Even alles bij lezen en ik kom op facebook dit artikel tegen : Fooi geven, hoe hoort het eigenlijk? En stiekem schrik ik van de reacties die worden gegeven.
Nog stiekemer schrik ik van alle reacties onder dit bericht:
"Ja maar ik krijg ook geen fooi als ik mijn werk doe"
"Ik kan er niets aan doen dat ze niet doorgeleerd hebben"
"Hadden ze maar ander werk moeten zoeken"
Maar gelukkig (voor mij dan) ook reacties de andere kant op
Wat geven jullie aan fooi? Houden jullie vast aan een percentage, ronden jullie het bedrag af, geven jullie niets? Wat doen jullie?
Want hier zit ik dan om 1 uur in de nacht te typen, mijn hoofd bonkt van dit dagje werk. Want het was weer knallen deze avond
Anders dan de reacties en het artikel doen denken ga ik helemaal niet dood zonder fooi, lig ik helemaal niet deze nacht te huilen. Mijn dagtaak is namelijk helemaal niet fooi binnen slepen (al heb ik wel echt nieuwe werkschoenen nodig
) maar het verzorgen van een topavond van mijn gasten! Mij doe je net zoveel plezier met een complimentje, een leuk dankjewel, of iets kleins (bijvoorbeeld de tafel niet als een zwijnenstal achterlaten). Hoe tof is het als je mensen hun avond geweldig kan maken met kleine gebaren? Meer dan fooi waardeer ik nog altijd een beetje begrip en fatsoen!
Ik werk met regelmaat >10 uur per dag met maar 20 minuten pauze. In het weekend, feestdagen en zondagen krijg ik geen toeslagen. 20 Dingen tegelijk doen en/of onthouden is geen uitzondering. 20 Beroepen uitvoeren van entertainer, kinderoppas, rekenmachine tot vvv-medewerker is geen uitzondering. Boeie!
Maar gasten topavond = ik topavond! Maar wat zou het dan soms fijn zijn als ik niet neerbuigend wordt aangesproken omdat ik "maar" dit werk doe. Wat zou het fijn zijn om een beetje erkenning te hebben voor dit fysiek zware werk. Wat zou het fijn zijn als mensen waardering tonen voor de extra dingen die je doet. Wat zou het fijn zijn als mensen doorhebben wat voor chaos je probeert op te lossen. Wat zou het fijn zijn als mensen beseffen hoe zwaar dit werk is

Het werk is ECHT fantastisch! zou niet anders willen
Maar na het lezen van bovenstaand artikel ben ik wel benieuwd hoe jullie over fooi denken? Hoe jullie waardering wel/ niet tonen
)
En als ik van 10.00 - 22.00 werk heb je een halfuur eetpauze. Zondagen en feestdagen is zonder toeslag inderdaad, hoort er gewoon bij.