alcohol op kerstavond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

alcohol op kerstavond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 10:26

hoi bokkers

ik vroeg me af hoe anderen hierover denken. Op kerstavond is het al jaren de gewoonte dit met de familie (8-13 personen, afhankelijk van de relaties die mensen hebben). Nu s het zo dat op de familiefeestjes nogal veel alcohol genuttigd wordt (2 bakken bier, meerdere kartons wijn en dan nog de sterke dranken zoals ricard, martini en gin).
Het feest is elk jaar bij een ander familielid thuis, nu ik volgend jaar 21 wordt zal ik mee in het roulatiesysteem gaan.
Ikzelf drink wel eens een glas, maar ik vind het niet aangenaam dat voordat het zelfs middernacht is, de helft van de familie zijn eigen naam niet meer kan uitspreken. Is het vreemd dat als ik later het feest organiseer in mijn eigen huis (nu woon ik nog bij mijn moeder en zal daar het feest van mijn beurtrol zijn), ik niet zulke hoeveelheden alcohol in huis haal, een aperitiefje en een biertje hier en daar prima. Maar ik vind kerst een feest om in alle rust samen te vieren, ik vind niet dat het een of ander drinkfestijn moet worden (daarvoor lijkt nieuwjaar me meer gepast).
Is het vreemd dit te doen in ene roulatiesysteem waar elk jaar zoveel gezopen wordt? Hoe denken bokkers over alcohol en kerst?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:28

Tja, ik zou ook echt niet een fortuin uitgeven zodat anderen zich klem kunnen zuipen. :P Afgezien nog van het feit dat dronken mensen strontvervelend zijn en die bij mij thuis niet welkom zijn.

Nee hoor, een biertje of wijntje bij het eten vind ik prima, maar als ze willen zuipen gaan ze maar naar de kroeg. Jouw huis, jouw regels.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:31

Ik vind dat je duidelijk je eigen grenzen aan moet geven.

Traditie of niet, als jij hier niet aan mee wilt doen dan moet je grenzen stellen en dit duidelijk aangeven.
Een simpel: ik sla over in het roulatiesysteem. Je hoeft er geen drama en verhaal van te maken maar kunt simpelweg vermelden dat je er geen behoefte aan hebt.

Persoonlijk heb ik niets met zulk gezuip. Drankje prima, dronken/zuipen enz vind ik vreselijk asociaal.

Hoop altijd maar weer dat zulke mensen zonder kleerscheuren en zonder een ander wat aan te doen, veilig weer thuis komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:32

Ik vind alcohol en Kerst geen combinatie.
Toegegeven: ik drink in de kerk 1 slok wijn :) ...
Maar voor mij is het een feest van rust.

Gesteld dat je geen dronkemansfestijn wil: verzin een alternatief. Oud Hollands ganzenbord, monopoly, pandverbeuren - als het gezelschap maar bezig is, lol heeft en niet met een gevuld glas aan die gourmettafel hangt.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:38

Als ze willen drinken nemen ze het zelf maar mee :)

DiantaM

Re: alcohol op kerstavond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:42

Tja.. als dat nou eenmaal traditie is denk ik niet dat het goed gaat vallen als jij dit opeens wijzigt.

Ik snap overigens wel dat je het vervelend vindt. Zou ik ook vinden.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:46

Tulandro schreef:
Tja.. als dat nou eenmaal traditie is denk ik niet dat het goed gaat vallen als jij dit opeens wijzigt.

Je kan tradities best bespreekbaar maken. Misschien zijn er nog wel andere mensen die zich er aan ergeren. Gewoon op voorhand iets regelen of inderdaad niet zo veel alcohol in huis halen lijkt me best redelijk als je gastgever bent. :j

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:48

soesita schreef:
Tulandro schreef:

Je kan tradities best bespreekbaar maken. Misschien zijn er nog wel andere mensen die zich er aan ergeren. Gewoon op voorhand iets regelen of inderdaad niet zo veel alcohol in huis halen lijkt me best redelijk als je gastgever bent. :j

Ja maar vergis je niet in de mensen die denken dat ze het alleen maar ontzettend leuk kunnen hebben als ze lam zijn. Die gaan dat echt niet leuk vinden.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:50

Ik hoor dit meer dat families bij elkaar komen om zich op kerstavond klem te zuipen.
Vreemde traditie, die ooit ergens ontstaan is , maar dus ook weer ge-eindigt kan.
Als jij dat niet wil, dan doe je het niet, misschien zijn er wel meer die het eigenlijk niet willen , maar het niet aan durven te geven.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:52

Als er mensen bij zijn die onder invloed zijn die zelf naar huis rijden, zou je op grond hiervan iets kunnen zeggen dat je hiervoor niet verantwoordelijk wilt zijn.
Anders weet ik zo niet hoe je dit op een nette manier zou kunnen regelen, zonder dat dit verkeerd valt.

Of er zelf helemaal mee stoppen en bv bij een vriendin op de koffie gaan. Maar ook dat zal je familie misschien niet leuk vinden;
Zeggen dat je er niet veel aan vindt, aangezien je de enigste bent die (zo goed als) nuchter is.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:53

_Dracarys schreef:
Als ze willen drinken nemen ze het zelf maar mee :)

Dat zullen ze zeker doen, en dan zit je nog met hetzelfde probleem.

Ik denk net als tulandro dat tradities lastig te veranderen zijn, maar door het bespreekbaar te maken kun je wel iets doen.
Misschien kun je aangeven dat je het jammer vind dat er zo veel wordt gedronken en dat je het fijn zou vinden als iedereen op zijn eigen drankgebruik wil letten.
Ook cola ipv wijn aanbieden kan helpen.

BTW: rijdt iedereen nog in zijn eigen auto naar huis na het feestje, of hoe doen ze dat? Aangeven dat je je zorgen maakt om hoe iedereen thuis komt, kan ook helpen. Het gaat dan naast de gezelligheid ook om iets vasters als veiligheid.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:55

Nee, dat is niet vreemd. Anders vieren ze kerst toch ergens anders :+ Zo simpel zou ik het houden.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:58

ik zou van te voren aangeven dat je het best wilt organiseren, maar dat je er geen zuipfeest van wilt maken. als ze zich klem willen zuipen gaan ze maar ergens anders kerst vieren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:59

Nee hoor niks raars aan. Gewoon minimaal in huis halen en er vooral niet teveel nadruk op leggen.

Destijds op mijn trouwdag bewust gekozen voor middag feest en alcoholvrij. Moesten teveel mensen eind met de auto en mijn baas die kwam was alcoholist. Dus geen drank en geen klachten gehad, was reuze gezellig en zelfs mijn baas heeft het overleefd ook. :+

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:06

Gewoon het op=op principe aanhouden. Je haalt een x aantal drank en wanneer dat op is zoeken ze t maae uit. Verder veel fris in huis halen en astu. Bevalt t ze niet? Jammer dan. Jouw huis, jouw regels. Of in dit geval: jij organiseert dus jij bepaalt. En als dat ze niet zint, organiseer jij t niet meer.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 11:20

ben blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt! Zat rijden doen ze gelukkig niet! er wordt meestal een grote taxibus gebeld die iedereen naar huis brengt, of 1 iemand blijft nuchter en brengt de hele familie naar huis :)
Het is ook niet dat ik het met iemand anders wil vieren, het blijft natuurlijk wel een familiefeest kerst, of dat vind ik toch.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:21

Zoe_97 schreef:
hoi bokkers

ik vroeg me af hoe anderen hierover denken. Op kerstavond is het al jaren de gewoonte dit met de familie (8-13 personen, afhankelijk van de relaties die mensen hebben). Nu s het zo dat op de familiefeestjes nogal veel alcohol genuttigd wordt (2 bakken bier, meerdere kartons wijn en dan nog de sterke dranken zoals ricard, martini en gin).
Het feest is elk jaar bij een ander familielid thuis, nu ik volgend jaar 21 wordt zal ik mee in het roulatiesysteem gaan.
Ikzelf drink wel eens een glas, maar ik vind het niet aangenaam dat voordat het zelfs middernacht is, de helft van de familie zijn eigen naam niet meer kan uitspreken. Is het vreemd dat als ik later het feest organiseer in mijn eigen huis (nu woon ik nog bij mijn moeder en zal daar het feest van mijn beurtrol zijn), ik niet zulke hoeveelheden alcohol in huis haal, een aperitiefje en een biertje hier en daar prima. Maar ik vind kerst een feest om in alle rust samen te vieren, ik vind niet dat het een of ander drinkfestijn moet worden (daarvoor lijkt nieuwjaar me meer gepast).
Is het vreemd dit te doen in ene roulatiesysteem waar elk jaar zoveel gezopen wordt? Hoe denken bokkers over alcohol en kerst?

Iedereen moet vooral dat doen en laten wat hij/zij vindt dat hij/zij moet doen en laten.

Als jij daar niet in mee wil zou ik (als ik jou was) gewoon minder drank inkopen, dat vrij vroeg op de dag/avond gaan aangeven ("Jongens, er is maar 1 krat bier") en vooral de discussie niet aan gaan ("Sorry, meer is er niet"). Groepsdiscussies met aangeschoten mensen werken nooit zo goed....tenzij je het volgende etentje over 20 jaar op televisie wil doen. Bij Familiediner.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:24

Is het geen optie om ze te vragen alcohol voor zichzelf mee te nemen? Een persoon zal dan niet 6 flessen wijn meenemen voor zichzelf.

Of maak een paar goede drankjes klaar. Dus een fles met alcohol door de mix en een zonder. Bij veel cocktails proef je het verschil toch niet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:27

TS, ik herken het, nu mijn vriend en ik samen wonen is mijn familie ook niet echt blij met ons dat er tradities gewijzigd worden, maar....

Tulandro schreef:

... mijn huis, mijn regels. Wij hebben het geld niet op onze rug groeien dus ze kunnen een biertje en een wijntje krijgen maar ik ga geen sterke drank kopen (wat wij al niet lusten) om de ander dronken te laten worden in mijn huis.
Een goed respecterende familie respecteert die wens van jou. Het is of jouw regels of ze vieren het maar bij een ander familielid of in de kroeg.

[edit] Nu vergeet ik je vraag te beantwoorden. Ik vind deze traditie niet normaal nee, in mijn ogen gaan de kerstdagen om het samen zijn en niet om jezelf dronken te zuipen. :n
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 19-12-17 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:28

StonedRomy schreef:
Is het geen optie om ze te vragen alcohol voor zichzelf mee te nemen? Een persoon zal dan niet 6 flessen wijn meenemen voor zichzelf.

<KNIP>

Weet je dat heeeeeeeel zeker? _O- _O- _O- Ik ken de familie van TS niet, maar in families waar serieus gedronken wordt maak je het probleem alleen maar erger! Het is wel goedkoper voor jezelf overigens.....

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:32

Dan zou ik gaan voor een aantal leuke cocktails en de sterke drank verder verstoppen. Je kunt ze dan zo sterk maken als je zelf wilt... Of zonder alcohol

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:36

Ik zou er niet eens aan beginnen. Je "moet" vanaf je 21e mee in de roulatie? Je moet natuurlijk niks. Zou dat lekker overslaan. Als er commentaar op komt kun je natuurlijk altijd aanbieden om een kleine bijdrage te doen omdat je zelf nooit organiseert.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:39

YellowGray schreef:
Ik zou er niet eens aan beginnen. Je "moet" vanaf je 21e mee in de roulatie? Je moet natuurlijk niks. Zou dat lekker overslaan. Als er commentaar op komt kun je natuurlijk altijd aanbieden om een kleine bijdrage te doen omdat je zelf nooit organiseert.

Waarom dat dan? Omdat TS dit niet wil in haar huis moet zij anderen maar gaan betalen?

Ik verbaas mij eerlijk gezegd over alle tegemoetkomingen die hier besproken worden, hoe moeilijk is om "nee" te zeggen en het volgens jouw regels te doen? Willen ze dat niet, dan gaan ze maar ergens anders naar toe. Ik mag toch aannemen dat de familie van TS, TS respecteert?

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:44

magda_90 schreef:
YellowGray schreef:

Waarom dat dan? Omdat TS dit niet wil in haar huis moet zij anderen maar gaan betalen?

Ik verbaas mij eerlijk gezegd over alle tegemoetkomingen die hier besproken worden, hoe moeilijk is om "nee" te zeggen en het volgens jouw regels te doen? Willen ze dat niet, dan gaan ze maar ergens anders naar toe. Ik mag toch aannemen dat de familie van TS, TS respecteert?

Omdat iedereen natuurlijk eens in de zoveel jaar organiseert, en daar een hoop geld aan kwijt is. Ik zou dan wel mee eten, terwijl ik dus zelf daar nooit voor betaal in de vorm van organiseren en hosten. Ik zou zelf nooit organiseren, maar het ook niet zo eerlijk vinden als ik altijd maar gratis mocht eten en 1 of 2 glazen wijn drinken. Dus ja, ik vind het niet raar om dat dan aan te bieden.

Ik bedoel dus niet dat ze maar moet gaan betalen voor 4 flessen wijn en een hele kalkoen. Of heb ik de eerste post niet goed gelezen en is er überhaupt geen eten? Want dan zou ik er niks aan betalen inderdaad.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 11:44

Dag Zoë, ik zou gewoon niet zoveel drank in huis halen. Als je volgens je familie oud genoeg bent om zelf het kerstfeest te organiseren, dan ben je ook oud genoeg om bij jou thuis de regels te bepalen. Misschien vindt je familie dat niet fijn - dan moeten ze maar niet naar jou komen en/of jou niet vragen om het feest te organiseren. Alcohol is veel te vanzelfsprekend in onze maatschappij - in Vlaanderen nog wat meer dan in Nederland - je hebt groot gelijk dat je daartegen ingaat.

Overigens drinken wij (familie van mijn ouders) nooit zoveel met kerst. Met kerstavond gourmetten we altijd (ik weet het, dat is té burgerlijk, dat doen miljoenen Nederlandse gezinnen), dan gaan er misschien twee glazen doorheen. Bij het kerstdiner op eerste kerstdag is het meestal: wit bij het voorgerecht, rood bij het hoofdgerecht, port bij het kaasplankje, dessertwijn bij het dessert. Vind ik eigenlijk al veel te veel, zoals ik het hele kerstdiner eigenlijk te overdadig vind (wat heeft te duur en te veel eten nou met Jezus te maken?). Maar je wordt er niet ladderzat van.

Drank met de kerst buiten het diner om is echt geen optie. Dat doe je maar met oud en nieuw, en als je kinderen hebt moet je ook daarmee oppassen.