arts als rolmodel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

arts als rolmodel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-17 21:02

Voor mijn studie moest ik betoog schrijven of arts zich als rolmodel moet gedragen, ik ben eigenlijk heel erg benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken.

(voor duidelijkheid betoog is af! ik ben gewoon nieuwsgierig naar de kijk van andere hun kijk, is dus geen huiswerk topic)

Als voorbeeld, maakt het voor jou van invloed uit als een arts (ernstig) overgewicht heeft en jou leefstijl advies geeft? of dat je (toevallig) een Facebook profiel tegen komt van je behandelaar met een foto in de kroeg?

StalNollie

Re: arts als rolmodel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:04

eerste voorbeeld zou ik wel wat op afknappen (maarja uiteindelijk weet je daar de acherliggende gedachten weer niet dus altijd gevaarlijk om hier over te oordelen)

en tweede zou ik niet erg vinden prive en werk gescheiden.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:04

Dat eerste is voor mij een no-go. Van zo'n persoon zal ik dan ook geen tips of adviezen wb leefstijl aannemen.
Dat tweede is voor mij een teken dat een arts ook 'gewoon' een mens is. Zijn twee compleet verschillende voorbeelden. Wel interessant. Reageer later misschien wat uitgebreider.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:05

Lead by example is in alle beroepen van toepassing :j

Ik heb een flink overgewichtige HA en dat vind ik inderdaad een beetje raar als je dan iemand de les moet gaan lezen dat hart en vaatziekten op de loer liggen bijvoorbeeld :o

Maar je weet wat ze zeggen over kinderen van de tandarts toch?

MarlindeRooz

Ik had altijd een tandarts die rookte, vond ik heel debiel. :+ En in een kroeg zou ik niet erg vinden. Vind overgewicht erger. Want als je zoveel waarde hecht aan gezondheid, waarom dan niet aan die van jezelf.

Edit: tandarts is niet meer mijn tandarts omdat hij een hartaanval gehad heeft en nu minder werkt. Hij rookt nu ook niet meer. :+
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 27-11-17 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Toen ik binnen stapte bij een diëtiste die er uit zag als een deelnemer van Obese, vóór de opnames, dacht ik wel echt: ja, okeeee wat denk jij mij te vertellen dan? >;)

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:06

Zolang hij/zij zijn werk maar goed doet, maakt het mij niet uit wat hij/zij in privé tijd doet.
Ook al heeft een arts overgewicht of rookt hij/zij dan betekent het nog niet dat ze de kennis niet hebben om mij wel juist advies te kunnen geven.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:06

Mijn oude huisarts (inmiddels overleden), rookte als een schootsteen. Wel hele aardige vent, maar wel erg dubbel als hij zijn patienten vertelde dat ze moesten stoppen met roken.

Als ik mn arts tegen zou komen in de kroeg met een biertje in de hand vind ik dat helemaal niet erg. Naar mijn weten zijn het ook mensen en hebben zij ook een leven naast het werk.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:07

maar overgewicht kan ook door medicijnen komen?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:08

xRaisin schreef:
Zolang hij/zij zijn werk maar goed doet, maakt het mij niet uit wat hij/zij in privé tijd doet.
Ook al heeft een arts overgewicht of rookt hij/zij dan betekent het nog niet dat ze de kennis niet hebben om mij wel juist advies te kunnen geven.

Hier kan ik mij wel bij aansluiten.

Daar naast weet je ook niet hoe het komt?
Komt het idd door een ongezonde levensstijl? Of is het een gevolg van een ziekte?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:08

Ikzelf zou bij een chirurg geen foto van een biertje willen vinden op het internet. Arts die tips geeft over leefadvies en zelf overgewicht heeft heb ik dan weer geen probleem mee. Genoeg redenen om buiten leefstijl overgewicht te hebben...

longarts die rookt of dermatoloog die veel te bruin is van het zonnen... Dat vind ik dan weer niet kunnen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:09

StalNollie schreef:

Maar dat komt vaker niet dan wel voor bij mensen met obesitas / overgewicht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:10

StalNollie schreef:

Ja, want dat is echt het merendeel bedoel je ;)
Arts in een praktijk is zittend werk en vaak weinig tijd voor pauze, dus snel even een snack zie ik daar wel als reeel risico :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:10

klopt maar dat wil niet zeggen dat je daar dan over mag oordelen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:12

StalNollie schreef:
klopt maar dat wil niet zeggen dat je daar dan over mag oordelen.

Tussen wat eigenlijk niet mag en wat er werkelijk gedacht wordt zit een groot grijs gebied.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:13

Dat mag niet van wie?

Mij maakt het overigens geen klap uit dat mijn HA 3 zwembanden over zijn broekriem draagt, niet mijn probleem.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:14

Renske_W schreef:
xRaisin schreef:

Hier kan ik mij wel bij aansluiten.

Daar naast weet je ook niet hoe het komt?
Komt het idd door een ongezonde levensstijl? Of is het een gevolg van een ziekte?

Ja dit dus, ook mee eens.

Ik kan mij niet meer precies herinneren hoe het zat. Maar er was ooit een foto van een arts, en op die ene had die gewone kleding aan en zag je zijn tattoos en op de andere had hij zn witte dokterspak aan en zag je dus niets.
En dat ging er volgens mij over dat mensen hem zo anders behandelde, om zijn tattoos dus. En ineens respect voor hem hadden met zijn pak.

Ja wellicht niet echt wat je bedoelde ts :+
Maar een arts is ook maar een mens. En je zit bij hem voor zijn kennis in zijn hoofd. Hoe hij er zelf mee om gaat moet hij zelf weten.
Al ben ik het er wel mee eens dat het natuurlijk een beter voorbeeld zou geven. Maar ik zou er niet om weggaan of zijn advies niet aannemen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:14

"Mag" als in dat je eigenlijk geen vooroordelen "mag" hebben. Terwijl iedereen die wel heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:19

Artsen oordelen ook over hun patienten, dat doen mensen nou eenmaal, een inschatting maken en rolmodellen zoeken.
Als dat niet zo was dan had het gezegde "goed voorbeeld doet goed volgen" niet bestaan.

Ik heb er bijvoorbeeld moeite mee als een arts mij zou zeggen : gewoon rustiger aandoen. Wetend dat de meerderheid van de artsen zich half dood werkt en daarbij ook wel maaltijden vergeet of zelfs dubbele 12 uurs diensten draaien met 2 uur slaap of zo.
Dan is het woordje 'gewoon' van weinig betekenis want als het zo 'gewoon' is doe dat dan zelf ook eens ;)

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:24

Ik had eens een fitness instructrice die zelf ook behoorlijk wat kilos teveel had. Niet motiverend. Ik kijk echt op tegen sommige beroepen en ik vind dat je dan ook echt een rolmodel moet zijn om iemand wat te inspireren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:36

Anoniem schreef:
Toen ik binnen stapte bij een diëtiste die er uit zag als een deelnemer van Obese, vóór de opnames, dacht ik wel echt: ja, okeeee wat denk jij mij te vertellen dan? >;)

Ik heb het juist bij diëtisten met maatje 34/ 36. Wat weten hun van de psychische strubbelingen die afvallen met zich meebrengt.

xRaisin schreef:

Zolang mijn obese, zuipende en rokende arts mij goed helpt heb ik nergens geen moeite mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:41

Mijn 'kraker' liep zelf mank en met een stok na een ongeluk met een paard _O- hij moest bij mij onder andere een rib goed zetten, ook na een paardgerelateerd ongelukje.

Als een diëtiste zwaar overgewicht zou hebben zou ik daar anders tegenaan kijken dan bij een chirurg met een biertje in zijn hand.. In het eerste geval denk ik dat ik mezelf toch zou afvragen hoe succesvol de afspraken zouden zijn als iemand er zelf 'zo' uitziet. In het tweede geval zou ik er geen moeite mee hebben want iedereen mag in zijn vrije tijd een biertje drinken dus waarom zou een chirurg dat niet doen? Zolang hij niet met een biertje of iets sterkers in de spreekkamer zit kan ik me daar echt niet druk om maken.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:45

Maar als je zo'n foto al vindbaar op je Facebook hebt staan denk ik niet dat het bij een biertje is gebleven en als ik morgen op zijn operatie tafel lig voor een hart operatie...

Tuurlijk mag je in je vrije tijd drinken, maar een docente zal ook niet snel een foto online zetten waar ze met een biertje staat. Die docente heeft alleen minder directe invloed op mijn lichaam.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:47

Als hij tijd had voor een biertje dan heeft hij tenminste niet de nacht doorgebeund op ritalin :P

Ik heb ooit in de bediening bij een chirurgen congres gestaan. Wat daar gezopen (en gekotst) werd 8)7

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:49

xRaisin schreef:

Dit dus