jij stelde: 'een pan of fluitketel na gebruik op gas niet meer op inductie kan gebruiken is niks van waar gelukkig' en dat klopt dus niet, niet iedere pan is nog te gebruiken. Dat is wat Tink89 en ik willen zeggen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:01

Ik had destijds zo'n 365+-pannenset van Ikea en die was na twee jaar op gas niet meer te gebruiken op inductie. En kromtrekken gebeurt wel door warmte, maar bij gas is de warmte ongelijker verdeeld dan bij inductie, vandaar dat pannen van gas kromtrekken en bij inductie niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:07

Aluminium werkt inderdaad nooit op inductie. Ik dacht dat jullie bedoelde dat de pannen stuk gaan door het gas haha.

Als er een magneetje aan blijft hangen dan is de pan meestal geschikt voor inductie, maar het staat er ook altijd bij in de winkel. Al vind ik die aluminium pannen met dubbele (ijzeren) bodem ook niet fijn, die worden niet warm genoeg op inductie.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:11

wij hebben ook een creuset fluitketel, een rode. Prachtding op het fornuis en kookt mn water mooi. Fluit ook leuk. Ik heb er een soort van metalen sponsje in zitten wat het kalk opvang en los houd of hoe die het maar doen. Hij zorgt er wel voor dat er zeer weinig kalk in de ketel komt.
Veel mooier dan een waterkoker.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:45

8nnemiek schreef:
Aluminium werkt inderdaad nooit op inductie. Ik dacht dat jullie bedoelde dat de pannen stuk gaan door het gas haha.

Als er een magneetje aan blijft hangen dan is de pan meestal geschikt voor inductie, maar het staat er ook altijd bij in de winkel. Al vind ik die aluminium pannen met dubbele (ijzeren) bodem ook niet fijn, die worden niet warm genoeg op inductie.

Dat bedoelde ik dus ook. Ik had een prima pannenset, geschikt voor inductie en die waren allemaal kromgetrokken op gas en daardoor niet meer bruikbaar op inductie.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:56

Gewoon goede pannen kopen }> gietijzer trekt niet zomaar krom :Y)

Hier ook een fluitketel die sochtends vaak op het gasfornuis gaat voor de thee bij het ontbijt en de rest van de dag staat hij water warm te houden op de houtkachel

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:57

palousa_boy schreef:
Gewoon goede pannen kopen }> gietijzer trekt niet zomaar krom :Y)

Hier ook een fluitketel die sochtends vaak op het gasfornuis gaat voor de thee bij het ontbijt en de rest van de dag staat hij water warm te houden op de houtkachel

Gietijzer vind ik voor dagelijks gebruik veel te zwaar. Daar kan ik echt niet fijn mee koken.

Maar goed, we gaan nogal offtopic. Als je toch maar twee keer per dag water kookt ts, denk ik dat het qua energieverbruik niet veel uit zal maken.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:01

Wij hadden een mooie (rvs denk ik?) fluitketel, eerst dacht ik dat ik de waterkoker niet miste, totdat onze zoon geboren werd en we veel heet water nodig hadden voor de kruiken. Toen snel een waterkoker gekocht en nu staat de fluitketel te verstoffen. De waterkoker is veel sneller klaar.