Huis kopen in je eentje.....hoe dan?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bamsy

Huis kopen in je eentje.....hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 21:55

(Geen idee of hij goed staat maar kon even niet bedenken waar hij anders moest :o? )

Ik ben niet zo goed in schrijven van verhaaltjes dus excuses voor de saaie opzet

De titel zegt het eigenlijk al. Een huis kopen in je eentje, maar hoe dan?

Even klein verhaaltje met wat info.

Maart 2014 met mijn ex (toen uiteraard vriend) een huis gekocht. Ik heb hier nooit een cent aan hypotheek voor betaald (iets met luxe leven) maar op papier stond ik erbij. Na een klein jaartje de relatie beëindigd en handtekening onder document gezet dat ik afstand doe van de hypotheek en omdat ik dat jaar geen cent betaald had ook niets van het huis willen hebben. Mijn ex is daar dus blijven wonen.

Nu zit ik al een tijdje met mijn nieuwe partner in een huurwoning (appartement) in het centrum en ben het helemaal zat (iets met geen rust kunnen vinden, een tuin missen en het is gewoon te klein)
Dus ben me aan het kijken voor een koopwoning.

Nu het “probleem”
Mijn vriend (van Turkse afkomst, niet praktiserend maar wel zo koppig := ) wil dus niet kopen omdat hij niet zo een groot bedrag wil “lenen”
We hebben al meerdere gesprekken gehad maar krijg hem gewoon niet wijs gemaakt dat het een investering is en geen lening zoals voor een auto ofzo, maargoed maakt niet uit dan ga ik een hypotheek afsluiten op mijn naam, ook prima!

Maar dan......je gaat wat sites bezoeken en bereken je maximale hypotheek -O-
Kan na mijn loonsverhoging een huis kopen van jawel........€120.000, ik weet niet waar je zo een huis kan vinden maar hier helaas niet.

Starterslening heb ik waarschijnlijk geen recht meer op omdat ik al eerder op papier een koophuis heb gehad.

Huizen die ik nu op het zicht heb zitten tussen 145.000 en 150.000, geen hoofdprijzen of paleizen dus maar wel prima huizen die met de tijd opgeknapt kunnen worden. Maarja met 120.000 kom je er dus niet.

Is het überhaupt wel mogelijk om in je eentje een beetje normaal rijtjeshuis te kopen zonder enorm veel eigen geld bij te moeten leggen?

Ik hoor graag hoe jullie dat gedaan hebben!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:58

Kun je niet deels je hypotheek bij je ouders afsluiten? Even brutaal gevraagd misschien :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:59

Een rijtjeshuis in de bewoonde wereld van Nederland niet voor de prijs die jij noemt, is mijn ervaring. Maar appartementen wel degelijk.

Misschien toch maar eens het gesprek met de Turkse Trots aan gaan (mijn ex was ook "niet praktiserend" Turks, ik herken het dus een beetje ;) )
Laatst bijgewerkt door Snadrem op 29-12-17 22:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:59

Alleen als je eigen geld hebt. Dus of gespaard, of uit een erfenis, of via een schenking.

Bagheera_206

Re: Huis kopen in je eentje.....hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:02

Maakt het uit waar jullie in Nederland willen gaan wonen? Het scheelt nogal waar je gaat wonen qua huizenprijzen. :=

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:05

Rijtjeshuis ga je niet vinden (behalve in het Noorden, daar maak je kans) Een apartement (met balkon) wel.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:07

Wat is de huurprijs van jullie huidige woning? Ik weet dat de Rabobank (in verband met probleem vele alleenstaande starters) ook de huurprijs van de woning mee kan nemen bij goedkeuring hypotheek. Je moet dan wel aantonen dat je de huurprijs al 2 of 3 jaar zelf opbrengt.

Ik weet niet hoe ze er tegenaan kijken dat jullie nu samen de huur betalen en jij straks alleen de hypotheek op naam hebt.

Of een ander idee: jij de hypotheek en hij staat garant voor het deel wat jij niet op kunt brengen. Geen idee of een bank hiervoor openstaat hoor. Vragen staat vrij :Y)
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 29-12-17 22:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:07

Plaats maakt inderdaad veel uit. Het huis hier naast me (appartement bg) is voor dezelfde prijs weggegaan als het vrijstaande huis van mijn oom met 4 slaapkamers in Brabant.

Edit: Maar die prijsklasse zit sowieso wel een ton boven wat jij aangeeft.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:09

Een beetje apartement hier in de wijk begint bij €175.000 tegenwoordig en dat zijn echt geen penthouses. De prijzen zijn enorm gestegen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:09

Yv_ schreef:
Plaats maakt inderdaad veel uit. Het huis hier naast me (appartement bg) is voor dezelfde prijs weggegaan als het vrijstaande huis van mijn oom met 4 slaapkamers in Brabant.

Krijg je in Friesland en Groningen niet een langgevelboerderij voor 14 euro en een pak roomboter? Of zo? :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:14

Tja, jouw Turkse trots is niet alleen trots maar ook een beetje dom, om Maxima even te citeren. Leg hem een staatje voor van huren en kopen en het voordeel op langere termijn. Gaat hij dan nog niet nadenken en eventueel overstag dan zou er wel eens meer achter kunnen zitten dan alleen het excuus van niet willen lenen. Je ouders kunnen garant staan voor je hypotheek, sommige geldverstrekkers vinden dit goed. Echter, dan moeten je ouders wel in staat zijn om dat financieel te kunnen dragen wanneer er iets met je gebeurt waardoor je de hypotheek niet meer kunt betalen.

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:14

Ik zou toch eens informeren of je aanspraak kan maken op een starterslening. Nee heb je, ja kan je krijgen. En veel sparen zodat je eigen geld in kan leggen. Op deze manier is het mij ook gelukt om een rijtjeswoning te kopen.
Informeer ook eens bij de woningcorporatie. Hier in Ede verkopen zij huizen met korting. Bij verkoop van de woning deel je de winst of verlies. Maar hier door kan je wel goedkoop aan een woning komen. En het is veel goedkoper als huren.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:24

bamsy schreef:
Is het überhaupt wel mogelijk om in je eentje een beetje normaal rijtjeshuis te kopen zonder enorm veel eigen geld bij te moeten leggen?

Ik hoor graag hoe jullie dat gedaan hebben!

Mijn vriend en ik wonen samen in een koophuis waarvan de hypotheek alleen op mijn naam staat. Mijn vriend werkt voor zichzelf en had toen ik dit huis vorig jaar kocht helaas nog niet genoeg jaarcijfers om een fatsoenlijke hypotheek af te kunnen sluiten.

Wij wonen in een partere appartement met een tuin in een leuke wijk in den haag, vlakbij t centrum en Scheveningen. Ik heb geen eigen geld bijgelegd, behalve voor de makelaar en notaris.
Het kan dus wel, maar t is een combinatie van goed zoeken en compromis sluiten denk ik. Zo wilden wij eigenlijk graag 3 slaapkamers maar hebben we genoegen koeten nemen met 2. wel is ons huidige huis iets duurder dan jouw aangegeven budget, maar niet extreem veel.

We zijn inmiddels aan t kijken voor een grotere woning om die samen te kopen omdat er nu genoeg jaarcijfers zijn van het bedrijf :)

Starterslening heb ik geen ervaring mee, maar ik zou het gewoon eens aanvragen in een gesprek! Je weet maar nooit :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:26

Het is niet allen trots, maar als ik het goed heb begrepen van mijn Turkse collega's mogen moslims niet lenen. Er zijn speciale constructies waarmee ze dan wel een koophuis kunnen bekostigen en anderen (zoals mijn collega) zien het anders wanneer het om het kopen van een huis gaat.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:27

Snadrem schreef:
Yv_ schreef:

Krijg je in Friesland en Groningen niet een langgevelboerderij voor 14 euro en een pak roomboter? Of zo? :+

_O- _O- Echt he!

TS, misschien kun je je vriend nog overhalen door te zeggen dat kopen over het algemeen voordeliger is in de maandlasten dan huur?

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 22:28

Probeer zo goed als mogelijk op iedereen te antwoorden:
Aranel schreef:
Kun je niet deels je hypotheek bij je ouders afsluiten? Even brutaal gevraagd misschien :)

Moeders leeft zelf net boven bijstandsniveau dus daar kan ik niet bij terecht en net vaders is het contact niet close genoeg om dit te kunnen vragen.

Bagheera_206 schreef:
Maakt het uit waar jullie in Nederland willen gaan wonen? Het scheelt nogal waar je gaat wonen qua huizenprijzen. :=

Wil graag blijven waar we zitten, moet zeggen dat de prijzen hier wel meevallen. Diverse rijtjeshuizen voor 150.000
Snorlex schreef:
Wat is de huurprijs van jullie huidige woning? Ik weet dat de Rabobank (in verband met probleem vele alleenstaande starters) ook de huurprijs van de woning mee kan nemen bij goedkeuring hypotheek. Je moet dan wel aantonen dat je de huurprijs al 2 of 3 jaar zelf opbrengt.

Ik weet niet hoe ze er tegenaan kijken dat jullie nu samen de huur betalen en jij straks alleen de hypotheek op naam hebt.

Of een ander idee: jij de hypotheek en hij staat garant voor het deel wat jij niet op kunt brengen. Geen idee of een bank hiervoor openstaat hoor. Vragen staat vrij :Y)

Momenteel betalen we bijna €600 voor 1 kamer/keuken en 1 slaapkamer, je 2de optie is wel een goede.

bigone schreef:
Tja, jouw Turkse trots is niet alleen trots maar ook een beetje dom, om Maxima even te citeren. Leg hem een staatje voor van huren en kopen en het voordeel op langere termijn. Gaat hij dan nog niet nadenken en eventueel overstag dan zou er wel eens meer achter kunnen zitten dan alleen het excuus van niet willen lenen.

Geloof me ik heb hier al uren aan besteed en uitgelegd en alle voors en tegens onder zijn neus geschoven maar tevergeefs. Ik denk niet dat er meer achter zit. Als je zijn telefoon ziet zegt dat al iets over hoe “niet materialistisch” hij is :') spullen interesseren hem gewoon niet.

wendyh schreef:
Ik zou toch eens informeren of je aanspraak kan maken op een starterslening. Nee heb je, ja kan je krijgen. En veel sparen zodat je eigen geld in kan leggen. Op deze manier is het mij ook gelukt om een rijtjeswoning te kopen.
Informeer ook eens bij de woningcorporatie. Hier in Ede verkopen zij huizen met korting.

Heb de gemeente al gecontacteerd maar degene die daar over gaat is pas 9 januari weer aanwezig. Huizen via de woningcoöperatie heb ik begin van het jaar eens in de gaten gehouden maar toen kon ik nog maar 90.000 lenen dus was al snel klaar met zoeken

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:30

Snorlex schreef:

Wait, whut?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:35

Hier in zuid Limburg kan je best wat leuks kopen onder de 150.000, maar dan moet je wel hier willen wonen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:44

Ik lees graag mee. Ik zit ook niet op m'n plek en zou graag echt zelf wat willen. Maar ben ook alleenstaand en erg jong (21) woon echter al wel 2.5 jaar op mezelf. Hier helaas ook geen ouders die garant kunnen staan of een erfenis of schenking. Eigen geld heb ik ook nog niet erg veel...

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 22:44

eenitraM schreef:
Snorlex schreef:

Wait, whut?

Geen idee hoeveel er "geplust" kan worden. Maar rabobankmannetje opperde het als mogelijkheid bij mijn oriënterend gesprek.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:37

Ik heb ik oktober een huis gekocht. Ik ben 25 en heb geen partner.
Financiering via Rabobank. Maar dat met die huurprijs is hier niet ter sprake gekomen. Volgens mij ook nog niet in werking ?

Ik heb het kleine beetje wat ik tekort kwam kunnen financieren met een starterslening en een klein beetje eigen geld . Koopprijs van het huis ligt rond 150.000 grote tussenwoning, 5 slaapkamer en grote tuin. Echter wel in de achterhoek

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:44

Ik woon bijna 2 jaar in mijn eigen (koop) paleisje. Ik heb een kleine schenking gehad van mijn ouders en kon een hypotheek afsluiten van €142.500,- Ik vond het nog veel met mijn beginnend docentensalaris en intentieverklaring in mijn eentje. Maar de vraag is wat je wilt. Ik moest uit Amstelveen vandaan (waar ik mijn hele leven had gewoon en over een jaar mijn paard ook wil stallen) en ben verhuisd naar Purmerend. Amstelveen was gewoon te duur. Ik woon in den 2-kamer app. op de hoogste verdieping met uitzicht op de Beemster.

Meer krijg je niet voor deze hypotheek in de Randstad helaas.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:46

Jup, heel lastig helaas. Volgens mijn salaris kan ik €150.000 lenen. Ik woon in de randstad en toen ik eens keek wat ik kon kopen kwam ik op een garagebox uit _O- _O-
Gelukkig heb ik een hele lieve vriend met goede baan en nieuwbouw woning (Leerde hem kennen toen hij net getekend voor de bouw had) maar zonder hem had ik ook echt niet het huis uitgekund. Je hebt trouwens toch ook erfpacht woningen? Hun kijken naar je salaris en passen volgens mij de prijs daarop aan, zoiets. Op zich een hele kromme regeling als je (boven) modaal verdient maar voor jullie misschien wel een idee :j

Vriendin van mij woont in omgeving Zaanstad en heeft voor €144.000 een appartement met 1 kamer en 40m2....

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:51

Als je alleen op sites het berekend zou ik eerst gesprek aangaan met een hypotheekverstrekker zoals hypotheeshop oid die hebben heel veel aanbieders en je leenbedrag komt vaak hoger uit dan op sites of bij een bank.

Megane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:55

Snadrem schreef:
Yv_ schreef:

Haha zo lijkt het wel hé. Als ik eerlijk moet zijn schrik ik van de bedragen die hier genoemd worden. Wij hebben 2 jaar terug een rijtjeswoning op 178 m2 gekocht voor 92.000. In een tamelijk groot dorp (drachten) midden in een woonwijk.

Ts, ik kan je verder helaas niet helpen. De kortste klap lijkt mij ook om tafel gaan met je vriend. Of eventueel kijken of je ouders garant kunnen staan (als dat nog kan? Geen idee)