Een leven zonder paarden... en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Een leven zonder paarden... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 14:18

Heel toepasselijk, de naam van dit subforum 'het leven zonder paarden'. :+

Misschien raad je het al: ik ben gestopt met de paardensport en loop nu een beetje (behoorlijk) met mijn ziel onder de arm. Sinds dat ik 4 was ging ik met mijn zus mee naar paardrijles op de manege en al gauw volgden de ritjes op Shetlanders, verzorgpony's, manegelessen, bos- en strandritten, ponykampen en de laatste 6 jaar de (zo goed als) eigen paarden. Eerst een KWPN merrie die ik als eigen mocht beschouwen en vele mooie en mindere dingen mee heb beleefd, en daarna haar dochter. Een schat van een merrie, Z dressuur geklasseerd en het paard waar ik mijn grootste droom waar mee wilde maken: wedstrijden rijden. Dat is er nooit van gekomen, maar wel hebben we menig dressuurles, instructieweek en buitenrit gezien. En tot slot was ze dan het afgelopen jaar écht van mij. Verhuisd naar de andere kant van het land, paard mee en eindelijk was ze dan de mijne. :):)

Maar, aan alles komt een einde en zo ook aan ons avontuur. Een ongeluk zorgde ervoor dat ze haar achterbenen open had, op 1 plek tot op het bot maar godzijdank geen fragmenten losgeraakt. Wel raakte ze door alle stress, medicatie en slecht stalbeleid hoefbevangen. Daarna nog ernstige mok, van stal verhuisd, en het ging weer beter. Toen weer rotstraal. Alles was een sneeuwbal effect van dat k** ongeluk en hoefbevangenheid waardoor haar immuunsysteem zo'n opdonder had gekregen dat we van de regen in de drup belandden.

Lang verhaal kort, financieel en emotioneel gezien trok ik het niet meer door al het gebeurde en nog meer dingen. Ik heb de keuze gemaakt om haar terug te brengen naar de vorige eigenaresse (toen ik haar destijds kreeg was de afspraak ook dat ik haar niet zou verkopen, maar zou terugbrengen als ik niet meer voor haar kan zorgen). Ik heb die keuze gemaakt omdat ik altijd voor haar heb gevochten maar wel realistisch wilde blijven. En met een studielening is het nu eenmaal niet makkelijk om een paard te onderhouden, al helemaal niet met alles wat er is gebeurd en de bijkomende kosten. :$ Een operatie bijvoorbeeld had ik nooit kunnen betalen, en aangezien ik geen glazen bol heb, heb ik op safe gespeeld voor het welzijn van mijn paard. Helemaal paardloos zijn mijn weken niet; ongeveer 1 keer per week rijd ik nog op een paard van de eigenaresse van de pensionstal waar mijn paard tot voor de zomervakantie stond. Maar aan al die jaren van keihard werken richting het doel om zo goed mogelijk te worden en het liefst wedstrijden te rijden komt onvrijwillig, pardoes een einde.

Sinds mijn jeugd breng ik het meeste van mijn tijd door op stal; uitmesten, vegen, verzorgen, voeren, rijden, knuffelen, en de bijbehorende lessen en frustraties en geluksmomentjes. Dat nu te moeten missen doet pijn. Vooral omdat de paarden zoveel meer voor mij betekenen dan louter een manier van sporten. Tijdens mijn basis- en middelbare schooltijd was het mijn uitlaatklep om rottigheid op school even te doen verdwijnen. Tijdens de mbo opleiding waar ik zo relatief makkelijk doorheen fietste vond ik het heerlijk om uitgebreid op stal te zijn, om bezig te zijn met mijn échte passie. En toen ik uit huis ging om op het hbo te gaan studeren bood mijn paard de veiligheid, houvast en vertrouwen die ik hard nodig had in een compleet onbekende omgeving en tijdens de start van een nieuwe fase in mijn leven. En het punt waar ik nu bij aan gekomen ben, is dat ik dat nog steeds nodig heb - door en door kunnen gaan voor iets wat mij tot in de puntjes van mijn tenen bezielt, en al het andere wat paarden aan een mens kunnen bieden.

Wat ik met dit topic wil bereiken, is denk ik met name het van me afschrijven van iets wat ik maar moeilijk kan verteren: het stoppen met de paardensport. Dat ik het op een bepaald punt weer oppak staat vast, maar voor nu moet ik leren accepteren dat ik geen (bijrijd)paard meer heb en ook niet meer zal hebben in de nabije toekomst. -O-

Ik ben benieuwd naar jullie reacties over hoe jullie hier tegenaan kijken, eventueel tips hebben, een vergelijkbare situatie meemaken/hebben meegemaakt en wat jullie ervaringen zijn! Enne, bedankt voor het lezen van dit vrije lange stuk tekst. :o

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:00

Ik heb van mijn 7e tot mijn 18e altijd tussen de paarden gelopen. Door verschillende omstandigheden gestopt. En hoewel ik het mis af en toe, is de tijd opgevult door andere dingen: studentenvereniging, studie, m'n vriend en sinds kort m'n nieuwe hobby: fitness. Vind fitness heerlijk :D

Dus mijn tip: zoek een leuke hobby, bijvoorbeeld iets sportiefs. Volleybal? Hardloop(clubje)? Wandelen? Vul je tijd en zoek nieuwe ontspanning, het liefst iets sociaals :) Of natuurlijk alleen, ieder z'n eigen voorkeur.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:21

Ik heb van mijn 11e tot mijn 36e gereden, waarvan 10 jaar verzorgpaarden en 8 jaar een eigen paard. Rest manege. Dit voorjaar mijn paard verkocht en geen moment spijt. Ik mis het rijden niet. Ga nu 3 keer per week naar de sportschool en 3 keer per week hardlopen. Ik loop veel wedstrijden en heb daar veel voldoening van.
Ik geniet er vooral van dat ik meer geld over hou en de vermindering van zorgen en verantwoordelijkheid die je hebt. En oh ja.. dat eeuwige geroddel.
Het bevalt me prima. Er is meer in het leven dan paarden.

cissy

Re: Een leven zonder paarden... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:24

Als je de paarden zo mist dan kun je misschien toch weer een bijrijdpaard gaan zoeken? Waarom zeg je dat je dat niet zult hebben in nabije toekomst?

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 23:43

@eske_B, bedankt voor je tips en wat fijn dat je in fitness een nieuwe hobby hebt gevonden! De dingen die je noemt zijn dingen waar ik me ook mee bezig houd: studie, studievereniging, vrienden, baantjes zwemmen, wandelen, en dus sporadisch andermans paard rijden. :j

@supervixen, super dat je geniet van de voordelen van het paardloos bestaan :D Die ondervind ik ook zeker; meer tijd, veel minder stress, minder (financiële) zorgen. Er zit zeker een positieve kant aan! Ik vind het moeilijk om echt van de voordelen te genieten die het niet paardrijden met zich meebrengt. Misschien dat het na verloop van tijd gemakkelijker wordt?

@cissy, dat zou zeker een optie kunnen zijn, ware het niet dat de reden dat ik mijzelf niet binnenkort weer met een nieuw bijrijdpaard zie is omdat ik simpelweg de tijd niet wil investeren in weer iets nieuws zonder zekerheid. Ik heb te vaak meegemaakt dat ik net een leuk(e) paard/pony te rijden had die vervolgens weer onder mijn kont vandaan werd verkocht. Daarbij ben ik door alle stress van afgelopen studiejaar redelijk oververmoeid geraakt en wil ik eerst in mijzelf investeren voordat ik weer iets nieuws aanga. Dat is ook deels de reden dat ik het zo moeilijk vind om te accepteren dat ik nu tijdelijk geen bijrijd/eigen paard zal hebben: ik vind het moeilijk te verkroppen dat ik aan mijn eigen welzijn moet gaan werken en niet gewoon kan doordenderen zoals ik gewend ben om te doen maar zo gaat het nu eenmaal niet langer. Daar komt ook nog bij dat ik het op dit moment nog te pijnlijk vind om weer voor een nieuw paard te gaan, omdat ik mijn vorige nog te zeer mis. :o

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 23:58

Sinds 2 jaar ga ik ook paardloos door het leven! Heb mijn maatje na 6 jaar moeten verkopen wegens het financieel niet meer trekken.. Niet zo'n leuke reden.. Heb mij als troost met het geld een professionele camera gekocht waar ik nu nog heel veel plezier aan heb!
Omdat het op het einde meer een frustratie dan een uitlaatklep werd was de shock niet zo groot, die kwam eerder achteraf bij mij. Nu mis ik het wel enorm, gelukkig mag ik af en toe nog een ritje maken op hem.
Wat ook scheelt is dat ik op een andere manier veel bezig ben met paarden: tekenen, fotograferen etc.. ook ga ik vaak mee met vrienden naar eventings om te helpen/supporteren/fotograferen haha.
Gelukkig zijn ze dus niet helemaal uit mijn leven, en als ik er weer geld en tijd voor heb komt er zeker nog eentje!
Voor mij went het wel hoor, zo zonder paard, maar langs de andere kant wil ik niets liever :')

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:17

Geef het een beetje meer tijd, je gaat van heel intensief met iets bezig zijn fysiek en vooral mentaal naar niks.
Dat geeft natuurlijk een enorme leegte die je heel verstandig niet meteen opvult met een nieuw bijrijdpaard.
Je doet het heel goed en deze leegte hoort er nu gewoon even bij. Uiteindelijk vult het zich vanzelf op. En wanneer je wel weer toekomt aan een eigen paard dan zul je zien dat je dan weer heel wat moet opgeven :D

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 09:34

In augustus vorig jaar is mijn (verzorg) paard ingeslapen nadat ik haar al 11 jaar verzorgde en ook inderdaad als eigen mocht beschouwen. Daarna ben ik nooit meer bij een paard in de buurt geweest. Ook kom ik nog maar zeer zelden op stal wat ik wel heel jammer vind. Tijd voor een nieuw paard heb ik nu niet, dus daar wil ik nu ook nog niet aan beginnen.

Wat ik dus binnenkort ga doen om toch weer een beetje terug in de paarden te komen... Schrijven op wedstrijden! Eind deze maand staan er 2 gepland. Misschien is dit iets voor je? Ben je toch weer een beetje onder de paarden(mensen), en aangezien je ook wedstrijdambities had.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:02

Ik heb mijn paard dan nog steeds, maar ben er wegens een blijvende blessure van zijn kant nog weinig te vinden. Niet dat ik hem verwaarloos, maar aangezien we niet meer mogen rijden en hij het tutten maar niks vind.... Ben ik 3 jaar geleden begonnen met hardlopen. Inmiddels het trailrunnen helemaal ontdekt en al ga ik totaal niet hard, ik kan er wél mijn ei in kwijt! Regelmatig een wedstrijdje, of gewoon lekker in onbekend gebied gaan rennen en zien waar je uitkomt (voor mij als control-freak nog best een opgave, haha). Dus als je zin hebt, ben je welkom om een keer mee te gaan ;).

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 15:23

Allemaal bedankt voor jullie reacties en tips! Goed om te lezen dat jullie andere bezigheden hebben gevonden die het paardrijden vervangen of op een andere manier met paarden bezig zijn.

@sting, thanks voor je uitnodiging! Dat stel ik enorm op prijs, alleen ben ik echt een hardloper van likmevestje :') aangezien ik het nooit doe heb ik niet zo'n hele beste conditie dus dat is voor een geoefend loper niet echt leuk om mee te lopen denk ik :P Hiken/wandelen daarentegen vind ik een stuk leuker en ben ik dan wel weer voor te porren. Als je toevallig eens in de buurt van Venlo bent; de groene omgeving rondom de Maas leent zich daar perfect voor!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:55

Hier.
Sinds februari gestopt met echt rijden, april paard verkocht.
En weet je? Ik geniet. Ik hoef niet meer elke dag weer weg vanuit kantoor, ik kan nu ook eens ongegeneerd bankhangen de hele avond.
Ik heb sporten opgepakt, zumba BBB en boksen.
Ik hou geld per maand over (in theorie dan _O- ). Kan veel meer dingen doen zonder te moeten opletten omdat ik nog een DA/Hoefsmid/enting/verzekering etc hoef te betalen.

Echt, ik had dit veel eerder moeten doen dan blijven aanmodderen en mijn angsten ontkennen. Heerlijk zo. Af en toe nog mee met vriendinnen voor een beetje grondwerk/longeerwerk met paarden of in de omgeving van te zijn. Maar een eigen paard? Nooit meer :n

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 00:26

Uit je verhaal voel ik een onvervangbare liefde en passie voor paarden die niet gauw zal verdwijnen. Misschien zijn de omstandigheden momenteel niet optimaal, liggen je prioriteiten tijdelijk elders en is het eerst nodig om teleurstellingen en het gemis van je vorige paard te verwerken.. maar ik acht de kans groot dat er daarna een nieuw paard in je leven komt waar je weer voor de volle honderd procent voor kunt gaan. Geef het de tijd en rust maar even uit! Er komt wel weer iets op je pad :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 00:45

Ik ben juist 't tegenovergestelde van de meeste reacties hier :))
9 jaar voor iemands paarden gezorgd, waarvan er een mijn maatje was en echt een zorgenkindje. Kwam sowieso twee keer per dag bij de paarden, al wel niet drie keer als het uitkwam. Heerlijk even genieten van de paardjes. Ze stonden bij iemand prive thuis die niet omkeek naar de paarden, dus ik mocht en kon alles doen wat ik wou - heerlijk en het was echt m'n uitlaatklep, ondanks dat het me toch elke dag wel veel stress en zorgen bezorgde.

Drie jaar geleden zijn de paarden verhuisd naar een chique vol-pensionstalling een uur van mij af. In eerste instantie fijn; ik hoefde niet meer elke dag krampachtig m'n oudje te voeren en er werd constant 'n oogje op ze gehouden. Als ik druk was hoefde ik niet perse langs te komen en ik kon me ook eindelijk weer 'ns focussen op het werken met m'n pony! Maar toch begon ik de simpele taken te missen; uitmesten, voer klaarmaken, het natmaken van het hooi, bedenk 't zo gek maar niet. Helaas heb ik begin dit jaar besloten te (moeten) stoppen met m'n paarden door verschillende omstandigheden, en kom ik zo nu en dan nog eens langs als ik in de buurt ben om eens te kijken hoe het met 't stel gaat. Maar ik vind 't zó ontzettend lastig, ik mis het enorm. Van elke dag in de weer zijn met de paarden, naar het maanden niet zien van een paard van dichtbij. In januari heb ik voor het laatst met een paard gewerkt, en met mijn ontzettende ambitie breekt me het onderhand echt op. Ik studeer notabene ook nog eens in de paarden!

Ik ga binnenkort verhuizen, en een van de eerste dingen die ik ga doen is om weer terug er in te komen, en zodra de financiën er zijn om langzaam lekker rond te kijken voor een paardje waarmee ik mijn ambities en wensen mee waar kan maken :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 01:23

Ik herken het wel. Door een knullig ongelukje al 1,5 jaar niet aan het rijden. Ik merk dat ondanks alle voordelen die worden genoemd ik het mentaal niet voel. Ik heb mn pony nog wel. Daarvoor door blessureleed van mijn paard toen ook neen paar jaar niet gereden. Ik denk vaak zat ook lekker geen paard meer maar in de praktijk zegt mijn mentale kant toch van ik mis het. Het buiten zijn en bezig. Daar kan fitness in mijn ogen niet tegenop.

Dus of het slijt...? Hier niet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:52

Zonnetje81 schreef:
Ik herken het wel. Door een knullig ongelukje al 1,5 jaar niet aan het rijden. Ik merk dat ondanks alle voordelen die worden genoemd ik het mentaal niet voel. Ik heb mn pony nog wel. Daarvoor door blessureleed van mijn paard toen ook neen paar jaar niet gereden. Ik denk vaak zat ook lekker geen paard meer maar in de praktijk zegt mijn mentale kant toch van ik mis het. Het buiten zijn en bezig. Daar kan fitness in mijn ogen niet tegenop.

Hier ben ik het wel mee eens hoor. Paardrijden was heerlijk en af en toe kijk ik weleens advertenties: of een oud paard of een shetje ofzo nog extra knuffels en aandacht nodig heeft. Maar fitness geeft me ook ontspanning, manege zou ik op dit moment niet kunnen betalen. Maar rijden was leuker dan fitness. Dus dan is het keuze maken :(

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:43

Paar jaar geleden vanwege mijn drukke baan en veeleisende (bijrijd)paard gestopt met rijden. Tussendoor nog best wel eens in het zadel gekropen op verzoek van iemand op stal waar ik lessen geef.

Maar dat ik mijn baan heb verkozen boven de paarden heeft zo zijn tol geëist, natuurlijk was de druk weg om naar stal te 'moeten', maar aan de andere kant kwam ik minder buiten. Ik werkte veel meer over, kwam daarna thuis en plofte op de bank en ging snaaien.
Sinds kort dan ook weer een leuk paardje om te rijden, een paard dat minder eist dan de vorige omdat de eigenaresse er ook mee rijdt. Het lijkt erop dat ik het toch echt nodig heb om naar stal te moeten, buiten zijn, bewegen naast of op het paard.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 12:04

Kelly_ann schreef:
Paar jaar geleden vanwege mijn drukke baan en veeleisende (bijrijd)paard gestopt met rijden. Tussendoor nog best wel eens in het zadel gekropen op verzoek van iemand op stal waar ik lessen geef.

Maar dat ik mijn baan heb verkozen boven de paarden heeft zo zijn tol geëist, natuurlijk was de druk weg om naar stal te 'moeten', maar aan de andere kant kwam ik minder buiten. Ik werkte veel meer over, kwam daarna thuis en plofte op de bank en ging snaaien.
Sinds kort dan ook weer een leuk paardje om te rijden, een paard dat minder eist dan de vorige omdat de eigenaresse er ook mee rijdt. Het lijkt erop dat ik het toch echt nodig heb om naar stal te moeten, buiten zijn, bewegen naast of op het paard.

Pfoeh, ik ben opgelucht dat jullie allemaal zulke herkenbare reacties plaatsen. :o Inderdaad het 'snowball effect' van meer tijd over -> meer werken/studeren -> minder 'leuke' dingen doen -> geen zin om er 's avonds uit te gaan -> bankhangen en snacken, enzovoorts, leidt algauw tot juist meer stress en minder geluksgevoel dan wanneer ik het krapper heb in tijd maar wél veel sport en buiten bezig ben met mijn paard. Zit je nu nog met deze situatie of heb je een manier gevonden om het te veranderen?

Zonnetje81 schreef:

Oei, wat is dat ongelukkig zeg. :(:) Kun je in de toekomst wel weer rijden of is het een blijvende blessure? Idd het bezig zijn in de frisse lucht en de, vrije pittige, lichaamsbeweging mis ik ook echt.

Piekosjj schreef:
Ik ben juist 't tegenovergestelde van de meeste reacties hier :))
9 jaar voor iemands paarden gezorgd, waarvan er een mijn maatje was en echt een zorgenkindje. Kwam sowieso twee keer per dag bij de paarden, al wel niet drie keer als het uitkwam. Heerlijk even genieten van de paardjes. Ze stonden bij iemand prive thuis die niet omkeek naar de paarden, dus ik mocht en kon alles doen wat ik wou - heerlijk en het was echt m'n uitlaatklep, ondanks dat het me toch elke dag wel veel stress en zorgen bezorgde.

Drie jaar geleden zijn de paarden verhuisd naar een chique vol-pensionstalling een uur van mij af. In eerste instantie fijn; ik hoefde niet meer elke dag krampachtig m'n oudje te voeren en er werd constant 'n oogje op ze gehouden. Als ik druk was hoefde ik niet perse langs te komen en ik kon me ook eindelijk weer 'ns focussen op het werken met m'n pony! Maar toch begon ik de simpele taken te missen; uitmesten, voer klaarmaken, het natmaken van het hooi, bedenk 't zo gek maar niet. Helaas heb ik begin dit jaar besloten te (moeten) stoppen met m'n paarden door verschillende omstandigheden, en kom ik zo nu en dan nog eens langs als ik in de buurt ben om eens te kijken hoe het met 't stel gaat. Maar ik vind 't zó ontzettend lastig, ik mis het enorm. Van elke dag in de weer zijn met de paarden, naar het maanden niet zien van een paard van dichtbij. In januari heb ik voor het laatst met een paard gewerkt, en met mijn ontzettende ambitie breekt me het onderhand echt op. Ik studeer notabene ook nog eens in de paarden!

Ik ga binnenkort verhuizen, en een van de eerste dingen die ik ga doen is om weer terug er in te komen, en zodra de financiën er zijn om langzaam lekker rond te kijken voor een paardje waarmee ik mijn ambities en wensen mee waar kan maken :j

Wat ontzettend herkenbaar is het wat jij hier beschrijft. Juist die, op het eerste oog onbenullig lijkende, taken mis ik enorm. Dat had ik ook al toen ik naar volpension verhuisde dit voorjaar, waar ik ineens nada hoefde te doen in de verzorging. Het is voor mij altijd zo'n groot deel geweest van de paarden, en ook behoorlijke fitness en mindfulness die mij lichamelijk en mentaal gezond hield. Daar zit ook mijn angst over het verlies van mijn paard; hoe ga ik diezelfde gezonde staat onderhouden? Er is voor mij niet echt iets vergelijkbaars te vinden tot nu toe voor mij. Ik kan mij dus helemaal voorstellen dat je zo snel mogelijk de zaken op een rijtje wil hebben zodat je een paardje aan kan schaffen!

JPS schreef:
Uit je verhaal voel ik een onvervangbare liefde en passie voor paarden die niet gauw zal verdwijnen. Misschien zijn de omstandigheden momenteel niet optimaal, liggen je prioriteiten tijdelijk elders en is het eerst nodig om teleurstellingen en het gemis van je vorige paard te verwerken.. maar ik acht de kans groot dat er daarna een nieuw paard in je leven komt waar je weer voor de volle honderd procent voor kunt gaan. Geef het de tijd en rust maar even uit! Er komt wel weer iets op je pad :)

Precíes dit. Je slaat de spijker op z'n kop. :o Bedankt voor je bemoedigende woorden!

Celiien schreef:
Hier.
Sinds februari gestopt met echt rijden, april paard verkocht.
En weet je? Ik geniet. Ik hoef niet meer elke dag weer weg vanuit kantoor, ik kan nu ook eens ongegeneerd bankhangen de hele avond.
Ik heb sporten opgepakt, zumba BBB en boksen.
Ik hou geld per maand over (in theorie dan _O- ). Kan veel meer dingen doen zonder te moeten opletten omdat ik nog een DA/Hoefsmid/enting/verzekering etc hoef te betalen.

Echt, ik had dit veel eerder moeten doen dan blijven aanmodderen en mijn angsten ontkennen. Heerlijk zo. Af en toe nog mee met vriendinnen voor een beetje grondwerk/longeerwerk met paarden of in de omgeving van te zijn. Maar een eigen paard? Nooit meer :n

Kan ik mij helemaal voorstellen. De financiën en ook de zorg ansich geeft een hoop stress. Toch waren het wel met name de financiële zorgen die mij nekten, want de stress om de zorg voor mijn paard had (en heb) ik er maar al te graag voor over om haar te kunnen behouden. :o

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 13:38

Ik ben ook meer gaan werken en studeren en plof nu op de bank en eten. Met als gevolgd dat alles in een neerwaartse spiraal komt en je te weinig buiten bent.

Ik kan wel weer rijden maar vind mezelf nu te zwaar en heb wel angst. Maar alles gaat achteruit dus ik merk dat het paardrijden mij juist energie gaf. Ook al kan ik alle voordelen noemen. Geen druk. Geen moeten. Meer tijd voor andere dingen wat zich juist uit in minder effectief met je tijd omgaan, bankhangen en vreten.... |o En meer geld uitgeven aan uitjes.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 13:44

Zonnetje81 schreef:
Ik ben ook meer gaan werken en studeren en plof nu op de bank en eten. Met als gevolgd dat alles in een neerwaartse spiraal komt en je te weinig buiten bent.

Ik kan wel weer rijden maar vind mezelf nu te zwaar en heb wel angst. Maar alles gaat achteruit dus ik merk dat het paardrijden mij juist energie gaf. Ook al kan ik alle voordelen noemen. Geen druk. Geen moeten. Meer tijd voor andere dingen wat zich juist uit in minder effectief met je tijd omgaan, bankhangen en vreten.... |o En meer geld uitgeven aan uitjes.

Wederom heel herkenbaar, die neerwaartse spiraal. Wat naar dat het voor jou zoveel onzekerheid oplevert. :(:) Misschien toch een idee om het paardrijden alsnog weer op te pakken als dat kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:01

Ben sinds een maand paardloos. Vanaf mij 21ste tot en met 1 maand geleden altijd met paarden bezig geweest. Gereden, gemest en verzorgd. De laatste was een merrie waarmee ik met mijn geweten in de knoei kwam en de eigenaar gemeld dat ik niet meer verder wilde. En dat ze een andere verzorgster mocht gaan zoeken.
Leverde het commentaar op dat ik haar paard in de steek liet. Tja dat kwam er ook nog bij.
Heb gelukkig genoeg afleiding aan mijn tuin en mijn werk maar voelde mij toch eerst erg ontheemd.

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:29

Hè, wat naar als het zo loopt!
Mijn eerste pony-avonturen, lang geleden, eindigden door verhuizing. Zeker 20 jaar niet gereden, nu weer begonnen, en met veel plezier een bijrijdpaard.
Het is niet zo maar te laat dus ;) neem de tijd die je nodig hebt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:49

UMayDream schreef:
Zonnetje81 schreef:

Wederom heel herkenbaar, die neerwaartse spiraal. Wat naar dat het voor jou zoveel onzekerheid oplevert. :(:) Misschien toch een idee om het paardrijden alsnog weer op te pakken als dat kan?

Ik heb mn laarzen naar de schoenmaker gebracht dus het is wel de bedoeling. :D

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-17 13:35

@morganlefay, wat een vervelend einde is er bij jou aan gekomen. :\ Dat ontheemde gevoel herken ik erg goed. Gelukkig bied jouw tuin en werk wat afleiding!

@veldbloem, hopelijk hoeft het bij mij niet zo lang te duren maar wat gaaf dat je het na zo'n lange tijd weer hebt opgepakt :D

@zonnetje81, ah super! *\o/*

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 13:49

owww wat zou ik het af en toe fijn vinden om van mijn paardenvirus af te komen, scheelt een hele hoop kopzorgen, geld, discussie met vriend, meer tijd en een sociaal leven :')

maar helaas, ook een 2 jaar niet gereden, en toen toch weer erop, en daarna was het hek van de dam, paard gekocht, nog een gekocht, en nog een, en nu 1 drachtig, dus 3,5 paard op het moment. :=

ik haal er wel veel energie uit, maar soms lijkt het mij ook geweldig om het allemaal niet te hebben/hoeven van mijzelf, zeker als je in een relatie zit, waarmee de ander er niks mee heeft ( en meestal ook niks op tegen, maar soms....)

TS, kun je niet bij een manege gaan rijden? dan kun je toch nog een beetje tutten en rijden, en als de tijd rijp is, gewoon lekker eigen paard kopen!!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 15:00

@nena dat dacht ik ook al jaren en heel vaak. Maar in de praktijk blijkt het toch niet zo te werken.