Hoe, waarom en wanneer kies je de school voor je kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Hoe, waarom en wanneer kies je de school voor je kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 08:33

Hallo daar!
Misschien een vreemd topic voor iemand die voorlopig geen kinderen wil, misschien wel nooit.
Maar ik zag vanochtend het licht al vroeg branden bij mijn buren omdat de kinderen naar een school gaan die 3 kwartier verderop is met de auto.
En toen vroeg ik me af, hoe en waarom kies je voor een bepaalde basisschool voor je kinderen?
En wanneer? Al voor de geboorte, of net daarna? Of niet zo lang voordat ze naar de basisschool moeten gaan?
En wat voor school wil je dan je kinderen heen doen? Een montessorischool of een dalton school? Of misschien wel naar de vrije school? Zijn er nog meer soorten? Vast wel....
Wat is het verschil uberhaupt, ik heb geen idee :p
Dus brand los!
Hoe en wanneer heb jij de keuze gemaakt? En waarom?
En ben je verhuisd om dichter bij een (toekomstige) school te wonen zodat de reistijd voor je kinderen niet te lang is? Of heb je een school gekozen die dichtbij was?

sneeuwpop

Re: Hoe, waarom en wanneer kies je de school voor je kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 08:46

Inschrijven kun je meestal vanaf 3 jaar.
Wij hebben ook gekozen voor een school die wat verder weg ligt, maar ook niet heel ver weg. Er zijn in onze regio veel scholen, dus verhuizen is echt niet nodig. En anders zou ik wsl ook eerder blijven reizen IPV verhuizen. (Paarden aan huis)
Gewoon meerdere scholen bekeken en degene gekozen waarbij ons gevoel het beste is.
Het is een jenaplan school.
Plezier op school en goede resultaten zijn voor ons de belangrijkste zaken. En realistisch gezien is er op elke school wel iets wat je liever anders zou zien.
Nu nog steeds erg tevreden met onze keuze, nu hij alweer in groep 3 zit.
Tijd gaat snel.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 08:49

Wij kiezen voor onze kinderen (2.5 en eentje die nog even mag blijven zitten in mijn buik) voor de basisschool om de hoek. Dit is een openbare basisschool waar ze straks, als ze er aan toe zijn, zelf heen kunnen lopen en hun vriendjes van school in de buurt hebben :)
Wij vinden het belangrijk dat de kinderen dergelijke zelfstandigheid leren dragen als ze daar oud genoeg voor zijn :) en niet tot hun 12de elke dag door papa en mama naar school gebracht moeten worden omdat die graag een school 10 km verder op wilden :)

Bij het kopen van ons huis 4 jaar geleden hebben we wel gekeken naar scholen in de buurt :)
Inschrijven kan vanaf 2.5 maar is eigenlijk niet nodig aangezien het een kleine school in een klein dorp is

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 08:52

tja bij ons moet je ingeloot worden, je kan vanaf 3 jaar een top 5 opgeven en dan gaan ze loten. Kinderen die het dichtsbij de school wonen krijgen voorrang.

Ik vind het erg lastig (heb gelukkig nog even om er over te denken want zoontje is pas 1,5) want er zit een grote OBS in de straat maar daar wil ik hem eigenlijk niet heen hebben omdat ik het te massaal vind. Maarja een school in de straat is natuurlijk super fijn als hij er eenmaal zit.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 08:55

Gewoon de dorpsschool.We wonen in een klein dorp en er is maar 1school.Prima school hoor.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 08:59

Wij hebben op het dorp keuze uit 2 scholen. Een Christelijke en een openbare. Zelf vroeger op de openbare gezeten en daar gaan mijn toekomstige kinderen ook naartoe.

Mijn neefje en nichtje zitten momenteel op de Christelijke, niks mis mee. Maar toch de voorkeur voor de OBS omdat ik er zelf heb gezeten.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:03

Gekeken wat er in de buurt lag, 1 daarvan was toen een klein schooltje, vriendelijk en gezellig. Nu zijn ze gefuseerd en 400+ leerlingen en ben je niet meer welkom :n
Voor de jongste dus gekozen voor de andere school in de wijk, ook groot maar wel als ouder welkom. Helaas zijn hier in de regio geen Jenaplan of Montessorischolen.
Ook hoef je hier in zuid Limburg niet jaren op voorhand al in te schrijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:11

Schooltje in de straat :) meer hoeft dat niet te zijn.
Voor de basisschool ga ik wel rondkijken wat een goede school is. Maar dan nog zou ik nooit voor 3 kwartier rijden kiezen... dat is gekkenwerk (heen en terug is voor de ouder 1,5 uur!) Tenzij het op weg naar je werk ligt ofzo.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:14

Nou ik vind het heel moeilijk. Woon in een dorp met 6 scholen en verschillend soort onderwijs.
Nog maar eens een rondje opendagen doen.
Voldend haar moeten we toch een besluit nemen..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:20

Voor een baisischool zou ik nooit 3 kwartier met de auto gaan rijden. Kinderen moeten wel met vriendjes kunnen afspreken en dat gaat makkelijker als de school gewoon in het dorp staat.

Kinderen zijn hier naar de school in de straat gegaan. Een katholieke basisschool. Dat had niet onze voorkeur maar er zijn hier in het dorp geen openbare scholen.
Gelukkig is het een erg prettig schooltje. Klein en overzichtelijk en viel het christelijke erg mee.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:23

Bij ons in het dorp moet je helaas al inschrijven voordat je kind 6 maanden oud is, anders kun je niet meer op je school naar keuze terecht. Dus echt veel tijd heb je dan niet. Wij hebben dus al een rondleiding gekregen toen ik nog zwanger was.

De keuze was hier niet zo heel moeilijk. Wij wilden geen Christelijke school omdat we zelf niks aan geloof doen. De school waar we voor gekozen hebben is Katholiek, dan weten ze straks iig waarom ze met Pasen en Kerst vrij zijn. We hebben gekozen voor Daltononderwijs, de Montessorischool zit een stuk verder weg, dat vonden wij niet zo praktisch.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:36

Wij kiezen ook voor een school verderop vooR onze jongste.

Door dat zijn (grote) broer een leerachterstand heeft en op speciaal onderwijs (uitgekozen in overleg met de dagbesteding welke school het beste paste bij hem) zit hij dus verder weg op school.
Helaas heeft dat wel de consequentie dat de jongste niet hier in de wijk oo school kan, omdat het kwa tijd gewoon niet haalbaar is om ze beide op tijd er te krijgen dan.

Dus vandaar dat de jongste bij zijn broer om de hoek op school gaat. :)

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:39

Mijn kinderen gingen hier in het dorp naar school. Helaas "paste de school, het schoolsysteem en mijn kinderen" niet bij elkaar. Daarom rij ik al jaren zelfs de grens over naar een school die 8 km verderop ligt.
Helemaal passend lukt nooit, maar de kinderen gaan met heel veel plezier en ook als ouder voelen wij ons meer gehoord, meer begrepen en gewaardeerd (ik help door onder andere te brigadieren).

Als het nodig was, had ik ook de 45 min enkele reis gemaakt. Ja het kost tijd, geld (brandstof) en moeite. Maar kinderen die niet op hun plek zitten op een school, kosten ook heel veel aan tijd, moeite, energie.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:44

Hier een dorp met ongeveer 5000 inwoners en een christelijk en een openbare school en nog een schooltje voor de zwarte kousen zeg maar.
Zelf heb ik vroegâh eerst op de algemeen christelijke school gezeten toen die dichtging vanwege te weinig leerlingen ben ik naar de aangrenzende openbare school gegaan (letterlijk aangrenzend, de schoolpleinen werden door een hek gescheiden).
De openbare school heeft nu beide gebouwen van die scholen en er is een nieuwe christelijke school even verderop gebouwd maar die is te christelijk naar mijn zin.
Mijn dochter zit dus op de openbare, waar ik ook op heb gezet en met de meesters en juffen die mij ook nog hebben lesgegeven.
Meer keuze hebben wij niet en inderdaad, naar een school verderop dus in de stad bijv vind ik flauwekul (als je geen speciaal onderwijs nodig hebt natuurlijk, dan heb je weinig keus).
Ze moeten er zelf naartoe kunnen fietsen en met vriendjes en vriendinnetjes kunnen afspreken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:52

RoosDeG schreef:

Door dat zijn (grote) broer een leerachterstand heeft en op speciaal onderwijs (uitgekozen in overleg met de dagbesteding welke school het beste paste bij hem) zit hij dus verder weg op school.
Helaas heeft dat wel de consequentie dat de jongste niet hier in de wijk oo school kan, omdat het kwa tijd gewoon niet haalbaar is om ze beide op tijd er te krijgen dan.

In jullie geval had ik ook hetzelfde gedaan. Het moet allemaal wel praktisch uitvoerbaar blijven.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 13:44

NatasjavE schreef:
RoosDeG schreef:

In jullie geval had ik ook hetzelfde gedaan. Het moet allemaal wel praktisch uitvoerbaar blijven.

Ja is of de een structureel te laat of de andere dus dan maar zo.
En veel vriendjes wonen in een dorp verder op, dus spelen kan gelukkig wel :)

Uiteraard had ik ze liever in de wijk op school gehad, maar tis niet anders

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:27

Hier voor de christelijke basis school in het dorp gekozen. Wonen in het buitengebied daar is ook wel een basis school maar die sprak ons niet aan. Maar is net zo ver als de school in het dorp. Zijn niet gelovig maar de manier van les geven spreek ons het meest aan en mijn man en schoonvader zijn ook naar deze school geweest. Het christelijk gedeelte valt mee en er zitten veel niet gelovige op. Wat mij ook erg aansprak is dat de peuterspeelzaal tegen over de kleuterklassen zit. En er zit een bso in het gebouw.

De basis school waar ik vroeger heen ging is ook goed. Maar veel te ver weg. Dan moeten we de Oceaan over. Ik zal ze waarschijnlijk wel de hele basis school brengen omdat ze een drukke N weg over moeten steken. Zijn wel stoplichten maar gebeuren alsnog veel ongelukken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:51

Hier in het dorp zijn maar twee basisscholen, allebei christelijk en allebei in dezelfde stichting. Mijn kind gaat gewoon naar de dichtstbijzijnde school. Ondanks dat die misschien niet perfect is en we hem mogelijk niet gekozen hadden als we meer keuze hadden.
Zelf lopend naar school kunnen met vriendjes uit de wijk weeg ik zwaarder mee dan een school die perfect aansluit bij wat ik zou willen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:36

Bloemetje75 schreef:
Mijn kinderen gingen hier in het dorp naar school. Helaas "paste de school, het schoolsysteem en mijn kinderen" niet bij elkaar. Daarom rij ik al jaren zelfs de grens over naar een school die 8 km verderop ligt.
Helemaal passend lukt nooit, maar de kinderen gaan met heel veel plezier en ook als ouder voelen wij ons meer gehoord, meer begrepen en gewaardeerd (ik help door onder andere te brigadieren).

Als het nodig was, had ik ook de 45 min enkele reis gemaakt. Ja het kost tijd, geld (brandstof) en moeite. Maar kinderen die niet op hun plek zitten op een school, kosten ook heel veel aan tijd, moeite, energie.

Idd, hier ook zo.
School en Leren moeten leuk zijn. Met tegen zin naar school is vreselijk!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:41

Fleurtjeuh: hou je vast voor het onderwijssysteem :)

Het meest bekende is het klassikale onderwijs. Dat houdt in dat leerlingen van dezelfde leeftijd in 1 jaargroep zitten, en dat de hele klas (over het algemeen) tegelijkertijd met hetzelfde onderwerp bezig is. En de leerkracht staat dan van oudsher voor de klas.

Montessori, Dalton, Jenaplan, Freinet en ook de Vrije school) leggen veel meer de nadruk op de eigen ontwikkeling van de leerlingen die van elkaar kan verschillen.
Je hebt ook nog andere soorten, zoals democratische scholen, de ipad- en iederwijsscholen (al zijn die volgens mij weer verdwenen), een school waar ze de vakanties en lesuren loslaten, en ongetwijfeld nog vele andere waar ik nu even niet van weet.
(Overigens, veel dingen die ooit specifiek waren voor een bepaald onderwijssysteem maar goed bleken te werken hebben hun weg naar de reguliere klassikale scholen gevonden.)

Ouders kunnen daarvoor kiezen vanuit principiele redenen, het kan ook zijn omdat de kinderen in het klassikale onderwijs tegen de grenzen aanliepen. Kinderen die zich ongelijk ontwikkelen of buiten het gemiddelde vallen ervaren dat in een klassikaal systeem vaak voortdurend, omdat er toch grotendeels 1 tempo is en 1 groep van leeftijdgenoten. Daarin is 1 kind vaak voortdurend de jongste, of voortdurend degene die het meeste moeite heeft met de opdrachten, of degene die het toch wel weet maar nog niet verder kan omdat de rest daar nog niet is.
(De reden dat bv montessorionderwijs kinderen uit verschillende leerjaren bij elkaar zet: iedereen is dan een keertje de jongste / de nieuwkomer, en ook een keertje de oudste, die andere kinderen wegwijs kan maken.)

Dat is ook voor ouders een overweging als een kind bijvoorbeeld gepest is en er naar een andere school gezocht wordt: dan zoeken ouders soms ook specifiek naar een school met een andere visie op klasindeling en omgang met elkaar. (Niet dat er dan helemaal niet meer gepest wordt, want dat vereist ook goede oplettendheid van de school, maar het kan wel uitmaken.)

Naast het lessysteem is ook de geloofsrichting belangrijk. Openbare scholen hebben nooit een geloofsovertuiging en mogen die ook niet uitdragen.
Maar je hebt ook katholieke, protestants-christelijke, islamitische, joodse, hindoestaanse, vrijgemaakt gereformeerde, reformatorische scholen en ongetwijfeld ook hier richtingen die ik niet ken.

Wat betreft afstand is het zo dat als je op de meer uitzonderlijke scholen komt (of dat nou een strengchristelijke is of een zeer hippiehappy onderwijsconcept) je meer ouders treft die daar ook ver voor willen reizen, en die dat ook belangrijk vinden.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:52

Onze dochter gaat naar de school hier in de buurt, dit is een "gewone" (niet dat andere vormen van onderwijs niet normaal zijn, voordat ik iedereen over me heen krijg, maar een school met klassikaal onderwijs) openbare basisschool. Omdat wij geen speciale wensen hadden wbt het onderwijs (natuurlijk moet er wel een goed gevoel zijn bij de school etc) vonden we dat de meest logische keuze.
Vriendjes in de buurt, makkelijk qua brengen/halen en als ze daaraan toe is kan ze zelfstandig naar school en naar huis.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:58

Ik moet komend jaar kiezen.
Eigenlijk was de bedoeling om gewoon dichtbij te blijven maar realiseer me nu dat gemeente scholen 13 weken per jaar vakantie hebben en dat redden we nog niet eens als we alles gesplitst opnemen %)

Ouders over laten komen klinkt ook nog als optie, maar een maand je ouders in huis? Pfff.

Waarschijnlijk dan toch maar weer verhuizen naar een stad, dan hebben we in iedergeval meer opties op prive school gebied, maar dat kost weer makkelijk 1000 fr per maand :=

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 23:07

Hier in de stad wisselt het per wijk wanneer je moet inschrijven. In de nieuwe wijken populair bij jonge gezinnen moet je al vlak na de geboorte inschrijven voor een plekje.
Maar in de wijk waar wij wonen niet. Wij hebben met 3,5 een school uitgekozen. Ik had niet veel vroeger gewild denk ik omdat je nu een beetje een idee hebt hoe je kindje is,wat erbij past.
Wij zijn eerst naar de 2 dichtstbijzijnde scholen geweest maar daar was het gevoel niet super. Dit waren twee reguliere scholen, een openbare en een christelijke.
We zijn toen gaan kijken wat voor type dan bij ons zou passen en kwamen uit op Jenaplan. We hebben bij een openbare wat verderweg (lees 15 min met auto) gekeken en bij de katholieke vlak bij ons (10 min fietsen). Die laatste gaf ons het beste gevoel en daar was ons kind het meest vrij. Op basis daarvan is de keuze op die school gevallen...

Bij de jongste kijken we of deze school ook bij hem past als het zo ver is, zo niet zoeken we voor hem wat anders

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 23:16

Wij woonden in een gemeente waar je met 1,5 moet inschrijven, anders heb je kans dat je te laat bent.
Wij waren echter al van plan om naar een gemeente verderop te verhuizen binnen afzienbare tijd. In deze gemeente zijn extreem veel basisscholen (Vinexdorp met erg veel gezinnen), dus we hadden alsnog veel meer keuze erg dicht in de buurt, ook al zijn we van grote stad naar dorp gegaan.
Wij hadden goede verhalen gehoord over een school van familie, dus daar zijn we gaan kijken. Dat klikte zo enorm goed dat we onze dochter meteen ingeschreven hebben. In die gemeente zijn geen wachtlijsten (zo veel kan het dus schelen tussen twee wijken die nog geen 5 km van elkaar liggen, maar wel net in een andere gemeente), maar we dachten: dan is dat maar geregeld.
Daarna hebben we nog wat andere scholen bekeken, maar nergens zo'n klik. Het huis wat we uiteindelijk een jaar later gekocht hebben is 300 meter van de school vandaan. Dus we zijn helemaal gelukkig met onze keuze.
Nog een klein half jaar, dan mag ze er heen.

Vrije school en andere lesmethoden hebben wij totaal niets mee, dus dat viel meteen af. Eigenlijk wilde ik een openbare basisschool kiezen omdat onze kinderen niet religieus worden opgevoed. Maar deze school is toevallig katholiek, maar vrijwel non practiserend, dus vond ik het wel prima omdat ze verder zo'n geweldig aanbod hebben.
Ze hebben veel aparte projecten, bijvoorbeeld projecten en workshops bij de grote staalfabriek, maar er gaat ook een groep (wel oudere klassen en niet de kleuters natuurlijk) meelopen bij een lokale boer. Toen wij er waren hadden ze kuikentjes van die boer uitgebroed onder de broedlamp.
Ook hanteren ze een leermethode waarin ruimte is voor langzamer of sneller lerende kinderen, zonder dat die apart van de rest komen, en waarin ook ruimte is voor het ontwikkelen van de talenten van het kind. Zo kan in het vak waarin het kind goed is de hoogste trap lesstof gedaan worden, terwijl een vak waar hij minder in is ook het normale niveau kan worden behaald.
Dat klonk mij erg fijn in de oren, omdat ik dat zelf erg gemist heb in mijn basisschooltijd. Ik was in de meeste vakken erg goed, maar de nadruk lag zo op rekenen, dat ik toch vaak na moest komen omdat ik mijn rekenwerk niet af had gekregen in de les.
Ook hebben ze nog een doorlopende filosofie over het voorkomen van pesten en uitsluiten en het bevorderen van de cohesie in de klas.
Al met al veel dingen die voor ons positief en belangrijk zijn en lang niet op elke school zo gedaan worden. Dus onze keuze was snel gemaakt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 23:19

Ik ben toevallig vorige week wezen kijken bij de vrije school en heb hier een heel goed gevoel bij. Wel heb je bij deze school kans op wachtlijst en moet ik niet meer al te lang wachten met inschrijven.
De school is 5 a 10 autominuten verderop, maar ik woon tussen een paar vrij drukke straten, dus ook een school dichtbij zou ik hem niet snel alleen naar toe laten gaan