Tips huurwoning zoeken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Tips huurwoning zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 21:36

Beste Bokkers,

het water staat mij momenteel aan de lippen... mijn vriend en ik zijn 26 en 27 en we wonen (al meer dan een jaar) bij de ouders van mijn vriend en zijn broertje thuis, in een kleine 3 kamer flat.

De bom is zo onderhand aan het barsten, nergens is conversatie over mogelijk, 'het is ons huis dus wij bepalen'. Op zich is dat heel logisch, maar het gaat van een maatje voor onze kat wat niet zou mogen 'want als jullie dan vertrekken hebben we ons aan 2 katten gehecht en dan is het huis zo leeg' (zijn oude maatje is recentelijk ingeslapen en hij is er erg zielig onder), de buitendeur van het balkon die 's nachts niet dicht mag, ook niet in december en januari, grote messen die los in een overvolle keukenla liggen waardoor je geen spatel kan pakken zonder je te snijden en de was maar 1x per week mogen doen (ik doe de was van mij en mijn vriend zelf omdat ik een lichte allergische reactie heb op hun wasmiddel). We willen echt HEEL graag het huis uit. Het enige probleem is dat ik nog op school zit, en dus aan de regio Amsterdam vast zit, dat hij niet een heel groot inkomen heeft en we hebben dus een kat.

Zoals jullie zullen weten is het haast onmogelijk om hier in de omgeving een sociale huurwoning te vinden. Helaas heeft mijn vriend nooit het idee gehad om zich in te schrijven bij Woningnet, dus we hebben nu pas 5 maanden op de teller... Ook via makelaars is het bijna niet te doen om een woning te vinden voor <€710. Anti-kraak daar hebben we wel aan gedacht, maar hier in de omgeving heb ik erg veel verhalen gehoord van mensen die zo'n beetje elke 3 maanden tot half jaar moesten verhuizen en met mijn school gaat dat gewoon niet. Daarnaast hebben we een kat en die mag niet in anti-kraak.

Ik begin de moed een beetje te verliezen en ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat ik met dit topic wil, al zou ik het heel erg op prijs stellen indien er bokkers zijn met tips of vingers in de goede richting.

Ik ga weer verder zoeken naar huizen.. -O-

MarliesV

Re: Tips huurwoning zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:59

Misschien dat het niet relevant is maar waarom ga je in zo'n woning samen wonen? Dat is vragen om problemen.

Heeft je vriend wel een inkomen?
Kan je naast je studie gaan werken om meer inkomen te genereren?

Netwerken! Dat werkt hier in de buurt het beste. Geen idee hoe dat rond Amsterdam gaat.
Wat is je zoekgebied?

Als je bv Almere er bij pakt vergroot je enorm je kansen en dat is met de trein prima te doen naar Amsterdam.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 22:05

Omdat ik in Amsterdam naar school moest, mijn ouders (gescheiden en met geldproblemen) aan de andere kant van het land wonen en ik geen geld had voor een kamer. Het idee was vanaf het begin om naar een huis samen op zoek te gaan, alleen in de drukte van school (en mijn vriend die in dat jaar afstudeerde) kwam het zoeken naar een huis op de tweede plaats en nu is het bijna niet meer te doen.

Mijn vriend heeft wel een inkomen, maar het is niet heel hoog. Ik heb voor school zo'n 35 contacturen per week en daarnaast wordt verwacht dat ik aan projecten meewerk en moet er nog huiswerk gedaan worden. Ik werk 1 zondag in de week, maar dat is echt mijn max.

Ik zoek momenteel in de omgeving Hoofddorp, Amstelveen, Aalsmeer, Uithoorn, Haarlem, Weesp en Amsterdam natuurlijk. Veel verder weg is voor mij geen optie, omdat ik regelmatig om een uur of 12-1 's nachts pas van school weg kan (theaterschool). Als ik dan in de richting Almere woon kom ik met het OV niet meer thuis en met de auto kan ik niet naar school toe.. -O-

Het is niet zo dat we helemaal niks hebben of kunnen, maar meer dan sociale huur zit er gewoon niet in helaas. Vandaar dat we zo in een hoekje zitten.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 22:16

Ik ga je uit je droom helpen: sociale woningbouw kun je vergeten als je nog niet eens een jaar ingeschreven staat. Particulier / vrije sectorwoningen gaan te duur voor je zijn, zeker als je echt zo dichtbij A'dam wilt blijven. Maar zelfs Almere zou met je budget al zo goed als onmogelijk worden. Als je echt bij je schoonouders weg wilt, zie ik maar 2 opties: antikraak, of een studentenkamer voor jezelf terwijl je vriend gewoon bij zijn ouders blijft wonen (grote kans dat je geen betaalbare ruimte voor met z'n tweetjes gaat vinden namelijk).

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 22:18

En een kamer kan ik dus niet betalen, anders had ik dat een jaar geleden al wel gedaan.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 22:23

Anti kraak is dus de enige optie.. een aantal keren verhuizen is voor de kat niet fijn..

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 22:25

Laat ik het dan anders zeggen: dat zijn de meest realistische opties. Hoe vervelend de huidige situatie ook is, je mag jezelf in je handjes knijpen dat jullie bij je schoonouders mogen hokken. Hoe had je het met je opleiding geregeld als je geen vriend in A'dam gehad had dan?
Aangezien je een opleiding volgt: kun je niet extra lenen bij DUO en daar een kamer o.i.d. van betalen? Ik snap best dat je jezelf niet met een schuld wilt opzadelen als je het kunt vermijden, maar soms heb je gewoon geen keus.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 22:27

Toch verder weg gaan wonen... Dan maar af en toe een nachtje bij je schoonouders logeren als je toch laat uit bent van school. Denk aan Hilversum oid.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 22:32

Dan ben ik alsnog 3-4 dagen in de week bij mijn schoonouders en ik denk niet dat dat de goede keus is. Ik sta echt wel open voor opties en ik ben ook zeker naar anti-kraak aan het kijken.

Dat zo vaak verhuizen niet ideaal voor de kat is dat snap ik, gelukkig is hij erg nuchter en al gauw gelukkig als hij maar bij zijn mensen is, maar voor een verhuizing ga ik mijn kat niet in een asiel dumpen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 22:37

Heb even snel gekeken en je kan 's nachts elk uur nog naar Hilversum... Treinen gaan regelmatig nog tot bijna 2uur 's nachts. Ik zou dat eens goed uitzoeken en je niet zo vastpinnen op Amsterdam.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 22:39

En wat meer richting West-friesland? Is een uur reistijd met de trein, dus nog wel te doen lijkt me. (Hoogkarspel, Hoorn, enz.)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 22:41

Je kan ook kijken naar Noord, Oostzaan, zaandam, landsmeer, purmerend.
De wachtlijsten voor huur zijn enorm. Ik sta al vanaf mijn 18de in de regio ingeschreven en kan volgens mij nog geen huis krijgen als ikmdat wil.

Je wensen en je budget maken het bijzonder moeilijk in de regio Amsterdam

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 22:47

West Friesland kan ik inderdaad ook proberen. Paard staat wel in Aalsmeer, maar met de auto is dat goed te doen.

Een andere reden dat we niet veel verder weg kunnen dan de genoemde plekken is omdat mijn vriend in de Amsterdamse theaters werkt en regelmatig tussen 5 en 6 's ochtends pas thuis komt. Hij heeft geen rijbewijs. En nogmaals, zonder mijn vriend kan ik hier niet weg, ik ben helaas financieel (als ik het huis hier uit wil) van hem afhankelijk.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 23:27

Financieel afhankelijk van je vriend , maar wel een paard hebben?
Financieel afhankelijk van een ander moet je niet willen, je relatie kan altijd uit gaan. Als je niet genoeg financieen hebt om een kamer te huren, heb je ook geen geld om een paard te onderhouden. Stap 1 is dus om je paard weg te doen, hoeveel je ook van je paard houd. Met het geld wat je daarmee bespaart kan je dan een kamer huren.

Als ik je klachten over je schoonouders zo lees mag je trouwens in je handjes knijpen. Het is inderdaad hun huis, en dus ook hun regels. Wat ze vragen vind ik absoluut niet onredelijk. Je mag al heel blij zijn dat je daar al een jaar mag wonen (gratis?). Maar die situatie is niet gezond, dus tijd om je verantwoordelijkheid te pakken en op eigen benen te gaan staan.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 23:41

Mijn paard gaat niet weg, al moet ik onder een brug in een doos gaan wonen :+ Het beest is ook al 26 en heeft een enorme handleiding dus vertel mij maar waar ik hem naartoe kan verkopen. Daarnaast kost mijn paard me virtueel niks in de maand, dus daar ga ik echt niks mee redden.

Financieel afhankelijk van een ander moet ik inderdaad niet willen, maar op het moment heb ik geen andere keus. Als ik dat anders wil, moet ik stoppen met school of een andere opleiding gaan doen. Ik heb helaas niet de mazzel dat ik ouders heb die mij kunnen bijstaan, in helemaal niks.

Nee, ik woon niet gratis bij mijn schoonouders, wat grappig dat je daarvanuit ging.
En ja, het is hun huis, maar elke persoon die daar woont betaalt mee. Is het onrealistisch dat ik graag keuken gerei wil kunnen pakken zonder mezelf te snijden? Dat ik het doodzonde vind om 's nachts onze verwarming op 100 te moeten zetten omdat er (zelfs als het vriest) een buitendeur open moet staan. En is het realistisch dat ik maar 1x in de week de was mag doen (voor 2 personen die allebei voor school enj werk heel veel fysiek bezig zijn en dus gaan stinken?). De kat waar het over gaat, zijn maatje hebben we 3 dagen geleden laten inslapen en het dier lijdt er zichtbaar onder. Goed, daar kun je inderdaad gewoon een streep door zetten.

Nogmaals, ik woon niet gratis, en er speelt nog wel meer, maar vanzelf ga ik niet alle vuile was buiten hangen. Nee ik zit hier niet alleen om naar mijn mond gepraat te worden, maar sorry Eef_Bam, jouw reactie vind ik ronduit respectloos. Ik ken mezelf en ik heb onderhand voldoende van het leven gezien om echt wel mijn verantwoordelijkheden te pakken waar dat van mij verwacht wordt en waar dat nodig is, maar helaas heb ook ik wel eens ergens hulp bij nodig.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 23:49

Als je bij je schoonouders ingeschreven kan blijven staan kun je ook opzoek naar een recreatie woning of een knappe sta(caravan) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 23:49

Tja weet je wat het is TS, men reageert met de informatie die jij geeft. En die is nou eenmaal summier en ziet er voor een buitenstaander uit als een hoop wil niet/kan niet. Zonder je vriend had je ook ergens moeten wonen/slapen.

Je geeft aan dat je vriend zich niet op tijd heeft ingeschreven voor sociale huurwoningen, maar waarom heb jíj je ook niet direct als woningzoekende ingeschreven? Dat mis ik een beetje in het verhaal.

Daarnaast, zet een advertentie op marktplaats, ga bij (verhuur)makelaars langs, of, in het rotste geval, bijlenen bij duo.

Het paard kan je misschien niets kosten, is wel iets wat samen met je vriend dus belemmert in woonruimte.

Maar je kan niet verwachten dat men op basis van een minimale hoeveelheid aan info een oplossing heeft. De oplossingen die je dan krijgt zijn dan dus oplossingen die blijkbaar geen van allen kunnen.

Het punt is; ook als je relatie uitgaat moet je ergens wonen en zul je dus bepaalde keuzes moeten maken. Dus als je nou even je vriend helemaal wegdenkt (en dus de kat ook even helemaal wegdenkt), wat zijn dan realistische opties voor je? Dan ga je in de toekomst maar weer samenwonen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 23:58

Dat kan je vinden, ik vind mijn reactie direct, maar wel beschaafd en respectvol. Ik maak uit je reactie op dat je je erg aangevallen voelt, jammer, want zo is het niet bedoeld. Ik wilde vooral duidelijk maken dat je als je graag een eigen huis wilt, daar andere prioriteiten moet stellen. En, aansluitend op Vivera, zorgen dat je ook zonder je vriend een onderdak hebt.

Ik vind je nog steeds onredelijk richting je schoonouders na je uitleg. Zij hebben niet voor een kat gekozen, dus zijn daar ook niet verantwoordelijk voor. Dat jij het niet met hun eens ben kan, maar dan moet je het in je eigen huishouden maar anders doen.

Dat paard zou je kunnen weggeven als weidemaatje, of als je bang bengt dat hij verkeerd terecht komt, naar de slager brengen. Is heel crux, maar dat is wel een oplossing. Het blijft een keuze, als je dat niet wil zal je op een ander vlak iets moeten opofferen.

De enige opties die je hebt is anti-kraak wonen, verder van amsterdam wonen, je aanpassen aan je schoonouders, of andere prioriteiten stellen en meer geld overhouden voor een woning dicht bij Amsterdam. Als je niks wilt veranderen aan je eisen ga je ook geen woning vinden.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 00:33

Ik kan je helaas weinig positiefs melden, er zijn echt heel weinig opties.

De enige optie lijkt mij om DUO te benaderen en flink te gaan lenen en op zoek te gaan naar een studentenkamer. Meestal kun je daar niet met 2 wonen, maar dan ben je in elk geval uit huis.

Denk je wel een baan te kunnen vinden na je opleiding? Ik lees enkel theater opleiding, dat klinkt in mijn oren niet als baan garantie na je studie..? Je zult in elk geval ergens inkomsten vandaan moeten halen. Is het niet nu, dan wel direct na je studie..

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 00:36

Oef! Dat klinkt niet heel fijn/gezond leven met 5 volwassenen en 1 ( of 2) katten op een beperkt aantal m2.

Hoe lang studeer jij nog? Je vriend is net afgestudeerd zeg je, neem aan dat hij dan ook een gerelateerd salaris kan binnen brengen?

Het is doorbijten, maar met 35 contacturen, moet het toch mogelijk zijn om iig 2 dagen te werken?

Is het geen optie om (wat al eerder genoemd werd) bij te lenen via DUO en opzoek te gaan naar een kamer voor jezelf?Of met je schoonouders overeen te komen dat jullie kat bij hen achter blijft tot dat jij afgestudeerd bent en jullie samen wél een huis kunnen bekostigen ( geen anti-kraak), maar voor nu dan wel op zoek te gaan naar anti kraak?

Een paard is wel een klein beetje een luxe probleem in dit geval, snap dat je je oudje nergens anders kunt onder brengen, maar zie in je onderschrift ook nog een drachtige merrie. Soms is het keihard: kiezen of delen. Mede door deze reden ben ik 8 jaar geleden uit de randstad vertrokken. Het was of een flat/ kleine eengezinswoning en de paarden de deur uit vanwege de maandlasten of verhuizen. Ik woon nu ruim en vrijstaand met 2 paarden in pension, aar wel buiten de randstad Mijn man werkt in Amsterdam en rijdt 2 keer per week op en neer en overnacht 2 nachten in de omgeving van zijn werk.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 01:05

Ik snap dat je daar niet wil blijven wonen, maar ik snap de acute haast niet. Is dat echt omdat er scherpe messen in de keukenla liggen? Heel onhandig en wat gevaarlijk, maar een reden om nu accuut te verhuizen? En vervelend dat je maar 1x per week mag wassen. Maar je kunt ook kleding in een grote tas proppen en extra wassen bij een wasserette?

Met je wensen en eisen is het haast onhaalbaar om een woning te vinden. Dus ik zou een deel van je eisen laten varen, of zelf inleveren (bijv kat weg zodat je antikraak kan wonen, je vriend neemt een rijbewijs zodat hij niet OV-afhankelijk is, etc), of leren omgaan met de situatie. Want heel snel zullen jullie niet iets anders vinden... en het klinkt nogal plat als ik het zo schrijf, maar zo is het helaas nu ook eenmaal. Je hebt over een maand geen woning onder €700 op de locatie waar je wilt, waar ook goed OV is en je kat mee mag.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 01:24

Utrecht - Amsterdam is ook echt wel te doen (20 min met de trein) en hier heb je ontzettend veel. Je hebt speciale projecten voor studenten en dan kan je in speciale “stellen” woningen, voor bvb 450,- inclusief gas water en licht. Je kan je ook gewoon voor kamers, studio’s inschrijven voor weinig soms maar 300,- inclusief alles. Dan alleen nog meubeltjes. Kunnen je ouders of schoonouders niet meebetalen of iets? En je zocht onder de 710,- toch? Dan red je dit makkelijk denk ik. Ben zelf ook opzoek omdat het vanwege de thuissituatie niet meer gaat dus vandaar de kennis :)

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 04:11

Oke ik begreep je topic totdat ik je verhaal vd kat niet begreep ( verkoop hem of asiel) en je een pard??!!
Kat houden, paard kunnen betalen en met 26 jaar in hokjes bij ouders van vriend blijven wonen ? :x

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 07:33

Op woonopmaat.nl en kennemerwonen.nl en woneninvelsen.nl heb je lotingwoningen. Elke dag lootje trekken. Ik had met 5 maanden een woning.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 07:34

Ik volg op facebook de pagina 'Kamers gezocht/aangeboden' (zoiets heet ie geloof ik). Daar worden veel kamers in Amsterdam aangeboden, niet alleen kleine studentenkamers maar ook appartementen of grotere kamers voor twee personen. Ik heb er verder weinig verstand van in hoeverre je met jouw eisen aan een kamer kan komen, maar misschien kan je eens kijken op de facebook pagina. :)