Ik ben volledig afgekeurd en heb wao. Alleen omdat ik zo stom ben geweest destijds te willen blijven doorwerken ben ik blijvend uitgevallen met vier uur per week. Resultaat wao is iets boven de driehonderd euro per maand.
Mijn ex is er vandoor gegaan met als gevolg dat ik door mijn wao recht heb op partnerallimentatie. Omdat hij zzp er is met een royaal inkomen is mijn allimentatie ook erg ruim en dan ga ik de mist in. Ik zit nu nog in de gezamelijke koopwoning die verkocht moet worden.
En dan, ruim twee jaar geleden is de zoektocht gestart. Overal kreeg ik nee te horen. Want scheiding nog niet rond enz. Dus gewacht tot die uitgesproken was en opnieuw gezocht. Voorkeur heeft een koopwoning omdat de rente laag is lage woonlasten en ik kan er blijven wonen ook als allimentatie stopt en ik terugvan op wao aangevuld tot bijstandsnivo.
Maar ja wat blijkt hypotheek maatschappijen accepteren allimentatie niet of nagenoeg niet als inkomen, en met alleen mijn wao nu en daarna bijstands nivo helaas te weinig. Nhg vindt het financiele plan verantwoord en geven hun accoord, een maatschappij heeft er nog naar gekeken en afgewezen met de woorden u kunt het betalen maar u krijgt het niet.
Ok die weg is het dan niet, dan maar huren. Sociale huur, helaas u krijgt te veel. Vrije sector helaas u heeft genoeg maar we accepteren allimentatie niet als inkomen terwijl het dat wettelijk wel is.
als ze al beetje meewerken zijn de eisen aan de dingen die ik moet aanleveren krankzinnig en zeggen ze zelf al eigenlijk mogen we dit niet van u eisen en verwachten maar u moet ze toch aanleveren. En zelfs dan komen er steeds weer opnieuw eisen van dingen waaraan ik moet voldoen. En voldoe ik daaraan is het weer niet goed. Vanmorgen weer een lange tijd met een boekhouder van een woningbouwvereniging aan de lijn gehangen maar ik kom er niet doorheen. Kan niet bieden wat ze willen. Omdat de scheiding vorig jaar pas is afgerond is er geen aangifte met het vereiste inkomensbedrag. Ondanks aanleveren van alle documenten en bankoverzichten (wettelijk niet eens toegestaan) waarmee ik kan aantonen dat ik het kan betalen de komende ruim 10 jaar. Maar het is niet genoeg, het is nooit genoeg
Ze weten heel goed hoe het in elkaar zit. Maar wat ze domweg zeggen is of ze accepteren allimentatie niet als inkomen terwijl ze dat wettelijk wel verplicht zijn. Of ze accepteren een convenant niet als een wettelijk betaalmiddel terwijl het dat wel is. Of ze zeggen we hebben geen zin heel het convenant door te lezen en als je copien aanlevert van het deel dat echt van belang is willen ze dat niet hebben. En ze willen zwart op wit garantie dat ik voor de komende geen idee hoeveel jaren het geld heb terwijl ze zelf zeggen dat niet te eisen voor iemand met werk. Omdat ze dat niet kunnen en mogen eisen. Of ze zeggen ja je kunt het wel betalen maar toch krijg je het niet.
Met wie je ook spreekt hoe hoog ook in de boom ik loop tegen hetzelfde aan. Boeit me niet of ik het moet begrijpen ik zit klem, kan geen kant op iedereen kuch betreurt kuch het en daar mag ik het mee doen. Instanties maken ter plekke hun eigen regels waar ik maar aan moet voldoen. En voldoe ik aan die regels is er altijd maar dan ook altijd weer een andere regel waar ik aan moet voldoen en is die ook voldaan is er wel weer iets anders enz enz enz.
Sociale dienst, maatschappelijk werk niemand ziet een uitweg of mogelijkheid.
En leuk als ik het moet begrijpen, mijn situatie verandert er niet door. Simpelweg omdat ex meewerkt heb ik nog woonruimte. Anders had ik me kunnen melden bij de daklozen opvang.
andere optie iets huren of kopen op ene camping mag niet omdat je daar niet mag wonen permanent. De situatie nu met koophuis is eigenlijk ook niet toegestaan omdat ex niet hier woont. Gaan die moeilijk doen heb ik helemaal een groot probleem.Enige fatsoenlijke oplossing die wettelijk wel toegestaan is een man vinden op wiens kosten ik in zijn huis mag wonen omdat dan accuut allimentatie stopgezet wordt en ik op iemands zak moet gaan teren als een profiteur. Ook niet echt een wenselijke situatie dus.
Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat ik de enige ben die hiertegen aan loopt, zijn er bokkers die een dergelijke situatie kennen of herkennen? Dan wel ergens nog een briljant idee hebben?
maar ja iemand kan ook werk kwijtraken als baas failliet gaat. Is exact dezelfde situatie maar dat is geen probleem.

antwoord ja dat zijn de regels de we hanteren.
heb ik vier keer te horen gekregen bij de vier verhuurstichtingen die hier in de regio zitten. Als je de onlogica van deze regel probeert uit te leggen volgt er een herhaling van hun woorden, een hoop gezucht of de woorden dat kunt u wel zo zeggen maar .... of de hoorn wordt neergelegd,