Wat voor muziek zou je willen horen in een wachtruimte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat voor muziek zou je willen horen in de wachtruimte van een medische kliniek?

Geen
49 (21%)
Non-stop top-40 muziek
75 (32%)
Top-40 muziek gedraaid door DJ's
15 (6%)
Klassieke muziek
27 (11%)
Nostalgische muziek
5 (2%)
Nederlandstalige muziek
2 (0%)
'Piratenzender'
Geen stemmen
Sport/nieuws/discussie
4 (1%)
New age
1 (0%)
Easy listening
49 (21%)
anders... (in reactie)
5 (2%)

Totaal aantal stemmen: 232

Qimm

Wat voor muziek zou je willen horen in een wachtruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 17:23

Wij hebben sinds kort de mogelijkheid om muziek te draaien in de wachtruimte van onze medische kliniek. Er is echter enige discussie onder de werknemers wat 'men' wil horen in een wachtruimte. Hier op bokt hebben we een ruime doorsnee aan leeftijden (net als de bezoekers van onze praktijk) en een ruime doorsnee in soorten mensen (wederom, net als in onze praktijk).

Reden om muziek te willen draaien:
Citaat:
Het 'probleem' is dat de wachtruimte wat te dicht bij de balie is waardoor meeluisteren een risicofactor is. Door wat achtergrond geluid willen we dat beperken aangezien we niet de indeling van de praktijk kunnen wijzigen. Dat was een reden om voor de muziek optie te kiezen.
Zelf vind ik wat te luisteren wel fijn als ik aan het wachten ben. We hebben overigens bijna nooit uitloop en lopen dus op tijd, dus lang hoef je er niet in te zitten bij ons

Dus stem, motiveer en laat ook weten waar je vooral NIET op zit te wachten (kan helaas maar 1 poll maken ;) )

Het moge duidelijk zijn dat het om achtergrond geluid gaat, het staat dus niet erg hard.

Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door Qimm op 01-10-17 17:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Wat voor muziek zou je willen horen in een wachtruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:35

GEEN. Heel erg duidelijk, gewoon niet, niks, noppes, nada, niente. Ik zoek echt een andere praktijk als men muziek aanzet in een wachtkamer, wat voor wachtkamer dan ook. Niks zo storend als 'een gezellig achtergrondgeluidje'.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:41

Van mij mag het ook lekker stil zijn. Wat wel fijn is, een goed gesorteerde tafel met tijdschriften.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:45

Van mij hoeft het ook niet zo, die muziek. Hier bij de dokter hebben ze altijd één of andere tenenkrommende radiozender aan, meestal kom ik daar niet omdat ik me zo fantastisch voel dus dan is irritante muziek extra irritant :=

In het ziekenhuis en revalidatiecentrum altijd stil... vind ik altijd wel fijner.

Een tafel met leuke/interessante magazines vind ik wel heel fijn, bij het revalidatiecentrum hebben ze echt heel erg veel liggen altijd. Echt van de Viva/Vriendin en die meuk tot catalogussen over rolstoelen en rollators :))

mika11

Geen of anders :)
De te kiezen muziek stijlen vind ik allemaal niks voor in een medische wachtruimte.

Meestal heb je in een wachtkamer toch wel een beeldscherm met informatie over de praktijk.
Daar heb je meestal wel genoeg aan.

Hiraeth

Ik zou me juist kapot ergeren zonder muziek. :+ Het hoeft niet overheersend te zijn, maar een beetje muziek op de achtergrond vind ik juist ontspannend. :D Helemaal op een plek zoals een kliniek kan een beetje bekendheid qua muziek net rustgevend werken. Maar goed, ik ben dan ook een type die in een restaurant al binnen 0,2 seconden door heeft welke artiest er draait. :+

Over het algemeen denk ik dat Skyradio, ondanks de soms wat 'sufheid', wel een beetje door heeft wat de gemiddelde mens wil hebben. Non-stop muziek met val alles wel wat, waaronder dus oudere muziek en nieuwere muziek. Persoonlijk zou ik alleen maar top 40 muziek afraden, dat kan nog al snel te overheersend worden denk ik. Daarnaast is het toch voornamelijk gekozen door de jeugd en zullen oudere klanten het niet altijd even goed kunnen waarderen. Nederlandstalig zou ik heel erg onprofessioneel vinden. :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:47

Liefst geen. Maar een zacht muziekje vind ik denk ik ook niet zo erg.
Wat voor mij belangrijker zou zijn: geen nieuws. Ik probeer dat zoveel mogelijk te limiteren omdat ik er echt niet goed tegen kan om steeds weer te horen wat er zoal mis is, en als je zit te wachten is het bijna niet te doen om het te ontwijken of niet tot je door te laten dringen.

(En qua voorkeur: niet zozeer top40 als wel de betere 'easy listening', dus wel popmuziek maar ook van 10-20-30 jaar terug. Meer top2000 zeg maar, minus de eindeloze gitaarsolo's.
En anders new agerig.)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:48

Voor mij denk ik de muziek die wij in de winkel hebben draaien.

Dat zijn rustige, maar wel bekende nummers als "Sound of silence", " africa" en "this Town" bijvoorbeeld.
Liedjes waar je mee mee kan zingen, maar die je eigenlijk ook makkelijk kan negeren.

Helemaal stil vind ik dan weer niet zo chill, dan kan de sfeer wat ongemakkelijk worden vind ik.
Dus ik zou voor rustige nummers gaan, zeg maar de lazy sunday afspeellijst op spotify :D

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 17:50

Barbet schreef:
Geen of anders :)
De te kiezen muziek stijlen vind ik allemaal niks voor in een medische wachtruimte.

Meestal heb je in een wachtkamer toch wel een beeldscherm met informatie over de praktijk.
Daar heb je meestal wel genoeg aan.

Beeldscherm hebben we ook inderdaad.

Het 'probleem' is dat de wachtruimte wat te dicht bij de balie is waardoor meeluisteren een risicofactor is. Door wat achtergrond geluid willen we dat beperken aangezien we niet de indeling van de praktijk kunnen wijzigen. Dat was een reden om voor de muziek optie te kiezen.
Zelf vind ik wat te luisteren wel fijn als ik aan het wachten ben. We hebben overigens bijna nooit uitloop en lopen dus op tijd, dus lang hoef je er niet in te zitten bij ons ;)

En anders, wat voor soort muziek zou dan je voorkeur hebben?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:52

Geen. Gewoon niet. Niets zo storend als muziek die je niet aanstaat en die je niet uit kan zetten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:53

Qimm, dat vind ik wel een goede reden om wat muziek te doen. En dat beinvloedt mijn keuze ook iets: ik denk dat je dan beter uit bent met popmuziek, omdat daarin meestal gezongen wordt en dus ook iets meer de stemmen verbergt dan bv klassieke muziek of new age.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:55

Ik zou ook richting top-2000 stijl of skyradio denken, klassieke muziek of nederlandstalig zou ik echt niet kunnen waarderen zelf :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:58

Ik zou ook gewoon voor sky gaan, van alles wat. Helemaal stil word ik juist zenuwachtig van...

Bij mijn huisarts werd altijd klassieke muziek gedraaid, dat vond ik vreselijk... Werd daar ook zenuwachtig van, grr...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 17:58

Shadow0 schreef:
Qimm, dat vind ik wel een goede reden om wat muziek te doen. En dat beinvloedt mijn keuze ook iets: ik denk dat je dan beter uit bent met popmuziek, omdat daarin meestal gezongen wordt en dus ook iets meer de stemmen verbergt dan bv klassieke muziek of new age.

Zal het even bij de openingspost zetten :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 17:58

Jazz 8-) Heerlijk

Gesproken tekst als het nieuws, of nog erger, van die vreselijke praatprogramma’s, vind ik erg irritant, net zoals drukke muziek. Oh, en nederlandstalig, neeeeee!
Maar als je zo veel mogelijk mensen tevreden wil houden dan is geen muziek misschien toch de beste keuze. Of een heel rustig instrumentaal nummer op de achtergrond, waardoor de stilte net iets minder opvalt en je een beetje met elkaar kan praten zonder dat het door de gangen lijkt te echoën.

Edit, ik denk trouwens dat je er in een medische kliniek wel ook rekening mee moet houden dat er waarschijnlijk voornamelijk oudere mensen zitten, en die worden waarschijnlijk niet heel blij van top 40 muziek en pop/rock/jeugdmuziek
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 01-10-17 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:00

Ik zou denk ik kiezen voor wat rustigere (pop)muziek. Denk bvb. aan Ben Howard oid. Of iets meer richting smooth jazz, Norah Jones ofzo. Dat is van die lekkere niets aan de hand-muziek die redelijk snel naar de achtergrond verdwijnt, waardoor mensen zich er waarschijnlijk niet zo snel aan zullen ergeren.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 18:03

8nnemiek schreef:
Jazz 8-) Heerlijk

Gesproken tekst als het nieuws, of nog erger, van die vreselijke praatprogramma’s, vind ik erg irritant, net zoals drukke muziek. Oh, en nederlandstalig, neeeeee!
Maar als je zo veel mogelijk mensen tevreden wil houden dan is geen muziek misschien toch de beste keuze. Of een heel rustig instrumentaal nummer op de achtergrond, waardoor de stilte net iets minder opvalt en je een beetje met elkaar kan praten zonder dat het door de gangen lijkt te echoën.

Edit, ik denk trouwens dat je er in een medische kliniek wel ook rekening mee moet houden dat er waarschijnlijk voornamelijk oudere mensen zitten, en die worden waarschijnlijk niet heel blij van top 40 muziek en pop/rock/jeugdmuziek

Wij hebben alles van 18-100

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:10

Geen! Als ik iets wil horen dan doe ik zelf oortjes in en ga lekker wat luisteren.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:20

Ach, zolang je een tv scherm hebt met veel tekst zal bijna niemand meeluisteren met de gesprekken aan de balie. Bovendien zit iedereen er met een reden en niet om de roddels van de schoolpleinmoeders weer te vernieuwen.

Mijn voorkeur is dan ook een tv scherm waar je wat verschillende teksten op zet. Van info over de praktijk tot dieren nieuwtjes en medische informatie.

Muziek met tekst is gevaarlijk. Krijg je ineens een nummer als ' if today was your last day ' op de terminale afdeling of van die irritante muziek die jongeren vaker luisteren met hele scherpe geluiden bij kno. Ze hebben hier in het ziekenhuis een proef gehad met radio aanzetten in de wachtruimtes. Gevolg? Ik lag alleen maar dubbel om de zender keuze en zeker als je je bedenkt bij welke afdelingen bepaalde nummers voorbij komen.

Tv zou ik ook weer niet aanzetten. Ook erg vermakelijk als je humor hebt, maar de Duitse gtst of grey's anatomy bij de ehbo is vrij bijzonder.

Is er geen mogelijkheid om de wachtruimte te omringen met een glaswand?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:25

8nnemiek, jazz is nogal een breed begrip, er is jazz waar ik prima naar kan luisteren, en jazz wat ik ronduit verschrikkelijk vind.
Verder kan je niet met iedereen rekening houden en ik zou daarom kiezen van eenvrij veilige keuze als idd sky oid.
Opvallend dat er zoveel mensen ontzettend tegen zijn zeg :?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:27

Geen.
Ik kan prikkels niet goed verwerken, en in een wachtkamer zitten waar al geluiden zijn, het licht is, een geur hangt en vreemde mensen zijn is al meer dan genoeg prikkels. Achtergrondmuziek er bij en ik kom niet meer terug bij de betreffende praktijk, of ik neem in het vervolg oordopjes mee.
Maar goed, dat is mijn probleem, daar hoeven mensen die wel graag muziek op de achtergrond hebben niet de dupe van te zijn. :Y)
In dat geval zou ik kiezen voor iets neutraals. Geen radiozender, want over smaak valt niet te twisten. Ik zou dan specifiek muzak opzetten (als in liftmuziek)
Gewoon een deuntje dat voor geluid zorgt, maar geen specifiek genre.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:30

Geen.
Ten eerste stoort zich altijd wel iemand aan je keuze en daarnaast kan muziek extreem emotioneel maken.
Je zou er maar zitten ivm post-natale depressie en dan komt er ineens zo'n lied over een kind langs. Idem met overlijden etc.

Als ik Jazz zou horen zou ik accuut een andere arts zoeken, verschrikkelijk vind ik dat.

Iets vaags instrumentaals is vaak zo slecht dat iederemuzieksnt daar meteen een slechte dag van heeft :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:37

LadyMadonna schreef:
8nnemiek, jazz is nogal een breed begrip, er is jazz waar ik prima naar kan luisteren, en jazz wat ik ronduit verschrikkelijk vind.

Is inderdaad heel breed, maar volgens mij zijn er zelfs cd’s te koop met jazz speciaal voor wachtruimtes en lounges enzo. Is normaal gesproken gewoon smooth jazz.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:41

Van de meeste soorten jazz krijg ik moordneigingen, ook lounge jazz.
Dan heb ik liever heavy metal ofzo, al kan ik me voorstellen dat anderen daar dan weer moordneigingen van krijgen :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 18:43

The final countdown; This is the moment; Living on a prayer. Moet ik doorgaan?

Zonder gekkigheid. Van mij hoeft er ook geen muziek op te staan.
Laatst bijgewerkt door Jolien87 op 01-10-17 18:43, in het totaal 2 keer bewerkt