Geven jullie fooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Yasmine_

Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 01:11

Daar zit ik dan op "zondag" avond na een avondje werk :z
Even alles bij lezen en ik kom op facebook dit artikel tegen : Fooi geven, hoe hoort het eigenlijk? En stiekem schrik ik van de reacties die worden gegeven.

Nog stiekemer schrik ik van alle reacties onder dit bericht:
"Ja maar ik krijg ook geen fooi als ik mijn werk doe"
"Ik kan er niets aan doen dat ze niet doorgeleerd hebben"
"Hadden ze maar ander werk moeten zoeken"
Maar gelukkig (voor mij dan) ook reacties de andere kant op :j

Wat geven jullie aan fooi? Houden jullie vast aan een percentage, ronden jullie het bedrag af, geven jullie niets? Wat doen jullie?

Want hier zit ik dan om 1 uur in de nacht te typen, mijn hoofd bonkt van dit dagje werk. Want het was weer knallen deze avond :Y)

Anders dan de reacties en het artikel doen denken ga ik helemaal niet dood zonder fooi, lig ik helemaal niet deze nacht te huilen. Mijn dagtaak is namelijk helemaal niet fooi binnen slepen (al heb ik wel echt nieuwe werkschoenen nodig :') ) maar het verzorgen van een topavond van mijn gasten! Mij doe je net zoveel plezier met een complimentje, een leuk dankjewel, of iets kleins (bijvoorbeeld de tafel niet als een zwijnenstal achterlaten). Hoe tof is het als je mensen hun avond geweldig kan maken met kleine gebaren?

Meer dan fooi waardeer ik nog altijd een beetje begrip en fatsoen! :j Ik werk met regelmaat >10 uur per dag met maar 20 minuten pauze. In het weekend, feestdagen en zondagen krijg ik geen toeslagen. 20 Dingen tegelijk doen en/of onthouden is geen uitzondering. 20 Beroepen uitvoeren van entertainer, kinderoppas, rekenmachine tot vvv-medewerker is geen uitzondering. Boeie! }:0 Maar gasten topavond = ik topavond!

Maar wat zou het dan soms fijn zijn als ik niet neerbuigend wordt aangesproken omdat ik "maar" dit werk doe. Wat zou het fijn zijn om een beetje erkenning te hebben voor dit fysiek zware werk. Wat zou het fijn zijn als mensen waardering tonen voor de extra dingen die je doet. Wat zou het fijn zijn als mensen doorhebben wat voor chaos je probeert op te lossen. Wat zou het fijn zijn als mensen beseffen hoe zwaar dit werk is :o

Het werk is ECHT fantastisch! zou niet anders willen *\o/* Maar na het lezen van bovenstaand artikel ben ik wel benieuwd hoe jullie over fooi denken? Hoe jullie waardering wel/ niet tonen :D

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 01:29

Wij (mijn vriendin en ik) zorgen er sowieso altijd voor dat we de tafel fatsoenlijk achterlaten. Borden opgestapeld, bestek erbij...en in ons vaste restaurant brengen we het zelfs naar voren toe zodat zij daar niet weer extra mee hoeven te zeulen (ach...we lopen toch die kant op :)) )
Een bedankje zit er natuurlijk ook altijd in :j Maar dat heeft ook te maken met fatsoen denk ik. Iemand zorgt ervoor dat je eten en drinken hebt gekregen, vaak nog even een snel, gezellig babbeltje...kleine moeite om daar voor te bedanken :D

Over het algemeen ronden we gewoon het bedrag af als we fooi geven. Dat zal de ene keer weer wat meer/minder zijn dan de andere keer, maar het gaat ook om het gebaar denk ik dan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 01:32

Ja. Ligt aan mijn stemming en hoe ik bediend werd. Vandaag moest ik 61,75 betalen in een restaurant, heb het afgerond naar 70 euro. Daar was de ober erg blij mee.
Bij de massagesalon heb ik wel eens 45 euro fooi gegeven omdat ik zo blij was dat ze mijn migraine weg had gemasseerd. Over het algemeen geef ik daar 30 euro fooi.
Soms rond ik bedragen iets af naar boven, dan is de fooi maar 2 of 3 euro. Bij de kapper geef ik altijd 10 euro fooi.
Het wisselt nogal en ligt eraan waar, aan wie, waarvoor en aan hoe ik me voel.
Soms geef ik niks, dan vind ik dat ze het niet verdiend hebben.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 01:36

Ja ik geef wel fooi, zit zelf ook in de horeca en weet hoe hard het werken is. Daarom zie ik ook het verschil tussen een slechte service door slechte wil of door onderbemandheid, iemand die van slechte wil is krijgt van mij ook niets ;)

wortel115
Blogger

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 01:40

Ik geef normaal rond de 10 euro fooi. Hier in Australie zie ik veel minder mensen dat doen.

Op mijn werk pub/hotel ben ik al blij als de tafel een beetje netjes word achter gelaten. Maar je hebt maar 20 min pauze en geen toeslagen? Ik heb normaal als ik rond 3 begin 30 min pauze en als ik om 11 begin een uur. Weekend en feestdagen is meer loon. Ik geloof 125% na een bepaalde tijd dan 150 en 175% voor het weekend en 200% op feestdagen.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 01:45

Tigress schreef:
Een bedankje zit er natuurlijk ook altijd in :j Maar dat heeft ook te maken met fatsoen denk ik. Iemand zorgt ervoor dat je eten en drinken hebt gekregen, vaak nog even een snel, gezellig babbeltje...kleine moeite om daar voor te bedanken :D

Nou... Regelmatig blijkt dit niet de normaalste zaak :o Met regelmaat ontvang ik een stalen gezicht. Een bedankje is niet zo "normaal" als dat ik had verwacht, blijkbaar toch iets met fatsoen of verwachtingen.

Ik zelf geef trouwens wisselend. Ik ben zeker bereid meer te geven als de bediening echt keihard werkt of op mijn minst een poging doet :j Door het werk herken je zelf heel wat makkelijker hoe het loopt inderdaad. Een zuurpruim krijgt van mij ook echt minder :o Door het werk kan je dingen toch anders/beter inschatten.

Hier officieel een kwartier pauze bij 6- 8 uur werk. In praktijk lukt dat vaak niet, de drukte tijden komt het er niet van. Ja, een slok lauwe koffie op de looproute :+ En als ik van 10.00 - 22.00 werk heb je een halfuur eetpauze. Zondagen en feestdagen is zonder toeslag inderdaad, hoort er gewoon bij.

Fooi telt voor mij inderdaad als een gebaar, dat maakt ook dat ik net zo blij kan zijn met een (gemeend) compliment *\o/*

Ik dacht juist dat Australië ook wel van de fooi was?

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 01:45

Als ik fooi geef is het vaak gewoon afrondend naar boven. Vaak geen grote bedragen maar gaat me meer om het gebaar. Vind het wel altijd zo netjes, zelf ook een tijdje bijvoorbeeld in de bezorging gewerkt en dan vond ik het zelf ook altijd fijn fooi te krijgen. Al is het maar een paar cent, vind het gewoon ook in die positie meer het idee.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 01:58

Ach als iedereen het zou afronden met 5ct. is het nog een leuk totaal *D

Moet ik wel bekennen dat als ik een tafel van 13 meiden heb zitten. Een aantal iets bijzonders willen aan het gerecht, net anders dan de kaart, vervolgens 1 voor 1 willen betalen enkel wat genuttigd is... Ik wel een klein beetje knorrig wordt als er niet eens een bedankje af kan. Volgens mij mist bij veel mensen het besef dat zij niet de enige zijn. Als ik 10 minuten met 1 tafel bezig ben, betekent het dat ik 10 minuten niet met mijn andere tafels bezig ben :o Maar geloof niet dat zij dat dan doorhebben

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 02:04

ligt eraan wat ik te besteden heb. als het te weinig is, dan geen fooi en anders rond ik het vaak wel af.

ik leef van een wajong uitkering, dus het moet dan ook net passen,
overigens werk ik zelf ook in de horeca hoor

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 02:08

Zo, ik schrik van de reacties die jij aanhaalt. Blijkbaar weten deze mensen niet dat het een vak is... ik geef zelf als ik tevreden ben tussen de tien en twintig procent van het totaalbedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 02:17

Nooit. Ik pin ook altijd en heb sowieso geen contant geld.

Geef alleen fooi wanneer ik bij mijn vriend in Amerika ben, en daar geef je fooi aan iedereen. Starbucks, kapper, tattoo artist, lyft...

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 02:21

Whizz schreef:
Zo, ik schrik van de reacties die jij aanhaalt. Blijkbaar weten deze mensen niet dat het een vak is... ik geef zelf als ik tevreden ben tussen de tien en twintig procent van het totaalbedrag.

Ik schrok dus ook, Ik wist niet dat mensen zo heftig hier over na dachten. Neerbuigende reacties heb ik met regelmaat, trek ik mij niet zoveel meer van aan. Maar zo alles achter elkaar vond ik het wel pittig als ik eerlijk ben.

@ Anthea, is er een reden dat je nooit fooi geeft? of gewoon uit gewoonte/ principe? Is er een gedachte achter?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 02:38

Ik geef ook nooit fooi. Pin ook altijd alles. Niet omdat ik krap bij kas zit, maar omdat ik het totaal niet nodig vind. Ik geef in de supermarkt ook geen fooi, waarom zou dat in een restaurant wel moeten?

Heb zelf bijna 5 jaar in de horeca gewerkt, en weet hoe zwaar het kan zijn. Maar weet daardoor ook dat de fooi lang niet altijd bij het personeel terecht komt.

Wel ben ik altijd vriendelijk, bedank ik ze en laat ik mijn tafel netjes achter. Mocht ik echt onder de indruk zijn wil ik ook nog wel een review op bijv. Tripadvisor achterlaten. Maar fooi geven vind ik zo overbodig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 02:42

Ligt helemaal aan de situatie. Service, te besteden bedrag, locatie(is het gebruikelijk om daar fooi te geven) en dergelijke.

Ik vind fooi wel afhankelijk van de service die je extra krijgt. Voor een kopje koffie op een rustig tijdstip zonder al te veel poespas geef ik niet altijd fooi.
In Griekenland na een lange avond waarbij het personeel ook nog eens vriendelijk voor de kinderen was(in Griekenland meer regel dan uitzondering is, en nee onze kinderen mogen een restaurant niet als speeltuin gebruiken)

In de regel denk ik dat we vaker wel dan geen fooi geven.

Als je pint kan je ook fooi geven. Het mooie is dat het dan vaak voor het hele restaurant is. Maar je kan ook een paar euro los op tafel laten liggen.

De boel fatsoenlijk achter laten en vriendelijk zijn dat vind ik niet meer dan normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 03:00

_Yasmine_ schreef:
@ Anthea, is er een reden dat je nooit fooi geeft? of gewoon uit gewoonte/ principe? Is er een gedachte achter?

Nee, behalve dat ik dus nooit contant geld bij heb. Wanneer ik pin krijg ik nooit de optie om fooi bij te pinnen. Vind fooi ook niet echt nodig.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 03:38

Wist überhaupt niet dat er in nederland ook aan een fooi wordt gegeven. Nou kom ik eigenlijk ook nooit in een restaurant maar goed.

Ik vind het persoonlijk nogal raar, het is je werk en daar wordt je voor betaald. Nou moet ik wel zeggen dat als je zo'n krap Salaris krijgt dat je een fooi echt nodig hebt om van te leven het tijd wordt dat die eens omhoog gaan.

Postbodes lopen zich ook de schompus in weer en wind en krijgen ook zwaar onderbetaald, die krijgen ook niks extra 's.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 04:35

Ik doe altijd ongeveer 10% maar als dat een heel gek bedrag wordt rond ik wel eens minder of meer af.
Diner eigenlijk altijd fooi maar bij lunch als ik het soms wel over.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 06:07

Afhankelijk van de bediening - over stalen gezichten gesproken, bediening mag ook wel wat vriendelijker en gastvrijer, in Nl kan men nog heel wat leren van de USA - en hoe lekker we gegeten hebben geven wij rond de 10 % fooi.
In de US 20 % maar daar zit er geen bedieningsgeld bij en is het onderdeel van het salaris.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 06:35

Ik geef zelden fooi. Vind uit eten of terrasje al duur genoeg.
Wel ben ik altijd vriendelijk en zal geen zwijnenstal achterlaten. Als er goede service verleend is krijgen ze zeker wel n compliment!
Vriend geeft wel altijd n paar euro fooi.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 06:37

Altijd! Is voor mij een kwestie van fatsoen.. Hoogte is afhankelijk van hoe de service was.
Pinnen is geen excuus, ik pin ook altijd en je kan gewoon extra pinnen, dan regelen ze dat in het restaurant zelf met de fooienpot.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 06:51

Ik geef bijna nooit fooi...heb nou eenmaal niet veel te besteden. Maar soms rond ik wel af.
En ik ben altijd vriendelijk en bedank ze altijd voor de fijne avond.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 06:52

_Yasmine_ schreef:
Ik werk met regelmaat >10 uur per dag met maar 20 minuten pauze. In het weekend, feestdagen en zondagen krijg ik geen toeslagen.

Dan volgt jouw werkgever het AVR niet, dat is in de horeca het alternatief voor de CAO die we niet meer hebben. Juist door bedrijven die dit niet doen krijgt de horeca zo'n slechte naam! Bij ons krijgen alle medewerkers gewoon 150% uitbetaald op de officiële feestdagen. De andere optie is tijd voor tijd 'uitbetalen'. Ook proberen wij echt bovenop de pauzeregels en werktijdenwet te zitten. Met regelmaat meer dan 10 uur werken met minder dan een halfuur pauze is ook niet echt ok.

Hoeveel fooi ik geef wisselt heel erg, dat ligt echt aan hoe goed of slecht de bediening is. Ik vind in Nederland fooi geven zeker geen verplichting, maar goed werk mag wel beloond worden. Het standaard uurloon van een vakvolwassen medewerker bediening is 10,06 en dat is niet perse een vetpot. Dus nee, wat mij betreft geen verplichting maar wel een beloning voor goed werk.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:14

Als de bediening goed is geweest geven wij inderdaad altijd fooi.

Het is voor ons bv een avondje uit.
Wat niet altijd vanzelfsprekend is.
Dan zie ik graag vriendelijk personeel.
Dat we niet steeds om drinken hoeven te vragen.
En lekker eten natuurlijk.

En ik vind goed horeca personeel wel bijzonder.
Je haalt de mensen die er weinig van kunnen er zo tussenuit.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:19

Ik sta er eigenlijk niet echt bij stil, ik pin ook altijd. Sinds ik mijn vriend ken, die wel vaak fooi geeft, rond ik het wel wat vaker af. Maar ik vind het eigenlijk niet echt nodig, want hoewel het zeker zwaar werk is krijg je ook gewoon je salaris.

Mijn werk is ook zwaar (extreem onregelmatig, vrijwel alleen staan/bukken/tillen/lopen en dan ook nog smerige bezweette mensen fouilleren :+ ) en wordt eerder niet gewaardeerd dan wel (hoevaak ik wel niet onbeschoft behandeld word terwijl ik netjes en klantvriendelijk te werk ga en ik daar wel voor ieder z’n veiligheid sta).. en ik krijg ook geen fooi. Zolang men gewoon een salaris krijgt en niet hoeft te teren op hun fooi, zoals in USA, vind ik het dus eigenlijk niet nodig :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 07:19

Ja, wij geven fooi, maar enkel als het goed was. Zo hebben we onlangs ergens gegeten. Als dessert had ik spongecake gevraagd. Ik verwachtte dus een mooi stukje taart want het koste €9. Kreeg ik daar 3 mini stukjes mousse op mijn bord dat met evenveel happen op was. Nou, dan sta je toch ook wel even te kijken. Eten ervoor was ook maar zo zo en uiteindelijk nog dik 40 minuten na eten en afruimen kunnen wachten op de afrekening. Toen waren we echt bijna weggegaan zonder betalen, wat een service...

Als de bediening gewoon is ronden we af. €67 wordt dan €70 etc. Is het echt heel erg goed, dan geef ik gemakkelijk 10-15%. Zo ook onlangs super gegeten en bediend, vrouw had opgevangen dat ik migraine had en kwam zelfs vragen of ik een pijnstiller wou. Eten ook top. Op een bedrag van +- 125 €15 fooi gegeven