Energie... wie kan me helpen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Energie... wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 20:13

Het is weer de tijd om op de kleintjes te letten, zo ook bij de energie. Nu loop ik echter tegen een probleem aan, naar mijn idee verbruik ik teveel. Termijn heb ik zo ingesteld dat ik niet moet bijbetalen.
Ik woon in een studiootje van niet meer dan 40m2. Ik woon hier in mijn eentje.
Zelf ben ik lid van essent maar ik ga overstappen naar Nuon, vanwege de actie van 270 euro via gaslicht.com
Mijn termijnen waren
januari 104 euro
februari tot en met augustus 120
september tot en met november 100
totaal 1244 euro
Nu kom ik echter bij mijn verbruik uit op een teruggave van 90 euro?
Gemiddeld zit ik op een verbruik van 110 kwh per maand
Mijn vraag aan jullie en dan vooral de alleenstaanden onder ons... hoeveel energie betalen jullie per maand?

desi92

Re: Energie... wie kan me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:41

Ik betaal bij mijn 90,- per maand nu. Dat was eerst 95,- en zou terug kunnen naar 80,- maar bewust wat hoger gelaten. Kreeg dit jaar nog best wat terug. Ik zit bij nuon en woon in een tussenwoning. Wel met dubbele beglazing

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:49

Ik woon in een appartement (geen onderburen) van 50m2 en ik betaal 75 euro per maand. Vorig jaar betaalde ik 80 euro en kreeg ik ruim 200 euro terug.
Dus ik denk dat je idd veel teveel betaalt, of je gasverbruik is enorm hoog. :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 20:50

topsylover schreef:
Ik woon in een appartement (geen onderburen) van 50m2 en ik betaal 75 euro per maand. Vorig jaar betaalde ik 80 euro en kreeg ik ruim 200 euro terug.
Dus ik denk dat je idd veel teveel betaalt, of je gasverbruik is enorm hoog. :j

Gasverbruik is eigenlijk lager dan electra, stekkers gaan de stopcontacten uit en gaskraan gaat dicht als ik klaar ben met koken

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:04

110 KwH is wel enorm veel voor een enkel huishouden trouwens. Mijn electriciteit ligt rond de 60 KwH per maand, en mijn aardgasverbruik voor de maand oktober (dus kachel weer aan) was 55 m3. In het holst van de winter ligt dit rond de 80 m3.

Ik gebruik www.energiemanageronline.nl om mijn meterstanden bij te houden, en kun je ook je verbruik zien. Vul dit eens een tijdje in en kijk waar het mis gaat. :) Misschien heb je wat lekkende stekkers?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 21:09

topsylover schreef:
110 KwH is wel enorm veel voor een enkel huishouden trouwens. Mijn electriciteit ligt rond de 60 KwH per maand, en mijn aardgasverbruik voor de maand oktober (dus kachel weer aan) was 55 m3. In het holst van de winter ligt dit rond de 80 m3.

Ik gebruik http://www.energiemanageronline.nl om mijn meterstanden bij te houden, en kun je ook je verbruik zien. Vul dit eens een tijdje in en kijk waar het mis gaat. :) Misschien heb je wat lekkende stekkers?

Je hebt tegenwoordig toch ook energielabels voor huizen? Hoe kom ik erachter dat ik een lekkende stekker heb?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:17

Ik betaal 60 euro per maand en mijn verbruik qua elektra is laag, maar douche elke dag wel lang, vandaar dat mijn gasverbruik wat hoger is. Ik zit bij de Nuon. Hij stond zelfs wat lager, maar heb hem voor de zekerheid toch maar weer hierop gezet (betaal liever niet bij ;) )

Edit: Ik zit ook op een appartement van ongeveer 40 m2

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:31

purny schreef:
topsylover schreef:

Ik gebruik http://www.energiemanageronline.nl om mijn meterstanden bij te houden, en kun je ook je verbruik zien. Vul dit eens een tijdje in en kijk waar het mis gaat. :) Misschien heb je wat lekkende stekkers?

Je hebt tegenwoordig toch ook energielabels voor huizen? Hoe kom ik erachter dat ik een lekkende stekker heb?

Ik ben geen techneut, maar wat je kunt doen is ALLE stekkers uit de stopcontacten trekken, ook die van de koelkast etc. En dan 1 stekker er weer in. Dan kijk je in je meterkast hoe snel het spoeltje draait. Doe je die er weer uit, en het volgende apparaat erin. Zo kun je zien of er een apparaat is die extreem veel stroom verbruikt.
Persoonlijk schrik ik iedere keer wanneer ik de waterkoker aan zet, hoe hard het spoeltje tekeer gaat. Dus tegenwoordig kook ik mijn water in 1x en doe het dan in een pot thee. :j

Energielabels heb ik geen verstand van.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 21:33

Trouwens gebeld met Essent, mevrouw vond geen afwijkingen in mijn verbruik... ga het van die lekkende stekkers doen als mijn moeder er weer is, scheelt me een stuk lopen iedere keer

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:34

Hier 3 kamer woning. Ik en 2 kinderen. Ik betaal 70 euro in de maand aan gas en electriciteit en krijg tot nog toe elk jaar nog geld terug

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:41

purny schreef:
topsylover schreef:

Je kunt bij greenchoice en qurrent een energie label voor je huis uitrekenen. En zij hebben beide groene stroom! Qurrent helemaal. Echt zoveel beter voor de wereld. Ik zou zeggen laat hen eens berekenen wat je huis kost. Daarnaast is het soms handig om te kiezen voor een vast tarief ipv variabel, dat kan ook veel schelen per maand.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:42

purny schreef:
Trouwens gebeld met Essent, mevrouw vond geen afwijkingen in mijn verbruik... ga het van die lekkende stekkers doen als mijn moeder er weer is, scheelt me een stuk lopen iedere keer

Essent is als de allerslechtste uit de bus gekomen bij de consumentenbond.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 21:47

@Freya: Nuon kwam voor mij als goedkoopste uit de bus

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:53

Wij zijn dit jaar overgestapt op Budget Energie. Misschien is het ook wat voor jou? Nuon is bij ons altijd gruwelijk duur geweest, maar ik durfde nooit over te stappen. Eindelijk de beslissing durven nemen en ik wil niet meer terug naar Nuon.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:55

Hoeis de staat van je appartement?
Bij mij heeft renovatie plaats gevonden (gaskachel eruit en nu CV, maar ook betere isolatie, nieuwe kozijnen etc. Weet niet wat je positie is in het gebouw?
Ik zit nu momenteel boven een koude berging en van 2 kanten ingesloten. Ik zit met 60M2 op ong 70,- per maand. De kosten met 2 personen zijn niet zo heel veel hoger in een appartement. (Koken en stoken doe je immers sowieso al).
Ik heb ook best lopen hannesen met mijn energie maatschappij. Bij mij bleek het een fout van invoering van Eneco. Ik heb bij essent gezeten en altijd een prima levering gehad. Ik ga nu naar oxxio (ik stap ook elk jaar over d.m.v. gaslicht ), Ik vulde bij essent een paar keer per jaar de gegevens in om te kijken hoe ik er voor stond.
Hoe hoog staat je verwarming en hoe lang douche je? Gasverbruik is geloof ik duurder dus dat proberen zoveel mogelijk te beperken.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:58

purny schreef:
@Freya: Nuon kwam voor mij als goedkoopste uit de bus

maar is goedkoop het allerbelangrijkste? ;)
Maar dat variabele en vaste tarief scheelt ook veel!
en nu ga ik weg, heb mijn plicht gedaan.

Verdiep u in groene stroom menschen!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 22:01

Via gaslicht krijg ik een bedrag van 270 euro volgend jaar. En helaas is voor mij goedkoopst het belangrijkste

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 22:13

@ purny: Dat zijn vaak de addertjes onder het gras. Je hebt nog te maken met andere kosten, waardoor het lijkt alsof deze goedkoper is maar in de praktijk duurder uitkomt. Een collega van mij heeft het allemaal eens uitgezocht en berekend en waarschuwde mij hiervoor. Als je er - net als ik - zelf niet zo handig in bent, laat het dan eens door iemand die dat wel is bekijken. Je zult zien dat je bij Nuon uiteindelijk de hoofdprijs betaalt, net als wat ik jarenlang heb moeten doen. Het ene jaar zat ik nog volgens de statistieken aan de goedkoopste kant van de staven en het jaar erop ineens aan de duurste kant, terwijl wij juist aan het bezuinigen waren geweest: spaarlampen, LED tv, PC overdag uit, alleen maar 1 lamp aan, 's nachts wassen of in het weekend in plaats van overdag, enzovoorts. Maar volgens Nuon waren we juist meer gaan verbruiken... Klopte totaal niet. Vandaar dat ik dus voor geen goud meer naar die aanbieder terug wil.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 22:17

Punt is ook dat ik maar een enkele meter heb... dus ik heb geen daltarief enzo. Ik krijg deze week de papieren en ga het nog eens nakijken voor de zekerheid.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 22:20

Wij hebben een abbo via sloopdecrisis afgesloten voor ons appartement waar we over 2 weken naartoe verhuizen. :)) Gaan 94 euro betalen en dan is het verbruik op behoorlijk ruim bovengemiddeld gezet. Voor 2 personen. Appartement van 85 m2 met 3 slaapkamers. Ben benieuwd wat we daadwerkelijk verbruiken, kunnen we elk moment via de app in zien. Ik vind € 94,- een prima bedrag voor de hoeveelheid gas en stroom die we krijgen. Ik betaalde voorheen veel meer voor een veel kleiner appartement.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 23:00

Ik betaal 77 euro per maand, 3 kamer woning van 85m2. Krijg jaarlijks 350 euro terug ongeveer. Maar ik gebruik bizar weinig gas (125-175m3 per jaar). Gas tikt het hardste aan, het makkelijkste kijken wat er niet lekker loopt is je verbruik per jaar te bekijken met gemiddelde huishoudens van jou samenstelling :) Nibud doet dat goed!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 23:19

Ik bedenk me net dat het ook met de transportkosten of zoiets te maken kan hebben toch? En Den haag is duur daarmee vermoed ik

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 00:24

knabbelgirl schreef:
Ik betaal 77 euro per maand, 3 kamer woning van 85m2. Krijg jaarlijks 350 euro terug ongeveer. Maar ik gebruik bizar weinig gas (125-175m3 per jaar). Gas tikt het hardste aan, het makkelijkste kijken wat er niet lekker loopt is je verbruik per jaar te bekijken met gemiddelde huishoudens van jou samenstelling :) Nibud doet dat goed!

Dan zit ik zelfs onder de gegevens met de electra

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:09

Maar hoe is je gasverbuik? Want dat tikt 10x harder aan dan energie :)
Mocht je de afrekening van vorig jaar en dit jaar hebben dan wil ik evt ook wel via PB even met je meekijken om te zien waar het verschil in zit :) Kunnen soms echt hoofdbrekers zijn die afrekeningen

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:12

Je mag mij wel een pb sturen met je jaarafrekening dan kijk ik wel even. Ik ben zakelijk energie-adviseur agrarisch