Pakje uit USA niet bezorgd, volgens USPS wel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

Pakje uit USA niet bezorgd, volgens USPS wel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 10:19

Hmm >;) Ja, weer een pakkettopic...
Afbeelding
Ik had een bestelling via Etsy gedaan, een handgemaakt sieraad. Werd daags erna verzonden, kwam vrij snel aan in NL, heeft vervolgens nog een week bij Customs Clearance gelegen.
Gisteren, de 29e dus, ontving ik eind van de middag een berichtje van Etsy, dat mijn bestelling diezelfde ochtend was geleverd.
Maar dit is dus niet het geval.
Ik was gisteren aan het werk, mijn man was thuis. Er is geen poging tot bezorging gedaan en een dik uur later een succesvolle aflevering. Geen briefje in de bus, geen pakje.

Bovenstaande foto is een screenshot van Etsy. Ook op de site van USPS staat dat het pakket bezorgd is.
Ik neem aan dat USPS de bezorging heeft overgedragen aan een locale bezorger hier in NL, dus PostNl of DHL, of...?
En dan heeft het pakje waarschijnlijk ook een ander trackingnummer gekregen, wat bij mij niet bekend is.

Waar moet ik nu beginnen met zoeken?
Het opgegeven adres klopt, ik heb vaker bestellingen via Etsy gedaan en dat ging altijd goed.

Somebitch

Re: Pakje uit USA niet bezorgd, volgens USPS wel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:39

Grote kans dat het vandaag of dinsdag binnenkomt. Ik zou nog even afwachten. :)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:11

USPS gaat in ieder geval via PostNL.
Ik zou via Etsy even contact opnemen met de verkoper om te beginnen, die kan wat makkelijker communiceren met USPS, en daar moeten ze alle gegevens hebben, inclusief nieuw trackingnummer.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:23

Ik bedenk me net, PostNL kan je pakket ook gewoon traceren. Ik ontvang regelmatig pakketten uit de US, en dat is me vaker gelukt. Verwacht alleen niet dat je de klantenservice snel aan de lijn hebt :=
Was het overigens een pakket waarover invoerrechten betaald moeten worden (boven de 25 euro)?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:25

Is het niet bij een buur afgeleverd? Ik heb bij PostNL ook wel eens dat mijn pakket bij de buur is afgeleverd en als "afgeleverd" staat bij de track & trace, zonder dat ik melding krijg dat het bij de buur is geleverd.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:26

Zodra postnl het overneemt krijgt je pakket een nieuw t&t nummer. Postnl heeft daar een website voor, moet je even googlen. Wellicht bied dat meer informatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:30

Wat ook nogal eens gebeurd is dat het 'vast' zit op een sorteerpunt, customs of dat het toch alsnog (zonder briefje) bij een pakjegemak punt afgeleverd is. Dat gebeurt hier iig met de USPS zendingen. Rete irritant..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 11:47

Ik zou eens binnenlopen bij het dichtstbijzijnde PostNL-punt. Paar dagen afwachten misschien nog, maar grote kans dat hij bij het afhaalpunt ligt. Was het duurder dan 22 euro? Dan al helemaal, tegenwoordig worden pakketten waar invoerkosten over betaald moeten worden steeds vaker gelijk naar het afhaalpunt geschopt in plaats van eerst aan de deur aangeboden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:03

Dit herken ik. Als je Postnl belt kunnen ze je vertellen waar het is. Meestal dichtsbijzijnde afhaal punt.
Daar is ligt hij omdat je inklaringskosten moet betalen.

Ik had dit eergister ook nog zelf met een pakketje uit de US

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:14

Ik zou USPS even mailen met de vraag wie het in NL bezorgd heeft.
Dan dat bedrijf benaderen voor eenn nieuw T&T nummer en de vraag waar het pakket is.

OT moet je in NL al bij zo'n laag bedrag invoerrechten betalen? :oo
Hier in Frankrijk bij 150€ pas extra kosten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:15

Jes schreef:
Ik zou USPS even mailen met de vraag wie het in NL bezorgd heeft.
Dan dat bedrijf benaderen voor eenn nieuw T&T nummer en de vraag waar het pakket is.

OT moet je in NL al bij zo'n laag bedrag invoerrechten betalen? :oo
Hier in Frankrijk bij 150€ pas extra kosten.

Vanaf 22 inklaringskosten en btw. Vanaf 150 inklaringskosten en btw en invoerrechten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:17

om 8:39 gisteren in het internationale mailcenter in Amsterdam en dan 09:45 bezorgd... waar?
Ik vermoed dat USPS het afgeleverd heeft bij een bezorgservice in Nederland, en dat het nog richting je huisadres moet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 12:18

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 14:14

Jeeej, dank jullie wel voor het meedenken! Via bovenstaande link gevonden, inderdaad direct naar het afhaalpunt gegaan, waar ik nog 25 euro mag afrekenen voor het in ontvangst nemen -O-
Maar goed, het is dus terecht! Vanmiddag ophalen :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 14:31

Ja dat is het risico van aankopen buiten europa :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 16:57

nederlandse post berekend wel vaker onterecht kosten voor spullen die komen van buiten de EU.
Daarvoor kun je dan bezwaar indienen bij de belastingdienst.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:34

Alane schreef:
nederlandse post berekend wel vaker onterecht kosten voor spullen die komen van buiten de EU.

En wat noem jij onterecht? Als het een waarde heeft van boven de 22 euro dan weet je dat het kan gebeuren toch?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:20

Keet schreef:
Alane schreef:

En wat noem jij onterecht? Als het een waarde heeft van boven de 22 euro dan weet je dat het kan gebeuren toch?

dat is dan terecht, ik zeg onterecht kosten berekenen
Onterecht is onterecht.
als het een waarde heeft onder de 22 euro en ze berekenen dan inklaringskosten die ze bij ze dan bij het bedrag optellen wat dan boven de 22 euro uitkomt en daarboven op nog eens de verzendkosten waar je dan ook nog eens over mag betalen. dan is dat onterecht.
Of je koopt voor 20 euro en ze tellen daar de verzendkosten bij op.... ook onterecht.

aankoopbedrag/douanewaarde: 93,96 euro betaalde btw: 38,72 afhandelingskosten: 13 euro
is pak em beet: 42% btw.... ook onterecht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:45

Ja hoor geregeld onterecht. deze week : agenda van 37 Dollar + 11 dollar verzendkosten - > 31 euro inklaringskosten. Ze hadden de waarde zef op 100 Dollar gezet.

Bezwaar kan uiteraard niet online of per mail maar moet per brief .... In dit geval wel gedaan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:48

MariekeB schreef:
Ja hoor geregeld onterecht. deze week : agenda van 37 Dollar + 11 dollar verzendkosten - > 31 euro inklaringskosten. Ze hadden de waarde zef op 100 Dollar gezet.

Bezwaar kan uiteraard niet online of per mail maar moet per brief .... In dit geval wel gedaan.

Je kan wel per email bezwaar indienen naar de belastingdienst zelf. En die termijn is ook langer dan de nederlandse post aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:53

@Alane , dankjewel, dat wist ik niet . Ik ken alleen de brief versie.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:41

Alane schreef:
Onterecht is onterecht.
als het een waarde heeft onder de 22 euro en ze berekenen dan inklaringskosten die ze bij ze dan bij het bedrag optellen wat dan boven de 22 euro uitkomt en daarboven op nog eens de verzendkosten waar je dan ook nog eens over mag betalen. dan is dat onterecht.
Of je koopt voor 20 euro en ze tellen daar de verzendkosten bij op.... ook onterecht.

aankoopbedrag/douanewaarde: 93,96 euro betaalde btw: 38,72 afhandelingskosten: 13 euro

Inklaringskosten worden berekend over de totale waarde, en daar horen (helaas) de verzendkosten ook bij. Vrij van inklaringskosten en btw is dus alleen onder de 22 euro incl verzendkosten.
Boven de 150 euro betaal je niet alleen inklaringskosten en btw, maar ook nog invoerrechten (die variëren per productgroep).

Maar fouten maken ze zat. Ik krijg heel veel pakketten van buiten de EU, in mijn geval altijd dingen die onder antiek en soms onder verzamelobjecten vallen. Die groepen zijn vrij van invoerrechten en hebben een gereduceerd btw tarief (6%). Ik laat altijd een juiste omschrijving én de goede taric code in de omschrijving en factuur vermelden, en het percentage waarbij (veel) teveel kosten berekend worden is ongeveer 90% van de pakketten die ik ontvang :+
Ik heb dus gewoon een standaard bezwaarschrift wat minstens een keer of 5-6 per maand de deur uit gaat.....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:47

Alane schreef:
Onterecht is onterecht.

Supertje schreef:
Inklaringskosten worden berekend over de totale waarde, en daar horen (helaas) de verzendkosten ook bij. Vrij van inklaringskosten en btw is dus alleen onder de 22 euro incl verzendkosten.
Boven de 150 euro betaal je niet alleen inklaringskosten en btw, maar ook nog invoerrechten (die variëren per productgroep).

nope.... waarde gekochte spullen onder de 22 euro worden de verzendkosten niet meegerekend
bron: belastingdienst.nl
Citaat:
Moet ik betalen voor de invoer van mijn pakket?
Als u winkelt binnen de EU, is er niets aan de hand. U hoeft dan niets extra's te betalen voor de invoer van uw pakket.

Koopt u boeken, kleding, of wat anders bij een webshop buiten de EU? Dan moet u misschien invoerrechten betalen. Of btw.

Let daarop als u 'webwinkelt' over de grens. Dan blijft uw bestelling een leuke aankoop.

Voor pakketten tot en met € 22 betaalt u niets extra's

Eventuele verzend- en verzekeringskosten tellen niet mee voor die € 22
.

Supertje schreef:
Maar fouten maken ze zat. Ik krijg heel veel pakketten van buiten de EU, in mijn geval altijd dingen die onder antiek en soms onder verzamelobjecten vallen. Die groepen zijn vrij van invoerrechten en hebben een gereduceerd btw tarief (6%). Ik laat altijd een juiste omschrijving én de goede taric code in de omschrijving en factuur vermelden, en het percentage waarbij (veel) teveel kosten berekend worden is ongeveer 90% van de pakketten die ik ontvang :+
Ik heb dus gewoon een standaard bezwaarschrift wat minstens een keer of 5-6 per maand de deur uit gaat.....

Erg is dan ook nog dat ze van die niet zo heul erg intelligente mensen aan het werk hebben die email beantwoorden -zucht-
lol hinderlijk is het wel... en onnodig werk voor beide partijen. Of de manier van tnt/post-nl om verlies minder erg te laten lijken.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 14:49

Alane schreef:
nope.... waarde gekochte spullen onder de 22 euro worden de verzendkosten niet meegerekend
bron: belastingdienst.nl
Citaat:
Moet ik betalen voor de invoer van mijn pakket?
Als u winkelt binnen de EU, is er niets aan de hand. U hoeft dan niets extra's te betalen voor de invoer van uw pakket.

Koopt u boeken, kleding, of wat anders bij een webshop buiten de EU? Dan moet u misschien invoerrechten betalen. Of btw.

Let daarop als u 'webwinkelt' over de grens. Dan blijft uw bestelling een leuke aankoop.

[b]Voor pakketten tot en met € 22 betaalt u niets extra's

Eventuele verzend- en verzekeringskosten tellen niet mee voor die € 22

Erg is dan ook nog dat ze van die niet zo heul erg intelligente mensen aan het werk hebben die email beantwoorden -zucht-
lol hinderlijk is het wel... en onnodig werk voor beide partijen. Of de manier van tnt/post-nl om verlies minder erg te laten lijken.

Het leuke is dat dus hier, op diezelfde website van de belastingdienst, https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... etaankopen
Staat dat de verzendkosten wél worden meegerekend....

Afbeelding
En met de inklaringskosten, dus de 13 euro kosten voor het doen van de aangifte van de douane, heeft de douane zelf niets mee te maken. Dat doet PostNL, die doen de inklaring, niet de douane zelf. PostNL rekent vervolgens kosten voor het doen van die aangifte. Ook het bepalen van de goederencode, het berekenen van de btw en de invoerrechten doet PostNL zelf. Maar bel met een klacht en ze zullen je altijd naar de douane verwijzen :+ ‘Tja, de douane doet er soms heel lang over om iets in te klaren’, of, ‘de tarieven die u moet betalen bepaalt de douane, dus die fouten daar kunnen wij niets aan doen’. Onzin. Je geld komt uiteindelijk bij de belastingdienst terecht (behalve die 13 euro, die is voor PostNL), maar PostNL is verantwoordelijk voor de afhandeling.

Voor de duidelijkheid, er zijn 3 verschillende tarieven/bedragen, de inklaringskosten, dus een vergoeding voor het doen van een aangifte, de btw (21% of 6%), en de invoerrechten (verschillend per productgroep).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 18:12

ja het klopt dat wanneer je invoerrechten moet betalen, de verzend en verzekeringskosten meegerekend worden, echter als je aankoop 22 euro of minder is dan betaal je geen invoerrechten en/of btw.
22,01 + verzend en verzekeringskosten = waarover je invoerrechten betaald
22,00 en minder geen invoerrechten en/of btw